Kirjoittaja Aihe: Vertaus 10 neitsyestä  (Luettu 17598 kertaa)

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #30 : 21.04.14 - klo:13:06 »
ei sovi vertaukseen  :P

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2483
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #31 : 21.04.14 - klo:13:07 »
Tuli mieleen, että ne viisaat olivat armosta eläviä. Tyhmillä oli "hengellisiä" lisukkeita.
Viisaat elivät armon kautta Jumalan tahtomaa pyhityselämää.

"Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä."  (Room. 6:22)

"Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa. "
(2. Kor. 7:1)

 

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #32 : 21.04.14 - klo:13:13 »
Tuli mieleen, että ne viisaat olivat armosta eläviä. Tyhmillä oli "hengellisiä" lisukkeita.
Viisaat elivät armon kautta Jumalan tahtomaa pyhityselämää.

"Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä."  (Room. 6:22)

"Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa. " (2. Kor. 7:1)

"Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään." (Hepr. 10:14).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2483
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #33 : 21.04.14 - klo:13:21 »
Tuli mieleen, että ne viisaat olivat armosta eläviä. Tyhmillä oli "hengellisiä" lisukkeita.
Viisaat elivät armon kautta Jumalan tahtomaa pyhityselämää.

"Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä."  (Room. 6:22)

"Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa. " (2. Kor. 7:1)

"Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään." (Hepr. 10:14).
Näin on.
Pyhityselämää ei pysty aloittamaan ennen kuin on valinnut Jeesuksen täydelliseksi tekevän uhrin omalle kohdalleen.

tikli

  • Vieras
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #34 : 21.04.14 - klo:18:17 »
Tuli mieleen, että ne viisaat olivat armosta eläviä. Tyhmillä oli "hengellisiä" lisukkeita.

Ei yli sen, mitä on kirjoitettu!

Kyseinen Raam.kohta ei puhu mitään mistään lisukkeista,
vaan öljyn puuteesta.








Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #35 : 21.04.14 - klo:18:30 »
Messias merkitsee voideltu... öljyllä voideltu Kuningas.

Korkea veisussa puhutaan myös Jeesuksesta;

Laul. l. 1:3
   
Suloinen on voiteittesi tuoksu, vuodatettu öljy on sinun nimesi; sentähden sinua nuoret naiset rakastavat.


Eli öljy liittyy myös Jeesukseen.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #36 : 21.04.14 - klo:18:31 »
Tuli mieleen, että ne viisaat olivat armosta eläviä. Tyhmillä oli "hengellisiä" lisukkeita.

Ei yli sen, mitä on kirjoitettu!

Kyseinen Raam.kohta ei puhu mitään mistään lisukkeista,
vaan öljyn puuteesta.

Asiaa on käsitelty monelta kantilta, eikä kukaan ole pystynyt kiistattomasti esittämään, mitä se öljynpuute todellisuudessa tarkoittaa. Pyhä Henki joko on matkassa, tai sitten ei. Ja kenen matkassa on? Niiden, jotka elävät armosta (Gal. 3:2, Ef. 2:8,9).
 
"Sillä Hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva" (Joh. 14:17).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2483
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #37 : 21.04.14 - klo:18:40 »
Tuli mieleen, että ne viisaat olivat armosta eläviä. Tyhmillä oli "hengellisiä" lisukkeita.

Ei yli sen, mitä on kirjoitettu!

Kyseinen Raam.kohta ei puhu mitään mistään lisukkeista,
vaan öljyn puuteesta.

Asiaa on käsitelty monelta kantilta, eikä kukaan ole pystynyt kiistattomasti esittämään, mitä se öljynpuute todellisuudessa tarkoittaa. Pyhä Henki joko on matkassa, tai sitten ei. Ja kenen matkassa on? Niiden, jotka elävät armosta (Gal. 3:2, Ef. 2:8,9).
 
"Sillä Hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva" (Joh. 14:17).
Ei Raamatussa ole mitään vain pienelle sisäpiirille tarkoitettuja juttuja,
jotka aukeavat vain ko. piirin "ainoan oikean opin" järjellään ymmärtäville.

Näkemyksesi esim. siitä, että Pyhä Henki on vain niillä, jotka elävät armosta sinun oppisi mukaan, on aika outo.
Viisaat neitsyet eivät siis muka tarkoittaisikaan kaikkia pelastuksen tielle lähteneitä ja Pyhän Hengen voimassa ja viisaudessa eläviä siten kuin Raamattu opettaa,
vaan ainoastaan jonkin älyllisesti saavutetun oikean opin omaksujia.

Näin ei taatusti ole.
Me kaikki pelastumme ainoastaan armosta, uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.
Kaikki järjelliset viisastelut oikeasta armon tajuamisesta yms. ovat harhaopetusta, ja sellaista yritetään tällä foorumilla levittää.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #38 : 21.04.14 - klo:20:32 »
Ei Raamatussa ole mitään vain pienelle sisäpiirille tarkoitettuja juttuja,
jotka aukeavat vain ko. piirin "ainoan oikean opin" järjellään ymmärtäville.

Näkemyksesi esim. siitä, että Pyhä Henki on vain niillä, jotka elävät armosta sinun oppisi mukaan, on aika outo.
Viisaat neitsyet eivät siis muka tarkoittaisikaan kaikkia pelastuksen tielle lähteneitä ja Pyhän Hengen voimassa ja viisaudessa eläviä siten kuin Raamattu opettaa,
vaan ainoastaan jonkin älyllisesti saavutetun oikean opin omaksujia.

Näin ei taatusti ole.
Me kaikki pelastumme ainoastaan armosta, uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.
Kaikki järjelliset viisastelut oikeasta armon tajuamisesta yms. ovat harhaopetusta, ja sellaista yritetään tällä foorumilla levittää.

Tiedoksesi, että minulla ei ole mitään omaa armo-oppia. Aika yllättävää lukea tämmöistä kristillisellä foorumilla. Etkä tietenkään huomaa mitään ristiriitaa tuossa viestissäsi?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2483
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #39 : 21.04.14 - klo:21:01 »
Ei Raamatussa ole mitään vain pienelle sisäpiirille tarkoitettuja juttuja,
jotka aukeavat vain ko. piirin "ainoan oikean opin" järjellään ymmärtäville.

Näkemyksesi esim. siitä, että Pyhä Henki on vain niillä, jotka elävät armosta sinun oppisi mukaan, on aika outo.
Viisaat neitsyet eivät siis muka tarkoittaisikaan kaikkia pelastuksen tielle lähteneitä ja Pyhän Hengen voimassa ja viisaudessa eläviä siten kuin Raamattu opettaa,
vaan ainoastaan jonkin älyllisesti saavutetun oikean opin omaksujia.

Näin ei taatusti ole.
Me kaikki pelastumme ainoastaan armosta, uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.
Kaikki järjelliset viisastelut oikeasta armon tajuamisesta yms. ovat harhaopetusta, ja sellaista yritetään tällä foorumilla levittää.

Tiedoksesi, että minulla ei ole mitään omaa armo-oppia. Aika yllättävää lukea tämmöistä kristillisellä foorumilla. Etkä tietenkään huomaa mitään ristiriitaa tuossa viestissäsi?
En tarkoittanut, että sinulla olisi omia oppeja, siis itse luotuja.
Mutta olet tuonut monta kertaa esille, että ymmärrät armon oikein, ja olet mielestäni tehnyt selväksi, että helluntailaiset, minä esim., ymmärrämme sen väärin.
Koska en usko oppeihin, vaan Raamattuun, ihmettelen, miten sinulla voi olla niin erilainen käsitys esim. armosta kuin minun kaltaisillani.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #40 : 21.04.14 - klo:21:10 »
Mutta olet tuonut monta kertaa esille, että ymmärrät armon oikein, ja olet mielestäni tehnyt selväksi, että helluntailaiset, minä esim., ymmärrämme sen väärin.
Koska en usko oppeihin, vaan Raamattuun, ihmettelen, miten sinulla voi olla niin erilainen käsitys esim. armosta kuin minun kaltaisillani.

En oikein käsitä, mihin tähtäät. Haluaisin todella tietää, missä kohtaa ajattelemme armosta eri tavoin. Ja arvostan sitä, jos joku osoittaa minulle, että olen harhassa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2483
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #41 : 21.04.14 - klo:21:23 »
Mutta olet tuonut monta kertaa esille, että ymmärrät armon oikein, ja olet mielestäni tehnyt selväksi, että helluntailaiset, minä esim., ymmärrämme sen väärin.
Koska en usko oppeihin, vaan Raamattuun, ihmettelen, miten sinulla voi olla niin erilainen käsitys esim. armosta kuin minun kaltaisillani.

En oikein käsitä, mihin tähtäät. Haluaisin todella tietää, missä kohtaa ajattelemme armosta eri tavoin. Ja arvostan sitä, jos joku osoittaa minulle, että olen harhassa.
En pysty sellaista yhtäkkiä sanomaan, koska vaikutelma erilaisuudesta on syntynyt vähitellen monen eri keskustelun yhteydessä.
Vähän aikaa sitten käsittelemme juuri armoaihetta, mutta en muista, minkä nimisessä keskusteluketjussa, joten en voi palata sinne.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #42 : 21.04.14 - klo:22:08 »
Uskontunnustukseni voisi kiteyttää aika lyhyeen, siitä voi sitten päätellä kuinka suuressa harhassa olen:

Ellen pelastu yksin armosta, en pelastu lainkaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

tikli

  • Vieras
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #43 : 22.04.14 - klo:07:45 »
Tuli mieleen, että ne viisaat olivat armosta eläviä. Tyhmillä oli "hengellisiä" lisukkeita.

Ei yli sen, mitä on kirjoitettu!

Kyseinen Raam.kohta ei puhu mitään mistään lisukkeista,
vaan öljyn puuteesta.

Asiaa on käsitelty monelta kantilta, eikä kukaan ole pystynyt kiistattomasti esittämään, mitä se öljynpuute todellisuudessa tarkoittaa. Pyhä Henki joko on matkassa, tai sitten ei. Ja kenen matkassa on? Niiden, jotka elävät armosta (Gal. 3:2, Ef. 2:8,9).
 
"Sillä Hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva" (Joh. 14:17).
Ei Raamatussa ole mitään vain pienelle sisäpiirille tarkoitettuja juttuja,
jotka aukeavat vain ko. piirin "ainoan oikean opin" järjellään ymmärtäville.

Näkemyksesi esim. siitä, että Pyhä Henki on vain niillä, jotka elävät armosta sinun oppisi mukaan, on aika outo.
Viisaat neitsyet eivät siis muka tarkoittaisikaan kaikkia pelastuksen tielle lähteneitä ja Pyhän Hengen voimassa ja viisaudessa eläviä siten kuin Raamattu opettaa,
vaan ainoastaan jonkin älyllisesti saavutetun oikean opin omaksujia.

Näin ei taatusti ole.
Me kaikki pelastumme ainoastaan armosta, uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.
Kaikki järjelliset viisastelut oikeasta armon tajuamisesta yms. ovat harhaopetusta, ja sellaista yritetään tällä foorumilla levittää.

Nimenomaan ja sitähän se ARMO juuri onkin, että jokainen siihen turvaava pelastuu vain ja ainoastaan Jeesuksen hankkiman pelastuksen ja armon turvin, omista vajavaisuuksistamme huolimatta.

Mutta armo ei tee tyhjäksi sitä, että meitä kehoitetaan joka aika kilvoittelemaan juoksuradalla aina sen sen mukaisesti, mihin kukin kykenemme, että kerran maaliviivan ylittäisimme.

Ei katsellen, miten muut juoksevat ja itseämme ja toisiamme muihin vertaillen, vaan omaan parhaaseemme pyrkien, vaikka se sitten olisikin kaukana muiden parhaasta.

Helluntailaisia tuomitaan paljon siitä, että emme ymmärrä armoa oikein.

Itselläni on kuitenkin kokemus, kun istuin vajaa 94 vuotiaan vanhuksen kuolinvuoteen vierellä viimeisenä yönään, jolloin hän sitten vähä ennen aamunkoittoa muutti täältä ajasta iankaikkisuuteen.

Hän oli koko sodan jälkeisen ajan toiminut helluntaiseurakuntien paimenen, saarnaajan ja opettajan  tehtävissä ja vielä viimeisinäkin vuosinaan palvellut tuossa tehtävässä mm. sotaveteraanitilaisuuksissa ja hänen lähes viimeisiä sanojaan oli: "Onneksi on Jumalan armo."

Ei hänelläkään ollut Jumalalle mitään muuta tuotavana, ei omia tekoja ja aikaansaannoksiaan, vaan jäljelle jäi Jumalan armo ja se riitti!

Hänen uskomaton omahoitajansa viimeisenä yönä kertoi meille erään tapauksen kyseisessä sotavet.laitoksessa olonsa ajalta, miten puhuttelevaa tuolle hoitajalle oli ollut juurikin se, että tällä hell.saarnaajalla näkyi olevan selvästi terve luottamus Jumalaan siinä, ettei hänen tarvitse ollla muuta, kuin sitä mitä on.

Oli ollut sun.aamun hartaus päiväsalissa ja hoitaja oli mennyt kysymään, haluaisiko tämä saarnaaja mennä tuohon hartauteen, jos hänet sängyllä viedään.

Saarnaaja oli kiittänyt kauniisti mahdollisuudesta, mutta kertonut sitten, ettei enää jaksa ja koska Jumalan Sana asuu hänen sydämessään, hänen ei tarvitse ns. "juosta" sen perässä, kun voimat eivät kerta enää riitä, vaan hän saa luottautua Jumalan armon ja rakkauden varaan.

Tämä uskomaton hoitaja kertoi tätä kyynelsilmin meille siinä kuolinvuoteen ympärillä oleville ja piti minulle sinä yönä yhden parhaimmista Raamattutunneista, mitä olen koskaan kuullut.

Tuossa tilanteessa ymmärsin myöskin sen, miten Jumala voi laittaa vaikka kivet huutamaan, jos näkee sen tarpeelliseksi.

Niin paljon, kuin täälläkin arvostellaan viestintuojia ja puututaan erilaisiin kehällisiin asioihin sen sijaan, että paneuduttaisiin siihen, mikä on heidän sanomansa.
« Viimeksi muokattu: 22.04.14 - klo:07:47 kirjoittanut tikli »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #44 : 22.04.14 - klo:10:43 »
Nimenomaan ja sitähän se ARMO juuri onkin, että jokainen siihen turvaava pelastuu vain ja ainoastaan Jeesuksen hankkiman pelastuksen ja armon turvin, omista vajavaisuuksistamme huolimatta.

Mutta armo ei tee tyhjäksi sitä, että meitä kehoitetaan joka aika kilvoittelemaan juoksuradalla aina sen sen mukaisesti, mihin kukin kykenemme, että kerran maaliviivan ylittäisimme.

Ei katsellen, miten muut juoksevat ja itseämme ja toisiamme muihin vertaillen, vaan omaan parhaaseemme pyrkien, vaikka se sitten olisikin kaukana muiden parhaasta.

Helluntailaisia tuomitaan paljon siitä, että emme ymmärrä armoa oikein.

Olen tuntenut melkoisen määrän helluntailaisia (+muita vapaita suuntia edustavia) ja käynyt heidän kanssaan lukuisia keskusteluja ja lukenut heidän kirjojaan. Niistä minulle on vahvistunut sellainen mielikuva, että armo on (vapaissa suunnissa) ikäänkuin vasta alku sille, mitä sitten seuraa. Tai on seurattava. Kun lainasin KKK:n eli katolisen kirkon katekismuksen, niin yllätyin oppien samankaltaisuudesta. Armo on ikäänkuin Jumalan lahjoittama "pohjakassa", mutta siinä ihminen sitten sitoutuu hoitamaan tietyt osamaksuerät että sen maaliviivan sitten aikanaan voittoisasti pääsisi ylittämään.

Siihen, että olen alkanut näkemään toisin, on vaikuttanut se liki 40 vuoden "erämaataival", jolloin koko ajan oli syvä rittämättömyyden tunto, joka johti kyynisyyteen, kun mikään ei enää koskettanut. Mutta onnekseni Jumala näki tämän ja antoi elämääni syvän kriisin, joka pakotti suunnan tarkistukseen ja vapautti jatkuvasta itsetarkkailun painajaisesta.

On väitetty, että minulla on erilainen armokäsitys. Saattaapa ollakin, mutta en kuitenkaan ole tässä yksin. On monia muitakin, jotka ymmärtävät, että vasta täysin edellytyksetön armo vapauttaa ihmisen elämään rikasta elämää omana itsenään. Ja ettei sekoita itse Jumalan armoa armon vaikutuksiin ihmisessä. Armo ei ole armoa, jos sen omistaminen on vaatimusten takana.
« Viimeksi muokattu: 22.04.14 - klo:10:52 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell