Kirjoittaja Aihe: Mistä vaikutuksesta on kyse? Pyhästä Hengestä, ihmisen omasta vai jostain muusta  (Luettu 66371 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Jos itse ei ole päässyt jostain syystä kokemaan, ei kannata tehdä tyhjäksi sitä Jumala vuodattaa Henkeään voimakkaastikin kun hänen tahtonsa on niin ja aina sille on tarve ja syy.
Ei kannata tehdä myöskään tyhjäksi sitä, että toiselle Sanan avautuminen on paljon merkittävämpää. Jos joudun asioimaan kaupan takuiden käsittelytiskin luona, olen paljon vahvemmalla, jos minulla on kuitti mukana kuin jos kerron jostain tuntemuksistani. Eihän Sana avaudu ilman Henkeä, joten ei tässä ole kysymys Pyhän Hengen olemattomuudesta.

Lydia

  • Vieras
Jos itse ei ole päässyt jostain syystä kokemaan, ei kannata tehdä tyhjäksi sitä Jumala vuodattaa Henkeään voimakkaastikin kun hänen tahtonsa on niin ja aina sille on tarve ja syy.
Ei kannata tehdä myöskään tyhjäksi sitä, että toiselle Sanan avautuminen on paljon merkittävämpää. Jos joudun asioimaan kaupan takuiden käsittelytiskin luona, olen paljon vahvemmalla, jos minulla on kuitti mukana kuin jos kerron jostain tuntemuksistani. Eihän Sana avaudu ilman Henkeä, joten ei tässä ole kysymys Pyhän Hengen olemattomuudesta.

Eivät ne ole toisiaan poissulkevia asioita.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Tässä ajassa on suuri vaara ylikorostaa Pyhää Henkeä Jeesuksen ja Raamatun kustannuksella. Tällöin ajaudutaan helposti ja on ajauduttu aivan kummallisiin ilmiöihin. En tässä ketjussa viitsi koko tarinaa kertoa, nyt vain lyhyesti. Olin kesäkonferenssissa miksaushommissa 80-luvulla. Siellä ollut pääpuhuja viittilöi useaan kertaan lisää volyymia. Erityisesti hän piti siitä, kun ääni meni särölle. En suostunut moiseen. Tilanne johti siihen, että viereeni tuli eräs erittäin tunnettu saarnamies ohjeistamaan. Hän sanoi, että tämä puhuja on tottunut kotimaassaan sellaiseen, eikä pääse henkeen ilman sitä (suurta volyymia ja säröä). Puhuja sai tilaamansa. Siihen loppui minun miksaukset siellä ja kohta muuallakin. Ajattelin, että jos Pyhän Hengen määrä on riippuvainen volyyminappulan asennosta, sitä saa säädellä joku muu. Tämän kaltaisia sattui muuallakin.
« Viimeksi muokattu: 28.01.14 - klo:22:45 kirjoittanut KnutL »

Lydia

  • Vieras
Minä taas olen puhunut Jumalan antamasta Pyhän Hengen voimasta, en ihmistekoisesta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Lisään vielä edelliseen. Jos Jumalan sanaa pidetään esillä edes jonkun verran, se voi tehdä tehtävänsä. Siemen voi itää, vaikka kylvökone on kehno. Sielullinen meno ei kuitenkaan kauaa kannata, jos ei heti kohta löydy tukevampaa pohjaa. Kummallista kyllä, juuri edellisen kaltaisissa kokouksissa sanotaan Pyhän Hengen olleen voimakkaasti läsnä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Minä taas olen puhunut Jumalan antamasta Pyhän Hengen voimasta, en ihmistekoisesta.
Nyt tullaankin siihen tärkeään kysymykseen, mistä voi tietää mikä voima on Jumalasta ja mikä ei. Näyttää nuo estradilla esillä olevatkin menevän vipuun.

Lydia

  • Vieras
Minä taas olen puhunut Jumalan antamasta Pyhän Hengen voimasta, en ihmistekoisesta.
Nyt tullaankin siihen tärkeään kysymykseen, mistä voi tietää mikä voima on Jumalasta ja mikä ei. Näyttää nuo estradilla esillä olevatkin menevän vipuun.

Eroitan Pyhän Hengen muusta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Minä taas olen puhunut Jumalan antamasta Pyhän Hengen voimasta, en ihmistekoisesta.
Nyt tullaankin siihen tärkeään kysymykseen, mistä voi tietää mikä voima on Jumalasta ja mikä ei. Näyttää nuo estradilla esillä olevatkin menevän vipuun.

Eroitan Pyhän Hengen muusta.
Tarkoitin tuon edellisen viestini otettavaksi yleisellä tasolla. Sori, siinä mielessä vähän epäselvä lause minulta.

Vastavoima

  • Vieras
Oletus että, ihminen on tahi ihmisellä on, henki (elossa pitävä voima) tahi ja Henki (Jumalan) sielu ha keho.
usein henkeä ei voi erottaa sielusta.

22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.

Ilo ja rauha ovat tunteita. vaikka rakkaus on myös tunne on se päätös.
_____________

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Olen ollut tilaisuuksissa, joissa on kovasti huudettu, kiljahdeltu, laulettu ja rukoiltu
spontaanisti kielilläkin, ja joissa olen kokenut Pyhän Hengen olevan läsnä
voimakkaasti.

Ja olen ollut samalla lailla meluisissa kokouksissa, joissa en ole kokenut Pyän Hengen erityistä läsnäoloa.

Ulkonaisista merkeistä, desiibeleistä yms. ei siis voi päätellä mitään.

Vastavoima

  • Vieras
Jos on Jumalan antamaa valtaa, auktoriteettia ei ole tarvis huutaa vaikka se joskus on "tarpeellista".
Jos saarnaaja heiluu ja huitoo käsillä ja mesoaa ja huutaa, arvelen ettei ole ihan kaikki kohdallaan.

Jos esim, olisi vaimo ehdokas ja näkisin hänet, niin sydämeni aina iloitsisi ja riemuitsisi kun näen hänet.
Saati jos näkisi Jumalan tahi edes kokisi että Jumala on vieressä.

itselleni tunteet ovat usein kainalosauvoja eli tukia.
onhan tietysti, ilon tunne parempi kuin murhe.
vaikka Salomo saattaa olla toista mieltä.

no periaattessa, en voi ottaa kaikkea mitä esim, Daavid, sillä heillä oli super siunauksia, kuten Apostolilla ja Mooseksella.
tavallisesta uskovasta ei paljoa puhuta.
Olen aika vakuuttunut ettei me lähdetä samalta viivalta vaikka matka on sama.
Salomolla oli parhaat eväät ja "piikkarit".

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Jos on Jumalan antamaa valtaa, auktoriteettia ei ole tarvis huutaa vaikka se joskus on "tarpeellista".
Jos saarnaaja heiluu ja huitoo käsillä ja mesoaa ja huutaa, arvelen ettei ole ihan kaikki kohdallaan.

Edellisessä näyttää kaikki olevan kohdallaan.

Jostain syystä minua on johdatettu niin, että olen saanut pysyvän allergian tai sielunvamman kokouksessa huutamisesta. Varhaislapsuudessani kylällämme järjestettiin kokouksia, joissa huuto ja mekastus oli hirvittävä. Jostain syystä hengellisten tilaisuuksien järjestäminenkin kylällä loppui siihen. Sain sieltä elinikäisen immuniteetin siihen melskaamiseen ja siksi kierrän moiset tilaisuudet kaukaa. Väitän, että ainakin jossain määrin pystyn erottamaan sielullisen ja hengellisen toisistaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Hurmoksellisuuteen asti menevää kiljahtelua, ujeltavaa laulua, tömistelyä,
karkelointia, huojuvaa ylistyshyminää ja ryömimistä ihannoidaan sen vuoksi,
että sitä pidetään vapautuneiden, värikkäiden ja
spontaanien ulkomaalaisten
ominaisuutena, joka meiltä estyneiltä suomalaisilta puuttuu.

Ihaillaan Yhdysvaltain etelävaltiolaisten neekerien välitöntä, rentoa
ja rytmikästä menoa, koska katsotaan heidän olevan esimerkkinä
pyyteettömästä, vastaanottavaisesta, lapsenomaisesta ihmisestä,
jota Pyhä Henki erityisesti rakastaa ja koskettaa.

Epäilen kyllä, että Jumala tietää kaikkien luomiensa kansojen ja heimojen
jäsenten luonteet ja heille ominaiset käyttäytymismuodot,
joten pidättyväisen ja jäykän suomalaisen ei tarvitse harjoitella ja esittää
itselle vierasta roolia päästäkseen korkeampiin hengellisiin
sfääreihin.



Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Epäilen kyllä, että Jumala tietää kaikkien luomiensa kansojen ja heimojen
jäsenten luonteet ja heille ominaiset käyttäytymismuodot,
joten pidättyväisen ja jäykän suomalaisen ei tarvitse harjoitella ja esittää
itselle vierasta roolia päästäkseen korkeampiin hengellisiin
sfääreihin.

Olen samoilla linjoilla.

Eräs ystäväni kävi muutama vuosi sitten Sambiassa ja hänellä oli tilaisuus osallistua myös seurakunnan jumalanpalvelukseen. Meno oli kyllä reipasta ja toisenlaista kuin täällä. Mutta siinä oli pyhyys, jonka suomalainenkin voi aistia. Pyhyyttä ei hänen mielestään voi saavuttaa matkimalla heitä.

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Tuossa edellä kyselin mistä voi yleisellä tasolla ajatellen erottaa onko kyseessä Pyhä Henki vai joku muu.
Laitan tähän ensin kuitenkin jotain henkilökohtaista kokemusta.

Jossain vaiheessa kiinnostuin verkostomarkkinoinnista ja aloin tehdä sähkö- ja kännykkäsopimuksia yms.
Kun kävin noissa verkostomarkkimointijuttujen koulutustilaisuuksissa hämmästyin siellä olevaa ilmapiiriä: Se oli aivan samanlainen kuin monessa erityisesti Hengen täytettä esille tuovissa ja evankeliointiin tähtäävissä, ei kaikissa, hengellisessä tilaisuuksissa.
Mielestäni oli siis kyse toiminnasta, jossa nostettiin innostuneisuutta, meidän porukan mahdollisuuksia ja yhteishenkeä.


Kerron toisenlaisenkin esimerkin. Ollessani katu- ja teetupatyossä, eteen tuli tilanteita, joissa vastattavaksi annettiin sellaisia kysymyksiä, joihin minulla itselläni ei ollut vastauksia. Ihmeellisesti jostain tuli sellaisia ajatuksia ja sanoja sanottavaksi, etten uskalla niitä omikseni väittää.
« Viimeksi muokattu: 29.01.14 - klo:16:33 kirjoittanut KnutL »