Kirjoittaja Aihe: Jumalan rakkaus ja viha  (Luettu 3794 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Jumalan rakkaus ja viha
« : 18.07.15 - klo:10:25 »
Eilen sattui korvaan radiosta keskustelunpätkä, jossa puhuttiin mm. homoudesta. Joku "pappismies" lausahti, että Raamattu perustuu rakkauteen. En tiedä, kuka tuo sanoja oli, enkä edes ohjelmaa tai mitään muutakaan, josta olisin saanut lisätietoa.

Mutta tuo puhe rakkaudesta tuossa yhteydessä on vain osatotuus, ja ilman asian toista puolta puhe johtaa täysin harhaan. Jumala on rakkaus, mutta Hän on myös Pyhä, mikä merkitsee sitä, että Jumala myös vihaa kaikkea sitä, mikä on epäpyhää. Jumalan vihasta ei nykyisin kukaan rohkene puhua, vaikka se on yksi merkittävimmistä käsitteistä Raamatussa ja jota ilman Raamatun sanoma tulee täysin käsittämättömäksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Jumalan rakkaus ja viha
« Vastaus #1 : 18.07.15 - klo:23:00 »
Väisäsen Matti piti mielestäni aikoinaan hyvän lyhyen opetuksen aiheesta Jumalan pyhyys ja rakkaus.
Harmi, että sitä ei taida enää olla kuunneltavissa. Se perustui myös hänen omiin kokemuksiinsa vakavan sairauden keskellä. Molemmat Jumalan "puolet" olivat tulleet hänelle selviksi.
Ihmisroska

Poissa witness

  • Viestejä: 51
  • shots of faith
Vs: Jumalan rakkaus ja viha
« Vastaus #2 : 17.03.17 - klo:05:20 »
Äärimmäisen ajankohtainen aloitus myös näinä aikoina!

Jumalan rakkaus syntistä kohtaan ei ole koskaan ollut rakkautta syntiä kohtaan. Tätä ei varmaan saa kauan julistaa.



Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan rakkaus ja viha
« Vastaus #3 : 17.03.17 - klo:10:35 »
Äärimmäisen ajankohtainen aloitus myös näinä aikoina!

Jumalan rakkaus syntistä kohtaan ei ole koskaan ollut rakkautta syntiä kohtaan. Tätä ei varmaan saa kauan julistaa.

Voi olla, että puhe synnistä tulkitaan vihapuheeksi. Ja sitähän se oikeasti onkin, Jumala vihaa edelleen kaikkea syntiä. Taisi olla veli Luther, joka sanoi jotenkin tähän tapaan: "Kun saatana paljastetaan, se alkaa puhua rakkaudesta." Kuinka totta tuo onkaan!
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Jumalan rakkaus ja viha
« Vastaus #4 : 22.03.17 - klo:00:22 »
Paulus osuu naulan kantaan. Eihän se meille ole kiva kuulla, että olemme syntisiä, ja tarvitsemme Jeesuksen veren puhdistusta joka päivä. Helposti nostamme kepin nokkaan jonkun muun synnit, kuin omat syntimme. Totta on että me jokainen ihminen tarvitsemme Jeesuksen veren puhdistusta.

Ev.lut. kirkossamme on, kuten tiedämme, soluttasutuneena ylimmille virkapaikoille paljon epäuskoisia ihmisiä. He myös toimivat siellä isännälleen uskollisina, turhentaen ja vääristellen Jumalan sanaa. Partaneeko heidän tilanteensa jos uskovat poistuvat kirkoista? Jeesuksen opetuksen mukaan heillekkin kuuluisi saarnata parannusta ja syntien anteeksiantamusta. Kirkon valloittamisesta syytän uskovien ratkaisuja, viimeisen 200 vuoden aikana. Jos paikan jäävät tyhjiksi uskovilta, ne täyttyvät Jumalattomilla.

Varsinkin näihin saakka kirkko on ollut valtion suojeluksessa ja sen viranhaltijoille maksetaan edelleenkin hyvää palkkaa. Se tietenkin houkuttelee töihin, vaikka kirkon sanoma ei muulla tavalla kiinnostaisikaan. Tai pitäisi kirkon sanomaa pääosin ihmisten keksimänä satuna.

Lopun aikoina taistelu käydään evankeliumista, tuosta sovituksen sanasta ja Jeesuksen veren puhdistavasta voimasta. Muunlainen toiminta helposti korvaa evankeliumin. Tämä olisi se suurin vahinko, jos sanoma Kristuksesta syntiemme sovittajana katoaisi ja synnintunto katoaisi joka ajaa syntiset armoistuimelle Jeesuksen Kristuksen luokse.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Jumalan rakkaus ja viha
« Vastaus #5 : 22.03.17 - klo:12:01 »
Äärimmäisen ajankohtainen aloitus myös näinä aikoina!

Jumalan rakkaus syntistä kohtaan ei ole koskaan ollut rakkautta syntiä kohtaan. Tätä ei varmaan saa kauan julistaa.

Voi olla, että puhe synnistä tulkitaan vihapuheeksi. Ja sitähän se oikeasti onkin, Jumala vihaa edelleen kaikkea syntiä. Taisi olla veli Luther, joka sanoi jotenkin tähän tapaan: "Kun saatana paljastetaan, se alkaa puhua rakkaudesta." Kuinka totta tuo onkaan!

"Vihapuhe on Euroopan neuvoston ministerikomitean ehdotuksen mukaan sellaista ilmaisua, jolla levitetään, yllytetään, edistetään tai oikeutetaan rotuvihaa, muukalaisvihaa, antisemitismiä tai muunlaista vihaa, joka perustuu suvaitsemattomuuteen. Termiä sellaisenaan ei esiinny Suomen lainsäädännössä". https://fi.wikipedia.org/wiki/Vihapuhe

Eräs mies oli hyvin vihainen Jumalalle ja kirjoitti eräällä toisella keskustelufoorumilla, että Jumala pitää haastaa Haagin kansainväliseen rikostuomioistuimeen syytettynä murhista ja viharikoksista. Kirjoittaja ei vastannut kysymykseeni "miten ajattelit toimittaa haasteen tiedoksiannon perille"?

Eihän meidän reppanoiden tarvitse haastaa Jumalaa oikeudenkäyntiin kanssamme. Hän on jo haastanut meidät. Lopputuloskin on tiedossa: "Olkoon Jumala totinen, mutta jokainen ihminen valhettelija, niinkuin kirjoitettu on: "Että sinut havaittaisiin vanhurskaaksi sanoissasi ja että voittaisit, kun sinun kanssasi oikeutta käydään" (Room. 3:4).

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan rakkaus ja viha
« Vastaus #6 : 22.03.17 - klo:13:45 »
Eräs mies oli hyvin vihainen Jumalalle ja kirjoitti eräällä toisella keskustelufoorumilla, että Jumala pitää haastaa Haagin kansainväliseen rikostuomioistuimeen syytettynä murhista ja viharikoksista. Kirjoittaja ei vastannut kysymykseeni "miten ajattelit toimittaa haasteen tiedoksiannon perille"?

Kyllä näitä haastajia riittää. Muistuu mieleen eräs mies, joka oikeasti haastoi Jumalan kaksintaisteluun. Hän määräsi ajan ja paikan, jossa tuo kamppailu käytäisiin. Määrättynä aikan tämä urho meni sitten määrittelemäänsä paikkaan, mutta ei siellä Jumalaa näkynyt. Sattui vaan käymään niin onnettomasti, että pienen pieni hyttynen oli paikalla ja pisti tuota uhoavaa miestä. Jonkin ajan kuluttua pistoskohta alkoi tulehtua ja tulehdukseen ei löytynyt mitään apua. Vähän myöhemmin mies kuoli tuohon pistokseen.

Tässäkin on yksi Jumalan haastaja:
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Jumalan rakkaus ja viha
« Vastaus #7 : 23.04.17 - klo:18:54 »

Kyllä näitä haastajia riittää. Muistuu mieleen eräs mies, joka oikeasti haastoi Jumalan kaksintaisteluun. Hän määräsi ajan ja paikan, jossa tuo kamppailu käytäisiin. Määrättynä aikan tämä urho meni sitten määrittelemäänsä paikkaan, mutta ei siellä Jumalaa näkynyt. Sattui vaan käymään niin onnettomasti, että pienen pieni hyttynen oli paikalla ja pisti tuota uhoavaa miestä. Jonkin ajan kuluttua pistoskohta alkoi tulehtua ja tulehdukseen ei löytynyt mitään apua. Vähän myöhemmin mies kuoli tuohon pistokseen.

Olen uskonelämäni varrella kaksi kertaa ollut läsnä tapahtumissa jotka uskoakseni puhuttelivat niitäkin, jotka eivät olleet uskovaisia. Toinen niistä tapahtui 1971 sykyllä. Olin tullut kesällä uskoon. Tapasin erään lohjalaisen tanssipaikan pihalla koulukaverini. Kerroin innokkaana hänelle Jeesuksesta ja uskoontulostani. Hetken juttelimme, sitten kaverini polkaisi kevytmoottoripyöränsä käyntiin ja liikkeelle lähtiessään huusi jälkeensä: "Mä en tarvii Jeesusta, nähdään!"... Siitä on tullut kuluneeksi kohta 46 vuotta emmekä ole nähneet. Kaverini ehti ajaa alle kilometrin matkan, menetti sitten loivassa kaarteessa ajokkinsa hallinnan ja lensi pää edellä tien suojakaiteeseen. Kypärää hänellä ei ollut. Myöhemmin, palokunnassa palvellut kertoi, että hän oli poliisin kanssa kerännyt nuorukaisen päänosia jätesäkkiin oikeuslääkettieteelliseen vietäväksi.

Tämä tapaus puhutteli minua kovasti. Olin 17-vuotias kuten menehtynyt koulukaverinikin ja aloin ymmärtää kuinka katoavaista voi ajallinen elämä olla. Erityisen surullinen olin, koska eroamisemme oli tapahtunut niin ikävällä tavalla hetkeä aikaisemmin.

Edellä mainittu tapaus sai seuraavana vuonna vielä lisäulottuvuutta. Olin Lohjan Vivamossa rippikoululeirillä isosena ja siellä Porvoosta sain "kolleegakseni" morotistin, joka oli ajanut kovalla vauhdilla ulos tieltä. Onnettomuuspaikalla oli ajorataa levennetty kalliota räjäyttämällä ja tielle oli jäänyt kivimurskaa, jonka tähden hän oli menettänyt moottoripyöränsä hallinnan. Hän oli lentänyt yli 20 metriä ilmassa ja "osui" kivien väliin. Hänellä ei ollut kypärää, mutta matkalle lähtiessään hän oli pyytänyt Jeesusta siunaamaan ja varjelemaan matkan. Oli suuri ihme, että kaveri selvisi muutamalla mustelmalla ja päänsäryllä.

Minua nämä tapaukset ovat paljon puhutelleet. Ymmärrän, että noissa ulosajoissa olisi voinut käydä toisinkin -pilkkaaja selviytynyt ja uskovainen kuollut- ja sekin olisi varmasti puhutellut minua paljon.

albert1

  • Vieras
Vs: Jumalan rakkaus ja viha
« Vastaus #8 : 28.03.18 - klo:12:33 »
Oloneuvos: Eräs mies oli hyvin vihainen Jumalalle ja kirjoitti eräällä toisella keskustelufoorumilla, että Jumala pitää haastaa Haagin kansainväliseen rikostuomioistuimeen syytettynä murhista ja viharikoksista. Kirjoittaja ei vastannut kysymykseeni "miten ajattelit toimittaa haasteen tiedoksiannon perille"?


Luulen, että tarkoitat minua, asiasta on jo mennyt aikaa, mutta pysyn kannassani. Jos nyt panemme sivuun sen haasteen perille toimittamisen, niin miten perustelen asenteeni jumalaa - tai pitäisi sanoa jumalia, koska niitä on kolme - kohtaan?

Asenteeni on ihan sama kaikkien muiden uskontojen jumalien suhteen, oli kyseessä Allah, Buddha, Krishna, Tao tai kuka tahansa monista vaihtoehdoista. Miksi tuomioistuimen eteen?

Perustelen sitä maidän maallisella lainsäädännöllämme. Jos olet tilaisuudessa estää rikosta, mutta et sitä kuitenkaan tee vaikka edellytykset siihen olisivat, niin olet lain mukaan syyllistynyt rikokseen ja saat siitä lain säätämän rangaistuksen. Jumala olisi helposti  voinut poistaa pahan maailmasta ja jättää silti meille vapaan tahdon hyvien vaihtoehtojen kesken. Ei pahuuden poissulkeminen suinkaan sulje pois tahdon vapautta, kuten uskovat usein väittävät.

Albert Camus kirjoittaa teoksessaan Rutto - jos nyt muistan nimen oikein!- että kaikki lopulta katoaa ja häipyy suureen merkityksettömyyteen. Olen samaa meltä eikä se suuri merkityksettömyys minua häiritse.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan rakkaus ja viha
« Vastaus #9 : 28.03.18 - klo:17:40 »
Albert Camus kirjoittaa teoksessaan Rutto - jos nyt muistan nimen oikein!- että kaikki lopulta katoaa ja häipyy suureen merkityksettömyyteen. Olen samaa meltä eikä se suuri merkityksettömyys minua häiritse.

Vielä…  :(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Jumalan rakkaus ja viha
« Vastaus #10 : 28.03.18 - klo:23:58 »
Joo tämä on arvoitus, miksi toinen otetaan (taivaaseen) ja toinen jätetään (ikuiseen tuskaan kadotuksessa).

Uskoa ei tosiaan oteta itse eikä sitä voi toisellekaan antaa. Kaikille sen antaisi jos se olisi mahdollista.
Isä Poika ja Pyhä Henki on YKSI Jumala.

Jumala ei ole ihmisen tutukittavissa, hän on niin paljon ihmisen yläpuolella.  Jos Jumala olisi ihmisen analysoitavissa, niin hän olisi ihmisluomus, kuten albert 1 minitsemat epäjumalat ovat.

Tuollaiset harhat, joiden mukaan ihmisen rääpäle asettuu Luojaansa vastaan ikäänkuin olisi tasavertainen toimija LUojansa kanssa, tai kykenisi tutkimaan häntä, tulevat sokeasta ylpeydestä. 

Mutta niin kauan on toivoa kun on elämää, onneksi me ihmiset emme ole toinen toistemme tuomareita. Ja ylimmäinen Tuomari ei anna koskaan väärää tuomiota kenellekään.

Sitäkään ei siis tarvitse kenenkään pelätä, että tulisi tuomituksi väärin perustein helvettiin. Täysi hinta on joka tapauksessa jokaisesta maksettu, mutta lahjaa ei ole kenekään pakko ottaa vastaan.

Armossa on varaa ja Jeesuksen veressä on voimaa, kuka hyvänsä joka tuntee, ettei ole täyttänyt Jumalan mittoja, voi anoa Jeesuksen nimessä armahdusta synneistään.  :)