Luin Peltolan nettisivustolta toisenkin vihaan liittyvän rovastin kirjoituksen. Siitä lainaus:
"Fredrik Wislöff kuvatessaan vihaan perustuvan natsismin vaikutusta moniin saksalaisiin kirjoittaa: "Nämä ihmiset ovat kuin riivattuja. He eivät ole enää oma itsensä. Heidän luonteensa muuttui, persoonallisuus ikäänkuin jakaantui. Kuka pystyy selittämään sitä, miksi kunnialliset ihmiset ja hyvät perheenisät ovat päiviä ja vuosia kiduttaneet syyttömiä ihmisiä mitä säälimättömimmin murhanneet tuhansittain miehiä, naisia ja lapsia. Päätettyään päivätyönsä keskitysleirin vartijana he ovat menneet kotiinsa nauttimaan illan rauhasta perheensä parissa, antaneet omille lapsilleen hellän hyvän yön suukon. Sodan loputtua oikeudessa he ovat selittäneet olevansa täysin syyttömiä. He ovat nyt yhtä välinpitämättömiä kuin olisivat vain lopettaneet oman liikkeensä (Fredrik Wislöff, Antikristus)."
https://www.rovasti.fi/node/390 (Vihan kohtaaminen)
Kuuntelin jokin aika sitten psykologi James Dobsonin ja Ted Bundyn välisen keskustelun, joka tapahtui vähän ennen Bundyn teloitusta vuonna 1989.
Löytyy täältä: https://www.youtube.com/watch?v=08dpnn0cd10
(Ted Bundy FULL final interview from 23rd January 1989 + Interview with Dr. James Dobson)
Dobson sanoo yllä näkyvässä YouTube-osoitteessa kohdasta 45:05 eteenpäin, ettei natsien ollut vaikea löytää ihmisiä, jotka tekivät samankaltaisia tekoja kuin mitä Bundy teki.
Bundy oli ehkä paljon sadistisempi ja lisäksi psykopaatti toisin kuin monet kansanmurhiin osallistuneet tavalliset ihmiset, mutta on järkyttävää tiedostaa, että kaikkialla on tavallisia ihmisiä, jotka ovat kykeneviä mitä hirveimpiin tekoihin, kun tilanne yhteiskunnassa ajautuu tietynlaiseksi ja esitetään perustelut, joiden valossa tietyt ihmiset saadaan näyttämään pahoilta, epäihmisiltä tai arvottomilta ja siksi tuhottavilta. Desensitisaation tähden hirmutekoja voi tehdä useita kertoja yksi ja sama tavallinenkin ihminen, vaikka aluksi tai ensimmäisillä kerroilla tuntuisi hyvin pahalta.
Niin, Bundy oli rikollinen ja hänen ajattelunsa oli kauttaaltaan sellaista, millä hän oikeutti tekonsa.
En voi sanoa ymmärtäväni noita Wislöfin kuvaavia ihmisiä.
Mutta tuosta rikollisuudesta tuli mieleen ne kaksi rikollista, jotka oltiin tuomittu kuolemaan Jeesuksen kanssa. Toisella omatunto toimi elämän lopussa, toisella ei, vaan hän käyttäytyi ylimielisesti Jeesusta kohtaan ristilläkin.
Katherine Ramsland, joka on perehtynyt sarjamurhaajiin (esim. Dennis Raderiin), vastaa alla näkyvässä podcastissa kysymykseen Raderin luterilaisesta uskonnollisuudesta. (2:25: "A lot of people think of him, they think of his involvement with the church. What is his religious affiliation at this point? You've heard of people like Berkowitz turned to Christianity. With BTK (= Dennis Rader) it's really odd, because he was already there, and he's still committing the crimes.")
Ramsland vastaa kertomalla Raderin omasta käsitteestä "kuutioiminen" ("cubing"), joka on rinnastettavissa psykologien käyttämään käsitteeseen kompartmentalisaatio. Raderin "kuutioiminen" ei merkitse dissosiatiivista identiteettihäiriötä (multiple personality disorder), vaan sitä, että "yksi ja sama" ihminen voi siirtyä eri aikoina kuution eri lohkoihin, joissa ihmisellä on eri tavat käyttäytyä, erilaiset tunteet, moraali tai moraalittomuus. Kun ihminen elää vuoroin "kuution" eri lohkoissa, niiden välillä voi olla äärimmäistä ristiriitaisuutta. Mielestäni Raderin käyttämä termi ja sen sisällys sopii hyvin selittämään myös monien natsien ristiriitaista käyttäytymistä ja siirtymistä kuin hetkessä toisenlaiseen todellisuuteen. (Vrt. Wislöff: "He eivät ole enää oma itsensä. Heidän luonteensa muuttui, persoonallisuus ikäänkuin jakaantui. Kuka pystyy selittämään sitä"...)
https://www.youtube.com/watch?v=jiZi_7MbycA(
T&V: B.T.K. with Katherine Ramsland (part 2 of 5))
Monien tavallisten ihmisten ristiriitaisen käyttäytymisen selittämiseen sopii mielestäni myös "kuutioiminen", vaikka heillä ei ole Raderin pimeän puolen kaltaista lohkoa "kuutiossaan".
Lainaan yhden kohdan Ramslandin puheesta podcastissa:
"So the cubing concept is really good, because he's able to describe his experience of always having one face of it that he's playing. So if you were asking today if he were in a particularly religious mood..you would definitely talk about religion as if it was very real to him, but if you asked him on a day when he was in a different frame of mind, that would be just not something that he's going to be thinking about, and it seems weird because most of us strive to live our lives consistently. We'd like to believe that we'll act the same across various domains and that we have integrity."
Natsien kohdalla on varmasti ollut monesti moraalisia perusteita heille itselleen heidän tekojensa suhteen, mitä on mahdoton ajatella esim. Raderin sadististen tekojen kohdalla.