Kirjoittaja Aihe: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista  (Luettu 3153 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« : 03.07.20 - klo:18:42 »
Henkilö ei ole minulle tuttu, mutta hänen luentojaan on paljon netissä. Onko hän luterilainen vai jotain muuta? Yritin etsiä perustietoja, mutta en onnistunut kovin hyvin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #1 : 03.07.20 - klo:19:16 »
Hän on ollut ainakin Vapaakirkossa pastorina.

Kauhean oikeistolaista tekstiä.

Mielestäni hän on yksi pahimmista hölynpölyn levittämistä lopunaikojen suhteen. Hän tunkee Raamattuun sellaista mitä siellä ei ole.


Hän opettaa samanlaista roskaa mitä esiintyi jo helluntaissa Azusa-kadun aikoina.

http://www.kristitynfoorumi.fi/britishisrael.html


Tuo edellä mainittu vain esimerkkinä.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #2 : 04.07.20 - klo:18:58 »
Kauhean oikeistolaista tekstiä.

Olisiko parempi viherpunavasemmistolainen?

Lainaus käyttäjältä: Natanael"
Mielestäni hän on yksi pahimmista hölynpölyn levittämistä lopunaikojen suhteen. Hän tunkee Raamattuun sellaista mitä siellä ei ole.

Ehkä tai sitten on se toinenkin vaihtoehto: hyvin harvat enää uskovat ja odottavat Jeesuksen palaavan takaisin niin kuin Apt. 1:10-11 kerrotaan.

"Ja kun he katselivat taivaalle hänen mennessään, niin katso, heidän tykönänsä seisoi kaksi miestä valkeissa vaatteissa; ja nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän."

Mitä tulee sitten noihin Sartolan opetuksiin 10:stä kadonneesta Israelin sukukunnasta niin siinä olen kyllä samalla linjalla Aitomaan kanssa. Täällä Suomessa olemme pakanasyntisiä ts. emme ole juutalaista kansaa vaan "muuta kansaa" jota nimitetään pakanoiksi, olkoot uskovaisia tai ei.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #3 : 04.07.20 - klo:19:17 »
Hän on ollut ainakin Vapaakirkossa pastorina.

Kauhean oikeistolaista tekstiä.

Mielestäni hän on yksi pahimmista hölynpölyn levittämistä lopunaikojen suhteen. Hän tunkee Raamattuun sellaista mitä siellä ei ole.


Hän opettaa samanlaista roskaa mitä esiintyi jo helluntaissa Azusa-kadun aikoina.

http://www.kristitynfoorumi.fi/britishisrael.html


Tuo edellä mainittu vain esimerkkinä.

Niin. Nyt kun olen viimeisen vuoden sisällä lukenut enemmän Ilmestyskirjaa, käynyt kurssilla ja käynyt sitä läpi täällä Raamattu piirissä, olen omaksunut ajattelun, että tod. näk. on virhe olettaa tietävänsä mihin aikaan Ilmestyskirjan tapahtumat tapahtuvat ja miten.

Mutta päälinjat todella tulee selviksi. Siis Raamattua lukiessa. Taivaassa päätetään, milloin ja miten, siitä ei ole epäilystäkään. Kova on taistelu kun sielunvihollinen joukkoineen kapinoi Jumalaa vastaan; se heijastuu hyvin voimakkaasti maailmassa, on aina tehnyt niin.

Mutta Ilmestyskirjaa tekee senkin selväksi, että kuten Jumalan profetiat vanhan liiton aikana toteutuivat, tulee yhtä vakuuttavasti käymään myös koko maailman suhteen.
« Viimeksi muokattu: 04.07.20 - klo:19:22 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #4 : 04.07.20 - klo:19:24 »
Sartolan nimi on vaan niin usein esillä netissä, niin jäin miettimään, että mikä ja kuka hän on.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #5 : 04.07.20 - klo:20:55 »
Tässä on toisenlaista näkökulmaa.

https://concordia.fi/second/tag/kaukainen-voittolaulu/


En ole tuota kokonaan lukenut, vain sieltä täältä ehkä parikymmentä sivua.
Kirjoittajalla näyttää olevan terve periaate selittää Raamatulla Raamattua eikä sanomalehdellä niin kuin Sartola.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #6 : 04.07.20 - klo:21:02 »
Kauhean oikeistolaista tekstiä.

Olisiko parempi viherpunavasemmistolainen?


Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että juutalaiset saavat hallita maataan, mutta Sartolan tapa sotkea usko, Raamattu ja politiikka ei käy.

Juutalaisia on muuallakin kuin Israelin maalla.
https://yle.fi/uutiset/3-5892873

-
Jollain uskispalstalla iloittiin siitä, että kaksi musliminaista kääntyi juutalaisuuteen.
Mitähän iloitsemista siinä oli?

Sama kummallinen asenne on monella kristityillä.
Kun ihmisistä tulee juutalaisia, heidän on entistä vaikeampi tulla uskoon.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #7 : 04.07.20 - klo:22:39 »
Kaukaisen voittolaulun luin joskus....
Muistaakseni perusluterilaista, joissa lopunajat mitätöidään oppi isä luterusta mukaillen.
Eipähän ne Raamatusta mihinkään silti häviä.

Sartola mielestäni opettaa ihan kohtuu raittiisti.
Asioita joista Raamattu vetää vain tietynlaisia suuntaviivoja löytyy nykyään maailmanpolitiikasta.
Toisin kuin Lutherin aikana.
Lähestymme antikristuksen aikaa ja Israelin ahdistusta. Ne kyllä löytyy sanomalehdistä; miten ajassamme palapelin palat liikkuvat kohti
kuvaa joka on hahmoteltu Raamatussa.

Seurakunta odottaa armon ajan päättymistä ja Ylkää hakemaan morsiamensa Karitsan hääjuhlaan.
Alkaa Jaakobin ahdistus, joka päättyy Israelin lunastukseen; kun he ottavat vastaan hänet, jonka he lävistivät.
Heiltä tulee tunnustus; Minun Herrani; minun Jumalani.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #8 : 04.07.20 - klo:23:34 »
Se on Ihan sama mitä joku Sartola sanoo, Raamattu ilmoittaa kuitenkin näin:


Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:
17 'Ja on tapahtuva VIIMEISINÄ päivinä, sanoo Jumala


22 Te Israelin miehet, kuulkaa nämä sanat: Jeesuksen, Nasaretilaisen, sen miehen, josta Jumala todisti teille voimallisilla teoilla ja ihmeillä ja merkeillä, joita Jumala hänen kauttansa teki teidän keskellänne, niinkuin te itse tiedätte,
23 hänet, joka teille luovutettiin, Jumalan ennaltamäärätyn päätöksen ja edeltätietämyksen mukaan, te laista tietämättömien miesten kätten kautta naulitsitte ristille ja tapoitte.
24 Hänet Jumala herätti ja päästi kuoleman kivuista, niinkuin ei ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää.

37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"

Joh.19
36 Sillä tämä tapahtui, että kirjoitus kävisi toteen: "Älköön häneltä luuta rikottako".
37 Ja vielä sanoo toinen kirjoitus: "He luovat katseensa häneen, jonka he ovat lävistäneet


Sak.12:10

10 Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.



Dispensationalismi on harhaoppi, joka hylkää sen mitä Raamattuun selvästi on kirjoitettu.
Lopun ajat ovat jo alkaneet ja juutalaiset ovat jo katsoneet lävistettyä Jeesusta.
Seurakunta on ollut alusta alkaen juutalainen eikä se ole koskaan lakannut olemasta sitä.
Ei Uudessa testamentissa keksitty uutta uskoa.
Nykyajan uskovat ovat samaa porukkaa kuin Vanhan Testamentin pyhät.


Israel ei missään vaiheessa kokonaan ole pelastunut. Erämaahan jäi paljon kansaa, kuninkaiden aikaan palvottiin Baalia jne.
Aina vain pieni jääännös on ollut se mikä pelastuu.







Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #9 : 05.07.20 - klo:12:17 »
Olen yhden kerran ollut paikan päällä kuuntelemassa Sartolan puhetta. Jotenkin jäi mieleen, että hän puhui aiheestaan kärjistäen ja sensaatiohakuisesti. Lisäksi hän mainosti taitavasti omia kirjojaan, minäkin melkein olin jo ostamassa silloista uusinta teosta, mutta vaimo sai palautetuksi minut maan pinnalle.

Ei oikein herättänyt luottamusta opettajana. Jotakin yhtäläisyyttä Mellerin näen hänen toiminnassaan.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #10 : 05.07.20 - klo:13:26 »
Se on Ihan sama mitä joku Sartola sanoo, Raamattu ilmoittaa kuitenkin näin:


Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:
17 'Ja on tapahtuva VIIMEISINÄ päivinä, sanoo Jumala


22 Te Israelin miehet, kuulkaa nämä sanat: Jeesuksen, Nasaretilaisen, sen miehen, josta Jumala todisti teille voimallisilla teoilla ja ihmeillä ja merkeillä, joita Jumala hänen kauttansa teki teidän keskellänne, niinkuin te itse tiedätte,
23 hänet, joka teille luovutettiin, Jumalan ennaltamäärätyn päätöksen ja edeltätietämyksen mukaan, te laista tietämättömien miesten kätten kautta naulitsitte ristille ja tapoitte.
24 Hänet Jumala herätti ja päästi kuoleman kivuista, niinkuin ei ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää.

37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"

Joh.19
36 Sillä tämä tapahtui, että kirjoitus kävisi toteen: "Älköön häneltä luuta rikottako".
37 Ja vielä sanoo toinen kirjoitus: "He luovat katseensa häneen, jonka he ovat lävistäneet


Sak.12:10

10 Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.



Dispensationalismi on harhaoppi, joka hylkää sen mitä Raamattuun selvästi on kirjoitettu.
Lopun ajat ovat jo alkaneet ja juutalaiset ovat jo katsoneet lävistettyä Jeesusta.
Seurakunta on ollut alusta alkaen juutalainen eikä se ole koskaan lakannut olemasta sitä.
Ei Uudessa testamentissa keksitty uutta uskoa.
Nykyajan uskovat ovat samaa porukkaa kuin Vanhan Testamentin pyhät.


Israel ei missään vaiheessa kokonaan ole pelastunut. Erämaahan jäi paljon kansaa, kuninkaiden aikaan palvottiin Baalia jne.
Aina vain pieni jääännös on ollut se mikä pelastuu.

Mietin kovasti missä kohtaa olen kanssasi eri mieltä? Useimmissa kohdin en ole.  Lopun ajat alkoivat mielestäni silloin, kun Jeesus otettiin takaisin taivaaseen. Olemme eläneet siis lopun aikoja noin 2000 vuotta. Jos dispensationalismi (olen vain pinnallisesti tutustunut siihen) sisältää opetusta, jonka mukaan ihmiset pelastuvat eri aikoina eri tavoin niin pidän sellaista opetusta vääränä. Sekä juutalaiset että pakanat (yleisnimitys muista kansoista) pelastuvat kaikki samalla tavalla; uskomalla Jumalan armotyöhön ja turvautumalla yksinomaa siihen. Mikäli dispensationalismi opettaa Jeesuksen hakevan omansa pois ennen kuin kohdistaa koko vanhurskaan vihansa maailmaan, niin niin minäkin uskon jo pelkästään Tessalonikalaiskirjeiden opetusten perusteella (1.Tess. 1:10, 4:15-18, 2.Tess. 2:1-12).

Paljon on uskovien välejä rikkonut tämä tempausoppi ja viimeisen 150 vuoden aikana myös kiistat seurakunnan ennallistamisesta, johtamiskysymyksistä ja uudelleen framille nousseista parantumisista. Lienee vain kasteopit ovat hajottaneet seurakuntia enemmän kuin nuo muut aikaisemmin mainitut. 

On todella surullista jos uskoa Jeesukseen tunnustavat ihmiset kiistelevät keskenään unohtaen tärkeimmän eli olla itse valmis kohtaamaan Herran, tapahtuipa se sitten oman kuoleman tai Jeesuksen paluun seurauksena.

Kun sairaudet ovat nyt saatelleet minut elämän kilparadan kalkkiviivoille aavistelen menettäneeni monia siunauksia vain koska minulla on ollut "hirveä oikeassa olemisen tarve".

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #11 : 05.07.20 - klo:14:05 »
Saanen liittää tähän ketjuun minua puhutelleen "oikeassa olemisen tarve" -ajatuksen.

Ihan itseäni ajattelen, kuitenkin täällä lukevien  "katseiden" alla.


Olen havainnut tätä itsessäni. Se kumpuaa sisältäni kauniin oloisena, mutta Jumalalle vastenmielisenä saastana.
Oikeassa olemisen tarve minussa! Mikä on sen lopputulos! Ei ainakaan kasvua Jeesukseen Kristuksen tuntemiseen ja estää sen kauttani myös muilta.

Tähän tarvitsen Jumalan armoa. Olisiko se sitä Tiituksen kirjeessä olevaa (Jumalan armo) kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa, ... 

odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä, hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.


Tajuan, miksi Jumala lähetti oman Poikansa, sillä Hänessä meillä on lunastus syntien anteeksi saaminen.

Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #12 : 05.07.20 - klo:14:34 »
Room 11:1 Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.

Jer. 31:37 Näin sanoo Herra: Jos voidaan mitata taivaat ylhäällä ja tutkia maan perustukset alhaalla, silloin vasta minä hylkään Israelin jälkeläiset kaikki, kaiken sen tähden, mitä he ovat tehneet, sanoo Herra.


Mielestäni Jumala ei ole hyljännyt Israelia eli juutalaisia olemasta kansansa. Uskon myös, että Israelilla on myös oma rooli viimeisinä aikoina.



Me uskovat pakanat olemme vain saaneet Israelin kansalaisoikeuden, mutta juutalaisenkin pitää ottaa vastaan usko Jeesukseen, pelkkä juutalaisena oleminen ei riitä

Ef. 2:12

että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;




Juutalaiset ovat edelleen jalon öljypuun luonnollisia oksia, jotka eivät vain ole oksastettuja, erotuksena meihin pakanoihin, jotka olemme metsäöljypuun oksia, ja joista me uskovat olemme oksastettuja jaloon öljypuuhun:

Room. 11:24

Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!
« Viimeksi muokattu: 05.07.20 - klo:15:10 kirjoittanut lukija »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #13 : 05.07.20 - klo:16:31 »
Jumala solmi juutalaisten kanssa iankaikkisen, siis koskaan lakkaamattoman,
liiton.  Samalla Hän antoi heille ikuisesti pysyvän asuinalueen, Israelin.
1. Moos. 17: 1-8

Vaikka juutalaiset eivät pysyneet liiton ehdoissa,
Jumala ei peruuta lupauksiaan.
Daavid oli Jumalan valitsema kuningas, ja hänen kuninkuutensa on myös loppumaton.
Siksi Jeesus Kristuskin on ihmisyytensä puolesta Daavidin jälkeläinen.

Liittoa vastaan rikkomisista tuli tietysti juutalaisille ankaria seuraamuksia,
kuten karkotukset omasta maastaan.
Mutta edelleen on, niin kuin Lukijakin edellä toteaa, että juutalaiset ovat
jalon öljypuun alkuperäisiä oksia,
ja me kristityt olemme vain liitännäisjäseniä.
Siksi on suuri Jumalan salaisuus, millä tavalla juutalaisten osuus maailmankaikkeuden lopullisissa tapahtumissa toteutuu
ja miten juutalaisten jäännöksen pelastuminen tapahtuu.

Jumalan omaisuuskansan, Hänen silmäteränsä kohtalot ovat keskeisimpiä
ihmiskunnan pelastushistoriassa Raamatun alusta alkaen.
Israelin merkitys kasvaa koko ajan, riippumatta siitä, asuvatko juutalaiset
Israelin valtiossa vai muissa maissa.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä mieltä Pekka Sartolan opetuksista
« Vastaus #14 : 05.07.20 - klo:17:46 »
Kuuntelin yhtä hänen puhettaan tältä keväältä/kesältä. Hän todella "tiesi" aivan tarkkaan mitä tulee tapahtumaan.
Sitten taas täkäläinen luotettava uskova pastori raamattupiirissä sanoi, että jos joku sanoon tietävänsä tarkkaan mitä tulee tapahtumaan ja miten, se on mitä todennäköisimmin pielessä.

Pitäiskö heittää kruunaa ja klaavaa että saisi tietää "kumpi on oikeassa". :-\

Noh, itse otan sen kannan minkä ymmärryksen olen saanut ihan näinä viikkoina. On ollut mahtavaa lukea ensin Jesajan kirja ja sitten Ilmestyskirja. Niissä peilautuu niin samoja teemoja jatkuvasti. Jesajan profetioista on jo moni asia tapahtunut, siis jo kauan aikaa sitten. Ja jotenkin Ilmestyskirja ilmaisee VTn viitaten, että yhtä varmasti kuin muinaiset jumalattomat kaupungit/kuningaskunnat saivat juuri sen tuomionsa minkä Herra oli ilmottanut, yhtä varmasti Herra tulee käsittelemään tuomion ja oikeuden kautta koko häntä vastaan kapinoivan ihmissuvun ja sen taustalla voimakkaasti vaikuttavat sielunvihollisen vallan.

Siis kun tää olennaisin (minun mielestäni) juttu on tullut selväksi, ei ole niin hirveän suuri tarve yrittää selittää yksityiskohtia.