Puimatanner

Puimatanner => Laki ja evankeliumi => Aiheen aloitti: Polykarpos - 24.10.18 - klo:15:58

Otsikko: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 24.10.18 - klo:15:58
Protestanttiset seurakunnat (luterilainen ja vapaat suunnat) eivät tunnusta Herran luo menneiden pyhien esirukouksia. Ortodoksit ja katoliset sensijaan tunnustavat esirukoukset ja myös pyytävät niitä heiltä. Vapaissa suunnissa ortodoksit ja katoliset tuomitaan toisinaan epäjumalanpalvelijoina tämän tähden.

Mutta onko oikein että heidät näin tuomitaan? Onko Raamatun mukaan väärin pyytää esirukouksia Herran luo menneiltä pyhiltä? Pyydämmehän me esirukouksia täällä maan päällä olevilta uskovilta miksemme voi pyytää niitä myös "täydelliseksi tulleilta vanhurskailta hengiltä" (hepr.12:23)?

Herramme Kristushan itse sanoi, että Jumala ei ole kuolleiden vaan elävien Jumala. Niinpä nämä pyhät ovat edelleen elossa ja voivat rukoilla puolestamme. Kristus itse jatkuvasti rukoilee meidän puolestamme. Mikseivät siis Herran luo menneet pyhät rukoilisi? Eivätkö he enää välitä seurakunnasta? Maan päällä olessaan apostoli Paavali ja muut pyhät rakastivat ja rukoilivat seurakunnan puolesta. Eivätkö he enää rakasta eivätkä rukoile puolestamme?
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: sandia - 24.10.18 - klo:16:18
Millä tavalla ajattelet kuolleiden kuulevan meitä?
Onko mielestäsi raamatullista yrittää saada yhteys kuolleisiin?
Mielestäni ei.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: sandia - 24.10.18 - klo:16:22
Kerran itsekseni ihmettelin tätä asiaa ja mietin että miksi Jumala kuulee meitä mutta meitä ennen taivaaseen menneiden kanssa sitt ei saisi jutella tai rukoilla heitä. Kysyin sitä ihan pöljänä Herralta ja asia valkeni heti.

Jumala on kaikkialla läsnä oleva iankaikkinen Jumala.
Kuollut pyhä on luotu sielu. Siinä ero .Ei meistä tule kaikkialla olevia jumalolentoja kuoltuamme.
Tuli sellainen hassu olo että oisihan mun pitänyt tuo tajuta itseksenikin. Mutta kun ei. :-\
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Natanael - 24.10.18 - klo:16:58
Room. 8:26

Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.


Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Ifa - 24.10.18 - klo:18:48
Suhde Jumalaan on täysin riittävä jokaiselle. Ja seurakunta pyhien yhteytenä täällä maan päällä. Raamattu ei puhu sellaisesta, että ihmisten välinen kanssakäyminen jatkuisi kuoleman jälkeenkin.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 24.10.18 - klo:19:24
Millä tavalla ajattelet kuolleiden kuulevan meitä?
Onko mielestäsi raamatullista yrittää saada yhteys kuolleisiin?
Mielestäni ei.

Mutta Herra itse sanoi, ettei Jumala ole kuolleiden vaan elävien Jumala. Ja hän sanoi myös, että joka uskoo häneen ei koskaan kuole. Ja joka uskoo häneen vaikka olisi kuollut niin hän elää. Eli he eivät ole kuolleita vaan eläviä. Ryövärille Herra sanoi, että "tänä päivänä olet kanssani paratiisissa." Eli tämä pyhät menevät suoraan Herran luo paratiisiin.

Myös kertomuksessa köyhästä Lasaruksesta ja rikkaasta miehestä Aabraham tiesi miten he olivat eläneet. Vaikka Aabraham oli poistunut tästä maailmasta niin hän silti tiesi miten nämä ihmiset olivat eläneet. Hän myös tiesi lain ja profeettojen olemmassa olon vaikka hän oli elänyt maan päällä ennen niitä. Mistä hän tiesi kaiken tämän?

Miten profeetta Elias lähetti taivaasta kirjeen kuningas Jooramille jos Elias ei tiennyt mitään maanpäällisistä asioista (2.aik.21:12)?

Kun me olemme tulleet Kristuksen veren kautta Jumalan yhteyteen niin olemmeko tulleet vain Jumalan yhteyteen? Eikö heprealaiskirjeessä ole kirjoitettu:

"vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö, ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö" (hepr.12:22-24)

Emmehän siis ole tulleet vain Jumalan tykö vaan myös kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaallise  juhlajoukon tykö ja myös täydellisiksi tulleiden vanhurskaiden henkien tykö?

Eivät pyhät välttämättä kaikkea tiedä taivaassa mutta kai he jotain tietävät? Apostoli Paavali sanoi että profetointi on vajavaista ja se lakkaa kun tieto tulee täydellisemmäksi. Onhan taivaaseen menneillä pyhillä enemmän tietoa kuin maan päällä olevilla?
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: sandia - 24.10.18 - klo:19:39
Millä tavalla ajattelet kuolleiden kuulevan meitä?
Onko mielestäsi raamatullista yrittää saada yhteys kuolleisiin?
Mielestäni ei.

Mutta Herra itse sanoi, ettei Jumala ole kuolleiden vaan elävien Jumala. Ja hän sanoi myös, että joka uskoo häneen ei koskaan kuole. Ja joka uskoo häneen vaikka olisi kuollut niin hän elää. Eli he eivät ole kuolleita vaan eläviä. Ryövärille Herra sanoi, että "tänä päivänä olet kanssani paratiisissa." Eli tämä pyhät menevät suoraan Herran luo paratiisiin.

Myös kertomuksessa köyhästä Lasaruksesta ja rikkaasta miehestä Aabraham tiesi miten he olivat eläneet. Vaikka Aabraham oli poistunut tästä maailmasta niin hän silti tiesi miten nämä ihmiset olivat eläneet. Hän myös tiesi lain ja profeettojen olemmassa olon vaikka hän oli elänyt maan päällä ennen niitä. Mistä hän tiesi kaiken tämän?

Miten profeetta Elias lähetti taivaasta kirjeen kuningas Jooramille jos Elias ei tiennyt mitään maanpäällisistä asioista (2.aik.21:12)?

Kun me olemme tulleet Kristuksen veren kautta Jumalan yhteyteen niin olemmeko tulleet vain Jumalan yhteyteen? Eikö heprealaiskirjeessä ole kirjoitettu:

"vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö, ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö" (hepr.12:22-24)

Emmehän siis ole tulleet vain Jumalan tykö vaan myös kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaallise  juhlajoukon tykö ja myös täydellisiksi tulleiden vanhurskaiden henkien tykö?

Eivät pyhät välttämättä kaikkea tiedä taivaassa mutta kai he jotain tietävät? Apostoli Paavali sanoi että profetointi on vajavaista ja se lakkaa kun tieto tulee täydellisemmäksi. Onhan taivaaseen menneillä pyhillä enemmän tietoa kuin maan päällä olevilla?

Miten sina ajattelet voivasi olla yhteydessa iankakkisuuteen menneen Herran oman kanssa? Ovathan he elavia koska me saamme iankaikkisen elaman mutta eihan siita voi vetaa johtopaatosta etta me voimme olla yhteydessa heihin.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 24.10.18 - klo:20:11
Millä tavalla ajattelet kuolleiden kuulevan meitä?
Onko mielestäsi raamatullista yrittää saada yhteys kuolleisiin?
Mielestäni ei.

Mutta Herra itse sanoi, ettei Jumala ole kuolleiden vaan elävien Jumala. Ja hän sanoi myös, että joka uskoo häneen ei koskaan kuole. Ja joka uskoo häneen vaikka olisi kuollut niin hän elää. Eli he eivät ole kuolleita vaan eläviä. Ryövärille Herra sanoi, että "tänä päivänä olet kanssani paratiisissa." Eli tämä pyhät menevät suoraan Herran luo paratiisiin.

Myös kertomuksessa köyhästä Lasaruksesta ja rikkaasta miehestä Aabraham tiesi miten he olivat eläneet. Vaikka Aabraham oli poistunut tästä maailmasta niin hän silti tiesi miten nämä ihmiset olivat eläneet. Hän myös tiesi lain ja profeettojen olemmassa olon vaikka hän oli elänyt maan päällä ennen niitä. Mistä hän tiesi kaiken tämän?

Miten profeetta Elias lähetti taivaasta kirjeen kuningas Jooramille jos Elias ei tiennyt mitään maanpäällisistä asioista (2.aik.21:12)?

Kun me olemme tulleet Kristuksen veren kautta Jumalan yhteyteen niin olemmeko tulleet vain Jumalan yhteyteen? Eikö heprealaiskirjeessä ole kirjoitettu:

"vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö, ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö" (hepr.12:22-24)

Emmehän siis ole tulleet vain Jumalan tykö vaan myös kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaallise  juhlajoukon tykö ja myös täydellisiksi tulleiden vanhurskaiden henkien tykö?

Eivät pyhät välttämättä kaikkea tiedä taivaassa mutta kai he jotain tietävät? Apostoli Paavali sanoi että profetointi on vajavaista ja se lakkaa kun tieto tulee täydellisemmäksi. Onhan taivaaseen menneillä pyhillä enemmän tietoa kuin maan päällä olevilla?

Miten sina ajattelet voivasi olla yhteydessa iankakkisuuteen menneen Herran oman kanssa? Ovathan he elavia koska me saamme iankaikkisen elaman mutta eihan siita voi vetaa johtopaatosta etta me voimme olla yhteydessa heihin.

Ortodoksit ja katoliset pyytävät heiltä apua esirukouksissa. He siis pyytävät näiltä pyhiltä ja myös enkeleiltä että he rukoilisivat heidän puolestaan. Onko tässä jotain väärää? Miksi heitä pidetään epäjumalan palvojina?
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 24.10.18 - klo:20:13
Room. 8:26

Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.

Henki toki rukoilee meidän puolestamme. Myös Poika rukoilee meidän puolestamme. Mutta silti myös protestantit pyytävät esirukouksia toinen toisiltaan. Miksi olisi siis väärin pyytää esirukouksia esim Neitsyt Marialta?
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: sandia - 24.10.18 - klo:20:40
Millä tavalla ajattelet kuolleiden kuulevan meitä?
Onko mielestäsi raamatullista yrittää saada yhteys kuolleisiin?
Mielestäni ei.

Mutta Herra itse sanoi, ettei Jumala ole kuolleiden vaan elävien Jumala. Ja hän sanoi myös, että joka uskoo häneen ei koskaan kuole. Ja joka uskoo häneen vaikka olisi kuollut niin hän elää. Eli he eivät ole kuolleita vaan eläviä. Ryövärille Herra sanoi, että "tänä päivänä olet kanssani paratiisissa." Eli tämä pyhät menevät suoraan Herran luo paratiisiin.

Myös kertomuksessa köyhästä Lasaruksesta ja rikkaasta miehestä Aabraham tiesi miten he olivat eläneet. Vaikka Aabraham oli poistunut tästä maailmasta niin hän silti tiesi miten nämä ihmiset olivat eläneet. Hän myös tiesi lain ja profeettojen olemmassa olon vaikka hän oli elänyt maan päällä ennen niitä. Mistä hän tiesi kaiken tämän?

Miten profeetta Elias lähetti taivaasta kirjeen kuningas Jooramille jos Elias ei tiennyt mitään maanpäällisistä asioista (2.aik.21:12)?

Kun me olemme tulleet Kristuksen veren kautta Jumalan yhteyteen niin olemmeko tulleet vain Jumalan yhteyteen? Eikö heprealaiskirjeessä ole kirjoitettu:

"vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö, ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö" (hepr.12:22-24)

Emmehän siis ole tulleet vain Jumalan tykö vaan myös kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaallise  juhlajoukon tykö ja myös täydellisiksi tulleiden vanhurskaiden henkien tykö?

Eivät pyhät välttämättä kaikkea tiedä taivaassa mutta kai he jotain tietävät? Apostoli Paavali sanoi että profetointi on vajavaista ja se lakkaa kun tieto tulee täydellisemmäksi. Onhan taivaaseen menneillä pyhillä enemmän tietoa kuin maan päällä olevilla?

Miten sina ajattelet voivasi olla yhteydessa iankakkisuuteen menneen Herran oman kanssa? Ovathan he elavia koska me saamme iankaikkisen elaman mutta eihan siita voi vetaa johtopaatosta etta me voimme olla yhteydessa heihin.

Ortodoksit ja katoliset pyytävät heiltä apua esirukouksissa. He siis pyytävät näiltä pyhiltä ja myös enkeleiltä että he rukoilisivat heidän puolestaan. Onko tässä jotain väärää? Miksi heitä pidetään epäjumalan palvojina?

Niin tekevät. Olen ollut melko paljon tekemisissä katolisten uudestisyntynyneiden uskovien kanssa ja tiedän heidän ajattelunsa. Minä en tee niin koska en löydä sitä käytäntöä Raamatusta.  Minusta se on epäraamatullista. Se ei mm. katolisia haittaa koska heillä on traditionsa. Mutta minä hylkään sen opetuksen lähteenä.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Natanael - 24.10.18 - klo:20:40
Jos haluaa matkustaa Helsingistä Ouluun, ei kannata ostaa sinne lentolippua Moskovan, New Yorkin ja Rovaniemen kautta.

Mitä lisäarvoa jonkun Marian rukoukset toisivat, kun Raamatussa luvataan, että Pyhä Henki rukoilee?

Raamattu ei anna minkäänlaista tukea sille, että tarvittaisiin jotain kuollutta viestin viejää tai, että sellaisten rukoukset olisivat jotenkin tehokkaampia kuin omat.
En tosin usko mihinkään erityisiin tehokkaisiin rukouksiinkaan oli ne omia tai jonkun muun elävän ihmisen.


1.Tim.2:5
Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 24.10.18 - klo:21:08
Jos haluaa matkustaa Helsingistä Ouluun, ei kannata ostaa sinne lentolippua Moskovan, New Yorkin ja Rovaniemen kautta.

Mitä lisäarvoa jonkun Marian rukoukset toisivat, kun Raamatussa luvataan, että Pyhä Henki rukoilee?

Raamattu ei anna minkäänlaista tukea sille, että tarvittaisiin jotain kuollutta viestin viejää tai, että sellaisten rukoukset olisivat jotenkin tehokkaampia kuin omat.
En tosin usko mihinkään erityisiin tehokkaisiin rukouksiinkaan oli ne omia tai jonkun muun elävän ihmisen.


1.Tim.2:5
Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,

Kaikella kunnioituksella sinua kohtaan, mutta tämä kommenttisi edustaa juurikin sitä ylpeyttä ja kunnioituksen puutetta joka protestantteja vaivaa. Ei Neitsyt Maria ole "joku Maria" vaan Jumalan äiti. Jos sinä uskot Jeesuksen Kristuksen olevan tosi Jumala, niin hän on tämän tosi Jumalan synnyttäjä. Ja kyllä sillä on merkitystä kuka rukoilee. Vanhurskaan rukoukset kuullaan mutta pahantekijöiden rukouksia ei kuulla. Neitsyt Maria oli jo maan päälle eläessään lievästi sanottuna hieman korkeammalla hengellisellä tasolla kuin me tavan tallaajat.

Jos et usko esirukouksiin niin miksi Apostoli Paavali sitten pyysi esirukouksia seurakunnilta? Miksei hän vain tyytynyt Pyhän Hengen rukouksiin?

Ja välimies lunastuksessa on Jumalan ja ihmisen välillä Kristus. Mutta muuten välimiehiä on useita. Välimiehiä on mm. sananopetuksessa ja julistuksessa, kasteessa, esirukouspalvelussa, ripittäytymisessä jne. Ei Kristus näitä kaikkia tee vaan hän on asettanut tietyt välimiehet.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Natanael - 24.10.18 - klo:21:18
Jeesuksella oli paljon esi-isiä ja esiäitejä.
Jos aletaan laittamaan joitain ihmisiä johonkin kummallisiin erikoisasemiin olisi varmuuden vuoksi parasta pyytää esirukousta Aadamilta ja Eevalta.

Raamattu ei tue oppia Marian erityisasemasta.
Se, jos mikä, on ylpeyttä ja kunnioituksen puutetta, että asetetaan kirkon traditiot Raamatun edelle.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Alvari - 24.10.18 - klo:21:18
Mitenkäs Maria sitten kuulee sen rukouksen? Pitääkö pyytää Jumalaa kertomaan Marialle, että haluaa tämän rukoilevan ja mitä haluaa tämän rukoilevan Jumalalta?
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Natanael - 24.10.18 - klo:21:19
"Vanhurskaan rukoukset kuullaan mutta pahantekijöiden rukouksia ei kuulla."


Jos noin on, kenenkään syntisen ei kannata rukoilla yhtään mitään.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 24.10.18 - klo:21:20
Millä tavalla ajattelet kuolleiden kuulevan meitä?
Onko mielestäsi raamatullista yrittää saada yhteys kuolleisiin?
Mielestäni ei.

Mutta Herra itse sanoi, ettei Jumala ole kuolleiden vaan elävien Jumala. Ja hän sanoi myös, että joka uskoo häneen ei koskaan kuole. Ja joka uskoo häneen vaikka olisi kuollut niin hän elää. Eli he eivät ole kuolleita vaan eläviä. Ryövärille Herra sanoi, että "tänä päivänä olet kanssani paratiisissa." Eli tämä pyhät menevät suoraan Herran luo paratiisiin.

Myös kertomuksessa köyhästä Lasaruksesta ja rikkaasta miehestä Aabraham tiesi miten he olivat eläneet. Vaikka Aabraham oli poistunut tästä maailmasta niin hän silti tiesi miten nämä ihmiset olivat eläneet. Hän myös tiesi lain ja profeettojen olemmassa olon vaikka hän oli elänyt maan päällä ennen niitä. Mistä hän tiesi kaiken tämän?

Miten profeetta Elias lähetti taivaasta kirjeen kuningas Jooramille jos Elias ei tiennyt mitään maanpäällisistä asioista (2.aik.21:12)?

Kun me olemme tulleet Kristuksen veren kautta Jumalan yhteyteen niin olemmeko tulleet vain Jumalan yhteyteen? Eikö heprealaiskirjeessä ole kirjoitettu:

"vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö, ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö" (hepr.12:22-24)

Emmehän siis ole tulleet vain Jumalan tykö vaan myös kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaallise  juhlajoukon tykö ja myös täydellisiksi tulleiden vanhurskaiden henkien tykö?

Eivät pyhät välttämättä kaikkea tiedä taivaassa mutta kai he jotain tietävät? Apostoli Paavali sanoi että profetointi on vajavaista ja se lakkaa kun tieto tulee täydellisemmäksi. Onhan taivaaseen menneillä pyhillä enemmän tietoa kuin maan päällä olevilla?

Miten sina ajattelet voivasi olla yhteydessa iankakkisuuteen menneen Herran oman kanssa? Ovathan he elavia koska me saamme iankaikkisen elaman mutta eihan siita voi vetaa johtopaatosta etta me voimme olla yhteydessa heihin.

Ortodoksit ja katoliset pyytävät heiltä apua esirukouksissa. He siis pyytävät näiltä pyhiltä ja myös enkeleiltä että he rukoilisivat heidän puolestaan. Onko tässä jotain väärää? Miksi heitä pidetään epäjumalan palvojina?

Niin tekevät. Olen ollut melko paljon tekemisissä katolisten uudestisyntynyneiden uskovien kanssa ja tiedän heidän ajattelunsa. Minä en tee niin koska en löydä sitä käytäntöä Raamatusta.  Minusta se on epäraamatullista. Se ei mm. katolisia haittaa koska heillä on traditionsa. Mutta minä hylkään sen opetuksen lähteenä.

Ei kaikki mitä Raamatussa ei suoranaisesti ole mainittu ole epäraamatullista tai harhaoppia. Raamatussa ei ole sanaa kolminaisuus mutta silti kristityt ovat käyttäneet sanaa Pyhä Kolminaisuus koska se oppi on Raamatussa.

Protestantitkin tekevät monia asioita joita ei ole mainittu Raamatussa. Esim syntisenrukousta ei missään ole mainittu Raamatussa. Tai kerralla pelastumista tämän syntisen rukousen kautta. Missään Raamatussa ei ole sanottu että pitäisi olla raamattukoulu tai opetuslapseuskoulu tai muuta sellaista. Ei kaikkea ole Raamatussa mainittu mutta ei se tarkoita että kaikki se olisi väärin.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Natanael - 24.10.18 - klo:21:22
"Neitsyt Maria oli jo maan päälle eläessään lievästi sanottuna hieman korkeammalla hengellisellä tasolla kuin me tavan tallaajat."

Voisitko kertoa missä päin Raamattua löytyy tuki tällaiselle ajattelulle?

Mitä on hengellisesti korkeampi taso?
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 24.10.18 - klo:21:27
Jeesuksella oli paljon esi-isiä ja esiäitejä.
Jos aletaan laittamaan joitain ihmisiä johonkin kummallisiin erikoisasemiin olisi varmuuden vuoksi parasta pyytää esirukousta Aadamilta ja Eevalta.

Raamattu ei tue oppia Marian erityisasemasta.
Se, jos mikä, on ylpeyttä ja kunnioituksen puutetta, että asetetaan kirkon traditiot Raamatun edelle.

Ei seurakunta ole traditiota asettanut Raamatun edelle. Raamattu on kaiken uskon auktoriteetti mutta ei traditio ole mitenkään Raamattua vastaan. Fariseuksien perinnäissäännöt jotka Kristus torjui olivat ihan eriasia kuin Jumalan seurakunnan traditio. Traditio on ollut olemassa aina. Vai miten kuvittelet että ihmiset tunsivat Jumalan säädökset tuhansia vuosia ennen Mooseksen lakia kun mitään kirjoitusta ei vielä ollut? He tunsivat Jumalan säädöskset suullisen perimän eli tradition kautta.

Myös alkuajan kristityt tunsivat Kristuksen opetuksen tradition kautta. Ei heillä ollut kirjoitettua UT:ta vaan perivät opetuksen apostoleilta ja apostolien seuraajilta.

Miksi Jumala olisi siis muuttunut ja nyt yhtäkkiä kaikki traditio olisikin kielettyä?
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Natanael - 24.10.18 - klo:21:29
"Ei kaikki mitä Raamatussa ei suoranaisesti ole mainittu ole epäraamatullista tai harhaoppia."

Ei tietenkään. Söin tänään perunoita, vaikka Raamattu ei tietääkseni kerro niiden syömisestä mitään.


Marian ympärille on pystytetty kokonainen kultti, jossa opetetaan Marian synnittömyydestä ja ikuisesta neitsyydestä tai uskotaan, että Maria olisi armollisempi kuin Jeesus.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 24.10.18 - klo:21:33
Jeesuksella oli paljon esi-isiä ja esiäitejä.
Jos aletaan laittamaan joitain ihmisiä johonkin kummallisiin erikoisasemiin olisi varmuuden vuoksi parasta pyytää esirukousta Aadamilta ja Eevalta.

Raamattu ei tue oppia Marian erityisasemasta.
Se, jos mikä, on ylpeyttä ja kunnioituksen puutetta, että asetetaan kirkon traditiot Raamatun edelle.

Ja vielä Neitsyt Mariasta. Onhan hän aivan eriasia kuin äitimme Eeva. Eevan kautta tuli maailmaan synti ja kuolema mutta Neitsyt marian kautta tuli Elämän Herra ja pelastus.

Neitsyt Maria kantoin Herran kohdussaan ja synnytti tämän ja myös kasvatti tämän. Eikö hän siis ansaitse kunnioitusta? Johannes Kastaja kuuli Neitsyt Marian äänen kun oli vielä Elisabetin kohdussa ja täyttyi Pyhällä Hengellä!
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Natanael - 24.10.18 - klo:21:42
"Myös alkuajan kristityt tunsivat Kristuksen opetuksen tradition kautta. Ei heillä ollut kirjoitettua UT:ta vaan perivät opetuksen apostoleilta ja apostolien seuraajilta."

Alkuajan uskovien Raamattu oli VT.
VT puhuu mielestäni UT:ia selvemmin esimerkiksi Jeesuksen olemuksesta ja ristinkuoleman merkityksestä, kunhan on ensin saanut perusopetuksen ja ymmärryksen Jeesuksesta.
Jeesus avasi opetuslasten ymmärryksen käsittämään kirjoitukset. Apostolit kertoivat samaa ihan alussa sitä suullisessa muodossa.
UT:n kirjoitukset syntyivät kuitenkin aika pian. Ensimmäiset jo parikymmentä vuotta Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta.

Esimerkiksi Heprealaiskirje osoittaa, että alkuajan kristityt tunsivat VT:n syvällisen sanoman.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Natanael - 24.10.18 - klo:21:43
"Neitsyt Maria kantoin Herran kohdussaan ja synnytti tämän ja myös kasvatti tämän. Eikö hän siis ansaitse kunnioitusta? "

Mielestäni ei yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan. Hän oli vain ihminen.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 24.10.18 - klo:21:48
"Neitsyt Maria oli jo maan päälle eläessään lievästi sanottuna hieman korkeammalla hengellisellä tasolla kuin me tavan tallaajat."

Voisitko kertoa missä päin Raamattua löytyy tuki tällaiselle ajattelulle?

Mitä on hengellisesti korkeampi taso?

Enkeli Gabriel ilmoitti neitsyt Marian tulevan raskaaksi ja synnyttävän Jumalan Pojan. Tämä ei laittanut vastaan vaan sanoi "tapahtukoon minulle niinkuin sanot". Elisabet profetoi Pyhässä Hengessä kun näki neitsyt Marian tulevan luokseen. Toisin kuin protestantit tämä pyhä Elisabet ymmärsi sen armon mikä neitsyt Marialle oli suotu ja kysyi: "miten minulle tapahtuu tämä että Herrani äiti tulee luokseni"? Myös hänen kohdussaan ollut Johannes Kastaja ymmärsi että tämä Neitsyt Maria on itse Jumalan äiti.

Ei tämä Neitsyt toki itsessään mitään ole. Jumala valitsi hänet armossaan mutta siksi kaikki sukupolvet tulevat ylistämään häntä autuaaksi toisin kuin protestantit yleensä tekevät.

Katoliset ovat lisänneet Kristilliseen oppiin monia lisäyksiä ja ovat niin eronneet ortodoksisesta kirkosta. Katoliset tosiaan ovat muuttaneet oppiaan neitsyt Mariasta ja sanovat hänen syntyneet ilman perisyntiä. Mutta miksi Maria olisi kutsunut Herraa pelastajakseen jos ei hänellä ollut syntiä? Ortodoksit eivät usko tähän neitsyt Marian synnittömyyteen. Mutta häntä kunnioitetaan Jumalan synnyttäjänä.

Ajatteletko sinä, että Jumala valitsi jonku tavallisen teinitytön olemaan Jumalan äiti? Tavaliset naiset ovat ylpeitä pojistaan ja ovat mieluissaan jos voivat sanoa "olen sen ja sen tohtorin äiti". Jos neitsyt Maria olisi ollut tavallinen tyttö niin hän olisi ylpistynyt tästä armosta minkä Jumala hänelle soi. Mutta todellisuudessa hän oli hyvin hyvin nöyrä ja pyhä tyttö vaikka oli vasta teini-ikäinen.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 24.10.18 - klo:21:53
"Neitsyt Maria kantoin Herran kohdussaan ja synnytti tämän ja myös kasvatti tämän. Eikö hän siis ansaitse kunnioitusta? "

Mielestäni ei yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan. Hän oli vain ihminen.

Tämä ajattelusi edustaa länsimaista anarkiaa jossa ei vanhempia eikä mitään auktoriteettejä kunnioiteta. Protestantit eivät kunnioita pyhiä eikä ei edes neitsyt Mariaa. Onko hän sinulle sisar? Jos hän on sisaresi niin sitten Kristus on sinun sisarenpoikasi ja sinä olet Kristuksen setä!

Kuitenkin Neitsyt Maria itse sanoi Pyhässä Hengessä että kaikki sukupolvet tulevat ylistämään häntä autuaaksi. Apostoli Paavali käski myös antaa jokaiselle sen minkä hänelle kuuluu. Jolle kunnia sille kunnia ja jolle pelko sille pelko.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 24.10.18 - klo:21:55
"Vanhurskaan rukoukset kuullaan mutta pahantekijöiden rukouksia ei kuulla."


Jos noin on, kenenkään syntisen ei kannata rukoilla yhtään mitään.

Kyllä tämä ajatus on ihan raamatullinen:

Sillä Herran silmät tarkkaavat vanhurskaita ja hänen korvansa heidän rukouksiansa, mutta Herran kasvot ovat pahantekijöitä vastaan."(1.piet.3:12)
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Natanael - 24.10.18 - klo:22:15
"Katoliset ovat lisänneet Kristilliseen oppiin monia lisäyksiä ja ovat niin eronneet ortodoksisesta kirkosta. Katoliset tosiaan ovat muuttaneet oppiaan neitsyt Mariasta ja sanovat hänen syntyneet ilman perisyntiä. Mutta miksi Maria olisi kutsunut Herraa pelastajakseen jos ei hänellä ollut syntiä? Ortodoksit eivät usko tähän neitsyt Marian synnittömyyteen. Mutta häntä kunnioitetaan Jumalan synnyttäjänä."


Okei, olet siis ilmeisesti ortodoksi, etkä roomalaiskatolinen.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Natanael - 24.10.18 - klo:22:20
"Vanhurskaan rukoukset kuullaan mutta pahantekijöiden rukouksia ei kuulla."


Jos noin on, kenenkään syntisen ei kannata rukoilla yhtään mitään.

Kyllä tämä ajatus on ihan raamatullinen:

Sillä Herran silmät tarkkaavat vanhurskaita ja hänen korvansa heidän rukouksiansa, mutta Herran kasvot ovat pahantekijöitä vastaan."(1.piet.3:12)

Kyllä. Tuo on raamatullinen ajatus. Tuossa ei kuitenkaan ole kerrottu kaikkea.
Eihän ristin ryöväriä voi mitenkään sanoa vanhurskaaksi, mutta silti hänen rukouksensa kuultiin:

"Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi"."

Oikeastaan kuningaskuntaasi, mutta tasavaltaisessa Suomessa ei jostain syystä ole haluttu kääntää oikein.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 24.10.18 - klo:22:34
"Vanhurskaan rukoukset kuullaan mutta pahantekijöiden rukouksia ei kuulla."


Jos noin on, kenenkään syntisen ei kannata rukoilla yhtään mitään.

Kyllä tämä ajatus on ihan raamatullinen:

Sillä Herran silmät tarkkaavat vanhurskaita ja hänen korvansa heidän rukouksiansa, mutta Herran kasvot ovat pahantekijöitä vastaan."(1.piet.3:12)

Kyllä. Tuo on raamatullinen ajatus. Tuossa ei kuitenkaan ole kerrottu kaikkea.
Eihän ristin ryöväriä voi mitenkään sanoa vanhurskaaksi, mutta silti hänen rukouksensa kuultiin:

"Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi"."

Oikeastaan kuningaskuntaasi, mutta tasavaltaisessa Suomessa ei jostain syystä ole haluttu kääntää oikein.

Ristillä ollut ryöväri oli todellakin ollut pahantekijä ja siksi joutunut tuomittavaksi. Mutta eräs asia monesti unohtuu protestanteilta: ryöväri katui ja teki parannuksen ja tunnusti Kristuksen vanhurskaaksi Jumalan valtakunnan kuninkaaksi. Hän tunnisti hänet kaikkien ihmisten edessä ja vieläpä nuhteli toista ryöväriä. Eli hänen pahat tekonsa pyyhittiin pois hänen uskonsa ja katumuksensa tähden ja tästä syystä Herra kuuli hänen rukouksensa.

Niin todellakin se on kunigaskunta.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 24.10.18 - klo:22:36
Mitenkäs Maria sitten kuulee sen rukouksen? Pitääkö pyytää Jumalaa kertomaan Marialle, että haluaa tämän rukoilevan ja mitä haluaa tämän rukoilevan Jumalalta?

Ortodoksinen kirkko opettaa että neitsyt Maria kuulee rukoukset koska hän on Kristuksen valtaistuimen luona. Ja Kristuksen valtaistuinen luona olevat kuulevat pyhien rukoukset.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Natanael - 24.10.18 - klo:22:44
"Vanhurskaan rukoukset kuullaan mutta pahantekijöiden rukouksia ei kuulla."


Jos noin on, kenenkään syntisen ei kannata rukoilla yhtään mitään.

Kyllä tämä ajatus on ihan raamatullinen:

Sillä Herran silmät tarkkaavat vanhurskaita ja hänen korvansa heidän rukouksiansa, mutta Herran kasvot ovat pahantekijöitä vastaan."(1.piet.3:12)

Kyllä. Tuo on raamatullinen ajatus. Tuossa ei kuitenkaan ole kerrottu kaikkea.
Eihän ristin ryöväriä voi mitenkään sanoa vanhurskaaksi, mutta silti hänen rukouksensa kuultiin:

"Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi"."

Oikeastaan kuningaskuntaasi, mutta tasavaltaisessa Suomessa ei jostain syystä ole haluttu kääntää oikein.

Ristillä ollut ryöväri oli todellakin ollut pahantekijä ja siksi joutunut tuomittavaksi. Mutta eräs asia monesti unohtuu protestanteilta: ryöväri katui ja teki parannuksen ja tunnusti Kristuksen vanhurskaaksi Jumalan valtakunnan kuninkaaksi. Hän tunnisti hänet kaikkien ihmisten edessä ja vieläpä nuhteli toista ryöväriä. Eli hänen pahat tekonsa pyyhittiin pois hänen uskonsa ja katumuksensa tähden ja tästä syystä Herra kuuli hänen rukouksensa.

Niin todellakin se on kunigaskunta.

Ei se, että katuu, tarkoita, että katuja on vanhurskas.
Ristin ryöväri rukoili, hänen rukouksensa kuultiin ja hän tuli vanhurskaaksi.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 24.10.18 - klo:22:50
Syntisen rukoukset kuullaan kun tämä katuu. Näin oli ristinryövärin laita. Mutta ei hän pelkän rukouksen kautta tullut vanhurskaaksi vaan sydämen katumuksen ja parannuksen tähden.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Alvari - 24.10.18 - klo:23:02
Mitenkäs Maria sitten kuulee sen rukouksen? Pitääkö pyytää Jumalaa kertomaan Marialle, että haluaa tämän rukoilevan ja mitä haluaa tämän rukoilevan Jumalalta?

Ortodoksinen kirkko opettaa että neitsyt Maria kuulee rukoukset koska hän on Kristuksen valtaistuimen luona. Ja Kristuksen valtaistuinen luona olevat kuulevat pyhien rukoukset.

Tuo ei vastaa siihen miten Maria kuulee rukoukset vaan siihen missä hän kuulee rukoukset.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Natanael - 24.10.18 - klo:23:04
Mitenkäs Maria sitten kuulee sen rukouksen? Pitääkö pyytää Jumalaa kertomaan Marialle, että haluaa tämän rukoilevan ja mitä haluaa tämän rukoilevan Jumalalta?

Ortodoksinen kirkko opettaa että neitsyt Maria kuulee rukoukset koska hän on Kristuksen valtaistuimen luona. Ja Kristuksen valtaistuinen luona olevat kuulevat pyhien rukoukset.

Eipä tuollaista opetusta ole Raamatussa.

Ilmestyskirjassa kirjoitetaan näin:

Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset,
9 ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista

Raamattu ei selitä selvösti ketä nuo 24 vanhinta ovat, mutta koska he veisasivat uutta virttä, he ovat ihmisiä.

Itse ajattelen, että tuo 24 on vain vertauskuvallinen luku tarkoittaen kahtatoista vanhan liiton ja kahtatoista uuden liiton uskovaa. Kaksitoista tarkoittaa täydellisyyttä tai sitä mikä on tullut täydelliseksi. Kolme on kolminaisuus, neljä on kansojen tai maailman luku. 3x4 =12
Jeesuksessa on tuo täydellistyminen ja Jumalan hallintavalta tullut todeksi.
Käytännössä siis tuossa voidaan nähdä kaikki perille päässeet.

Ymmärrän niin, että jokainen uskova kuoltuaan elää ja on heti taivaassa Jumalan luona eikä missään välitilassa. He saavat nähdä Jumalan luokse tulleet rukoukset. Sellaiset rukoukset, joita voi kultaiseen maljaan laittaa.


3 Ja tuli eräs muu enkeli ja asettui alttarin ääreen pitäen kultaista suitsutusastiaa, ja hänelle annettiin paljon suitsukkeita pantavaksi kaikkien pyhien rukouksiin kultaiselle alttarille, joka oli valtaistuimen edessä.
4 Ja suitsukkeiden savu nousi pyhien rukousten kanssa enkelin kädestä Jumalan eteen.

Siis pyhien rukouksiin taivaassa laitetaan suitsukkeita ja siinä nähdään Pyhä Henki toiminnassa ja rukoilemassa.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Natanael - 24.10.18 - klo:23:09
Syntisen rukoukset kuullaan kun tämä katuu. Näin oli ristinryövärin laita. Mutta ei hän pelkän rukouksen kautta tullut vanhurskaaksi vaan sydämen katumuksen ja parannuksen tähden.

Edellä olevani viestini oli vastalause sille, etteikö Jumala kuulisi muidenkin kuin vanhurskaiden rukouksia, ei varsinaisesti ollut oppi vanhurskautuksesta.

Ymmärrän niin, että sydämen asenteella on merkitystä riippumatta rukoilijan sen hetkisestä asemasta eli tässä tapauksessa asema oli vielä pelastuksesta ulkona oleva, joka tahtoi päästä siihen sisälle ja tulla vanhurskautetuksi (vaikka ei silloin tai nyt näistä teologisista termeistä ymmärtäisi yhtään mitään)
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Oloneuvos - 25.10.18 - klo:00:25
Jeesuksella oli paljon esi-isiä ja esiäitejä.

Niin oli, eikä heistä kaikkia voi kovin puhtoisina taustaltaan pitää. Sieltä löytyy murhamiestä ja huorintekijää. Raamattu ei kaunistele asioita. "Kaikki ovat syntiä tehneet" ja sekä psalmista että Paavali vakuuttavat ettei "ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan". Noihin "kaikkiin" me kuulumme ja siihen lukuun sisältyy myös Jeesuksen äiti. "Ei ole yhtään erotusta."

Mietin tässä yön hiljaisena tuntina, että kutsutaanko Raamatussa Mariaa kertaakaan Jumalan äidiksi? Jeesus syntyi ihmisestä, hän oli tosi ihminen ja Maria oli hänen äitinsä. Jeesuksen isä on Jumala ja Hän syntyi Jumalasta ennen aikojen alkua ja ennen maanpiirin ensimmäisenkään tomuhiukkasen luomista. Hän on se Kirjoituksissa ilmoitettu "Immanuel", Jumala kanssamme. Paavali kirjoittaa: "Tunnustetusti suuri on jumalisuuden salaisuus, hän joka on ilmestynyt lihassa, vahurskautunut hengessä..."

Maria näyttää poistuvan UT:n näyttämöltä ensimmäisen helluntaipäivän jälkeen. Mainitaanko häntä sen jälkeen kertaakaan? Häntä ei esitetä Raamatussa henkilönä jolla olisi ollut joku erityinen valta antaa syntejä anteksi. Raamattu ei tunne eikä tunnusta kultti- ja ihmispalvontaa.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 25.10.18 - klo:02:12

Ei Neitsyt Marialla ole mitään valtaa antaa syntejä anteeksi tietenkään. Eikä hänen ympärilleen mitään kulttia tule tehdä. Mutta on hänellä erityinen asema Jumalan pelastussuunnitelmassa. Itse Jumalan Sana, Logos, syntyi ihmiseksi neitsyt Marian kautta. Ilman neitsyt Mariaa ei siis olisi lunastustakaan. Ei Raamatussa sanota että hän on Jumalan äiti mutta tämä oppi kyllä on Raamatussa. Ihan kuten Kristus ei suoraan sanonut, että minä olen Jumala ja palvokaa minua. Mutta tämä oppi on Raamatussa. Ei kristityt palvo näitä pyhiä tai pyydä heiltä lunastusta vaan pyytävät heiltä yksinkertaisesti esirukouksia.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 25.10.18 - klo:02:25

Mitenkäs Maria sitten kuulee sen rukouksen? Pitääkö pyytää Jumalaa kertomaan Marialle, että haluaa tämän rukoilevan ja mitä haluaa tämän rukoilevan Jumalalta?

Ortodoksinen kirkko opettaa että neitsyt Maria kuulee rukoukset koska hän on Kristuksen valtaistuimen luona. Ja Kristuksen valtaistuinen luona olevat kuulevat pyhien rukoukset.

Tuo ei vastaa siihen miten Maria kuulee rukoukset vaan siihen missä hän kuulee rukoukset.

Miten Apostoli Pietari tiesi että Ananias oli kätkenyt osan siitä hinnasta minkä oli saanut myytyään omaisuutensa? Miten profeetta Elisa tiesi että hänen palvelijansa Geehas meni hakemaan maallista omaisuutta Naemanilta, Aramean kuninkaan sotapäälliköltä? Ja miten profeetta Elisa tiesi mitä Aramean kuningas puhui makuuhuonessaan?

Jos Jumalan pyhät profeetat tiesivät maan päällä ollessaan monia asioita mitä ihmiset eivät normaalisti voi tietää, niin miten he eivät enää tiedä kun ovat menneet Herran luo?
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 25.10.18 - klo:02:44
quote author=Oloneuvos link=topic=1012.msg40260#msg40260 date=1540416347]
Jeesuksella oli paljon esi-isiä ja esiäitejä.


Niin oli, eikä heistä kaikkia voi kovin puhtoisina taustaltaan pitää. Sieltä löytyy murhamiestä ja huorintekijää. Raamattu ei kaunistele asioita. "Kaikki ovat syntiä tehneet" ja sekä psalmista että Paavali vakuuttavat ettei "ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan". Noihin "kaikkiin" me kuulumme ja siihen lukuun sisältyy myös Jeesuksen äiti. "Ei ole yhtään erotusta."

Mietin tässä yön hiljaisena tuntina, että kutsutaanko Raamatussa Mariaa kertaakaan Jumalan äidiksi? Jeesus syntyi ihmisestä, hän oli tosi ihminen ja Maria oli hänen äitinsä. Jeesuksen isä on Jumala ja Hän syntyi Jumalasta ennen aikojen alkua ja ennen maanpiirin ensimmäisenkään tomuhiukkasen luomista. Hän on se Kirjoituksissa ilmoitettu "Immanuel", Jumala kanssamme. Paavali kirjoittaa: "Tunnustetusti suuri on jumalisuuden salaisuus, hän joka on ilmestynyt lihassa, vahurskautunut hengessä..."

Maria näyttää poistuvan UT:n näyttämöltä ensimmäisen helluntaipäivän jälkeen. Mainitaanko häntä sen jälkeen kertaakaan? Häntä ei esitetä Raamatussa henkilönä jolla olisi ollut joku erityinen valta antaa syntejä anteksi. Raamattu ei tunne eikä tunnusta kultti- ja ihmispalvontaa.

Jos sanomme että Neitsyt Maria ei ole Jumalan äiti niin silloin olemme jo harhaoppisia. Jeesus Kristus on tosi Jumala ja tosi ihminen. Neitsyt Maria ei synnyttänyt vain ihmistä vaan tosi ihmisen ja tosi Jumalan. Jos sanomme neitsyt Mariaa vain Jeesuksen äidiksi niin olemme jo samoilla linjoilla kuin harhaoppinen nestorius oli. Hänen mukaan Maria synnytti vain ihmisen ja jumaluus myöhemmin tuli asumaan häneen. Me kristityt kuitenkin uskomme, että kolmiyhteisen Jumalan toinen persoona tuli lihaksi ja syntyi neitsyt Marian kautta. Näin neitsyt Maria on Jumalan synnyttäjä ja Jumalan äiti.

Neitsyt Maria oli hyvin pyhä ja nöyrä neito eikä hän pitänyt itsestään meteliä. Hän eli kaikessa hiljaisuudessa vaikka hän olikin saanut suuren armon Jumalalta. Kristuksen taivaaseen nousun jälkeen apostolit ja kristityt jo ymmärsivät Kristuksen olevan tosi Jumala. Ja tämän Kristuksen äiti oli heidän keskuudessaan. Kuitenkaan hänen äitisnä ei koroittanut itseään. Hänestä ei ole paljoa mainuttu apostolien teoissa mutta ei ole apostoleistakaan. Ainoastaan apostoli Pietarista ja Paavalista kerrotaan hieman enemmän. Mutta apostoleista ja heidän seuraajistan on kyllä traditiossa ja kirkkohistoriassa paljonkin mainintaa. Myös neitsyt Marian syntymästä ja vairhaisesta elämästä ja kuolemasta ja hänen ruumiinsa taivaaseen noususta on kerrottu traditiossa.

Ei kaikkea mitä on tapahtunut ole mainittu Raamatussa. Apostoli Johannes kirjoitti että jos kaikki Kristuksen suorittamat ihmeet olisi kirjoitettu niin koko maailmaan ei mahtuisi ne kirjat jotka pitäisi kirjoittaa. Raamatussa on mainittu vain joitain harvoja tekoja joita Kristus teki. Todellisuudessa hän teki paljon muutakin. Myös apostoleiden elämän kertoja ei ole kirjoitettu Raamattuun. Mutta silti heillä on suuri merkitys seurakunnan historiassa sillä  seurakunta on perustettu pyhien profeettojen ja apostolien perustukselle.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Alvari - 25.10.18 - klo:08:42

Mitenkäs Maria sitten kuulee sen rukouksen? Pitääkö pyytää Jumalaa kertomaan Marialle, että haluaa tämän rukoilevan ja mitä haluaa tämän rukoilevan Jumalalta?

Ortodoksinen kirkko opettaa että neitsyt Maria kuulee rukoukset koska hän on Kristuksen valtaistuimen luona. Ja Kristuksen valtaistuinen luona olevat kuulevat pyhien rukoukset.

Tuo ei vastaa siihen miten Maria kuulee rukoukset vaan siihen missä hän kuulee rukoukset.

Miten Apostoli Pietari tiesi että Ananias oli kätkenyt osan siitä hinnasta minkä oli saanut myytyään omaisuutensa? Miten profeetta Elisa tiesi että hänen palvelijansa Geehas meni hakemaan maallista omaisuutta Naemanilta, Aramean kuninkaan sotapäälliköltä? Ja miten profeetta Elisa tiesi mitä Aramean kuningas puhui makuuhuonessaan?

Jos Jumalan pyhät profeetat tiesivät maan päällä ollessaan monia asioita mitä ihmiset eivät normaalisti voi tietää, niin miten he eivät enää tiedä kun ovat menneet Herran luo?

Enhän minä väittänytkään, etteivät he tiedä. Minä vain halusin tietää, miten Maria tietää, mitä ihmiset rukoilevat. Eli siis miten Maria saa rukoukset tietoonsa?

Mitä jos minua ei huvittaisi rukoilla suoraan Mariaa, mutta jos kuitenkin olisi hyödyllistä saada Maria rukoilemaan puolestani Jumalaa, niin voisinko tehdä niin, että kertoisin Jumalalle asiani, joiden puolesta haluan Marian rukouksia, ja pyytäisin Jumalaa kertomaan Marialle, mitä asioita haluaisin Marian rukoilevan puolestani Jumalalta?
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: evlutkristitty - 25.10.18 - klo:10:12
Roomalaiskatolinen mariologia on harhaoppia.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 25.10.18 - klo:12:47
Roomalaiskatolinen mariologia on harhaoppia.

Niin onkin sillä katoliset ovat nuuttaneet kirkon oppeja paljonkin. Yksi näistä tälläinen asia on että sanovat neitsyt Marian syntyneen ilman perisyntiä, mikä on Raamatun vastainen ajatus. Neitsyt Maria oli myös syntinen kuten muutkin ja siksi hän itse sanoikin Herraa pelastajakseen. Mutta vaikka katolinen kirkko on hairahtunut se ei tarkoita etteikö Neitsyt Marialla kuitenkik olisi erityisasemaa Jumalan edessä Jumalan synnyttäjänä. Kaikilla pyhillä on erilaisia armoituksia ja hyveitä. Isästämme Aabrahamista syntyi Iisak josta polveutui Herra Kristus. Kuningas Daavidista polveutui Kristus. Neitsyt Maria synnytti Kristuksen. Johannes kastaja kastoi Kristuksen.

Kristus kertoi enkelien vieneen köyhän Lasaruksen isämme Aabrahamin luo. Miksi Aabrahamin?  Koska hönellä oli erityisasema Jumalan edessä. Jos isällämme Aabrahamilla oli erityisasema koska hänestä polveutui Kristus, niin eikö vieöä enemmäm neitsyt Marialla, joka kantoi Kristuksen kohdussaan ja synnytti ja kasvatti tämäm pienestä vauvasta saakka??
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 25.10.18 - klo:12:57
"Neitsyt Maria oli jo maan päälle eläessään lievästi sanottuna hieman korkeammalla hengellisellä tasolla kuin me tavan tallaajat."

Voisitko kertoa missä päin Raamattua löytyy tuki tällaiselle ajattelulle?

Mitä on hengellisesti korkeampi taso?

Hengellisyydessä on tasoja. Eivät kaikki ole samalla hengellisellä tasolla. Apostoli Paavali sanoi korintolaisten olevan edelleen pieniä lapsia Kristuksessa koska olivat lihallisia ja asettuivat toinen toisiaan vastaan turhista syistä. Hengen hedelmät on kerrottu galatalaiskirjeessä 5.luvussa. Jonka elämässä nämä paljon näkyvät on korkeammalla hengellisellä tasolla kuin sellainen jonka elämässä nämä eivät paljoakaan näy. Taivastan valtakunnassa jokainen saa sen mukaan minkä on anamsainnut maan päällisen vaelluksen mukaan. Toinen tähti voittaa toisen kirkkaudessa.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: evlutkristitty - 25.10.18 - klo:15:08
Liha ei jalostu, vaikka näitä satuja jonkun yksilön jalotusasteista näkee joka päivä. Mitään pelastukseen liittyviä tasoja ei ole, ihminen ON Kristuksessa, matkalla pelastukseen, tai ei ole Kristuksessa, ja siksi matkalla kadotukseen.

Mitä sitten ihminen itsessään on, niin kahta samanlaista ei juurikaan löydä, ihmiset ja heidän storynsa ovat yksilöllisiä. Tasoja on siis, - jos näin sanotaan -, useita miljardeja erilaisia.

JOkaisessa ihmisessä on myös hengellinen puoli, ateisteissakin. Kun ei Kristusta tunneta eikä uskoa ole, hengellisyys kanavoituu mitä ihmeellisempiin muotoihin, aina saatananpalvonnasta alkaen, kaikenlaiseen hulinointiin. Rääkkymiseen ja huutamiseen esiintymislavoilla.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Ifa - 25.10.18 - klo:15:49
Tämän ketjun aloittajan viesteistä tulee mulle käsitys, että edesmenneiden rukoukset olisivat Jumalan edessä otollisempia kuin täällä pallolla tallaavien rukoilemat. Eli se, että joku on edesmennyt, toisi rukoukseen jotenkin enemmän voimaa, kuultavuutta, arvoa tms.

Elia oli Jumalan mies ja erityinen Raamatussa ja silti yhtä vajavainen kuin mekin. Näin uskon olevan kaikkien ihmisten kohdalla. Olemme jokainen Jumalan lapsina yhtä erityisiä ja yhtä vajavaisia, kuin vanhakin liiton pyhät, Daavid ja Aabraham samassa porukassa, ja kaikki muut. Kuin myös uuden liiton puolella eläneet Elisabet, Maria Jeesuksen äiti, Paavali, Stefanus ja muut.

Miksi jokaisen suhde Jumalaan Jeesuksen kautta ei olisi riittävä rukousten suhteen?
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 25.10.18 - klo:16:03
Liha ei jalostu, vaikka näitä satuja jonkun yksilön jalotusasteista näkee joka päivä. Mitään pelastukseen liittyviä tasoja ei ole, ihminen ON Kristuksessa, matkalla pelastukseen, tai ei ole Kristuksessa, ja siksi matkalla kadotukseen.

Mitä sitten ihminen itsessään on, niin kahta samanlaista ei juurikaan löydä, ihmiset ja heidän storynsa ovat yksilöllisiä. Tasoja on siis, - jos näin sanotaan -, useita miljardeja erilaisia.

JOkaisessa ihmisessä on myös hengellinen puoli, ateisteissakin. Kun ei Kristusta tunneta eikä uskoa ole, hengellisyys kanavoituu mitä ihmeellisempiin muotoihin, aina saatananpalvonnasta alkaen, kaikenlaiseen hulinointiin. Rääkkymiseen ja huutamiseen esiintymislavoilla.

Kyllä Raamatun mukaan ihmiset ovat eri tasolla hengellisyyden suhteen. Eivät kaikki kristityt ole samalla tasolla. Kristus antaa sinä päivänä jokaiselle tämän tekojen mukaan kuten on kirjoitettu:

"Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa" (2.kor.5:10)

Myös Ilmestyskirjassa on kirjoitettu: "Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan." (Ilm.22:12)

Toinen kristitty elää toista lähempänä Herraa. Eivät kaikki ole samalla tasolla. Toinen kuolettaa halunsa ja himonsa päivittäin ja on tottunut niin tekemään ja toinen lankeilee himoihin joka päivä.

Jokaisella ihmiselle toki on ihmisenhenki mutta se on toinen aihe. Nämä pyhäy joilta seurakunta on pyytänyt rukouksia vuosisatoja elivät maan päällisen elämänsä katumuksessa ja parannuksessa. Jotkut heistä toki elivät syvällä synnissä ennen parannusta.

Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 25.10.18 - klo:16:25
Tämän ketjun aloittajan viesteistä tulee mulle käsitys, että edesmenneiden rukoukset olisivat Jumalan edessä otollisempia kuin täällä pallolla tallaavien rukoilemat. Eli se, että joku on edesmennyt, toisi rukoukseen jotenkin enemmän voimaa, kuultavuutta, arvoa tms.

Elia oli Jumalan mies ja erityinen Raamatussa ja silti yhtä vajavainen kuin mekin. Näin uskon olevan kaikkien ihmisten kohdalla. Olemme jokainen Jumalan lapsina yhtä erityisiä ja yhtä vajavaisia, kuin vanhakin liiton pyhät, Daavid ja Aabraham samassa porukassa, ja kaikki muut. Kuin myös uuden liiton puolella eläneet Elisabet, Maria Jeesuksen äiti, Paavali, Stefanus ja muut.

Miksi jokaisen suhde Jumalaan Jeesuksen kautta ei olisi riittävä rukousten suhteen?

Kyllä profeetta Elia ja muutkin pyhät olivat todellakin ihmisiä kuten mekin. Toki vajavuudessakin on eriasteita kuten ok pyhityksessäkin. Olisi mielenkiintoista tietää miten tuo "Elia oli yhtä vajavainen kuin mekin" olisi alkutekstissä kun joissain käännöksissä se on käännetty "Elia oli kärsimyksen alainen kuten mekin".

En minä sano ettö Herran luo menneitä pyhiltä tulisi välttämättä pyytää rukousapua, mutta jos niin tekee niin onko se väärin? Ja jos on väärin niin miksi se on väärin? Ennen protestanttisen kirkon syntyä seurakunta on pyytänyt esirukouksia pyhiltä yli 1200 vuotta. Olivatko he kaikki epäjumalanpalvelijoita? Ja ovatko edelleen ortodoksit ja katoliset epäjumalanpalvelijoita kun näin tekevät?
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Ifa - 25.10.18 - klo:17:31
Kristukseen kasvaneisuudessa on eroja uskovien välillä, luonnollisesti. En puhuisi vajavaisuuden enkä pyhittyneisyyden eri asteista. Vajavaisuudella tarkoitetaan sitä, että jokainen ihminen on myyty synnin alaisuuteen ja on turmeltunut lihansa puolesta. Paavali myös kirjoittaa, että liha ei alistu Jumalan lain alle, eikä voikaan alistua. Siksi ainut vaihtoehto on kuolettaa se ja sellaisena pitää. Tämä koskee uskovia ihmisiä.

Ketjun alussa sandia kirjoitti lyhyen ja ytimekkään viestin, miksi rukouksen pyytäminen edesmemneiltä ei ole raamatullista.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Natanael - 25.10.18 - klo:18:20
"Kristus kertoi enkelien vieneen köyhän Lasaruksen isämme Aabrahamin luo. "


Tuo kertomus Raamatussa on vertaus.

https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.kolumbus.fi/~w462389/oppi/Rikas-mies-ja-Lasarus-tausta-ja-selitys.pdf&ved=2ahUKEwjA_siK8qHeAhUvtosKHaV5Da4QFjAAegQIBRAB&usg=AOvVaw2Mm7zjNYI1lB3UKfK4RKa6
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: sandia - 25.10.18 - klo:18:27
Mitenkäs Maria sitten kuulee sen rukouksen? Pitääkö pyytää Jumalaa kertomaan Marialle, että haluaa tämän rukoilevan ja mitä haluaa tämän rukoilevan Jumalalta?

Ortodoksinen kirkko opettaa että neitsyt Maria kuulee rukoukset koska hän on Kristuksen valtaistuimen luona. Ja Kristuksen valtaistuinen luona olevat kuulevat pyhien rukoukset.

Niin sille me emme voi mitään että joku noin opettaa.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Alvari - 25.10.18 - klo:19:26
En ole kiinnostunut rukoilemaan Mariaa, koska en tykkää kertoa henkilökohtaisia asioitani tuntemattomille ihmisille.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: sandia - 25.10.18 - klo:20:13
Niin. Mieluummin sitä pyytäisi rukouksia vaikka omalta edesmenneeltä uskovalta mummolta. Mutta en usko että hän kuulisi minua enkä muutenkaan pyri keskustelemaan jo tästä ajasta lähteneiden kanssa. Kuten mainitsin jo aiemmin, minusta idea ei ole raamatullinen.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 25.10.18 - klo:20:17
"Kristus kertoi enkelien vieneen köyhän Lasaruksen isämme Aabrahamin luo. "


Tuo kertomus Raamatussa on vertaus.

https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.kolumbus.fi/~w462389/oppi/Rikas-mies-ja-Lasarus-tausta-ja-selitys.pdf&ved=2ahUKEwjA_siK8qHeAhUvtosKHaV5Da4QFjAAegQIBRAB&usg=AOvVaw2Mm7zjNYI1lB3UKfK4RKa6

Aika hämäräperäinen tuo kirjoitus. Ei näytä kovin luotettavalta. Ja missä on sanottu että tämä on vertaus. Ei Herra sanonut, että se olisi vertaus. Kyllä hän puhui ihan todellisista asioista tässä kertomuksessa.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 25.10.18 - klo:20:20
En ole kiinnostunut rukoilemaan Mariaa, koska en tykkää kertoa henkilökohtaisia asioitani tuntemattomille ihmisille.

Hän voi olla tuntematon sinulle koska mielestäsi hän ei ole kunnioituksen arvoinen vaikka hän on synnytänyt ja kasvattanut sinun Herrasi. Mutta monissa seurakunnissa hän on läheinen äiti ja häntä suuresti kunnioitetaan.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Natanael - 25.10.18 - klo:20:23
Jaa, että Aabraham ja muut taivaaseen menevät joutuisivat kuuntelemaan vuosituhannet huuteluja kuilun toiselta puolelta.
Kummalinen paikka olisi tuollainen ristin ryövärin paratiisi.

Ihan selvästi tuo kohta on juutalainen legenda, jota Jeesus hyödynsi puheessaan antaessaan palautetta fariseuksille.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 25.10.18 - klo:20:32
Jos te tosiaan olette sitä mieltä että on väärin pyytää esirukousapua pyhiltä, niin miksi seurakunta on tehnyt niin lähes apostolien päivistä saakka - ellei jopa heidän päivistään saakka? Miksi Pyhä Henki salli seurakunnan mennä näin harhaan kunnes syntyi protestanttinen seurakunta 1500-luvulla?

Eikö ole ennenmmin niin että Pyhä Henki on jatkuvasti ohjannut seurakunnan elämää ja toimintaa? Se että Raamatussa ei ole kaikkia mainittu ei tarkoita ettei sitä olisi olemassa. Traditio eli suullinen perimätieto Jumalasta ja hänen palvelemisestaan oli olemassa jo ennen ensimmäistäkään Raamatun kirjaa. Miksi olisi niin outoa että suullinen perimätieto olisi periytynyt apostoleilta vaikka sitä olekaan kirjoitettu Raamattuun? Uskoivathan UT: kirjotttajatkin traditioon. Apostoli Paavali viittasi Jannekseen ja Jambreeseen vaikka heitä ei ole mainittu Raamatussa vaan perimätiedossa. Juudas viittasi enkeli Miikaelin ja saatanan käymään keskusteluun ja Eenokin ennustukseen vaikka näitä ei ole kirjoitettu Raamattuun vaan ne ovat traditiossa. Olivatko Apostoli Paavali ja Juudas harhaoppisia kun viittasivat traditioon?
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Polykarpos - 25.10.18 - klo:20:35
Jaa, että Aabraham ja muut taivaaseen menevät joutuisivat kuuntelemaan vuosituhannet huuteluja kuilun toiselta puolelta.
Kummalinen paikka olisi tuollainen ristin ryövärin paratiisi.

Ihan selvästi tuo kohta on juutalainen legenda, jota Jeesus hyödynsi puheessaan antaessaan palautetta fariseuksille.

Tämä tapahtuma oli kuvaus ennen lunastuksen täyteenpanoa. Ennen sitä pyhät olivat odotustilassa Aabrahamin kanssa tuonelassa. Mutta kun Kristus meni tuonelaan hän vapautti nämä pyhät ja vei heidät paratiisiin. Mutta jos Aabraham tuonelassa tiesi maan päällisiä asioita niin eikö paratiisissa vielä enemmän. En sano että he kaikkia tietäisivät mutta miksi olisi niin mahdotonta että he voisivat kuulla esirukouspyyntömme ja rukoilla puolestamme? Tai miksi se olisi väärin?
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Natanael - 25.10.18 - klo:20:37
Ketjun aloittaja on poistettu foorumin muonavahvuudesta, mutta tämän aiheen keskustelu voi jatkua, jos muilla on kiinnostusta jatkaa.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: Pökkelö - 25.10.18 - klo:22:03
Maria oli Israelilainen nuori neito. Neitsyt, joka sai kunnian synnyttää Jeesuksen Kristuksen kirjoitusten mukaan.

Tämän jälkeen Maria eli tavallista naisen elämää ja synnytti lapsia. He syntyivät Joosefin hedelmöittämänä sanan mukaisesti syntiseksi siinneinä (PS.51;5).
Marialla ei ole mitään erityisasemaa, kuten ei myöskään muilla Raamatun ihmisillä Jumalan poikaa Jeesusta lukuunottamatta.
Mooseksen Jumala hautasi; ettemme palvoisi häntä.

Raamatussa kerrotaan miten enkelit kielsivät; ettei heitä kumartaen palvottaisi.
Myöskää Mariaa; emme kumarra ja rukoile; sillä kunnia ja ylistys kuuluu Yksin Jumalalle.
Saatanan sumutusta on kääntää katse pois Kristuksesta.

Raamatun mukaan olemme kaikki vain ja ainoastaan syntisiä. Uskossa voimme kasvaa "täyteen miehuuteen", mutta Herran edessä
olemme syntisiä tai armahdettuja syntisiä.
Paavalinkin pyhitys "kasvoi" apostoleista halvimmasta syntisistä suurimmaksi.
Otsikko: Vs: Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset
Kirjoitti: evlutkristitty - 27.10.18 - klo:22:00
1. Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

Gal. 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!

Niin se vain on, että mitkään suuruuden tai jalostumisen ajatukset eivät kuulu Jumalan lasten elämään. Sana rististä, ei välttämättä avaudu, ellei tiedä millainen rikollisille tarkoitettu raaka teloitusväline on kysymyksessä. Siinä roikutaan alastomina, verisinä, omien ulosteiden tahrimana, kaiken kansa töllisteltävänä päätien varrella.

Uskoa että tuossa roikkuu Messias, maailmakaikkeuden luonut Herra. Juutalaiset tunsivat hänet Joosefin ja Marian aviottomana poikana. Ylipapit surmauttivat heidän arvoaan ja ylpeyttään loukanneen kansanvillitsijän.

Juutalaisille Jeesus oli pahennus, ja pakanoille hullutus. Mutta heille jotka saivat ja saavat armon uskoa, on Jeesus Jumalan voima ja Jumalan viisaus.