Kirjoittaja Aihe: Pyhä Henki  (Luettu 62289 kertaa)

Saldo

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #105 : 23.02.14 - klo:12:56 »





Hengen kansaa oli kauwan ennustettu, wuosisatoja walmistettu, nyt se wiimein syntyi. Halleluja! Se oli Jeesuksen suuren sovintotyön tuolos. Kiwisydän oli poistettu ihmisestä, uusi pehmeä sydän oli annettu sijaan, johon Hengen laki woitiin wuodattaa. Sydän oli puhdistettu uskolla ja siihen puhdistettuun wuodatettiin Pyhä Henki."



Brofeldt kirjoittaa tuossa siis, että Jeesuksen opetuslapset tulivat uskoon helluntaina.
Tämä on aivan eri oppia kuin mitä olen kuullut helluntailaisuudessa.
Nykyisin opetuslasten sanotaan tulleen uskoon silloin, kun Jeesus puhalsi heidän päälleen. Joh. 20:22



Juuri kun olen huomannut, että olen loitonnut aika kauas helluntailaisuudesta, huomaankin, että ajatukseni ovat monessa kohdin yhteneneväiset wanhan helluntailaisuuden kanssa.

Kaikenlaista tekstiä löytyy kun haluaa löytää. Kuitenkaan tässä ei ole sitä mitä sanot siinä lukevan. Siinä lukee vain se mitä siihen on kirjoitettu. Pidän hyvin arvelluttavana tämän tyylisiä "tulkintojasi".


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #106 : 23.02.14 - klo:12:58 »
En ajattele että pyhityksestä palkitaan armolahjoilla, Jumala jakaa niitä omilleen voimaksi ja seurakunnan rakennukseksi. Jokainen varmaan sydämessään on kiitollinen lahjoista joita on saanut, eikä niitä ole annettu piiloitettavaksi.
Juu ei niitä annetakaan palkkioksi, mutta olen nähnyt uskovia, jotka esiintyvät mielellään äänekkäästi kielillä puhuen, jotta heidät huomataan- jopa naiset, vaikka Raamattu kehoittaa heitä olemaan hiljaa (1. Kor. 14:34)

Raamatussa kuitenkin sanotaan:
"Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön;

 mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle."  (1. Kor. 14: 27-28)

Profetoiminenhan tosin tapahtuu usein julkisesti, ja se on suositeltavin armolahja (1. Kor. 14:1).

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #107 : 23.02.14 - klo:13:11 »





Hengen kansaa oli kauwan ennustettu, wuosisatoja walmistettu, nyt se wiimein syntyi. Halleluja! Se oli Jeesuksen suuren sovintotyön tuolos. Kiwisydän oli poistettu ihmisestä, uusi pehmeä sydän oli annettu sijaan, johon Hengen laki woitiin wuodattaa. Sydän oli puhdistettu uskolla ja siihen puhdistettuun wuodatettiin Pyhä Henki."



Brofeldt kirjoittaa tuossa siis, että Jeesuksen opetuslapset tulivat uskoon helluntaina.
Tämä on aivan eri oppia kuin mitä olen kuullut helluntailaisuudessa.
Nykyisin opetuslasten sanotaan tulleen uskoon silloin, kun Jeesus puhalsi heidän päälleen. Joh. 20:22



Juuri kun olen huomannut, että olen loitonnut aika kauas helluntailaisuudesta, huomaankin, että ajatukseni ovat monessa kohdin yhteneneväiset wanhan helluntailaisuuden kanssa.

Kaikenlaista tekstiä löytyy kun haluaa löytää. Kuitenkaan tässä ei ole sitä mitä sanot siinä lukevan. Siinä lukee vain se mitä siihen on kirjoitettu. Pidän hyvin arvelluttavana tämän tyylisiä "tulkintojasi".


Miksi jätit lainauksesta pois tämän?

Lainaus käyttäjältä: Brofeldt
Kaikkein suurin mullistus opetuslasten elämässä oli helluntaipäiwä. Se oli heidän kruunauspäiwänsä, jolloin Hengen laki wuodatetiin heidän sydämeensä. Silloin täytettiin profeetallinen ennustus. "Minä annan lakini heidän sydämeensä ja kirjoitan sen heidän mieleensä, ja Minä olen olewa heidän Jumalansa ja heidän tulee olla minun oma kansani, ja kaikki tuntewat Minun." Jer. 31: 31, 34.


Miksi tuntuu niin vaikealta myöntää, että nykyinen helluntailaisuus on paitsi poikennut pois Raamatusta, myös alkuajan helluntailaisuudesta? Asioiden kieltäminen ja silmien sulkeminen on tietysti helppo ratkaisu, koska totuuden kohtaaminen on vaikeaa. Voi olla tuskallista myöntää itselle, että on vuosikaudet uskonut vain ihmisoppeja.

Kuitenkin jo entinen presidenttimmekin totesi näin: "Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku"



Olen huomannut, että myös Barratin saarnoista pikakirjoituksella muistiinpannuissa saarnoissa ei ole nykyhelluntailaisuuden painotusta. Esimerkiksi saarnoissaan/kirjassa 'Jeesus ensimmäinen ja viimeinen' ei ole ollenkaan nykyisenkaltaista helluntailaista Pyhän Hengen kaste oppia.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #108 : 23.02.14 - klo:13:25 »
Mahtavaa!!!  :D

http://www.tv7.fi/vod/player/?program=15676

Jaakko Romu

Alku oli hyvä mutta se naisen levitoimiskohtaus ei vaikuttanut Raamatulliselta ???

 Kor. 4:6
   
Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #109 : 23.02.14 - klo:14:52 »
Jaakko Romu on vakaa Jumalan mies, tämä mitä tapahtui kun hän naisen puolesta rukoili oli erikoinen asia eikä Jaakko tiedä mitä siinä tapahtui tai miksi, vain sen että Jumala siinä vaikutti kuten hän itse sanoo.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #110 : 23.02.14 - klo:15:39 »
Jaakko Romu on vakaa Jumalan mies, tämä mitä tapahtui kun hän naisen puolesta rukoili oli erikoinen asia eikä Jaakko tiedä mitä siinä tapahtui tai miksi, vain sen että Jumala siinä vaikutti kuten hän itse sanoo.

Niin no ei tietenkään täydellisinkään saarnaaja ole erehtymätön, sillä kai Raamatussa käsketään arvostelemaan kaikki. 
Tuo oli vain minun arvosteluni tuosta kohden etten nähnyt siinä Sanan mukaisuutta :)
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #111 : 23.02.14 - klo:15:59 »
Olisiko Jaakko Romu voinut estää sen tapahtuman jotenkin mielestäsi?

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #112 : 23.02.14 - klo:16:15 »
Olisiko Jaakko Romu voinut estää sen tapahtuman jotenkin mielestäsi?

En tiedä sitä olisiko,  se nainenhan on itse voinut levitoida kun tarttui tiukasti Romun käteenkin..ettei hän voinut kuin totella..
jos naisessa oli joku henkivalta ???  Jollain tavalla se oli vierasta joten tällaisia tuli mieleen. Joku muu voisi enempi tietää näistä asioista.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #113 : 23.02.14 - klo:16:58 »
Se oli peräti erikoinen tilanne, eikä vähiten rukoilijalle ja naiselle. Tällaisessa ympäristössä jossa ei mitään kokemuksia metsästetä ja asiat viedään Jumalalle kun joku pyytää esirukousta mielestäni Jumala on kuitenkin aina suurempi pimeyden voimaa. Mutta kuten kirjoitit sitä ei voi tietää mitkä voimat naisessa vaikutti lopulta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #114 : 23.02.14 - klo:17:50 »
Jaakko Romu on vakaa Jumalan mies, tämä mitä tapahtui kun hän naisen puolesta rukoili oli erikoinen asia eikä Jaakko tiedä mitä siinä tapahtui tai miksi, vain sen että Jumala siinä vaikutti kuten hän itse sanoo.

Olen joskus taannoin kirjoitellut Ristin Voiton mielipidepalstalle jostakin asiasta ja Jaakko Romu otti kantaa samaan asiaan. Mielestäni olimme samoilla linjoilla, ja pidän "Romu-pappia" yhtenä raittiimmista helluntaiveljistä. Tuo levitointi tuntui minustakin oudolta, voi olla, että Jaakolla ei ollut mitään tekemistä ilmiön kanssa.

Hänen parantumiskokemuksensa 16-vuotiaana oli aika vaikuttava ja uskon, että hän kertoi asian niinkuin se oli. Siinä ei ollut mitään tarpeetonta hehkutusta, vain yksinkertainen ja lyhyt rukous ja sitten alkoi tapahtua.

Itse olen kokenut myös erikoisen parantumisen, mihin ei liittynyt ketään ulkopuolista eikä dramatiikkaa. Minulla oli selkäkipu, joka esti vuoteessa kääntymisen toiselle kyljelle kivuttomasti. Selälläni en voi juurikaan nukkua. Eräänä yönä, kun kääntyminen oli lähes mahdotonta, tuli ajatuksiin niinkuin joku olisi sanonut: "Mikset rukoile?" No siinä sitten laitoin käden toisen kyljen kipeään kohtaan ja rukoilin lyhyesti ja toistin saman toisella puolella. Mitään tuntemusta tai havaintoa mistään "voimasta" en kokenut.

Mutta nukuin sitten aamuun asti hyvin. Kun aamulla heräsin, mistään kivusta ei ollut tietoa. Eikä senkään jalkeen ole ollut. Tapahtumasta on kulunut arviolta kolmisen vuotta.

Toinenkin selkäkipu on ollut, mutta se oli kokonaan eri juttu. Jouduin turvautumaan lääkäriin, joka passitti minut fysioterapiaan ja sieltä sain avun parista kerrasta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #115 : 23.02.14 - klo:18:16 »
Lainaus
Mutta kuten kirjoitit sitä ei voi tietää mitkä voimat naisessa vaikutti lopulta.

Lainaus
Tuo levitointi tuntui minustakin oudolta, voi olla, että Jaakolla ei ollut mitään tekemistä ilmiön kanssa.

Niinpä, rukoiltavaksihan voi mennä millaisia ihmisiä tahansa, jos esim. tuo nainen on harrastanut levitoimista yms.
ja Romulla ei ole ollut kokemusta niillä alueilla tai henkien erottamisen lahjaa.

Lainaus
Itse olen kokenut myös erikoisen parantumisen, mihin ei liittynyt ketään ulkopuolista eikä dramatiikkaa. Minulla oli selkäkipu, joka esti vuoteessa kääntymisen toiselle kyljelle kivuttomasti. Selälläni en voi juurikaan nukkua. Eräänä yönä, kun kääntyminen oli lähes mahdotonta, tuli ajatuksiin niinkuin joku olisi sanonut: "Mikset rukoile?" No siinä sitten laitoin käden toisen kyljen kipeään kohtaan ja rukoilin lyhyesti ja toistin saman toisella puolella. Mitään tuntemusta tai havaintoa mistään "voimasta" en kokenut.

Mutta nukuin sitten aamuun asti hyvin. Kun aamulla heräsin, mistään kivusta ei ollut tietoa. Eikä senkään jalkeen ole ollut. Tapahtumasta on kulunut arviolta kolmisen vuotta.

Mukava lukea tällaisia todistuksia, ne rohkaisevat :)

« Viimeksi muokattu: 23.02.14 - klo:18:21 kirjoittanut Adina »
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Saldo

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #116 : 23.02.14 - klo:23:28 »





Hengen kansaa oli kauwan ennustettu, wuosisatoja walmistettu, nyt se wiimein syntyi. Halleluja! Se oli Jeesuksen suuren sovintotyön tuolos. Kiwisydän oli poistettu ihmisestä, uusi pehmeä sydän oli annettu sijaan, johon Hengen laki woitiin wuodattaa. Sydän oli puhdistettu uskolla ja siihen puhdistettuun wuodatettiin Pyhä Henki."



Brofeldt kirjoittaa tuossa siis, että Jeesuksen opetuslapset tulivat uskoon helluntaina.
Tämä on aivan eri oppia kuin mitä olen kuullut helluntailaisuudessa.
Nykyisin opetuslasten sanotaan tulleen uskoon silloin, kun Jeesus puhalsi heidän päälleen. Joh. 20:22



Juuri kun olen huomannut, että olen loitonnut aika kauas helluntailaisuudesta, huomaankin, että ajatukseni ovat monessa kohdin yhteneneväiset wanhan helluntailaisuuden kanssa.

Kaikenlaista tekstiä löytyy kun haluaa löytää. Kuitenkaan tässä ei ole sitä mitä sanot siinä lukevan. Siinä lukee vain se mitä siihen on kirjoitettu. Pidän hyvin arvelluttavana tämän tyylisiä "tulkintojasi".


Miksi jätit lainauksesta pois tämän?

Lainaus käyttäjältä: Brofeldt
Kaikkein suurin mullistus opetuslasten elämässä oli helluntaipäiwä. Se oli heidän kruunauspäiwänsä, jolloin Hengen laki wuodatetiin heidän sydämeensä. Silloin täytettiin profeetallinen ennustus. "Minä annan lakini heidän sydämeensä ja kirjoitan sen heidän mieleensä, ja Minä olen olewa heidän Jumalansa ja heidän tulee olla minun oma kansani, ja kaikki tuntewat Minun." Jer. 31: 31, 34.


Miksi tuntuu niin vaikealta myöntää, että nykyinen helluntailaisuus on paitsi poikennut pois Raamatusta, myös alkuajan helluntailaisuudesta? Asioiden kieltäminen ja silmien sulkeminen on tietysti helppo ratkaisu, koska totuuden kohtaaminen on vaikeaa. Voi olla tuskallista myöntää itselle, että on vuosikaudet uskonut vain ihmisoppeja.

Kuitenkin jo entinen presidenttimmekin totesi näin: "Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku"



Olen huomannut, että myös Barratin saarnoista pikakirjoituksella muistiinpannuissa saarnoissa ei ole nykyhelluntailaisuuden painotusta. Esimerkiksi saarnoissaan/kirjassa 'Jeesus ensimmäinen ja viimeinen' ei ole ollenkaan nykyisenkaltaista helluntailaista Pyhän Hengen kaste oppia.

Edelleenkään Brofeldt ei muotoile tuota "kruunauspäivää", niin että tulivat uskoon, siis uudestisyntyivät helluntaina.
Mielestäni sinun pettymyksesi helluntaiherätykseen saattaa käynnistää yrityksiä ajaa koko helluntalaisuus "parannuksen paikalle". Perustan tämän kantani jatkuvaan helluntalaisten jahtaukseesi tällä palstalla.

Ko. helluntaipäivä on ollut helluntaiherätyksen syntypäivä. Sinä päivänä ihmisiä tuli uskoon ja uskovat kokivat kasteen Pyhässä Hengessä.
Tuolloin tapahtui paljon yhden päivän aikana, mutta järjestys ei järkkynyt.
Uskovat, siis opetuslapaset, olivat koolla ylisalissa rukoilemassa ja odottamassa että heidät puetaan voimalla korkeudesta (Apt.1:4). Ei tuolloin eikä tänään kukaan uudestisyntymätön odota Pyhän Hengen kastetta. Se helluntaipäivänä tapahtunut oli profeetta Jooelin ennustus Pyhän Hengen vuodatuksesta niille, jotka olivat uudestisyntyneet.  Se oli, ei pelkästään helluntalaisten kruunauspäivä, vaan kaikkien, jotka ensin vastaanottivat pelastuksen, tekivät parannuksen. Pietari kehoitti myös saarnassaan (Apt.2:38) ottamaan kasteen parannuksen teon jälkeen, jotta "reitti" Pyhän Hengen kasteelle olisi mahdollisimman avoin.

On tapauksia, että kun ihminen tekee parannuksen ja tulee uskoon, niin samassa "mylläkässä" on saatu Pyhän Hengen kastekin.  Pyhän Hengen kaste ei kuitenkaan ole ollut eikä ole sama asia kuin uudestisyntyminen

Siis: sinä kirjoitat, että Brofeldt kirjoittaa tuossa, että Jeesuksen opetuslapset tulivat uskoon helluntaina.

Uskon, että luulosi, että helluntalaiset olisivat jotenkin parempia tai erehtymättömämpiä kuin "vain" uudestisyntyneet, ei pidä paikkaansa. Joku nk. helluntalainen saattaa näin olla mieltä jonkin aikaa, mutta ne luulot taatusti karisevat. Älä sinäkään viljele tällaista väärää nk. helluntalaisten "itseymmärrystä", etenkään kun olet "heidän" seurassaan matkaa tehnyt. Yleensä ihmisillä on vääriä luuloja itsestään, kellä enemmän kellä vähemmän.

Toisaalta on monta erehdystä tehty "helluntalaisuudessa" sitten vuoden 33. Niitä on riittävästi kirjattukin, mutta vain osoituksena, että vaikka valvomattomuuttaan harhaudutaan, niin väärästä voi tehdä parannuksen. Tätä parannusta on pökätty aina meidän päiviimme asti. Varmaan Brofeldt kuin Barratkin erehtyivät, mutta erehdys ei jää voimaan, ei etenkään Jumalan edessä.
« Viimeksi muokattu: 23.02.14 - klo:23:58 kirjoittanut Saldo »

Saldo

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #117 : 23.02.14 - klo:23:56 »
Olen joskus taannoin kirjoitellut Ristin Voiton mielipidepalstalle jostakin asiasta ja Jaakko Romu otti kantaa samaan asiaan. Mielestäni olimme samoilla linjoilla, ja pidän "Romu-pappia" yhtenä raittiimmista helluntaiveljistä. Tuo levitointi tuntui minustakin oudolta, voi olla, että Jaakolla ei ollut mitään tekemistä ilmiön kanssa.


Kyllä uskon, että voit tällaisella huitaisulla lukea itsesi Jaakko Romun rintamaan, eli antaa kuvan, että olisit "samoilla linjoilla" hänen kanssaan. Kuitenkin asiassa on sellainen falski kohta, että itse asiasta ei ole tietoakaan. Ja vaikka olisi tietoakin, niin kaikki voi olla kaikkien kanssa jollakin aidatulla alueella "samaa mieltä" ja siellä aitauksessakin vain valikoidusti.

Kuinka paljon Jaakko Romu on sinulle vain Jaakko ja että ikäänkuin voit uida hänen lausuntoihinsa ja miedontaa niiden sanomaa lausumalla että "minustakin tuntuu oudolta".

Tunnen Jaakko Romun niin paljon, etten lorottelisi lantrinkia niihin tosiasiallisiin kertomuksiin. Hän on elännyt ihmeistä ihmeisiin. Jaakko tässä haastattelussa mainitsi, että tapaus jota lievästi laimensit, ei ole ollut julkista kerrottavaa aikaisemmin. Nyt hän sen kymmenien vuosien kuluttua kertoi. Kaikella on aikansa.






Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #118 : 23.02.14 - klo:23:59 »
Helluntailaisuudessa on ollut kahdenlaista käsitystä siitä tuleeko Pyhä Henki uudestisyntymässä sydämeen vai tuleeko Pyhä Henki sydämeen vasta helluntailaisen opin mukaisessa Pyhän Hengen kasteessa.
Nykyisin suomalainen valtavirran opetus taitaa olla se, että uudestisyntymässä saadaan Pyhä Henki, mutta vain sinettinä tai lapseuden henkenä.

Brofeldtin kirjoitus ottaa selvästi kantaa sen puolesta, että Pyhä Henki tulee jo uudestisyntymässä. Mielenkiintoinen havainto sinänsä.
Tällä hetkellä en tiedä mistä tuosta eroava käsitys on peräisin, mutta eiköhän se jostain vastaan tule helluntailaisuuden juuria tutkiessa.
Itsekin muistelen vanhempien ihmisten tuollaista puhuneen joskus 70-luvulla.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #119 : 24.02.14 - klo:00:29 »

Siis: sinä kirjoitat, että Brofeldt kirjoittaa tuossa, että Jeesuksen opetuslapset tulivat uskoon helluntaina.



Mitähän mieltä tästä sitten pitäisi olla?

Osmo Haavisto kirjoittaa näin:

"Helluntain Hengen vuodatuksen päätapahtuma ei ollut kielilläpuhuminen eikä edes opetuslasten
henkilökohtainen kaste Pyhässä Hengessä. Päätapahtuma oli se, että Jumalan pitkäaikainen ikävä
asua ihmisen yhteydessä sai maan päällä lopullisen täyttymyksensä. Kolmiyhteinen Jumala –
Jeesuksen lyhytaikaista ihmisenä olemista lukuun ottamatta – oli asunut taivaassa, toiminut ja
jakanut siunauksiaan sieltä käsin. Helluntaipäivänä Hän tuli asumaan ikuisesti temppeliinsä, joka
on täällä maan päällä Jeesuksen toiseen tulemiseen asti.
"

http://www.fkf.net/haavisto/Pyhan_Hengen_tayteys.pdf


Jos Haavisto ei tarkoita tuolla uskoontulemista, niin hänen täytyy tarkoittaa, että vasta Pyhän Hengen kasteessa saada Pyhä Henki sydämeen. Kolmas vaihtoehto on se, että hänen opetuksessaan ei ole johdonmukaisuutta siten, että esimerkiksi irroitetaan yleinen tapahtuma täysin siitä mitä yksilölle tapahtui.