Kirjoittaja Aihe: Azusa-kadun herätys  (Luettu 38751 kertaa)

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #30 : 31.05.14 - klo:16:22 »
mulle se oli yllätys  koska olen kyllä vuosia "tiennyt" että mulla voisi olla henkien erottamisen lahja mutta ei se tuolla tavalla ole koskaan ennen ilmennyt.

tai sitten tuollaista eksytystä ei ole ennen ollut  :(

Tuon lahjan voi menettääkin. Se tapahtuu siten, että lähtee mukaan tuosta "varoituksesta" välittämättä, jolloin "ääni" vaikenee. Monelle on käynyt niin.

ok, kiitos tiedosta, ehkä en sitten ole sitä kokenut aikaisemmin koska jossain määrin olin kuitenkin tuossa mukana muutama vuosi sitten  (häpeäkseni sanon  :-[  )

mutta sen olen havainnut että nyt kun on ollut paljon "pois kaikesta" niin näkee tosiaan selvemmin :)

toisaalta siinäkin pitää olla varovainen kun 1990-luvulla olin paljon pois kaikesta niin en enää nähnyt Jumalan tekoja missään , mutta onneksi nyt
voi kuitenkin netistä valita hyviä kokouksia vaikka ei jaksaisi aina paikan päälle mennä .........

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #31 : 31.05.14 - klo:16:28 »
sen verran haluan selittää niille jotka eivät tiedä mistä puhun :

se tilanne muistuttaa samaa kuin muinoin tuli TV:stä niitä ufoelokuvia, oliko se joku "Toisen asteen yhteys"
jos joku muistaa siinä oli kohtaus jossa avaruusalus aukeni ja ihmiset seisoi tuijottaen suuressa valokeilassa , katsoen mitä olentoja sieltä
aluksesta tulisi ulos, siinä ihmiset seisoi laumassa samanlaisen "lumouksen" ja odotuksen vallassa, siis jotenkin vain tuijottaen ajatukset
lamaantuneina, kuin hypnotisoidut

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #32 : 31.05.14 - klo:16:47 »
sen verran haluan selittää niille jotka eivät tiedä mistä puhun :

se tilanne muistuttaa samaa kuin muinoin tuli TV:stä niitä ufoelokuvia, oliko se joku "Toisen asteen yhteys"
jos joku muistaa siinä oli kohtaus jossa avaruusalus aukeni ja ihmiset seisoi tuijottaen suuressa valokeilassa , katsoen mitä olentoja sieltä
aluksesta tulisi ulos, siinä ihmiset seisoi laumassa samanlaisen "lumouksen" ja odotuksen vallassa, siis jotenkin vain tuijottaen ajatukset
lamaantuneina, kuin hypnotisoidut

Luin hiljattain toiseen kertaan Ingerlise Provstgaardin kirjan Kauko-ohjattu. Hän pääsi "ufojen" kanssa yhteyteen automaattikirjoituksella. Sieltä tuli suuria lupauksia ja paljon kaunista. Luvattiin voimaa, jolla hän voi auttaa ihmisiä ja parantaa heitä. Omasta mielestään hän oli koko ajan kristitty ja uskoi Jumalaan.

Joillekin petos räätälöidään paljon hienovaraisemmin, etteivät epäilykset heräisi. Kun kaikki kääritään ylenpalttiseen rakkauteen, niin sanoma menee paremmin perille ilman, että kukaan osaa epäillä mitään.

Täälläkin joutuu vaikeuksiin mainitsemalla niiden nimiä, jotka ovat tekemisissä näiden ilmiöiden kanssa. Petos on lumoavaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Taisto

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #33 : 31.05.14 - klo:20:51 »
tää kaikki on niin sekavaa ja sillisalaattia etten enää jaksa olla edes kiinnostunut .

Herra saa itse hoitaa tän sotkun !

Joskus olen ollut normaalissa hellarien kokouksessa ja outo juttu tulee sitten yllättäin kun joku puhuu (siis tietty henkilö).
Yht äkkiä katson toisia ihmisiä ympärilläni ja "näen" heidät "lumouksessa". Kun mietin mitä ihmettä se on niin ainoa mistä olen "varma" tuossa
tilanteessa että puhujalta ei puutu itsevarmuutta eikä oman kunnian pyydettä......... siksi jos motiivi on tuollainen itsensä korottaminen niin
luulen että tuo lumo on tosi asiaa ja jotain outoa.

Kun on ollut uskossa yli 20 vuotta eikä tuollaista ole ennen nähnyt niin kyllä se todella tuntuu oudolta. näin on siis käynyt kahdesti parin viime vuoden aikana. kolmannessa tilaisuudessa (ei hellarien) koko joukko oli kyllä innolla ja vapaasta tahdosta kaikessa mukana , siellä en kokenut lumoa vaan täysin
mammonan palvontaan omistautumista

TV:ssä eräs puhuja (oikea uskova) varoitti näistä ja sanoi että vain rukoilla noiden puolesta eikä tuomita.
mutta hän mainitsi myös oman kokemuksen jossa olivat puhuneet eksyttäjälle kokouksen jälkeen.
Siitä ihmettelin miksi antavat suden ensin raadella lauman ja sitten kohteliaasti sanovat "voisitko mahdellisesti tehdä parannuksen ja poistua".

Vahingon on jo annettu tapahtua ! Sellainen paimen joka oikeasti välittää laumasta sanoisi "ulos talosta susi ! "
Tuo on hyvin sanottu.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #34 : 31.05.14 - klo:21:51 »
tää kaikki on niin sekavaa ja sillisalaattia etten enää jaksa olla edes kiinnostunut .

Herra saa itse hoitaa tän sotkun !

Joskus olen ollut normaalissa hellarien kokouksessa ja outo juttu tulee sitten yllättäin kun joku puhuu (siis tietty henkilö).
Yht äkkiä katson toisia ihmisiä ympärilläni ja "näen" heidät "lumouksessa". Kun mietin mitä ihmettä se on niin ainoa mistä olen "varma" tuossa
tilanteessa että puhujalta ei puutu itsevarmuutta eikä oman kunnian pyydettä......... siksi jos motiivi on tuollainen itsensä korottaminen niin
luulen että tuo lumo on tosi asiaa ja jotain outoa.

Kun on ollut uskossa yli 20 vuotta eikä tuollaista ole ennen nähnyt niin kyllä se todella tuntuu oudolta. näin on siis käynyt kahdesti parin viime vuoden aikana. kolmannessa tilaisuudessa (ei hellarien) koko joukko oli kyllä innolla ja vapaasta tahdosta kaikessa mukana , siellä en kokenut lumoa vaan täysin
mammonan palvontaan omistautumista

TV:ssä eräs puhuja (oikea uskova) varoitti näistä ja sanoi että vain rukoilla noiden puolesta eikä tuomita.
mutta hän mainitsi myös oman kokemuksen jossa olivat puhuneet eksyttäjälle kokouksen jälkeen.
Siitä ihmettelin miksi antavat suden ensin raadella lauman ja sitten kohteliaasti sanovat "voisitko mahdellisesti tehdä parannuksen ja poistua".

Vahingon on jo annettu tapahtua ! Sellainen paimen joka oikeasti välittää laumasta sanoisi "ulos talosta susi ! "
Tuo on hyvin sanottu.

Niinpä, tuosta tulikin mieleeni;  Hesekiel 34...paimenista.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

tikli

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #35 : 01.06.14 - klo:07:16 »
Onko Pyhä Henki voimaton varjelemaan omansa
edellä mainituissa tilanteissa?

Missä on se Jumalan voima, joka lupaa,
että kukaan ei voi riistää meitä Hänen kädestään?

Voinko enää luottaa ja turvata Jumalaan ja
siihen, että Hän pitää omistaan kiinni ja huolta?

Onko mahdollista, että Jumala supistetaan
tällaisissa tilanteissa meidän ihmisten kokoisten
mahdollisuuksien Jumalaksi?

En nimittäin halua päästää pelkoa sydämeeni,
enkä minkäänlaista vainoharhaisuutta, sillä kun
opetuslapset päästivät pelon sydämeensä,
he luulivat jopa Jeesusta aaveeksi.

Haluan edelleenkin luottaa ja turvata Jumalaan,
että Hän kykenee viemään alkamansa työn päätökseen
jokaisen kohdalla, joka tahtoo Häntä seurata.

Näitä jään pohtimaan luettuani tätä ketjua.
« Viimeksi muokattu: 01.06.14 - klo:08:26 kirjoittanut tikli »

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #36 : 01.06.14 - klo:08:52 »
Onko Pyhä Henki voimaton varjelemaan omansa
edellä mainituissa tilanteissa?

Missä on se Jumalan voima, joka lupaa,
että kukaan ei voi riistää meitä Hänen kädestään?

Voinko enää luottaa ja turvata Jumalaan ja
siihen, että Hän pitää omistaan kiinni ja huolta?

Onko mahdollista, että Jumala supistetaan
tällaisissa tilanteissa meidän ihmisten kokoisten
mahdollisuuksien Jumalaksi?

En nimittäin halua päästää pelkoa sydämeeni,
enkä minkäänlaista vainoharhaisuutta, sillä kun
opetuslapset päästivät pelon sydämeensä,
he luulivat jopa Jeesusta aaveeksi.

Haluan edelleenkin luottaa ja turvata Jumalaan,
että Hän kykenee viemään alkamansa työn päätökseen
jokaisen kohdalla, joka tahtoo Häntä seurata.

Näitä jään pohtimaan luettuani tätä ketjua.

Onko se sitten oma tahto vaelluksessa ratkaiseva tekijä? kun esim. Jeesus sanoi ; Matt. 23:37
   
Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.


Sitten apostoleissa kerrotaan myös ihmisistä jotka eivät tahtoneet totella; Ap. t. 7:39
   
Mutta häntä meidän isämme eivät tahtoneet totella, vaan työnsivät hänet pois ja kääntyivät sydämessänsä jälleen Egyptiin



Jeesus myös puhui siitä mistä syystä ihmiset eksyvät ;  Mark. 12:24
   
Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa?
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #37 : 01.06.14 - klo:10:25 »
Olen yrittänyt tutkia noita yli sadan vuoden takaisia tapahtumia, mutta aika huonolla menestyksellä, koska historian kirjoitusta on vääristelty ja luultavasti paljon on jätetty joko sanomatta tai se on jäänyt unholaan. Tällä hetkellä ajattelen, että Azusa-kadulla meno oli aikamoista sekoilua ja noita tapahtumia jostain syystä valikoiden halutaan ihannoiden muistella. Samaan aikaan on pienten vihjeiden kautta nähtävissä, että oli myös tervettä liikehdintää, mutta koska siinä ei ollut sensaatioita, se on jäänyt taustalle.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #38 : 01.06.14 - klo:10:42 »
Ymmärtääkseni T.B.Barrat oli hyvin tervehenkinen mies. Hän ei tuonut Amerikasta kaikkea siellä ilmennyttä, vaan outouksien tuojat olivat muita ja osittain se tapahtui vasta vuosikymmeniä myöhemmin mm. Branhamin tuomana. Suomen kohdalla helluntailiikkeen sanoma yhdistyi mm. metodistien, baptistien ja luterilaisten ajatusten kanssa.
Pohjalla oli kyllä narvalainen hurmahenkisyys, mutta lukemieni kirjojen perusteella näyttäisi siltä, että evankeliumi oli kuitenkin pääosassa ja esimerkiksi kielilläpuhuminen vain sivujuonne. Esimerkiksi Barratin puheista kootussa kirjassa Pyhällä Hengellä täyttymisestä mainitaan vain ohimennen. Kirjan nimi on 'Jeesus, ensimmäinen ja viimeinen'.

En ole päässyt vielä selvyyteen, kuka se suurin sotkija oli. Epäilen syylliseksi väärin valittua kirjakustannusyhteistyötä amerikkalaisten kanssa. Sitä kautta virtasi ne syntyneen liikehdinnän huonot ajatukset ja raitis sanoma jäi paljolti tulematta. Varmuudella voi sanoa, että paljon poltettavaksi sopivaa on julkaistu - kysymys on siitä hakivatko suomalaiset helluntailaiset itse höttöä aktiivisesti vai johdettiinko heidät harhaan.


Lisäys: T.B.Barrat ei itse käynyt koskaan Azusa-kadulla, vaan hän koki kokemuksensa New Yorkissa. Barrat oli kirjeitse yhteyksissä Los Angelesiin.
« Viimeksi muokattu: 01.06.14 - klo:20:22 kirjoittanut KnutL »

Marjatta

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #39 : 01.06.14 - klo:10:58 »
Oli Azusa-kadun tapahtumissa sitten muita ilmiöitä ei se minulle tänään ole merkitsevää. Vaan se merkitsee, mitä kuulin  omaan elämääni soveltaen. Tämäkin Jumalan Hengen vaikuttamana ja avulla. Itsessäni olen kyvytön.

Vähän kuin  sihdata, johon jää se oleellisin. Tai  viskimellä ja akanat lentelee pois ja jäljelle jää se oleellisin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #40 : 01.06.14 - klo:11:21 »
Sihtaamisessa auttaa, kun tietää minkälainen sihti kannattaa valita. Vaikka tiedän ihmisiä, jotka ovat tulleet uskoon Tommy Hicksin kokouksissa, on todettava, että hän oli menestysteologian ja kummallisuuksien maahantuojia. Hicks julkaisi omissa nimissään E.W.Kenyonin kirjan 'Atomivoimaa Jeesus nimessä' (Hicksin ja Kenyonin perikunnan välillä taitaa olla riita tuosta kenen kirja se oikein oli - kirjan sisältö ei siitä muutu). Hicks oli Suomessa 50-luvulla. Iso konferenssiteltta kulkikin nimellä Hicksin teltta. Noin lähellä helluntailaisuuden pääuoma on harhaoppia. http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Menestysteologia

Taisto

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #41 : 01.06.14 - klo:12:11 »
Oli Azusa-kadun tapahtumissa sitten muita ilmiöitä ei se minulle tänään ole merkitsevää. Vaan se merkitsee, mitä kuulin  omaan elämääni soveltaen. Tämäkin Jumalan Hengen vaikuttamana ja avulla. Itsessäni olen kyvytön.

Vähän kuin  sihdata, johon jää se oleellisin. Tai  viskimellä ja akanat lentelee pois ja jäljelle jää se oleellisin.
Entäpä jos kokouksessa on voimakas henki - ja puhujat puhuvat siitä nimenomaan
Pyhänä Henkenä ja kuulijat luottavat puhujiin - niin eikö silloin sihtinä pidä olla
Sana, eikä hengen vaikutus? Ihmisen sydän kun taitaa olla aika helposti johdateltavissa.

Kokousten ilmapiiri saa kuulijat helposti valtaansa. Varsinkin jos uskoo että "tämän
täytyy olla hyvää ja oikein, kun noin tunnettu puhuja on meille puhumassa".

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #42 : 01.06.14 - klo:12:13 »
Paavo Ruotsalainenkin joutui jo 1800-luvulla "karismaattisten ilmiöiden" kanssa tekemisiin. Kerrotaan hänen katselleen aikansa ovensuussa seisoen naisten kieriskelyä seurapirtin lattialla. Varmaan mietti, mitä tehdä, kunnes sitten sanoi kovalla äänellä: "Akat kahville!". Siihen hurmos sitten sillä kertaa päättyi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #43 : 01.06.14 - klo:12:31 »
Paavo Ruotsalainenkin joutui jo 1800-luvulla "karismaattisten ilmiöiden" kanssa tekemisiin. Kerrotaan hänen katselleen aikansa ovensuussa seisoen naisten kieriskelyä seurapirtin lattialla. Varmaan mietti, mitä tehdä, kunnes sitten sanoi kovalla äänellä: "Akat kahville!". Siihen hurmos sitten sillä kertaa päättyi.
Ruotsalaisella taisi siis toimia viisauden sanojen armolahja väkevästi.

Taisto

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #44 : 01.06.14 - klo:12:38 »
Toinen tapaus: kun Paavo lähestyi kokouspaikkaa, hän näki kaksi naista polvistuneina
rukoilemassa tien penkalla. Hän potkaisi heitä takalistoon ja sanoi: "Mitäs siinä keikistelette?".