Kirjoittaja Aihe: Pedon merkistä jotain.  (Luettu 3070 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Pedon merkistä jotain.
« Vastaus #30 : 24.05.19 - klo:15:24 »
Danielille näytettiin n. 500 v. eKr. monia aikojen lopun tapahtumia.
Kun hän halusi näyille selityksiä,
hänelle kerrottiin niiden olevan lukittuna ja sinetöitynä lopun aikaan asti.

Ilmeisesti meidän pitää vain pysyä uskossa ja seurata aikojen merkkejä
yrittämättä ennakoida Ilmystyskirjankaan kuvausten varsinaista tarkoitusta.

Jotkut asiat tapahtuvat varmaan kirjaimellisesti, niin kuin Sanassa lukee,
ja jotkut ovat vertauskuvallisia.
Ihmisen ei pidä rynnätä tekemään tulkintoja ja selittämään niiden avulla
Jumalan Sanaa, koska kysymys on loppuun asti yliluonnollisista, ihmisjärjen ja
tiedon ulottumattomissa olevista pyhistä asioista.
Jumalalla on oikeus säilyttää salaisuutensa.

 "Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.
 Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.
 Ja taidolliset loistavat, niinkuin taivaanvahvuus loistaa, ja ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niinkuin tähdet, aina ja iankaikkisesti.

Mutta sinä, Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat, ja ymmärrys lisääntyy.

 Ja minä, Daniel, näin, ja katso, siellä seisoi kaksi muuta, toinen virran tällä rannalla, toinen virran tuolla rannalla.
 Ja toinen sanoi pellavapukuiselle miehelle, joka oli virran vetten yläpuolella: "Kuinka kauan on vielä näitten ihmeellisten asiain loppuun?"
 Ja minä kuuntelin pellavapukuista miestä, joka oli virran vetten yläpuolella, ja hän nosti oikean ja vasemman kätensä taivasta kohti ja vannoi hänen kauttansa, joka elää iankaikkisesti:
"Siihen on vielä aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa. Ja kun pyhän kansan yhden osan hajotus on loppunut, silloin nämä kaikki täyttyvät."
 Ja minä kuulin, mutta en ymmärtänyt, ja minä sanoin: "Herrani, mikä on oleva näitten päätös?"

 Niin hän sanoi: "Mene, Daniel, sillä ne sanat pysyvät lukittuina ja sinetöityinä lopun aikaan asti.

 Monet puhdistetaan, kirkastetaan ja koetellaan, mutta jumalattomat pysyvät jumalattomina, eikä yksikään jumalaton ymmärrä tätä, mutta taidolliset ymmärtävät.
 Ja siitä ajasta, jolloin jokapäiväinen uhri poistetaan ja hävityksen kauhistus asetetaan, on oleva tuhat kaksisataa yhdeksänkymmentä päivää.
 Autuas se, joka odottaa ja saavuttaa tuhat kolmesataa kolmekymmentä viisi päivää.
 Mutta sinä, mene, siksi kunnes loppu tulee; ja lepää, ja nouse osaasi päivien lopussa."
(Dan. 12)

Puolestaan Ilmestyskirjassa on juuri toisin päin. En voi väittää tietäväni mitä se tarkoittaa, mutta tuo vastakohta on selvä. Siis Danielin kirjassa neuvottiin sulkemaan kirjan sanat, kun taas Ilmestyskirjassa neuvottiin olemaan tekemättä se.

"Älä sulje sinetillä tämän kirjan ennussanoja, sillä hetki on lähellä. 11 Jumalaton eläköön yhä jumalattomasti, saastainen rypeköön saastassaan, vanhurskas harjoittakoon vanhurskautta ja pyhä edetköön pyhyyden tiellä.
12 "Minä tulen pian, ja tullessani minä tuon jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan. 13 Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.


Ilm. 22:10

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pedon merkistä jotain.
« Vastaus #31 : 24.05.19 - klo:19:16 »
Lainaus
Jumalalla on oikeus säilyttää salaisuutensa.

Ilmestyskirja on kirjoitettu ihan oikeille maan päällä olleille seurakunnille.
Mikä kirje se sellainen on, josta vastaanottaja ei mitään ymmärtäisi muuta kuin, että siinä on salaisuuksia, joita ei voi ymmärtää?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pedon merkistä jotain.
« Vastaus #32 : 24.05.19 - klo:19:29 »


Puolestaan Ilmestyskirjassa on juuri toisin päin. En voi väittää tietäväni mitä se tarkoittaa, mutta tuo vastakohta on selvä. Siis Danielin kirjassa neuvottiin sulkemaan kirjan sanat, kun taas Ilmestyskirjassa neuvottiin olemaan tekemättä se.

"Älä sulje sinetillä tämän kirjan ennussanoja, sillä hetki on lähellä. 11 Jumalaton eläköön yhä jumalattomasti, saastainen rypeköön saastassaan, vanhurskas harjoittakoon vanhurskautta ja pyhä edetköön pyhyyden tiellä.
12 "Minä tulen pian, ja tullessani minä tuon jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan. 13 Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.


Ilm. 22:10

Näin varmaan on (,vaikka noiden profetioiden välillä oli vain 500 vuotta
ja Johanneksen ilmestyksistä on nyt 2000 vuotta).
Joka tapauksessa lukiessani Ilmestyskirjaa koen profetioiden olevan aika lukittuja ja sinetöityjä vaikeaselkoisuuden vuoksi.

Pääasia kai onkin juuri tuo, että vanhurskaiden tulee edelleen harjoittaa vanhurskautta pyhien edetä pyhyyden tiellä.
Vanhurskaus ja pyhyyshän eivät ole yhdenkään ihmisen ominaisuuksia,
vaan vain lainassa Herralta. 
Nuo valkoiset lainavaatteet tosin likastuvat helposti,
mutta ovat taas puhdistettavissa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pedon merkistä jotain.
« Vastaus #33 : 24.05.19 - klo:21:26 »
Ajattelen niin, että Ilmestyskirjan alkuperäiset lukijat, ainakin osa heistä, ymmärsi lukemansa.
Se edellytti tietenkin, että he tunsivat Vanhan Testamentin.
Osa kirjan sisällöstä liittyy kirjeen vastaanottajan elämänpiiriin.

Meidän haasteemme on ymmärtää miten alkuseurakunnan aikana ajateltiin ja mitä silloin tapahtui sen lisäksi, että meidänkin pitää ymmärtää se pohja mikä VT:ssä on luotu.

Tietenkin Ilmestyskirja niin kuin kaikki muutkin Raamatun kirjat voi puhutella yksittäisen jakeen tai jakson tai tapahtuman kautta.
Ajattelen niin, että monet Ilmestyskirjan tapahtumat saivat alkunsa jo ajat sitten. Ja ne jatkuvat koko ajan.


Esim. tämä:

"Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus.
Ja se asettui seisomaan meren hiekalle. Ja minä näin pedon nousevan merestä; sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän päätä, ja sarvissansa kymmenen kruunua, ja sen päihin oli kirjoitettu pilkkaavia nimiä"

Lohikäärme on siis sotinut seurakuntaa vastaan ja seisonut myös meren hiekalla parituhatta vuotta.
Meri kuvaa kansoja. Maa uskonnollista maailmaa.
Siinä rajapinnassa sillä on täysi valta ja voima (luvut 10 ja 7)



Henkilökohtaisesti olen kokenut hyväksi unohtaa kaiken sen mitä nykymaailmassa tapahtuu niin, etten yritä tunkea tämän maailman ajan tapahtumia Raamattuun, vaikka toisaalta Ilmestyskirja on ajaton.
Jokaisessa maailman ajassa on esimerkiksi ollut ahdistusta ja vainoja.
Aivan lopun tapahtumat toistetaan Ilmestyskirjassa useammasta eri näkökulmasta.
« Viimeksi muokattu: 25.05.19 - klo:16:40 kirjoittanut Natanael »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Pedon merkistä jotain.
« Vastaus #34 : 25.05.19 - klo:09:50 »
Länsimaalainen ihminen tarkastelee kaikkea omasta näkökulmastaan. Se on värittänyt herätyskristillisiä liikkeitä ennusteluineen aina. Afrikasta tai Aasiasta käsin tarkasteltuna saatetaan elää ihan erilaisia aikoja. Mutta eipä se ketään ole ennenkään kiinnostanut. Pääasia että saa paasata.
Ihmisroska

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Pedon merkistä jotain.
« Vastaus #35 : 25.05.19 - klo:13:50 »
Syykin tähän kaikkeen vouhkaamiseen, ennusteluun ja sensaatio hakuisuuteen löytyy mielestäni siitä, että koetetaan saada sisältöä kristilliseen elämään. Pakanaisilla mailla on loppumattomat mahdollisuudet hedelmälliseen työhön, mutta täällä on asiat toisin. Kuollaan hitaasti.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Pedon merkistä jotain.
« Vastaus #36 : 25.05.19 - klo:16:48 »
Syykin tähän kaikkeen vouhkaamiseen, ennusteluun ja sensaatio hakuisuuteen löytyy mielestäni siitä, että koetetaan saada sisältöä kristilliseen elämään. Pakanaisilla mailla on loppumattomat mahdollisuudet hedelmälliseen työhön, mutta täällä on asiat toisin. Kuollaan hitaasti.
Siinäpä se: kun on leivän yltäkylläisyys ym. niin mikään ei oikein tunnu miltään.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pedon merkistä jotain.
« Vastaus #37 : 25.05.19 - klo:17:39 »
Meren hiekalla seisojan lisäksi Ilm.13 luvussa on kaksi muuta petoa.
Noista kolmesta olen kirjoittanut myös täällä:


http://puimatanner.net/index.php?topic=779.msg29833#msg29833

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Pedon merkistä jotain.
« Vastaus #38 : 26.05.19 - klo:16:53 »
En ole koskaan ollut Ilmestyskirjaa koskevan johdonmukaisen opetuksen kohteena. Ja jos oon jonkin verran ollut vuosikymmenien saatossa (huh, onpa juhlava ilmaisu, mutta tarkoitukseltaan varmaan oikea tässä yhteydessä), oon kai kuunnellut vain toisella korvalla, kun osa aivoja on sanonut että mistä sä voit ton tietää? Kuka lieneekin sitten opettanut. Mutta melko vähän olen opetusta saanut.

Nyt sitten valitsin hyvin tietoisesti mennä sellaiseen paikkaan Ilmestyskirjakurssille, mihin nuorena luotin opetuksen suhteen. Ja on sanottava, että nuoruudessani saanut opetus on kantanut minua tänne asti ja auttanut melkoisen kovienkin opillisten aivojenkaappausyritysten läpi, siis eri seurakunnissa täällä.

Nuori kaveri, sukunimi muistaakseni Korri, toisen polven kansanlähetysläisopettaja, opetti ekana päivänä ja antoi tiettyjä suuntaviittoja. Seuraavan päivän nuori ope oli tullut kipeäksi, ja jo 75 vuotias Jorma Pihkala. Korri opetti sitt 3. päivänä taas.


Minulle on Pihkalan lähettämä pitkä kirjoitelma Ilmestyskirjasta, mikä ei ole painomuodossa, on vaan lähinnä hänen henk. koht, juttunsa, mutta lähetti sen sähköpostissa kaikille haluaville. Aion lukea sen huolellisesti läpi jossain välissä, olen jo aloittanut.

Mutta ajattelin laittaa tähän joitain ajatuksia, mitkä tää Korri mainitsi ekana päivänä. Kirjoitin muistiin.

Ekakskin nimi Ilmestyskirja viittaa siihen, että Jeesus ilmestyi Johannekselle.
He painottivat tuota melko paljon. Ilmestyskirjassa Isän tahdosta Jeesus ilmaisee  paljon itsestään ja sellaisenaan on ikäänkuin jatke evankeliumeille. Jeesus paljastaa paljon enemmän todellisesta olemuksestaan kuin evankeliumeissa.

Tässä lista, en tiedä onko täydellisen kattava, niistä nimityksistä joita Jeesusta kuvataan Ilmestyskirjassa:
 Uskollinen Todistaja (1:5) - Ihmisen Poika (1:13; 14:14 jolla terävä sirppi) - A ja O, Alku ja Loppu (sekä Isästä että Kristuksesta 1:8; 21:6; 22:13) - Jumalan Poika (2:18) - Pyhä ja Tosi (3:7) - Aamen (3:14) - Leijona Juudan heimosta, Daavidin juurivesa (5:5) - Karitsa, ikään kuin teurastettu (5:6) - Pyhän Kolminaisuuden sisällä (5:1, 6) Valtaistuimella istuva, Karitsa ja seitsemän Henkeä (vrt. Jes. 11:2 Mutta Iisain kannosta nousee verso, ja vesa puhkeaa sen juurista. Hänen päällään lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, taidon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki. ) - Iankaikkinen Kuningas, Voideltu (11:15) - Herrojen Herra, kuningasten Kuningas (17:14;19:16) - Uskollinen ja Totuudellinen (19:11-13) - Jumalan Sana (19:13) - Tuomari (20:11-12) - Kirkas aamutähti (22:16) 3. Kirja taivaasta ja siitä tiestä, miten historia johdetaan



Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Pedon merkistä jotain.
« Vastaus #39 : 26.05.19 - klo:16:55 »
Hmm se ei tullut listan muodossa, mutta kai tuostakin saa selvän.

Eli Jeesus evankeliumeissa kuvataan Ihmisen Poikana, joka oli niin tavallisen näköinen, että suurin osa erehtyi näkemään hänet Jumalana vaikka hän silloinkin kertoi sen itsestään. Ilmestyskirjassa hänen olemuksensa ilmaistaan laajemmin.

Tietty VTssä on jo paljon kirjoituksia Hänestä herrojen Herrana.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Pedon merkistä jotain.
« Vastaus #40 : 26.05.19 - klo:17:08 »
Sitten yksi kiva juttu minkä hän mainitsi oli se, että Johanneksella oli vain se kieli ilmaista mitä hän näki näyissä, mikä hänellä silloin oli. Siksi hän käyttää paljon sanoja kuten "ikäänkuin" selittämään näkemäänsä.
Hän antoi esimerkin seinällä olevasta maalauksesta. Jos jokainen joutui kuvailemaan sen ilman termiä maalaus seinällä, niin saattaisi tulla hyvin erilaisia ilmaisuja ja sanoja millä näkemäämme pyrkisimme selittämään.

Tuo auttoi minua ymmärtämään tavallaan Ilmestyskirjan ilmestyksien "kummallisuuksia". Ei yksinkertaisesti ollut olemassa yleisesti sovittuja termejä kuvaamaan mitä hän näki.

Mietin sitä silloin ja tuli mieleen siitä maalauksesta: tummanruskea litteän avonaisen laatikon näköinen hökötys mikä oli korkeudeltaan hieman alempana lattiaa kuin katon rajaa.

Olkoon tää nyt tässä, ettei tuu liikaa yhden kirjoittajan juttua.


Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Pedon merkistä jotain.
« Vastaus #41 : 26.05.19 - klo:19:25 »
Esim hesekielin kaupunki/Temppeli näky alkaa sillä, että kuvaaja sanoo, että näin ikäänkuin.... Ja sitten ollaan kiirehtimässä selittämään näkyä kirjaimellisesti otettavaksi... Huoh.

Okei laitan jakeen hes 40

2 Jumalan näyissä hän vei minut Israelin maahan ja laski minut hyvin korkealle vuorelle, jolla oli ikäänkuin kaupunki rakennettuna, etelään päin.

Eli näky on puettu tämän kaltaiseksi mutta ei ole sellainen kirjaimellisesti.