Kirjoittaja Aihe: Seurakunnaton, helvettiinkö  (Luettu 26179 kertaa)

Poissa chatarina

  • Viestejä: 53
Seurakunnaton, helvettiinkö
« : 14.11.13 - klo:12:39 »
Joo, mites käy sellasen uskovan, joka ei kuulu mihinkään, lähinnä vapaisiin seurakuntiin.
Perusseurakuntana kun aina on  ollut lutherus.

Helluntaiseurakuntaan kuuluin liki kolme vuosikymmentä, mutta sain tarpeekseni.
Niin kauan kun tuotti, oli aktiivinen ja antoi leiviskänsä käyttöön, oli ihan jees. Sitten putosi kuin eno laivasta. Jää miettimään, mitkä olivat motiivit, niin seurakunalla kuin seurakuntalaisella.  :-\

Kummiskii on suuntana taivas !
Siunaus elämässä - Suurin Pääoma.

Veera

  • Vieras
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #1 : 15.11.13 - klo:08:57 »
Seurakuntiin kuulumattomia uskovia taitaa olla paljon. Kuka mistäkin syystä on jättäytynyt ulkopuolelle, on opillisia ja toiminnallisia syitä, myös ihmissuhdeongelmia ja vieläkin vaikeampia asioita. Luulen, että kaikissa seurakuntayhteisöissä on aina sellaista, jota ei koe omakseen. Näin on myös omalla kohdallani.

Kieltäydyn ajatuksestakin, joka silloin tällöin mieleen tunkee, että antaisin tuon ei niin kivan asian tulla minun ja seurakuntani väliin. Jotkut alkavat ”loukkaantuneena” levittää puheita siitä, millaista siinäkin seurakunnassa on. Tai julkisesti arvostelevat seurakuntaa sellaisesta, josta ei niin välitä.

Suoranaisen vääryydenteon kohteeksi joutuneitakin on ainakin heidän omien kertomustensa perusteella. Sellaiset tapaukset ovat surullisia ja voineeko niitäkään yrittää ratkaista muualla kuin siellä, missä ovat tapahtuneet. Ratkaisemattomaksi jäänyt vakavampi ongelma taitaa olla niitä vahingollisimpia tilanteita, joissa jotkut joutuvat elämään.

Saldo

  • Vieras
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #2 : 15.11.13 - klo:15:53 »
Seurakuntiin kuulumattomia uskovia taitaa olla paljon. Kuka mistäkin syystä on jättäytynyt ulkopuolelle, on opillisia ja toiminnallisia syitä, myös ihmissuhdeongelmia ja vieläkin vaikeampia asioita. Luulen, että kaikissa seurakuntayhteisöissä on aina sellaista, jota ei koe omakseen. Näin on myös omalla kohdallani.

Kieltäydyn ajatuksestakin, joka silloin tällöin mieleen tunkee, että antaisin tuon ei niin kivan asian tulla minun ja seurakuntani väliin. Jotkut alkavat ”loukkaantuneena” levittää puheita siitä, millaista siinäkin seurakunnassa on. Tai julkisesti arvostelevat seurakuntaa sellaisesta, josta ei niin välitä.

Suoranaisen vääryydenteon kohteeksi joutuneitakin on ainakin heidän omien kertomustensa perusteella. Sellaiset tapaukset ovat surullisia ja voineeko niitäkään yrittää ratkaista muualla kuin siellä, missä ovat tapahtuneet. Ratkaisemattomaksi jäänyt vakavampi ongelma taitaa olla niitä vahingollisimpia tilanteita, joissa jotkut joutuvat elämään.

Erinomainen, viisas kommentti!

Tummensin kohdan, jonka minäkin olisin aikaisemmin halunut sanoa.

 

Saldo

  • Vieras
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #3 : 15.11.13 - klo:16:15 »
Alotuksen otsikko ei ole ainakaan nk. helluntaiherätyksessä tehty kysymys tai oletus.
Minä en kuulu Pirkanmaan Perinteiseen helluntaiseurakuntaan sen vuoksi, että se olisi paras ja täydellisin.

Olen joutunut vaihtamaan maata viimeisten yli kahdenkymmenen vuoden aikana (työt). Kun uudistuimme 90-luvun alussa meidän ensimmäisiä huolia oli löytää lähin Jumalan Seurakunnan paikallisseurakunta. Rukouksiimme on aina vastattu. Parempiin emme olisi omilla "tsekkauksilla" päässeet. Uskomme, että olemme Armosta saanneet olla meille tarkoitetussa uskovien yhteydessä. "Minä johdatan niitä, jotka kulkevat rukoillen".

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #4 : 15.11.13 - klo:16:24 »
Seurakuntiin kuulumattomia uskovia taitaa olla paljon. Kuka mistäkin syystä on jättäytynyt ulkopuolelle, on opillisia ja toiminnallisia syitä, myös ihmissuhdeongelmia ja vieläkin vaikeampia asioita. Luulen, että kaikissa seurakuntayhteisöissä on aina sellaista, jota ei koe omakseen. Näin on myös omalla kohdallani.

Kieltäydyn ajatuksestakin, joka silloin tällöin mieleen tunkee, että antaisin tuon ei niin kivan asian tulla minun ja seurakuntani väliin. Jotkut alkavat ”loukkaantuneena” levittää puheita siitä, millaista siinäkin seurakunnassa on. Tai julkisesti arvostelevat seurakuntaa sellaisesta, josta ei niin välitä.

Suoranaisen vääryydenteon kohteeksi joutuneitakin on ainakin heidän omien kertomustensa perusteella. Sellaiset tapaukset ovat surullisia ja voineeko niitäkään yrittää ratkaista muualla kuin siellä, missä ovat tapahtuneet. Ratkaisemattomaksi jäänyt vakavampi ongelma taitaa olla niitä vahingollisimpia tilanteita, joissa jotkut joutuvat elämään.

Erinomainen, viisas kommentti!

Tummensin kohdan, jonka minäkin olisin aikaisemmin halunut sanoa.
Tuossa on vain sellainen ongelma, että useastikaan niitä alkusyitä ei edes haluta ratkaista. Itse esimerkiksi vastustin kirkollistumiskehitystä jo paljon ennen ns. Tampereen kokousta. Toinen vastustamani asia oli viihteen tuominen kokouksiin ja uskottelu Pyhän Hengen vaikutuksesta, vaikka kyse oli selvästi jostain muusta.

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #5 : 15.11.13 - klo:16:38 »
Kokemusta on ettei ole helppoa saada vastakaikua jos ja kun on todella mätkitty ihan saarnapöntöstäkin asti ala-arvoisesti. Ehkä 'valtaapitävä' ryhmä haluaa vetää yhtä köyttä eikä haluta asettua poikkiteloin yhden ihmisen tähden. Onneksi aika parantaa ja Jumala auttaa.

Taitaapi olla niin että oli kysymyksessä mikä tahansa instansssi on vaikeaa saada oikeutta valtaa pitäviltä paikan päällä, siksi moni valittelee ja purkaa tuntojaan muualla.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #6 : 15.11.13 - klo:16:55 »

Taitaapi olla niin että oli kysymyksessä mikä tahansa instansssi on vaikeaa saada oikeutta valtaa pitäviltä paikan päällä, siksi moni valittelee ja purkaa tuntojaan muualla.
Ainahan ei ole kysymys oikeudesta, vaan oikeasta. Ollessani nuori ja viisaimmillani, asetuin vastustamaan srk:n silloisen vanhimmiston suunnitelmaa rekisteröidä nuorten työ, että saataisiin kaupungilta tukimarkkoja siihen. En voinut käsittää ja hyväksyä sitä, että rahalla myytäisiin srk:n itsenäisyyttä. Sain toisia nuoria puolelleni ja syntyi jonkinmoinen kapinaliike. Veimme asian vanhimmiston tietoon. Aie keskeytettiin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #7 : 15.11.13 - klo:16:59 »
Mitä ketjun aiheeseen tulee, aikaisemmin liikkui juoruja luopioitumisestani. Aika helposti sellainen leima lyödään, jos ei halua olla osallisena sellaisessa minkä kokee vääräksi.

Saldo

  • Vieras
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #8 : 15.11.13 - klo:17:00 »
Tuossa on vain sellainen ongelma, että useastikaan niitä alkusyitä ei edes haluta ratkaista. Itse esimerkiksi vastustin kirkollistumiskehitystä jo paljon ennen ns. Tampereen kokousta. Toinen vastustamani asia oli viihteen tuominen kokouksiin ja uskottelu Pyhän Hengen vaikutuksesta, vaikka kyse oli selvästi jostain muusta.

Saldo:
Helluntaikirkko-ongelma liittyy maallistumiseen. Sen suojissa nyt "kirkollisuus" saa sijaa.
Miten nyt pidät itsesi erossa kirkollisuudesta?


[lainaus korjattu -KnutL-]
« Viimeksi muokattu: 15.11.13 - klo:17:04 kirjoittanut KnutL »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #9 : 15.11.13 - klo:17:04 »
Miten nyt pidät itsesi erossa kirkollisuudesta?

Itselläni on aika ihanteellinen tilanne, koska minulla on viralliselta taholta lupa toimia kirkossa, vaikka en kuulu kirkkoon. Siis ev.lut. Enkä ole ainoa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #10 : 15.11.13 - klo:17:06 »
Raamatusta löytyy seurakunta, joka on varsin osuva kuva monesta tämän ajan seurakunnasta. Se on Sardeen seurakunta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #11 : 15.11.13 - klo:17:11 »
Helluntaikirkko-ongelma liittyy maallistumiseen. Sen suojissa nyt "kirkollisuus" saa sijaa.
Miten nyt pidät itsesi erossa kirkollisuudesta?

En tiedä voiko kukaan täysin välttyä vaikutteilta, joita tulee lähiympäristöstä. Ainakin apua tarvitaan ylhäältä.

Itselläni on tuttavia ja ystäviä, jotka kuuluvat helluntaikirkkoon, helluntaikansaan, niihin muihin helluntailaisiin, vapaakirkollisiin, baptistikirkkolaisiin, baptistilähetyslähetysläisiin, lähellä kansanlähetystä olevan itsenäisen srk:n jäseniin, erilaisiin viidesläisiin ryhmittymiin ja koko joukkoon muita, jotka kuuluvat valtakunnallisesti pienempiin ryhmittymiin tai ei mihinkään.
Maallistumista on kaikkien ryhmittymien keskuudessa ja myös omassa puserossa.

Saldo

  • Vieras
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #12 : 15.11.13 - klo:17:27 »
Helluntaikirkko-ongelma liittyy maallistumiseen. Sen suojissa nyt "kirkollisuus" saa sijaa.
Miten nyt pidät itsesi erossa kirkollisuudesta?

En tiedä voiko kukaan täysin välttyä vaikutteilta, joita tulee lähiympäristöstä. Ainakin apua tarvitaan ylhäältä.

Itselläni on tuttavia ja ystäviä, jotka kuuluvat helluntaikirkkoon, helluntaikansaan, niihin muihin helluntailaisiin, vapaakirkollisiin, baptistikirkkolaisiin, baptistilähetyslähetysläisiin, lähellä kansanlähetystä olevan itsenäisen srk:n jäseniin, erilaisiin viidesläisiin ryhmittymiin ja koko joukkoon muita, jotka kuuluvat valtakunnallisesti pienempiin ryhmittymiin tai ei mihinkään.
Maallistumista on kaikkien ryhmittymien keskuudessa ja myös omassa puserossa.
Uskon, että sinulla yhteyksiä on. Itse en kuitenkaan ole pystynyt "nauttimaan" paikallisseurakunnan annista ja eduista, niinkuin ymmärrän opetuksen niistä Raamatusta, muutoin kuin elämällä siinä yhteydessä paikallisesti mihin olen pyytänyt tulla liitetyksi. "älkäämme jättäkö OMAN seurakunnankokoustamme .."

Tiedän, että siiryminen raamatullisuuteen joskus edellyttää siirtymistä kirkosta seurakuntaan. Monasti olen sanonut, että evlut kirkon sisällä olevat koteloitumat ovat ilmeisiä "selviytymiskertomuksia", mutten pidä niitä kuin väliaikaisina ratkaisuina, jos asioissa on tarkoitus edetä. Jos tyydytään paikallaanpyörimiseen, "kotelo" riittää.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #13 : 15.11.13 - klo:17:35 »
Tiedän, että siiryminen raamatullisuuteen joskus edellyttää siirtymistä kirkosta seurakuntaan. Monasti olen sanonut, että evlut kirkon sisällä olevat koteloitumat ovat ilmeisiä "selviytymiskertomuksia", mutten pidä niitä kuin väliaikaisina ratkaisuina, jos asioissa on tarkoitus edetä. Jos tyydytään paikallaanpyörimiseen, "kotelo" riittää.

Lihavoin edellisestä kolme sanaa. Kiinnostaisi tietää, mitä niillä tarkoitat. Tosin menee jo aiheen ulkopuolelle.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Saldo

  • Vieras
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #14 : 15.11.13 - klo:17:40 »
Omakohtainen maallistuminen on minun asiani ja vältettävissä vain minun valvomisellani.

Kuitenkin Jeesus mainitsee sokeista tai sokeutuvista sokeitten tai sokeutuvien taluttajista.
"Autuas se palvelija, jonka hänen herransa tullessaan havaitsee näin (antamaan heille ruokansa ajallaan) näin tekevän."

Siellä missä seurakuntaa aletaan ruokkimaan psykologialla, teologialla (oppi jumaluuksista-tiede), Raamatun selitysoppeilla  tulkintaopista puhumattakaan. On huomattava, että viimeiset sadat vuodet on selitysoppi ja tulkintaoppi menneet sekaisin. Nämä perustavaa laatua olevat seikat ovat aina liittyneet seurakunnan maallistumiseen ja johtaneet ekumeniaan.