Kirjoittaja Aihe: Tästä kaikki alkaa! (Uuden foorumin suuri tervetuloketju)  (Luettu 48654 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tästä kaikki alkaa! (Uuden foorumin suuri tervetuloketju)
« Vastaus #165 : 24.03.17 - klo:20:09 »
Vieras, joka luet tätä foorumia. Tule rohkeasti kirjoittamaan ajatuksiasi foorumille.


Alla lainaus keskustelusta: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys

Lainaus
"Nettiyhteys voi mielestäni täyttää ainakin osittain tätä yhteysvajetta, joka on levinnyt jo kaikkialle. Siksi toiveeni on, että voimme tätä kehittää siinä määrin, että mahdollisimman monet voivat saada tästäkin yhdessäolosta rakennustarpeita omaan vaellukseensa ja rakentua myös hengellisesti."
« Viimeksi muokattu: 04.04.17 - klo:12:28 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

albert1

  • Vieras
Vs: Tästä kaikki alkaa! (Uuden foorumin suuri tervetuloketju)
« Vastaus #166 : 05.03.18 - klo:17:01 »
Olisin kiinnostunut tietämään, minkälaisia ovat olleet ne tapahtumat ja kokemukset, jotka ovat herättäneet kokijassaan uskon siemenen?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Tästä kaikki alkaa! (Uuden foorumin suuri tervetuloketju)
« Vastaus #167 : 19.03.18 - klo:17:55 »
Omalta puoleltani kerron mielelläni paremmalla ajalla. Uskoon tulostani on kymmeniä vuosia mutta se tuntuu aina yhtä uudelta ja ihanalta.  :)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Tästä kaikki alkaa! (Uuden foorumin suuri tervetuloketju)
« Vastaus #168 : 22.03.18 - klo:22:54 »
Olisin kiinnostunut tietämään, minkälaisia ovat olleet ne tapahtumat ja kokemukset, jotka ovat herättäneet kokijassaan uskon siemenen?

Mainitsin tuossa yllä, että palaisin tähän kyselyyn.

Kysymyksesi on muodostettu mielenkiintoisesti tuo että mikä on herättänyt uskon siemenen...

Nimittäin tuo ilmauksesi kukaa sitä kokemusta mielestäni hyvin. Mistä se alkujyvä ensi tippuukin... Ajattelen että siitä kukn eka kerran kuulin evankeliumin koulussa 11-12 vuotinaana. En ollut ikinä ennen kuullut evankeliumia ja kutsua ottaa se henkilökohtaisesti vastaan.

Eka reaktioni oli itse asiassa negatiivinen. Mielestäni ne uskovat nuoren joilta sen kuulin olivat kummallisia. Ja näin heidät jotenkin lammasmaisina ja minua peloitti että se tarttuu jotenkin minuun.

Sitten rippikouluikäisenä kuulin papilta taas kutsun ottaa evankeliumi vastaan henkilökohtaisesti. Hän puhui Jeesuksen opetuksesta ahtaasta ja laveasta portista .

Se oli kai eka se SIEMEN siten että jotenkin mun sieluuni upposi että minun on ihan yksin otettava asiaan kantaa....

Se siemen alkoi itämään ja noin vuoden päästä muistan selvästi sanoneeni itselleni mielessä, että haluaisin että minulla on henkilökohtainen suhde Jumalaan.

Nuo oli ne ekat kokemukset.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Tästä kaikki alkaa! (Uuden foorumin suuri tervetuloketju)
« Vastaus #169 : 24.03.18 - klo:23:14 »
Esikoulussa ja alaluokilla kuulin evankeliumin.
Rippikoulussa se meni ohi, kun kaikki muu kiinnosti. Nuorena miehenä olin ateistisen ja vasemmmistolaisen propagandan kohteena.

Aikuisiässä vähän alle kolmikympisenä pohdin elämääni. Oli työ eli elatus; vaikka koulunkäynti oli pelkkää läsnäoloa.
Oli kaunis vaimo ja 2 tervettä poikaa. Ihmettelin asiaa; sillä tajusin; etten ollut mitenkään ansainnut tätä.
Tajusin sen annetun lahjana. Kenelle kiitos ?
Jeesuksen ristinkuolemaa en ymmärtänyt. Joku sen sai kuitenkin avattua ja tein "uskonratkaisun".

Raamatun Sanan miekka viilsi sydämeni ja minusta tuli syntinen ihminen.
Sitä myötä Jeesuksen ristinkuolema avautui ja syveni.

Nyt saan ansiottomana syntisenä uskoa olevani Jeesuksen Kristuksen Golgatan työn kautta puhdistettu ja kelvollinen Pyhän Jumalan edessä. On rauha sydämessä, vaikka en ole muuttunut paremmaksi ihmiseksi.

Uskollani ei ole mitään tekemistä yhdenkään kirkon valtarakenteiden kanssa.
Se on omakohtainen suhde syntien sovittajaan Herraan Jeesukseen Kristukseen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tästä kaikki alkaa! (Uuden foorumin suuri tervetuloketju)
« Vastaus #170 : 25.03.18 - klo:10:01 »
Nyt saan ansiottomana syntisenä uskoa olevani Jeesuksen Kristuksen Golgatan työn kautta puhdistettu ja kelvollinen Pyhän Jumalan edessä. On rauha sydämessä, vaikka en ole muuttunut paremmaksi ihmiseksi.

Uskollani ei ole mitään tekemistä yhdenkään kirkon valtarakenteiden kanssa.
Se on omakohtainen suhde syntien sovittajaan Herraan Jeesukseen Kristukseen.

Samma här.  :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

albert1

  • Vieras
Vs: Tästä kaikki alkaa! (Uuden foorumin suuri tervetuloketju)
« Vastaus #171 : 25.03.18 - klo:12:23 »
Kiitos Sandialle, Pökkelölle ja Paulukselle siitä, että kerroitte omasta uskoon tulon kokemuksestanne.

Minäkin olin nuorena miehenä "uskossa", luin Raamattua ja rukoilin. Mitään vavisuttavia uskon kokemuksia ei ollut. Tein jopa lupauksia jumalalle. Jos hän on olemassa, niin luulen, että hän on niille hymyillyt.

Vähitellen rupesin kyselemään itseltäni, onko nämä kaikki Raamatun jutut sittenkään totta. Kun toimin kirkossa luottamusmiehen tehtävissä - olikohan se sana kirkkovaltuutettu? - näin, miten kamalan raatelevaisia uskovat voivat toisiaan kohtaan olla. Kokemus oli tympäisevä ja lisäsi painetta erota koko laitoksesta.
Aiemminhan olin ollut luostarissa Englannissa. Sekin kokemus oli ikävä.

Kun niitä ikäviä juttuja sitten kertyi tarpeeksi, oli helppo lähteä enkä sitä ole hetkeäkään katunut. Kunnioitan ihmisen uskonnollista vakaumusta. Suhtaudun kaikkiin maailman uskontoihin samanarvoisesti, yksikään ei ole toisen yläpuolella. Ne ovat omien kulttuuriensa heijastumia, ei mitään muuta. Kristinuskoa halveksin siihen sisältyvän antisemitistisen asenteen vuoksi, tarkoitan Raamatun antamaa hyvin kielteistä kuvaa juutalaisista. "Tulkoon hänen verensä meidän ja lastemme päälle".

Ja mikä ajatus olisikaan ollut antisemitismin kaltaiselle järjettömyydelle tervetulleempaa! Itse asiassa Raamattu tasoitti tietä juutalaisten vainoihin, ikävä kyllä.

Ne vaativat miljoonien viattomien hengen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Tästä kaikki alkaa! (Uuden foorumin suuri tervetuloketju)
« Vastaus #172 : 25.03.18 - klo:18:46 »
Kiitos sinullekin omakohtaisesta kertomuksesta. Itse olen ollut uskossa jo jotain 40 vuotta. Herra otti minut 16 kesäisenä ja laittoi sellaiseen mankeliin että se johti hengelliseen herätykseen ja siihen että uudestisynnyin.
Se on niin kuin lahja minkä saa.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Tästä kaikki alkaa! (Uuden foorumin suuri tervetuloketju)
« Vastaus #173 : 26.03.18 - klo:22:38 »
Kiitos albert1 oman kokemuksesi jakamisesta. Ja ymmärrän kyllä päätöksesi. Harmi, että heitit myös lapsen pesuveden mukana.

Jeesus tuli omiensa luo. Ja nämä eivät ottaneet häntä vastaan.
Sen sijaan Hän kohtasi saman kovan uskonnollisen hierarkian, johon sinäkin petyit.
Jeesukselle se ei tullut yllätyksenä.

Uskonnollinen hierarkia. Valtavine uhrilaitoksineen pyöritti isoa liikevaihtoa ja käytti isosti valtaa.
Se ei tunnistanut Jumalaansa. Luvattua Messiasta. Päinvastoin koki tämän valtansa uhkaajaksi.

Rooman viranomaiset hoitivat likaisen työn.Juutalaisen pappiseliitin junaileman kiusankappaleen teloituksen.
Pilatuksen epäröidessä ja horjuessa. Temppelin papisto ja hallitusmiehet yllyttivät kansaa huutamaan Jeesuksen tuomion ja lupasivat ottaa sitä rangaistuksen päällensä.
https://aramearaamattu.online/index.php?osio=raamattu&kirja=matt&luku=27[/u]

Se on historiallista faktaa. Jos se on sinulle antisemitismiä. Sille en voi mitään.
Paavali puhuu Roomalaiskirjeessä varsin selvästi.
Jumala ei ole hyljännyt kansaansa. Sen päällä on ikäänkuin peite, kunnes pakanain luku on tullut täyteen.

Jeesus kohtasi oman kansansa parissa myös niitä, jotka tunnistivat luvatun Messiaan.
Heistä tuli ensimmäiset todistajat ja he kirjoittivat tai kirjoituttivat evankeliumit.
Pelastus on juutalaisista. Heidän kautta tuli meille ilmoitus ja Vapahtaja Jeesus Kristus.
Siitä syystä heitä vainotaan.
Ja vaino jatkuu yhä.

Juutalaiset kokevat kovinta antisemitismiä päinvastaisilla arvoilla ylpeilevissä Ranskassa ja Ruotsissa.
Ja koko maailma on katse kääntyneenä Israeliin. Ja se katse on täynnä raivoa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tästä kaikki alkaa! (Uuden foorumin suuri tervetuloketju)
« Vastaus #174 : 27.03.18 - klo:05:36 »
Kiitos albert1 oman kokemuksesi jakamisesta. Ja ymmärrän kyllä päätöksesi. Harmi, että heitit myös lapsen pesuveden mukana.

Olen valvonut yöllä aika pitkään. Mielessäni on pyörinyt Albert ja pari muuta henkilöä, jotka olen tuntenut aika hyvin. Toisella on samantapaisia kokemuksia kuin Albertilla. Hän teki päätöksen, ettei halua olla semmoisen Jumalan kanssa missään tekemisissä, joka vaatii mahdottomia. Hän päätti luopua ja teki sen, mielestäni vakaasta sydämestään. Ja seuraukset ovat olleet katastrofaaliset sekä hänelle itselleen että hänen läheislleen. Toisella, nuoremmalla, on käsittämättömiä vaikeuksia, jotka heijastuvat myös läheisiin ihmisiin. Pyydänkin, että saisin foorumilaisista rukoustukea Albertin ja näiden henkilöiden puolesta. Ensinmainittu saattaa olla jo menetetty tapaus, enkä itse ole hänen puolestaan jaksanut enää rukoillakaan.

Jotenkin minulla on semmoinen tunne, että edellämainitut tapaukset ovat sellaisia, että oikea ja aito armon evankeliumi ei ole heidän sydämiään saavuttanut ja he ovat saaneet vain uskonnollisen kokemuksen, jossa kaikki riippuu ihmisestä. Jospa Herra vielä armahtaisi ja avaisi sydänten lukot.

(Tämä olisi kuulunut tuonne rukousosioon, mutta olkoon nyt tässä).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

albert1

  • Vieras
Vs: Tästä kaikki alkaa! (Uuden foorumin suuri tervetuloketju)
« Vastaus #175 : 27.03.18 - klo:16:28 »
paulus: " Pyydänkin, että saisin foorumilaisista rukoustukea Albertin ja näiden henkilöiden puolesta. Ensinmainittu saattaa olla jo menetetty tapaus, enkä itse ole hänen puolestaan jaksanut enää rukoillakaan."


Kiitän tästä rukouspyynnöstä puolestani, mutta koen, ettei minulla ole tällä hetkellä mitään erittyisempää hätää. Isäni kertoi, että sota-aikana rukoiltiin paljon rintamalla olleiden sotilaiden vuoksi. Ymmärrän sen hyvin. Monet kaatuivat.

En kuitenkaan ymmärrä tätä koko rukouksen eli jatkuvan anelun filosofiaa. Miksi pitää jatkuvasti rukoilla esim. alkoholismiin sairastuneen ihmisen puolesta, miksei yksi rukous riitä? Mitä kaikkivaltias oikein meistä haluaa ja mitä vaatii?

Islamissa on viisi rukoushetkeä päivän kuluessa. Silloin rukoillaan Mekkaan päin kääntyneinä toivoen, että Allah kuulisi rukouksen. Joskus kuulee, joskus ei, useimmiten ei kuule. Muslimin usko on kuitenkin niin fanaattista, ettei se näistä kielteisistä kokemuksista juurikaan järky.

Minun rukoustani lapsuuden hätätilanteessa ei kuullut Jahve, Jeesus eikä Pyhä Henki. Olin muistaakseni 10-vuoden ikäinen. Olin ihan vilpitön ja hätäni kodin selviytymisestä oli todella suuri, sillä vanhempien ristiriidat olivat vakavia. Koti olisi voinut hajota. Miksiköhän se lasten ystäväksi mainittu Jahve sulki korvansa?

Lapsen rukouksen aitoutta ei voi kyseenalaistaa, kyse oli lapsen kannalta elintärkeästä asiasta. Avioeroa ei tosin tullut, mutta kerran oli tapaus, jossa äiti koetti epätoivoissaan surmata koko perheensä avaamalla kaasuhanan. Onneksi estin sen.

Jahve ei olisi estänyt. Asiaa ei koskaan voinut käsitellä, vaikka äitini vetosi usein uskonnollisiin fraaseihin. Se synnytti minussa inhon tunnetta. Suurimman mahdollisen synnin tekijä vetosikin raamattuun ja jumalaan kohtaamatta koskaan itse tekoaan ja sen kammottavia seurauksia, jotka onneksi kykenin estämään.

Ei ole lapsia kuuntelevaa jumalaa, jota kaiken lisäksi mainitaan jopa  "lasten ystäväksi". Täysin järjetöntä puhetta kokemusteni perusteella, enkä niitä voi kevyesti sivuuttaa. Kuolevalle uskonnon  tarjoama harhaluulo ikuisesta elämästä tarjoaa lohtua, sillä se hävittää kuolemaan liittyvän kauhun ja lopullisuuden tunteen. Ehkä minäkin kuolemani hetkellä rukoilen Jahvea, en tiedä. Tai pysynkö rohkeasti kannassani toteamalla Caesarin tavoin: " Turma kyllä tietää, että turmaa tuimempi on Caesar."

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Tästä kaikki alkaa! (Uuden foorumin suuri tervetuloketju)
« Vastaus #176 : 27.03.18 - klo:23:26 »
Ensinnäkin Albert. Unohda Jahve tai Jehova.

Meitä on kehotettu rukoilemaan Isää kuin lapset Jeesuksen Kristuksen nimessä.
Olen saanut lapsena useasti apua rukoillessani hädässä.

Perheiden tila on usein vakava. On päihteitä, uskottomuutta, väkivaltaa. Henkistä ja fyysistä. Taloudellista ahdinkoa.
Synti saa aikaan sen.

Ja auttoihan Isä Taivaan ja sait suljettua hanan. Näin perheenne varjeltui. Nyt saat nauttia omasta perhekunnastasi lasten lapsineen.

Tarvitset paljon anteeksiantoa Albert, jotta katkeruutesi väistyisi. Vasta uusin silmin ilman katkeruutta ja vihaa alat nähdä ympärilläsi kiitos aiheita ja kaikkea hyvää mitä olet saanut elämäsi varrella nauttia.
Katkeruuden silmälasien läpi asiat näkee vääristyneesti.

Paraneminen alkaa siitä, kun saat synnit anteeksi. Ne antaa vain Jeesus Kristus. Kirkot voit unohtaa.
« Viimeksi muokattu: 27.03.18 - klo:23:33 kirjoittanut Pökkelö »

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Tästä kaikki alkaa! (Uuden foorumin suuri tervetuloketju)
« Vastaus #177 : 29.03.18 - klo:00:11 »
Albert1 Sanotaan kauneuden olevan katsojan silmissä.

Myös se näkeekö kaiken mustavalkoisena taikka harmaana. Vai näkeekö koko värinkirjon rikkauden.

Katseleeko ympärilleen katkeruuden silmälaseilla. Tai kiitollisuudella ihmetellen mitä on lahjaksi saanut.

Pääsiäisen iloni sai surun reunukset.
Muutama tunti sitten sain tietää äitini yllättäen kuolleen.

Suru yllättävästä pois menosta. Kyllä, mutta sen päällä kulkee kiitollisuus kaikesta mitä Äidiltä olen saanut. Kaikki hyvät hetket.

Äidin elämä ei ollut ruusuilla tanssimista. Monta katkeraa kokemusta joutui läpi käymään tämä arjen hiljainen puurtaja.

Ikävä on. Päällimmäisenä silti kiitollisuus.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Tästä kaikki alkaa! (Uuden foorumin suuri tervetuloketju)
« Vastaus #178 : 29.03.18 - klo:00:46 »
Otan osaa suruusi, Pökkelö.

Eivät ne ole helppoja tilanteita.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tästä kaikki alkaa! (Uuden foorumin suuri tervetuloketju)
« Vastaus #179 : 29.03.18 - klo:05:50 »
Otan osaa suruusi, Pökkelö.

Eivät ne ole helppoja tilanteita.

Yhdyn tähän osanottoon, Pökkelö.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell