Kirjoittaja Aihe: Israelin rooli Jumalan pelastussuunnitelmassa kristillisen kirkon rinnalla  (Luettu 32721 kertaa)

KTS

  • Vieras
Koska Jumala teki mahdolliseksi perustaa jälleen Israelin valtion (1948),
olettaisi sillä olevan jokin tehtävä tulevaisuudessakin.


JUMALA ei perustanut Israelin valtiota vaan IHMISET sen tekivät.

Kyllä lössi aina kaikessa muussa yhteydessä jaksaa tämän eron tuoda esille!

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Jumala kirjoitutti Raamatun. Ihmiset kirjoittivat sen näkyväksi.

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2462
Koska Jumala teki mahdolliseksi perustaa jälleen Israelin valtion (1948),
olettaisi sillä olevan jokin tehtävä tulevaisuudessakin.


JUMALA ei perustanut Israelin valtiota vaan IHMISET sen tekivät.

Kyllä lössi aina kaikessa muussa yhteydessä jaksaa tämän eron tuoda esille!
Israelin valtio syntyi joka tapauksessa silloin, kun Jumalan oma kansa, juutalaiset,
asettuivat jälleen asumaan niille alueille, joille kansan Jumala oli sen luvannut
tuhansia vuosia sitten.

Jumalalla on siis melkoisen paljon tekemistä tuon valtion perustamisen kanssa,
vaikka perustamismuodollisuudet ovat tietenkin ihmisten tekemiä.

KTS

  • Vieras
A: Israelin kansa EI ole Jumalan kansaa, vaan sitä ovat uudestisyntyneet kristityt
B: Raamatussa ei ole missään luvattu noin
C: Lopeta häröily

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2462
A: Israelin kansa EI ole Jumalan kansaa, vaan sitä ovat uudestisyntyneet kristityt
B: Raamatussa ei ole missään luvattu noin
C: Lopeta häröily

Tässä on sanottu aika paljon:

Ja Jumala puhui Moosekselle ja sanoi hänelle: "Minä olen Herra.
3 Ja minä olen ilmestynyt Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille 'Jumalana Kaikkivaltiaana', mutta nimelläni 'Herra' en minä ole tehnyt itseäni heille tunnetuksi.
4 Ja minä tein myös liittoni heidän kanssansa, antaakseni heille Kanaanin maan, sen maan, jossa he muukalaisina asuivat.
5 Ja nyt minä olen kuullut israelilaisten vaikeroimisen, kun egyptiläiset pitävät heitä orjantyössä, ja olen muistanut liittoni.
6 Sano sentähden israelilaisille: 'Minä olen Herra, ja minä vien teidät pois egyptiläisten sorron alta ja vapautan teidät orjuudesta ja pelastan teidät ojennetulla käsivarrella ja suurilla rangaistustuomioilla.
7 Niin minä otan teidät kansakseni ja olen teidän Jumalanne; ja te tulette tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne, joka vien teidät pois egyptiläisten sorron alta.
8 Ja minä johdatan teidät siihen maahan, jonka minä olen kättä kohottaen luvannut antaa Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille; ja sen minä annan teille omaksi. Minä olen Herra.'"

(2.Mooses 6:2-8)

Uudestisyntyneet kristityt kuuluvat Jumalalle.
Siitä huolimatta juutalaiset ovat edelleen Jumalan oma kansa.
Näin lukee Vanhassa Testamentissa, eikä siellä sanotusta ole mitään kumottu.

KTS

  • Vieras
Ja tässä vielä enemmän:

5: Moos
11:26 Katso, minä asetan tänä päivänä teidän eteenne siunauksen ja kirouksen:
11:27 siunauksen, jos te tottelette Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä tänä päivänä teille annan,
11:28 mutta kirouksen, jos te ette tottele Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, vaan poikkeatte siltä tieltä, jota minä tänä päivänä käsken teidän vaeltaa

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2462
Ja tässä vielä enemmän:

5: Moos
11:26 Katso, minä asetan tänä päivänä teidän eteenne siunauksen ja kirouksen:
11:27 siunauksen, jos te tottelette Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä tänä päivänä teille annan,
11:28 mutta kirouksen, jos te ette tottele Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, vaan poikkeatte siltä tieltä, jota minä tänä päivänä käsken teidän vaeltaa
Näin on. Tuo on juutalaisen kansan tärkeää historiaa.
Se kuuluu Jumalan puheeseen omalle kansalleen silloin, kun se ei ollut vielä saapunut Pyhään maahansa.
Herra antaa ohjeita ja varoituksia, lakeja ja käskyjä, jotta kansa eläisi oikein, Hänen mielensä mukaan.

albert1

  • Vieras
Knut L:lle: Allah kirjoitti Koraanin. Muhammed kirjoitti sen näkyväksi.
Ihan samat kaavat eri uskonnoissa: jumala, joka kirjoittaa jonkun profeettansa kautta. Ongelma on vain siinä, mikä on jumalan teksttiä ja mikä ihmisen tekstiä.
Minun käsitykseni on, että kaikki tekstit ovat vain ja ainoastaan ihmisen tekstejä!

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Niin, itseäni viisaammat ovat sanoneet; Raamatun kirjoittajat ovat olleet Pyhän Hengen inspiroimat.

Muhamedista en olisi ihan niinkään varma. Ison osan lainasi Raamatusta uudelleen soveltaen tekstiä mieleisekseen.
Osa oli "uutta ilmoitusta", kuten karismaattisilla profetoillakin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
En paljoa katso TV seiskaa. Nyt katsoin yhden ohjelman ja suosittelen sitä muillekin. Se kertoo pienen Josef-pojan kokemuksista keskistysleirin kauhuissa ja hänen selviytymisestään ja kohtaamisestaan Jeesuksen kanssa. Ihmeellinen tarina: https://www.tv7.fi/vod/player/32591/
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Israelin rooli Jumalan pelastussuunnitelmassa.

No,
kumpikin liitto sekä uusi,
että vanha on solmittu Jumalan ja Israelin kansan välillä.

Lainaus
Katso, päivät tulevat, sanoo Herra,
jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
en sellaista liittoa kuin se,
jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin,
kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, 
ja jonka liittoni he ovat rikkoneet,
vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.


Mutta ...
sitten tapahtui jotakin,
mikä ilmenee Apostolien tekojen loppumetreiltä.

Ja niin ei vielä ole toteutunut tuo uusi liitto
Israelin kansan kohdalla siten kuin Jeremia ennusti sen toteutuvan:

Lainaus
Vaan tämä on se liitto,
jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua,
sanoo Herra:
Minä panen lakini heidän sisimpäänsä
ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä;
ja niin minä olen heidän Jumalansa,
ja he ovat minun kansani.
Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen:
'Tuntekaa Herra'.
Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan,
sanoo Herra;
sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa
enkä enää muista heidän syntejänsä.

Mutta vielä se toteutuu.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Kyllä se on jo toteutunut niiden kohdalla, jotka halusivat ottaa Jeesuksen sanat vastaan.
Ei ole olemassa kahta pelastustietä. Uskoontulleet juutalaiset lähtevät Jeesusta vastaan hänen tullessaan ja myös pakanakansoista pelastuneet uskovat heidän kanssaan.


Kirves laitettiin puun juurelle.
Neljäntenäkään vuotena siitä puusta ei hedelmää löytynyt.

Tämä profetia toteutui:

"Mutta Iisain kannosta puhkeaa virpi, ja vesa versoo hänen juuristansa. "

Siitä aiemmasta puusta ei ole kuin kanto jäljellä eikä sitä vanhaa puuta enää kantoon takaisin laiteta.

Seurakunta kasvoi kannosta versoneesta vesasta.
Tuohon seurakuntaan kuuluvat Jeesuksen vastaanottaneet juutalaiset ja uskoontulleet pakanat.

Missään kohtaa Raamattua ei lue, että kokonainen kansa pelastuisi. Niin ei käynyt vanhan liiton aikana eikä niin tule käymään uudenkaan liiton aikana.


25 niinkuin hän myös Hoosean kirjassa sanoo: "Minä olen kutsuva kansakseni sen, joka ei ollut minun kansani, ja rakkaakseni sen, joka ei ollut minun rakkaani.
26 Ja on tapahtuva, että siinä paikassa, jossa heille on sanottu: 'Te ette ole minun kansani', siinä heitä kutsutaan elävän Jumalan lapsiksi."
27 Mutta Esaias huudahtaa Israelista: "Vaikka Israelin lapset olisivat luvultaan kuin meren hiekka, niin pelastuu heistä vain jäännös.


Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Ymmärsinköhän nyt Sinut oikein.

Lainaus
Katso, päivät tulevat, sanoo Herra,
jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
en sellaista liittoa kuin se,
jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin,
kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, 
ja jonka liittoni he ovat rikkoneet,
vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
Vaan tämä on se liitto,
jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua,
sanoo Herra:
Minä panen lakini heidän sisimpäänsä
ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä;
ja niin minä olen heidän Jumalansa,
ja he ovat minun kansani.
Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen:
'Tuntekaa Herra'.
Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan,
sanoo Herra;
sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa
enkä enää muista heidän syntejänsä.

Tämä on siis jo toteutunut?
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Kyllä.
Niiden osalta, jotka ovat syntejään katuneet.

Kannattaa heittää esim. Vilho Hartosen ja Mellerin opit sellaiseen roskikseen, mistä ei niitä kukaan löydä.
Kaikki eivät Hartosta edes tiedä, mutta hän levitti väärän opin Suomeen.


https://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/816/kenraali_nenonen_maisteri_mustonen_ja_ilmestyskirja/8031

Se suuri erehdys Mustosen kertomana on tässä:

Useiden raamatunopettajien mukaan koodi, eli avain ilmestyskirjan avautumiseen on Ilmestyskirjan 1 luvun jae 19 ” Kirjoita siis, mitä näet, se mikä on nyt ja se mikä on myöhemmin tapahtuva:
 Jos minun ei sallita käyttää tätä avainta, niin minä luovun koko hankkeesta, sillä ilman tätä avainta ilmestyskirjan opettamisesta tulee sekava, mutta jos saan käyttää koodi avainta, niin uskallan lähteä tähän opetukseen. Ilmestyskirja ei siis kerro siitä mitä on ennen tapahtunut.”


Ilmestyskirja kertaa moneen kertaan samaa tapahtumaa tai tapahtumasarja monesta eri näkökulmasta.
Tapahtumat eivät ole peräkkäisiä, vaan rinnakkaisia.


Tämä kirja kannattaa lukea päänsä tuulettamiseksi menneistä painolasteista.

https://www.kristillinenkirjakauppa.fi/tuote/aika-on-nyt-opas-ilmestyskirjan-lukemiseen-marko-jauhiainen/

Sen jälkeen kannattaa lukea Raamattua ns. puhtaalta pöydältä.
Ilmestyskirjan ymmärtämiseksi täytyy tuntea hyvin Vanha Testamentti alkaen Mooseksen kirjoista.
Erittäin tärkeää on ymmärtää symboliikka ja sen soveltamisperiaatteet.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Ei tuo Hepr.8 kirjoitettu liitto ole mikään uusi, vielä tulevaisuudessa oleva liitto.
Jeremian ajasta katsoen se oli tulevaisuudessa.
Meidän näkökulmastamme katsoen uuden liiton solmiminen on menneisyydessä.


Tässä arameasta käännettynä sama hepr. kohta

8. Sillä he rikkoivat, ja hän sanoi, ”katso, päivät tulevat, sanoo Herra Jumala, ja minä teen täydelliseksi uuden liiton Israelin perheen huoneelle ja Jehudan perheen huoneelle”.
9. Se ei ole niin kuin se liitto, jonka minä annoin heidän isilleen sinä päivänä, kun minä tartuin heidän käsiinsä ja toin heidät Egyptin maasta. Koska nämä eivät jatkaneet siinä minun liitossani, myös minä hylkäsin heidät, sanoo Herra Jumala.
10. Mutta tämä on se liitto, jonka minä annan Israelin huoneen perheelle näiden päivien jälkeen, sanoo Herra Jumala; minä laitan minun kirjoitetun sanani heidän ajatuksiinsa, ja minun kirjoitukseni heidän sydämiinsä, ja minä olen oleva heille Jumala, ja nämä ovat oleva minun kansani.
11. Eikä mies opeta kaupunkinsa poikaa, eikä veljeään, eikä sanota ”tuntekaa Herra Jumala”, koska he kaikki tuntevat minut, pikkulapsistaan vanhuksiinsa saakka.
12. Ja minä puhdistan heidät heidän pahuudestaan, ja heidän syntejään minä en enää muista.
13. Siinä, että hän sanoi ”uusi” sille ensimmäiselle, hän teki sen entiseksi, ja tämä, joka on entistä ja vanhaa, on lähellä loppua.