Kirjoittaja Aihe: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?  (Luettu 11511 kertaa)

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #30 : 03.08.19 - klo:22:15 »
Mikset?

Arvasin että kysymys oli ladattu. Sen sanoin.

 Olisit sanonut suoraan, että kertokaa joskus edes hyviä kokemuksia älkääkä aina valittako huonoista.

Olisin toki, jos olisin tarkoittanut sanoa niin. En ole kuitenkaan huomannut että täällä erityisen paljon valitettaisiin aiheesta, itse asiassa en muista lukeneeni aiheesta paljon mitään täällä. Esitin kysymykseni siinä muodossa kuin esitin yksinkertaisesti siksi  että muut ymmärtää mistä näkökulmasta haluan aiheesta kuulla kokemuksia. Negatiivisten kokemusten kuuleminen voisi olla myös kiinnostavaa ja rakentavaakin, mutta viime päivinä on pyörinyt mielessä asia positiiviselta kannalta ja siksi haluaisin kuulla tästä kokemuksia.

Ei sen asenteellisempaa

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #31 : 03.08.19 - klo:22:15 »
Tuo sana profetaalisuus liittyy uudempaan karismaattisuuteen. En muista sanaa käytetyn helluntailaisuuden keskuudessa aiempina vuosikymmeninä ainakaan nykyisellä merkityssisällöllä.

Avausviestistä voinet kuitenkin päätellä, että tässä tapauksessa termillä tarkoitetaan profetian armolahjaa.

Profetian armolahja on saanut paljon uudenlaisia määritelmiä, ilmentymiä ja toimintaympäristöjä viime vuosikymmeninä.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #32 : 03.08.19 - klo:22:19 »
Mikset?

Arvasin että kysymys oli ladattu. Sen sanoin.

 Olisit sanonut suoraan, että kertokaa joskus edes hyviä kokemuksia älkääkä aina valittako huonoista.

Olisin toki, jos olisin tarkoittanut sanoa niin. En ole kuitenkaan huomannut että täällä erityisen paljon valitettaisiin aiheesta, itse asiassa en muista lukeneeni aiheesta paljon mitään täällä. Esitin kysymykseni siinä muodossa kuin esitin yksinkertaisesti siksi  että muut ymmärtää mistä näkökulmasta haluan aiheesta kuulla kokemuksia. Negatiivisten kokemusten kuuleminen voisi olla myös kiinnostavaa ja rakentavaakin, mutta viime päivinä on pyörinyt mielessä asia positiiviselta kannalta ja siksi haluaisin kuulla tästä kokemuksia.

Ei sen asenteellisempaa

Sanoit kuitenkin, että oli toinenkin syy. Ja se oli:  "en halua kuulla huonoja kokemuksia tai muuta negatiivista aiheeseen liittyen."

Mutta antaa olla.
Ihmisroska

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #33 : 03.08.19 - klo:22:20 »
Profeetallisuus on ehkä turha, jotenkin pöhöttynyt sanajohdos.
Sillä kai tarkoitetaan yliluonnollista, jumalallista ilmiötä,
joka toteutuu,
kun Jumala antaa jollekulle uskovalle profeetan armolahjan ja
tämä sitten käyttää lahjaansa eli profetoi.

Profetiat on tarkoitettu seurakunnan rakentumiseksi.
Profetointi on tilapäinen ilmiö ja mitätöntä ilman rakkautta:

"Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko;
mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville." (1. Kor. 14:22)

"Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää,
mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi."
1. Kor. 13:2
   
"Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
   
Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista."
1. Kor. 13:8-9

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #34 : 03.08.19 - klo:22:21 »
Mice, henkilökohtaisesti en osaa loukkaantua jos joku käsittää minut väärin. Jos joku syyttää minua väärin perustein, minulle tulee vaan kylmät väreet toisen puolesta.

Enkä tiedä olisiko tässä tapauksessa lain edessä aineksia kunnianloukkaukseen, mutta mietin vaan tuota ”se oli vain mielipiteeni” -puolustusta jos vaikka olisi syyttänyt toista raiskaajaksi tai rasistiksi. Tai jokin muu yhteiskunnallisesti herkkä aihe.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #35 : 03.08.19 - klo:22:24 »
Mikset?

Arvasin että kysymys oli ladattu. Sen sanoin.

 Olisit sanonut suoraan, että kertokaa joskus edes hyviä kokemuksia älkääkä aina valittako huonoista.

Olisin toki, jos olisin tarkoittanut sanoa niin. En ole kuitenkaan huomannut että täällä erityisen paljon valitettaisiin aiheesta, itse asiassa en muista lukeneeni aiheesta paljon mitään täällä. Esitin kysymykseni siinä muodossa kuin esitin yksinkertaisesti siksi  että muut ymmärtää mistä näkökulmasta haluan aiheesta kuulla kokemuksia. Negatiivisten kokemusten kuuleminen voisi olla myös kiinnostavaa ja rakentavaakin, mutta viime päivinä on pyörinyt mielessä asia positiiviselta kannalta ja siksi haluaisin kuulla tästä kokemuksia.

Ei sen asenteellisempaa

Sanoit kuitenkin, että oli toinenkin syy. Ja se oli:  "en halua kuulla huonoja kokemuksia tai muuta negatiivista aiheeseen liittyen."

Mutta antaa olla.

Niin. Hyvä on huonon vastakohta. Kuten tuossa sanoin, halusin kuulla tässä hyviä enkä huonoja kokemuksia. Eiköhän jokainen lukija ymmärrä, että jos haluan kuulla hyviä niin silloin viestissä on myös toinen merkitys, eli se että en halua kuulla huonoja.
« Viimeksi muokattu: 03.08.19 - klo:22:31 kirjoittanut Jano »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #36 : 03.08.19 - klo:22:31 »
Minusta sinäkin menet Jano nyt aika pitkälle. Yritätkö saada minut pelkäämään vai mistä on kyse?
En ole syyttänyt ketään raiskaajaksi tai rasistiksi. Pidin vain aloitusta ladattuna ja sanoitkin jo, että oli myös toinen syy.

Jos loukkasin, niin pyydän anteeksi toisen kerran. Jatkossa kerron mielipiteeni harkitummin.
Ihmisroska

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #37 : 03.08.19 - klo:22:32 »
Profetian armolahja on saanut paljon uudenlaisia määritelmiä, ilmentymiä ja toimintaympäristöjä viime vuosikymmeninä.

Puhutko nyt aidosta profetaalisuudesta?

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #38 : 03.08.19 - klo:22:38 »
Minusta sinäkin menet Jano nyt aika pitkälle. Yritätkö saada minut pelkäämään vai mistä on kyse?
En ole syyttänyt ketään raiskaajaksi tai rasistiksi. Pidin vain aloitusta ladattuna ja sanoitkin jo, että oli myös toinen syy.

Jos loukkasin, niin pyydän anteeksi toisen kerran. Jatkossa kerron mielipiteeni harkitummin.

Pelkäämään mitä  :D

Et sinä ole loukannut minua enkä ole loukkaantunut kuten jo sanoin. Tällainen lähinnä turhauttaa minua itseäni, ja toisen puolesta koen hämmennyksen sekaista murhetta.

Raiskaaja ja rasisti -juttu oli kärjistys, jotta ymmärtäisit ehkä paremmin mitä tarkoitan. Eli sitä, että "se oli vain minun mielipiteeni" lauseella ei ole mitään merkitystä missään tai kenellekään. Tottakai kaikki mitä me sanotaan on "vain meidän mielipiteemme", mutta samalla me voidaan syyttää tai loukata toisia ihmisiä sanomalla se ääneen. Se ei ole silloin VAIN meidän mielipiteemme, vaan samalla se on myös syytös tai loukkaus.

Ja se nyt on itsestäänselvää että jos nimenomaan haluan kuulla hyviä kokemuksia, niin se tarkoittaa samalla että en välitä kuulla huonoista kokemuksista. Sehän lukee siinä suoraan, ei se ole mikään viestiin "ladattu" asia.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #39 : 03.08.19 - klo:22:44 »
Hyvä etten loukannut sinua  :) Toivottavasti annat anteeksi vaikket loukkaantunutkaan.

Mennään ketjun aiheeseen:

Kerroin tuolla aiemmin oman ajatukseni aidosta profetaallisuudesta. Mitä mieltä olet ajatuksistani?
Sinulla on ollut kohtuullisen paljon kokemuksia aidosta profetaallisuudesta. Mielelläni kuulen lisää.

Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #40 : 03.08.19 - klo:22:49 »
Profetian armolahja on saanut paljon uudenlaisia määritelmiä, ilmentymiä ja toimintaympäristöjä viime vuosikymmeninä.

Puhutko nyt aidosta profetaalisuudesta?

Mielestäni karismaattisessa liikkeessä yleisesti vallalla oleva käsitys profetiasta on täysin vääristynyt.
Katso viesti #26

29 Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;
30 mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen.
31 Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta
« Viimeksi muokattu: 03.08.19 - klo:23:05 kirjoittanut Natanael »

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #41 : 03.08.19 - klo:23:03 »
Viittaat Mice ilmeisesti tähän aiempaan viestiisi:

Minulla on joka päivä profetaallisuutta elämässä, jos luen Jumalan sanaa. Kokemus on se, että ohjaa aina Jeesuksen luokse. Koko Jumalan sana on profetaallista.

Mitäpä tuohon voi sanoa, kuin että kiitos Jumalalle. Tuossa on kaiken profetaalisuuden alku ja perusta, ja oli hyvä että toit tuon tässä esille.

Hain avauksessani kuitenkin enemmän kokemuksia profetian armolahjan ilmenemistä seurakunnan keskellä (eli uskovien välillä), josta Raamatussa puhutaan. Minulla ei ole henkilökohtaisesti hirveästi kokemusta varsinaisesti seurakunnan keskellä toimimisesta, olen enimmäkseen ollut uskovien kanssakäymisessä 2-3 kesken tai korkeintaan olohuoneeseen mahtuvissa porukoissa. Näihin on kuitenkin melko usein siunaantunut ystäviä joilla on toiminut profetian armolahja. Lähinnä kokemukseni ovat olleet henkilökohtaisia vahvistuksia asioissa joissa olen etsinyt kovasti johdatusta, ja hapuillut enkä ollut ihan varma mikä olisi hyvä tie. Välillä on saanut kokea ihan hämmästyttäviä juttuja, kun rukoilija ei ole tiennyt mitään asioistani ja on tuonut jonkun tosi täsmällisen tilanteeseen liittyvän sanan. Välillä näitä on tullut myös tekstiviesteillä tai postikorteilla yms.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #42 : 03.08.19 - klo:23:07 »
Profetian armolahja on saanut paljon uudenlaisia määritelmiä, ilmentymiä ja toimintaympäristöjä viime vuosikymmeninä.

Puhutko nyt aidosta profetaalisuudesta?

Mielestäni käsitys profetiasta on täysin vääristynyt.
Katso viesti #26

29 Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;
30 mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen.
31 Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta

En tiedä kenen käsityksestä puhut, mutta minun tuntemieni uskovien käsitys keskimäärin ei ole täysin vääristynyt. Minusta uskovilla on aika hyvä käsitys siitä, että ennenkaikkea "profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi". Tässä mielessä kaiken puheen seurakunnassa tulisi olla profetaalista.

Mutta profetoimiseen kuuluu myös salattujen asioiden julki tuominen, ihan henkilökohtaisella tasolla. Tästä on myös Raamatussa paljon esimerkkejä. Toki tämä(kin) asia voi vääristyä ja esiintyä väärennöksiä, kuten mistä tahansa oikeasta asiasta. Mutta jotta on olemassa väärää, täytyy olla myös oikeaa. Oikea profetaalisuus on todella arvokasta ja tärkeää, ja siksi juuri kai siitä yritetäänkin tehdä väärennöksiä. Siksi mielestäni olisi syytä tavoitella sitä oikeaa entistä enemmän.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #43 : 03.08.19 - klo:23:14 »
Juu, edellä kirjoitinkin mm.
"Profetointiin liittyy myös jo menneeseen liittyvien asioiden julkituominen."


(lainasit viestiäni ennen kuin sain sen valmiiksi - käsityksiin liittyen)

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #44 : 03.08.19 - klo:23:24 »
Natanael, mitä ajattelet sellaisesta jos vaikkapa olen tekemässä valintaa lähdenkö vasemmalle vai oikealle, ja arvelen että Jumala tahtoo minun lähtevän oikealle mutta en ole ihan varma asiasta. Sitten joku luotettavana ihmisenä pitämäni uskova rukoilee tietämättä mitään valintatilanteestani, ja näkee vaikkapa näyn jossa on nuoli oikealle. Ja myöhemmin saan totea, että se oli Jumalan siunattu tie. Onko tämä profetaalisuutta / profetian lahjan ilmenemistä?

Minulla on tällaisen kaltaisia juttuja tapahtunut usein, ja olen mieltänyt ne profetian lahjan erääksi toimintamuodoksi. Minun kohdallani ylivoimaisesti suurin osa kokemuksestani on tämän kaltaisia, koska en ole juurikaan seurakunnassa kokenut profetaalisuutta. Luultavasti tämän vuoksi koen profetaalisuuden enimmäkseen tällaisena, vaikka tiedostan toki teorian tasolla että se on paljon muutakin.