Kirjoittaja Aihe: Pelastus lakia noudattamalla  (Luettu 12159 kertaa)

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Pelastus lakia noudattamalla
« : 09.02.14 - klo:19:20 »
Välillä törmää opetukseen että juutalainen lain noudattaminen on pelastuksen ehto myös kristityille.

Paavali oli tätä mieltä:

Galatalaiskirje:
5:1   Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
5:2   Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
5:3   Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
5:4   Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.


Lista 613 laista löytyy täältä, sivustolla on myös paljon pashaa, joten suhtaudu sivuun varauksella.
http://www.laverdaduniversal.org/613mitzvot.html

Miten olet onnistunut lain noudattamisessa?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #1 : 09.02.14 - klo:20:56 »
Miten olet onnistunut lain noudattamisessa?

Kristitynhän tulee noudattaa vain rakkauden kaksoiskäskyä? Vai miten se menikään?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #2 : 09.02.14 - klo:21:03 »
Jeesus käski noudattaa käskyjä.

Matt. 19:

16 Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?" 17 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä." 18 "Mitä käskyjä?" mies kysyi. "Näitä", vastasi Jeesus, "älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, 19 kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." 20 "Kaikkia niitä olen noudattanut", sanoi nuorukainen, "mitä vielä puuttuu?" 21 Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille. Silloin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua." 22 Mutta kun nuorukainen kuuli nämä sanat, hän lähti surullisena pois, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
« Viimeksi muokattu: 09.02.14 - klo:21:04 kirjoittanut Lydia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #3 : 09.02.14 - klo:21:29 »
Jeesus käski noudattaa käskyjä.

Jeesus käski paljon muutakin, esim. "Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on".
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #4 : 09.02.14 - klo:22:02 »
Käskyt pitämällä pysymme Hänessä... entäs tuo; "velvollinen vaeltamaan, niinkuin Hän vaelsi" kohta?
Tarkoittaako että meidän tulisi vaeltaa niinkuin Jeesus?

1Joh.2:3 Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.

4 Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.

5 Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.

6 Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #5 : 10.02.14 - klo:03:16 »
Lain ja evankeliumin erottaminen on teoriassa helppoa, käytännössä vaikeaa. Ehkä suurin ongelma tässä asiassa on se, että laki on lakia riippumatta siitä, kuka sitä opettaa. Jeesuskin puhuu lain sanoja.

"Evankeliumi on aina Jumalan lupaus ja Jumalan lupaus on aina evankeliumia. Laki on aina Jumalan kehotus, käsky tai vaatimus; ja Jumalan kehotus, käsky tai vaatimus on aina lakia. Minkä laki vaatii, sen evankeliumi antaa. Syvimmillään laki ja evankeliumi ovat Golgatalla."

Matti Väisänen, Hänen tekonsa

Kun laista puhutaan, niin on tarpeen erottaa toisistaan "synnin ja kuoleman laki" ja "elämän hengen laki" (kts. Room. 8:1-11). Synnin ja kuoleman laki sisältää aina jonkinasteista uhkaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Saldo

  • Vieras
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #6 : 10.02.14 - klo:03:46 »
Jeesus käski noudattaa käskyjä.

Jeesus käski paljon muutakin, esim. "Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on".

Muunmuassa tämä kohta, missä Jeesus vastaa rikkaalle nuorukaiselle, kertoo, että kymmenen käskyä sellaisenaan oli siirtymässä Uuden Liiton jokapäiväiseen käyttöön. Niitä ei "korvattu" millään, koska jokainen asia Raamatussa on tärkeä omassa yhteydessään ja kaikella on oma aikansa.

Olla pyhä, olla täydellinen on tiloja Jumalan silmissä. Hän Itse pyhittää ja tekee meidät täysin pyhiksi, täydellisiksi. Meidän osuutemme on olla Pyhän Hengen työn kohteena. Jumalan rakkaus meissä vaikuttaa pyrkimystä pyhitykseen.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #7 : 10.02.14 - klo:10:06 »
Olla pyhä, olla täydellinen on tiloja Jumalan silmissä. Hän Itse pyhittää ja tekee meidät täysin pyhiksi, täydellisiksi. Meidän osuutemme on olla Pyhän Hengen työn kohteena. Jumalan rakkaus meissä vaikuttaa pyrkimystä pyhitykseen.

Tähän iso AAMEN! Ja vielä parempi, jos tuo "tiloja" korvataan sanalla "asema". On erittäin merkittävää, että sekä pyhitys että täydellisyys ovat Raamatussa menneessä muodossa:

"Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan" (Hepr. 10:10).

"Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään" (Hepr. 10:14).

"Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi" (1. Kor. 1:30).

Eli pelastus tulee meille uskon kautta, ei lakia noudattamalla. Mutta pelastus johtaa meitä myös Jumalan tahdon tekemiseen armon kasvattavan vaikutuksen kautta (Tiit. 2:11-14).
« Viimeksi muokattu: 10.02.14 - klo:10:46 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #8 : 10.02.14 - klo:19:22 »

Eli pelastus tulee meille uskon kautta, ei lakia noudattamalla. Mutta pelastus johtaa meitä myös Jumalan tahdon tekemiseen armon kasvattavan vaikutuksen kautta (Tiit. 2:11-14).
Eikö Jumalan tahto ole ilmaistu nimenomaan laissa? Armon kasvattava vaikutus siis johtaa lain noudattamiseen. Mitä käskyjä aloituksen linkin käskyistä uskova alkaa kasvun myötä noudattaa?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #9 : 10.02.14 - klo:19:43 »
Lainaus käyttäjältä: 1.Kor.9:
19 Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
Paavali ei ollut lain alainen, mutta kuitenkin oli Kristuksen laissa. Mitähän tuo ajatus sisältää? Oliko Paavalilla Jumalan laki vain siksi, että hän voittaisi ilman lakia olevat vai jostain muustakin syystä?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #10 : 10.02.14 - klo:20:58 »
Paavali ei ollut lain alainen, mutta kuitenkin oli Kristuksen laissa. Mitähän tuo ajatus sisältää? Oliko Paavalilla Jumalan laki vain siksi, että hän voittaisi ilman lakia olevat vai jostain muustakin syystä?

1. Elämän hengen laki
2. Kuninkaallinen laki
3. Kristuksen laki
4. Uskon laki
5. Täydellinen laki
6. Vapauden laki


UT:sta löytyy ainakin nuo nimet, jotka tarkoittavat samaa Uuden Liiton lakia josta Hepr. kirje sanoo: "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä".

Tämä laki oli kirjoitettu myös Paavalin sydämeen ja se muutti Paavalin elämän kokonaisvaltaisesti. Hän kirjoittaakin 1. Kor. 3. luvussa juuri tästä vanhan ja uuden lain erosta. Vanhalla lailla oli kuoleman virka, joka sekin ilmestyi kirkkaudessa, niin että israelilaiset eivät kärsineet katsella Mooseksen kasvoja, mutta uusi laki, Hengen virka, on vielä paljoa runsaammin kirkkautta. Jopa niin, että kadotustuomion virka oli vailla kirkkautta tämän kirkkauden rinnalla.

Tällainen on Uuden Liiton laki. Se ei perustu enää rangaistuksen pelkoon, vaan siihen, että lainsäätäjä itse istuu sydämen valtaistuimella ja vaikuttaa jokaisessa uskovassa, toisissa vähemmän, toisissa enemmän.

"Laki vaatii kaikkea, mutta ei hituistakaan auta. Kristus vaatii vielä enemmän, mutta sen, mitä Hän vaatii, Hän itse myös täyttää meissä."

"Jumala vapauttaa meidät lain alta asettamalla tilalle toisen lain. Synnin ja kuoleman lait ovat edelleen voimassa, mutta Jumala on saattanut voimaan toisen lain, nimittäin elämän hengen lain Kristuksessa Jeesuksessa, ja tämä on kyllin voimakas vapauttamaan meidät synnin ja kuoleman laista."

Watchman Nee, Elämän rikkaus Kristuksessa
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #11 : 10.02.14 - klo:21:10 »

Tällainen on Uuden Liiton laki. Se ei perustu enää rangaistuksen pelkoon, vaan siihen, että lainsäätäjä itse istuu sydämen valtaistuimella ja vaikuttaa jokaisessa uskovassa, toisissa vähemmän, toisissa enemmän.
....
"Jumala vapauttaa meidät lain alta asettamalla tilalle toisen lain. Synnin ja kuoleman lait ovat edelleen voimassa, mutta Jumala on saattanut voimaan toisen lain, nimittäin elämän hengen lain Kristuksessa Jeesuksessa, ja tämä on kyllin voimakas vapauttamaan meidät synnin ja kuoleman laista."
Silti on aiheellista kysyä mitä lainsäätäjä vaikuttaa sydämen valtaistuimella. Olisi aika erikoista, jos Jumala olisi muuttanut mielensä tahtomisensa suhteen. Suhde lakiin muuttuu, mutta laki on kuitenkin olemassa. Mistä tuo toinen laki koostuu? Nuo 613 käskyä tai osa niistä on varmaan hyvä lähtökohta. Elämän hengen laki neuvoo sekin 'älä murhaa'. Vai oletko eri mieltä?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #12 : 11.02.14 - klo:02:10 »
Silti on aiheellista kysyä mitä lainsäätäjä vaikuttaa sydämen valtaistuimella. Olisi aika erikoista, jos Jumala olisi muuttanut mielensä tahtomisensa suhteen. Suhde lakiin muuttuu, mutta laki on kuitenkin olemassa. Mistä tuo toinen laki koostuu? Nuo 613 käskyä tai osa niistä on varmaan hyvä lähtökohta. Elämän hengen laki neuvoo sekin 'älä murhaa'. Vai oletko eri mieltä?

Elämän hengen laki vapauttaa meidät takkuamasta syntiluetteloiden kanssa. Jeesus tiivisti koko lain rakkauden kaksoiskäskyyn. Mitä enemmän elämän hengen laki saa meissä tilaa, sitä enemmän tuota rakkauden kaksoiskäskyä tulee noudatettua.

"Eräs pakana tuli kuulun lainopettaja Hillelin luo ja sanoi hänelle: 'Jos voit opettaa minulle koko lain sillä aikaa, kun seison yhdellä jalalla, saat tehdä minun proselyytiksi'. Hillel teki hänestä proselyytin. Hän nimittäin sanoi: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi, ja sitä, mikä sinusta on vihattavaa, ei sinun pidä tehdä kenellekään muulle. Tässä on koko laki, kaikki muu on sovellusta."

Hugo Odeberg, Farisealaisuus ja kristillisyys

Lainaan jälleen Watchman Neetä:

"Jumala ei ole ikinä käskenyt meidän ahertaa tullaksemme joksikin, mitä emme luonnostamme ole. Huolehtiminen ei edistä hengellistä kasvuamme. Se päinvastoin huonontaan tilaamme. 'Älkää huolehtiko', sanoo Jeesus. 'Katsokaa kedon liljoja - ne kasvavat.' Hän keskittää huomiokykymme elämän uuteen lakiin. Kunpa se saisi yhä enemmän meissä vallita!

Mikä ihmeellinen oivallus: Tämä (elämän hengen laki) voi muuttaa meidät jokaisen ja tehdä meistä uusia ihmisiä. Sillä elämän laki vaikuttaa niin pienessä kuin suuressakin. Se pysäyttää kätemme tavoittamasta toisen omaa. Se tekee tahdittomasta luonteesta hienotunteisen silloinkin, kun kasvatuksesta ei ollut apua. Elämän hengen laki vaikuttaa kaikissa, niin oppineissa kuin oppimattomissakin. Se vapauttaa meidät kaikista synnin ja kuoleman lain ilmennyksistä."

« Viimeksi muokattu: 06.06.18 - klo:11:36 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #13 : 11.02.14 - klo:18:09 »

Elämän hengen laki vapauttaa meidät takkuamasta syntiluetteloiden kanssa. Jeesus tiivisti koko lain rakkauden kaksoiskäskyyn. Mitä enemmän elämän hengen laki saa meissä tilaa, sitä enemmän tuota rakkauden kaksoiskäskyä tulee noudatettua.
Kokemukseni mukaan siellä missä puhutaan elämän hengen laista, puhutaan sen vaikutustavasta, mutta ei oikein osata määritellä sen sisältöä. Ei voi olla niin, että Jumala kirjoituttaa Raamattuun sivukaupalla siitä mikä on hänen tahtonsa ja sitten sitä ei millään tavalla tarvitsi huomioida. En usko sitä, että Jumala tarkoittaisi, että vain tuota tiivistelmää tulisi tutkia.
Lainaus
"Eräs pakana tuli kuulun lainopettaja Hillelin luo ja sanoi hänelle: 'Jos voi opettaa minulle koko lain sillä aikaa, kun seison yhdellä jalalla, saat tehdä minun proselyytiksi'. Hillel teki hänestä proselyytin. Hän nimittäin sanoi: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi, ja sitä, mikä sinusta on vihattavaa, ei sinun pidä tehdä kenellekään muulle. Tässä on koko laki, kaikki muu on sovellusta."
Kuka ymmärtää kaiken lukematta noita sovelluksia?
Lainaus
"Jumala ei ole ikinä käskenyt meidän ahertaa tullaksemme joksikin, mitä emme luonnostamme ole. Huolehtiminen ei edistä hengellistä kasvuamme.
Ei kai Jumalan tahdon tutkimisen tarvitse olla huolehtimista? Miten se ehkäisee hengellistä kasvua, jos sitä tekee oikealla tulokulmalla?
Lainaus
Mikä ihmeellinen oivallus: Tämä (elämän hengen laki) voi muuttaa meidät jokaisen ja tehdä meistä uusia ihmisiä. Sillä elämän laki vaikuttaa niin pienessä kuin suuressakin. Se pysäyttää kätemme tavoittamasta toisen omaa. Se tekee tahdittomasta luonteesta hienotunteisen silloinkin, kun kasvatuksesta ei ollut apua. Elämän hengen laki vaikuttaa kaikissa, niin oppineissa kuin oppimattomissakin. Se vapauttaa meidät kaikista synnin ja kuoleman lain ilmennyksistä."[/color]
Tuossakin puhutaan vaikutustavasta eikä sisällöstä.
« Viimeksi muokattu: 11.02.14 - klo:18:49 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #14 : 11.02.14 - klo:20:35 »

Elämän hengen laki vapauttaa meidät takkuamasta syntiluetteloiden kanssa. Jeesus tiivisti koko lain rakkauden kaksoiskäskyyn. Mitä enemmän elämän hengen laki saa meissä tilaa, sitä enemmän tuota rakkauden kaksoiskäskyä tulee noudatettua.

Tarkoitatko, että elämän hengen laki on sama kuin rakkauden kaksoiskäsky? Jos rakkauden kaksoiskäsky on lain tiivistys, silloin olisi olemassa vielä kaikki 613 käskyä pidettäväksi. Kuitenkin uhrilait esimerkiksi eivät ole voimassa ymmärtääkseni kenellekään, edes juutalaisille, vaikka niiden kautta on yhtä ja toista opittavaa.