Kirjoittaja Aihe: Mikä on harhaoppia?  (Luettu 31879 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mikä on harhaoppia?
« Vastaus #45 : 15.04.14 - klo:23:09 »
Jos pitää itse löytää oppi jotta olisi selvillä vesillä on mielestäni jopa epäraamatullistakin jo. Uudestisyntymisen jälkeen on helppoa kulkea kun sitä meidän ei koskaan tarvitse yksin matkaa tehdä, vaan hän joka asuu korkeudessa ja pyhyydessä asuu myös meissä ja johdattaa, puhuu, rohkaisee..vie perille asti. :) Ja kun meillä on Raamattu jota voi ja pitäisi lukea paljon, siinä Jumala puhuu itsekullekkin.
Minua kiusaa se näissä keskusteluissa ettei Pyhälle Hengelle anneta sitä hänelle kuuluvaa arvoa totuuden Henkenä ja johdattajana, vaan että ihmisen pitää kääntää risut ja kannot ja kivet ja sammelt..kuvakieltä käyttääkseni löytääkseen totuuden. Siinä alkaa olla jo harhaopin siementä.

Pyhä Henki on Opettaja, joka opettaa Raamattua. Mutta Pyhä Henki on opettanut myös muita ennen meitä. Sekin opetus on käytettävissämme ja on oikeastaan ylimielisyyttä ajatella, että minä yksin löytäisin kaiken tarvittavan ilman ketään toista ihmistä. Otetaanhan sitä opetusta saarnamiehiltäkin, miksei sitten niiltä, jotka ovat paljon Sanaa tutkineet. Älkää, hyvät ihmiset, vähätelkö oppia! (2. Joh. 9,10).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Mikä on harhaoppia?
« Vastaus #46 : 15.04.14 - klo:23:16 »
Siis ettäkö ihmisen pitäisi opiskella teologisia oppeja kyetäkseen järjellään ymmärtämään lain ja evankeliumin ero, tai muuten joutuu epätoivoon ja eroaa Jumala-yhteydestä?
Oh.  Ooh.

Synti ja armo ovat teologisia käsitteitä. Ei niistä pääse eroon, vaikka kuinka yrittäisi. Ellei sitten luovu koko uskosta. Ja vielä parempi, jos ymmärtää vanhurskauttamisen ja elämän vanhurskauden eron. Niillä pärjää jo pitkälle. Ihminen on kokonaisuus, eikä järkeäkään tarvitse pois heittää. Ei uskovan pää ole tarpeeton, siellä on myös se, mitä kaanaankielessä sydämeksi sanotaan.
Synti ja armo ovat olleet olemassa huomattavan paljon ennen kuin ihmiset ovat keksineet tieteen nimeltä teologia.

Synti ja armo ovat iankaikkisuusasioita, hengellisiä salaisuuksia, joita ei järjellä voi ymmärtää.
Tarvitaan uudestisyntyminen elävään yhteyteen Jumalan kanssa, jolloin Pyhä Henki alkaa opettaa uskovalle näitäkin asioita.

Tietenkin seurakunnissa opettavat, siihen työhön Jumalan kutsumat miehet opettavat seurakuntalaisille monia asioita, vaikka kaiken tarpeellisen opetuksen eli opin voi saada myös suoraan rukouksen kautta Raamatusta, jossa itse Jumala puhuu.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Mikä on harhaoppia?
« Vastaus #47 : 15.04.14 - klo:23:18 »
Pyhä Henki on totuuden Henki joka johdattaa ihmistä kaikkeen totuuteen. Siihen sisältyy kaikki.

Kyllä, mutta Pyhä Henki käyttää siihen myös opettajia ja toisia uskovia. Se on vissi.
Ihmisroska

Lydia

  • Vieras
Vs: Mikä on harhaoppia?
« Vastaus #48 : 15.04.14 - klo:23:24 »
Ei kukaan varmaan ole muuta väittänytkään. Onhan opettajat seurakunnassa esimerkiksi. Nyt ei ihan siitä minun mielestä ollutkaan kysymys.
« Viimeksi muokattu: 15.04.14 - klo:23:27 kirjoittanut Lydia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mikä on harhaoppia?
« Vastaus #49 : 15.04.14 - klo:23:26 »
Pyhä Henki on totuuden Henki joka johdattaa ihmistä kaikkeen totuuteen. Siihen sisältyy kaikki.

Kyllä, mutta Pyhä Henki käyttää siihen myös opettajia ja toisia uskovia. Se on vissi.

Ja uskovia teologeja, kuten esim. Paavali ja monet muut hänen jälkeensä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mikä on harhaoppia?
« Vastaus #50 : 15.04.14 - klo:23:28 »
Ei kukaan varmaan ole muuta väittänytkään. Onhan opettaja seurakunnassa esimerkiksi. Nyt ei ihan siitä minun mielestä ollutkaan kysymys.

Oikeat opettajat ovat teologeja. Jos eivät ole, ovat harhaopettajia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Mikä on harhaoppia?
« Vastaus #51 : 15.04.14 - klo:23:33 »
Ei kukaan varmaan ole muuta väittänytkään. Onhan opettaja seurakunnassa esimerkiksi. Nyt ei ihan siitä minun mielestä ollutkaan kysymys.

No siitä juuri kirjoitin, että opettajan virkakin on asetettu.

Mistä sitten on kysymys? Siitäkö, että oppia pidetään Pyhälle Hengelle vieraana asiana? Tai siis että jos puhutaan opista, niin silloin suljetaan Pyhä Henki pois?

Itse uskon Jumalan mahdollisuuksiin ihan jokaisen uskovan kohdalla. Silti koen tärkeäksi opista puhumisen varsinkin juuri silloin, kun kyse on evankeliumin ja lain erottamisesta. Ihmiset kommunikoivat puhuen ja kirjoittaen. Paavalikin kirjoitti uskovien seurakunnille kirjeitä, eikä jättänyt niitä "vain" Pyhän Hengen ohjattavaksi. Vain sana on lainausmerkeissä, että siihen ei kannata puuttua.

Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Mikä on harhaoppia?
« Vastaus #52 : 15.04.14 - klo:23:35 »
Pyhä Henki on totuuden Henki joka johdattaa ihmistä kaikkeen totuuteen. Siihen sisältyy kaikki.

Kyllä, mutta Pyhä Henki käyttää siihen myös opettajia ja toisia uskovia. Se on vissi.

Ja uskovia teologeja, kuten esim. Paavali ja monet muut hänen jälkeensä.

Heitäkin.
Oppineisuus ei ole kirous. Mikään ei ole pahitteeksi, jos sitä ei nosteta Jumalan tuntemista vastaan.
Ihmisroska

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Mikä on harhaoppia?
« Vastaus #53 : 15.04.14 - klo:23:40 »
Ei kukaan varmaan ole muuta väittänytkään. Onhan opettaja seurakunnassa esimerkiksi. Nyt ei ihan siitä minun mielestä ollutkaan kysymys.

Oikeat opettajat ovat teologeja. Jos eivät ole, ovat harhaopettajia.
Tässä on taas kysymys sanapeleistä.
Käytät jostakin minulle tuntemattomasta syystä ilmaisua "teologi" tarkoittamassa seurakunnassa opettavan miehen virkaa, josta puhutaan esim. Efesolaiskirje 4:11.

wakan

  • Vieras
Vs: Mikä on harhaoppia?
« Vastaus #54 : 16.04.14 - klo:00:07 »
Mikä on harhaoppia

Vastaus on äärimmäisen helppo. Harhaoppia on kaikki, mikä on vastoin oikeaa oppia. Kun tuntee oikean opin, tietää helposti, mikä kaikki on harhaoppia. Mutta jos ei tunne oikeaa oppia, ei tiedä myöskään, mikä on harhaoppia.

tikli

  • Vieras
Vs: Mikä on harhaoppia?
« Vastaus #55 : 16.04.14 - klo:07:42 »
Jos pitää itse löytää oppi jotta olisi selvillä vesillä on mielestäni jopa epäraamatullistakin jo. Uudestisyntymisen jälkeen on helppoa kulkea kun sitä meidän ei koskaan tarvitse yksin matkaa tehdä, vaan hän joka asuu korkeudessa ja pyhyydessä asuu myös meissä ja johdattaa, puhuu, rohkaisee..vie perille asti. :) Ja kun meillä on Raamattu jota voi ja pitäisi lukea paljon, siinä Jumala puhuu itsekullekkin.
Minua kiusaa se näissä keskusteluissa ettei Pyhälle Hengelle anneta sitä hänelle kuuluvaa arvoa totuuden Henkenä ja johdattajana, vaan että ihmisen pitää kääntää risut ja kannot ja kivet ja sammelt..kuvakieltä käyttääkseni löytääkseen totuuden. Siinä alkaa olla jo harhaopin siementä.

Pyhä Henki on Opettaja, joka opettaa Raamattua. Mutta Pyhä Henki on opettanut myös muita ennen meitä. Sekin opetus on käytettävissämme ja on oikeastaan ylimielisyyttä ajatella, että minä yksin löytäisin kaiken tarvittavan ilman ketään toista ihmistä. Otetaanhan sitä opetusta saarnamiehiltäkin, miksei sitten niiltä, jotka ovat paljon Sanaa tutkineet. Älkää, hyvät ihmiset, vähätelkö oppia! (2. Joh. 9,10).

Paulus; Voiko Pyhää Henkeä kutsua mielestäsi teologiksi?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mikä on harhaoppia?
« Vastaus #56 : 16.04.14 - klo:08:39 »
Mikä on harhaoppia

Vastaus on äärimmäisen helppo. Harhaoppia on kaikki, mikä on vastoin oikeaa oppia. Kun tuntee oikean opin, tietää helposti, mikä kaikki on harhaoppia. Mutta jos ei tunne oikeaa oppia, ei tiedä myöskään, mikä on harhaoppia.

Päivän paras! Lyhyesti ja ytimekkkäästi sanottu.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mikä on harhaoppia?
« Vastaus #57 : 16.04.14 - klo:08:46 »
Jos pitää itse löytää oppi jotta olisi selvillä vesillä on mielestäni jopa epäraamatullistakin jo. Uudestisyntymisen jälkeen on helppoa kulkea kun sitä meidän ei koskaan tarvitse yksin matkaa tehdä, vaan hän joka asuu korkeudessa ja pyhyydessä asuu myös meissä ja johdattaa, puhuu, rohkaisee..vie perille asti. :) Ja kun meillä on Raamattu jota voi ja pitäisi lukea paljon, siinä Jumala puhuu itsekullekkin.
Minua kiusaa se näissä keskusteluissa ettei Pyhälle Hengelle anneta sitä hänelle kuuluvaa arvoa totuuden Henkenä ja johdattajana, vaan että ihmisen pitää kääntää risut ja kannot ja kivet ja sammelt..kuvakieltä käyttääkseni löytääkseen totuuden. Siinä alkaa olla jo harhaopin siementä.

Pyhä Henki on Opettaja, joka opettaa Raamattua. Mutta Pyhä Henki on opettanut myös muita ennen meitä. Sekin opetus on käytettävissämme ja on oikeastaan ylimielisyyttä ajatella, että minä yksin löytäisin kaiken tarvittavan ilman ketään toista ihmistä. Otetaanhan sitä opetusta saarnamiehiltäkin, miksei sitten niiltä, jotka ovat paljon Sanaa tutkineet. Älkää, hyvät ihmiset, vähätelkö oppia! (2. Joh. 9,10).

Paulus; Voiko Pyhää Henkeä kutsua mielestäsi teologiksi?

Käsittääkseni vain ihminen voi olla teologi. Jeesus oli kuitenkin sekä ihminen että Jumala, mutta voidaan sanoa, että hän oli myös teologi, koska Hänellä oli oppi Jumalasta. Hän sanoo sen myös itse. Teologia on oppi Jumalasta, eikä kenenkään kristityksi lukeutuvan pidä sitä aliarvioida. Ilman teologiaa Jumalan tuntemus katoaa. Ilman teologiaa joutuu väistämättä pöpelikköön.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

tikli

  • Vieras
Vs: Mikä on harhaoppia?
« Vastaus #58 : 16.04.14 - klo:09:14 »
Jos pitää itse löytää oppi jotta olisi selvillä vesillä on mielestäni jopa epäraamatullistakin jo. Uudestisyntymisen jälkeen on helppoa kulkea kun sitä meidän ei koskaan tarvitse yksin matkaa tehdä, vaan hän joka asuu korkeudessa ja pyhyydessä asuu myös meissä ja johdattaa, puhuu, rohkaisee..vie perille asti. :) Ja kun meillä on Raamattu jota voi ja pitäisi lukea paljon, siinä Jumala puhuu itsekullekkin.
Minua kiusaa se näissä keskusteluissa ettei Pyhälle Hengelle anneta sitä hänelle kuuluvaa arvoa totuuden Henkenä ja johdattajana, vaan että ihmisen pitää kääntää risut ja kannot ja kivet ja sammelt..kuvakieltä käyttääkseni löytääkseen totuuden. Siinä alkaa olla jo harhaopin siementä.

Pyhä Henki on Opettaja, joka opettaa Raamattua. Mutta Pyhä Henki on opettanut myös muita ennen meitä. Sekin opetus on käytettävissämme ja on oikeastaan ylimielisyyttä ajatella, että minä yksin löytäisin kaiken tarvittavan ilman ketään toista ihmistä. Otetaanhan sitä opetusta saarnamiehiltäkin, miksei sitten niiltä, jotka ovat paljon Sanaa tutkineet. Älkää, hyvät ihmiset, vähätelkö oppia! (2. Joh. 9,10).

Paulus; Voiko Pyhää Henkeä kutsua mielestäsi teologiksi?

Käsittääkseni vain ihminen voi olla teologi. Jeesus oli kuitenkin sekä ihminen että Jumala, mutta voidaan sanoa, että hän oli myös teologi, koska Hänellä oli oppi Jumalasta. Hän sanoo sen myös itse. Teologia on oppi Jumalasta, eikä kenenkään kristityksi lukeutuvan pidä sitä aliarvioida. Ilman teologiaa Jumalan tuntemus katoaa. Ilman teologiaa joutuu väistämättä pöpelikköön.

Kirjoitit nimittäin tuolla edellä näin:
Lainaus
Oikeat opettajat ovat teologeja. Jos eivät ole, ovat harhaopettajia.

Olet myöskin itse "vaatinut" oikeiden sanojen käyttöä oikeissa tilanteissa.

Nyt kuitenkin, kun joku haluaa käyttää oikeaa sanaa tarkoittamaan sen oikeaa sisältöä, sinä käännät asian siten, että vastustettaisiin oppia.

Teologi = Teologi (kreik. θεολογικος) tarkoittaa sananmukaisesti ”sitä, joka ymmärtää Jumalan”. Varhaiskirkossa sana teologi olikin paljolti tässä käytössä.

Nykyään sillä tarkoitetaan usein ainoastaan akateemista oppiarvoa.

Teologia =  tarkoittaa alun perin jumaluusoppia eli järjestelmällistä jumalan ja jumalaan liittyvien aiheiden tutkimusta

Nykyisin teologia voidaan sanana jakaa kahteen merkitysluokkaan. Tieteenalana teologia ei ole uskonnon harjoittamista, vaan uskontoa, erityisesti kristinuskoa, uskomuksia ja uskonnollisuutta tutkiva oppiala.

Uskonnollinen teologia puolestaan on jonkun tietyn uskonnon opillista järjestelmää tai ajattelua koskevaa, uskonnollisen yhteisön itsensä harjoittamaa tutkimusta.

Raamattu puhuu nimenomaan Raamatun oikeasta ja terveestä opista ja sitä ovat tuoneet esille täällä Soltero ja Lydia ja sen perusteella heidät leimatan opin vastustajiksi tai vähättelijöiksi.

Miksi?


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Mikä on harhaoppia?
« Vastaus #59 : 16.04.14 - klo:13:41 »
Täältä voisi lukea Raamatun selittämisen ja tulkinnan perusteita. Ymmärtääkseni niiden kirjoittaja, Veikko Pekki, on helluntailainen.

http://gamma.nic.fi/~jlindell/raamluku.htm