Kirjoittaja Aihe: Toronton siunauksesta 20 vuotta  (Luettu 86211 kertaa)

Helena

  • Vieras
Vs: Toronton siunauksesta 20 vuotta
« Vastaus #330 : 10.04.14 - klo:19:39 »
Yhtä Herzogin tilaisuutta jaksoin pätkittäin seurata TV7:lta, kun hän oli kiertueella vastikään. En jaksa innostua yhtään nyt tuosta uutisesta, että kesällä hän tulee taas. On ollut fiilis, että rukoilen hiljaa Jumalan tahdon toteutumista. Jos Herra ei tahdo Herzogia stadikalle, että koko tapahtuma peruuntuisi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Toronton siunauksesta 20 vuotta
« Vastaus #331 : 29.05.14 - klo:18:40 »
Torontolaisuus sisälsi monia vaikeasti hahmoteltavia elementtejä. Niistä hahmottuu tietynlainen kokonaisuus, vaikka niitä kutakin tarkasteltaisiin erillisinä. Itse olisin niin rohkea, että kuvaisin sitä parilla sanalla: "hengen vuodatus". Muuten ei ole selitettävissä, että se niin lyhyessä ajassa tuli maailmanlaajuiseksi liikkeeksi ja valtasi useimmat seurakunnat myös Suomessa. Jälki näkyy tänäkin päivänä siten, että sen vaikutuksen näkee selvästi lähes kaikissa seurakunnissa vaikkakin ikäänkuin piilossa olevana. Torontolaisuuden yhteydesessä käytettiin termiä: tarttuva usko. On kuitenkin tarpeen muistaa, että vain sairaudet leviävät tarttumalla, ei terveys.

Tässä esimerkkejä torontolaisuuden tunnusomaisista piirteistä:

1. Voimakkaat tunnekokemukset
2. Holtiton käyttäytyminen
3. Kritiikki kielletty
3. Vanha on "hapantunutta"
4. Paljon uusia johtajia
5. Viha toisinajattelevia kohtaan
6. Oudot opetukset
7. Opetus: Kaikki musiikki neutraalia ja siten hyväksyttävä myös seurakunnissa
8. Tanssi seurakunnissa yleistyi
9. Hajoitti lähes kaikki seurakunnat, missä sai jalansijaa
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Toronton siunauksesta 20 vuotta
« Vastaus #332 : 29.05.14 - klo:19:08 »
Paikkakunnallani lähes kaikki seurakunnat ovat saastuneet torontolaisuudesta. Ne, jotka eivät ole, ovat niin lakihenkisiä, että on välillä tuskallista istua kuulemassa. Hetki sitten toisella paikkakunnalla asuva äitini soitti ja kuulusteli olenko käynyt kokouksissa. Kertoilin syitä miksi en, mutta ei se perille mennyt. Minä en kuitenkaan näe, että alku olisi ollut torontolaisuudessa. Maaperä epäraittiille hengellisyydelle (jossa itsekin olin aiemmin mukana) oli olemassa jo kymmeniä vuosia aiemmin. Helluntailaisuus sai tuon siemenen voimakkaisiin tunnekokemuksiin pyrkimiseen jo narvalaisilta yli sata vuotta sitten. Oikeastaan vain kohdat 4., 7. Ja 8. ovat uudempaa tuotosta. Vapaakirkko saattoi seota vasta torontolaisuudessa. Omat muistikuvani esimerkiksi Vapaakirkon leireiltä 70-luvulta ovat aivan toisenlaisia kuin helluntaiseurakuntien leireiltä. Jälkimmäisillä oli mm. sellaisia huutorukouskokouksia yömyöhään. Siihen aikaan (jo) ihmettelin, eivätkö vapaakirkolliset olleet kunnollisia uskovaisia, kun siellä ei ollut sellaisia tunnelmia.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Toronton siunauksesta 20 vuotta
« Vastaus #333 : 29.05.14 - klo:19:33 »
Mielestäni Vapaakirkko ei ollut ennen torontolaisuutta kovinkaan suuntautunut tunnepitoiseen menoon. Ehkä siksi vapaakirkollisia ei h-piireissä katsottu kovinkaan suopeasti. Eräällä paikkakunnalla puhuttiinkin pikku-Baabelista. Ev.lut. oli se iso Baabel.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Toronton siunauksesta 20 vuotta
« Vastaus #334 : 29.07.14 - klo:12:48 »
Toronton siunauksen jälkivaikutukset ovat koko maailman hengellisessä toiminnassa ovat olleet lähes mittaamattomat.

Tässä Petrus oli täysin oikeassa, vaikka tarkoittikin, että hyvässä mielessä. Siitä olemme siis eri mieltä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Toronton siunauksesta 20 vuotta
« Vastaus #335 : 09.03.15 - klo:12:29 »
Torontolaisuuden rantautumisesta Suomeen alkaa olla jo 20 vuotta. Kovin harva on pannut itsensä likoon osoittaakseen torontolaisuuden harhat. Ja ne, jotka niin ovat tehneet, ovat tulleet eristetyiksi siten, ettei heidän sanomaansa kukaan vain ottaisi vakavasti. Tapani Suonto on kuitenkin julkisesti puuttunut asiaan välittämättä seurauksista. Tässä yksi katsomisen arvoinen ohjelma, kestää tosin lähes tunnin, silti suosittelen sen katsomista.

http://oneway.tv/video/0_off8kinm
« Viimeksi muokattu: 09.03.15 - klo:20:27 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Toronton siunauksesta 20 vuotta
« Vastaus #336 : 09.03.15 - klo:20:58 »
Sivujuonteena sanottakoon, että oneway.tv:stä löytyy paljon mielenkiintoista ja hyödyllistä katsottavaa.
Ihmisroska

Poissa ihminen

  • Viestejä: 41
Vs: Toronton siunauksesta 20 vuotta
« Vastaus #337 : 24.08.15 - klo:22:46 »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Toronton siunauksesta 20 vuotta
« Vastaus #338 : 20.04.16 - klo:22:01 »
Vanhoista arkistoista löytyi tätä keskustelua sivuavaa tekstiä_

Torontolaisuudessa renqvistiläisyyden piirteitä.

Kun näin jälkeenpäin tarkastelee niitä aikoja (90-luvun puoltaväliä ja hieman aiemmin), jolloin torontolaisuus rantautui suomalaisiin seurakuntiin, niin on hämmästyttävää, että samat elementit ovat olleet olemassa aiemminkin. Näitä ilmeni 1800-luvulla myös ns. renqvistiläisyydessä, jota kutsutaan myös rukoilevaisuudeksi. Otan muutamia lainauksia Ilmari Salomiehen kirjasta Jumalan Tulet (WSOY 1948). Laitan sulkeisiin (värillä) ne sanonnat, jotka torontolaisuudessa ja hieman ennenkin sitä esiintyivät lähes samassa merkityksessä.

Renqvistin uskonkäsitys:

"Kun ihminen on oikeassa uskontilassa, asuu taivaallinen rakkaus hänen sydämessään ja hänen tahtonsa taipuu Jumalan tahdon alaisuuteen. Jos tämä sisäinen rakkaus ihmisestä puuttuu, hän on vielä oikean uskontilan ulkopuolella."

"Renqvistin käsitykseen oikeasta uskontilasta liittyi myös käsitys siitä, kuinka tämä tila saavutetaan. Oli kevytmielistä jättää tämä asia sattuman varaan. Oikea uskontila oli taistellen valloitettava. Taistelu oli suoritettava pitkässä uskonharjoituksessa, jonka perusosana oli rukous (rukous = korkein kutsumus).

Kysymys ei tällöin ollut tavallisesta hartauselämästä, vaan kaikki voimavarat vaativasta, aamuin, illoin, päivin ja öin jatkuvasta ponnistuksesta, jonka avulla rukoilijan oli ikäänkuin murtauduttava läpi (läpimurto) kovan vastuksen perille Jumalan rauhaan. "Siinä on tehtävä tihiästi ja kiintiästi, ikäänkuin vastatuuleen soutaessa", kirjoittaa Renqvist, "muuten ei pääse perille eikä maailman rakkaudesta Jumalan rauhaan." Rukousponnistus oli Renqvistin uskonkilvoituksen tärkein kohta, mutta sen rinnalla oli hyvä myös muu vilpitön jumalisuudenharjoitus."

"Renqvistin pyrkimys sisäiseen, tunnettavaan jumalanyhteyteen (= Jumalan kohtaaminen) ja hänen käsityksensä siitä, miten välttämätöntä pyhissä harjoituksissa ponnisteleminen on tämän yhteyden saavuttamiseksi, antaa hänen uskonnollisuudelleen voimakkaan omalaatuisuuden. Se on sisäisen kilvoituksen uskontoa, joka uskonnontyyppien moninaisuudessa on merkitty nimityksellä mystiikka. Alkaen keskiajan luostarikammioiden hurskaista ja vieläkin vanhemman ajan kristillisyyden edustajista on läpi vuosisatojen kirkon piirissä ollut niitä, jotka monenlaisissa pyhissä harjoituksissa ovat pyrkineet irtautumaan maailmasta ja tunkeutumaan lähelle taivaallisen Isän sydäntä" (=ylistysessiot).


Salomies vetää johtopäätökset:

"Niin paljon kaunista ja uskonnollisesti arvokasta kuin tämmöiseen mystillisen kaipauksen uskontoon saattaakin liittyä, se toisaalta kuitenkin hyvin monissa tapauksissa eksyttää harjoittajansa harhateille. Sen sijaan että pyhät harjoitukset todella irroittaisivat kilvoittelijan kaikesta maallisesta ja varsinkin omasta itsestään, ne tällöin pikemminkin aiheuttavat sen, että hän suorastaan takertuu juuri omaan itseensä, omiin harjoituksiinsa ja oman sielunsa viljelyyn. Ihmiselle tulevat tällöin kaikeksi ne sisäiset kokemukset, joita hän saavuttaa harjoituksellaan. Sen sijaan saattaa pääasia, Jumalan Jeesuksessa Kristuksessa tarjoama vapaa armo, jonka saamiseksi ei ole mitään ehtoja olemassa, jäädä näköpiirin ulkopuolelle."

- - -

Täytyy todeta, että tuo Ilmari Salomiehen arvio on oikeaan osunut. Mutta ei mitään uutta auringon alla. Tällaista kristillisyyttä on ilmennyt kautta historian. Paavalikin joutui tätä torjumaan jo Galatian seurakunnissa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Toronton siunauksesta 20 vuotta
« Vastaus #339 : 21.04.16 - klo:17:05 »
Paulus, hyvä että tuot tällaisia puolia uskonkilvoituksesta esille.

Monissa piireissä on jotakin omiin ponnituksiin liittyvää kilvoitusta, jossa on vaarana juuri se mitä Salomies toteaa:
Ihmiselle tulevat tällöin kaikeksi ne sisäiset kokemukset, joita hän saavuttaa harjoituksellaan.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Toronton siunauksesta 20 vuotta
« Vastaus #340 : 22.04.16 - klo:12:17 »
Paulus, hyvä että tuot tällaisia puolia uskonkilvoituksesta esille.

Monissa piireissä on jotakin omiin ponnituksiin liittyvää kilvoitusta, jossa on vaarana juuri se mitä Salomies toteaa:
Ihmiselle tulevat tällöin kaikeksi ne sisäiset kokemukset, joita hän saavuttaa harjoituksellaan.

Tähän nyt tahdon lausua mielipiteenäni, että lainalaisuutta voi esiintyä monella tavalla. Se voi ilmetä "ponnisteluina olla ponnistelematta omistaakseen armon ilman tekoja". Ehkä en osaa sanoa asiaa tyhjentävästi, mutta aikamoisia velikultia me ollaan yrittämään ettemme yrittäisi.

En myöskään ole aivan samaa mieltä Salomiehen kanssa tuosta, että "Ihmiselle tulevat tällöin kaikeksi ne sisäiset kokemukset, joita hän saavuttaa harjoituksellaan". Näin sanon siitä syystä, että meillä on runsaasti sisäisiä kokemuksia, jotka olemme saaneet harjoittelematta. Mystiikkapuolesta olen Salomiehen kanssa samoilla linjoilla ja surullinen, että sitä on onnistuttu tuomaan seurakuntaan eksyttämään Herran omia sielullisiin ja jopa saatanallisiin kokemuksiin.

Minua on kiusannut alusta alkaen ilmaisu "Toronton siunaus" syystä, että koen sille sopivammaksi nimeksi "Toronton eksytys". On suunnaton määrä ihmisiä, jotka ovat sen tähden ajautuneet uskossaan haaksirikkoon ja lukematon on myös niiden seurakuntien luku, jotka torontolaisuus on saanut hajotettua. Entä perheiden hajoamiset, ystävyyssuhteiden katkeamiset, mielen sairastumiset? Toronton nauruherätys on saanut paholaisen nauramaan, mutta silti yhä vain on ryhmiä, joiden kautta tuo eksytys pyrkii pinnalle.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Toronton siunauksesta 20 vuotta
« Vastaus #341 : 18.07.16 - klo:20:13 »
Tulin tässä miettineeksi viimeksikulunutta paria vuosikymmentä nimenomaan siitä näkökulmasta, miten se on ylipäätään vaikuttanut suomalaiseen kristillisyyteen. Käsitykseni mukaan uuskarismaattinen kohellus ei suinkaan ole vaikuttamassa positiivisesti yhteiskunnassa, vaan on käymässä täysin päinvastoin ja toisaalta niin, että erilaiset ei-kristilliset henkimaaliman jutut ovat saamassa sijaa mediassa ja ihmisten elämässä.
« Viimeksi muokattu: 18.07.16 - klo:20:23 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Toronton siunauksesta 20 vuotta
« Vastaus #342 : 18.07.16 - klo:22:59 »
Sen siunauksen jälkilöylyjä "pääsin" nauttimaan.

Maailmanrikkomasta tuli hengellisestikin rikkinäinen. Ahdistavasta tunteesta masennukseen ja epätoivoon.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Toronton siunauksesta 20 vuotta
« Vastaus #343 : 19.07.16 - klo:02:08 »
Asia on täällä varmaan jo mainittukin, että ko. "siunaus" ja sen myötä tulleet "uudistukset" tekivät monet seurakunnattomaksi. On erittäin vaikeaa löytää seurakuntaa, joka olisi keskittynyt ainoastaan perusasiaan, eli itse evankeliumiin, jossa keskitytään vain Kristuksen työhön. Enemmän puhutaan siitä, mitä meistä tulee ja miten me muutamme maailman.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Toronton siunauksesta 20 vuotta
« Vastaus #344 : 01.12.16 - klo:13:29 »
Mielestäni Vapaakirkko ei ollut ennen torontolaisuutta kovinkaan suuntautunut tunnepitoiseen menoon. Ehkä siksi vapaakirkollisia ei h-piireissä katsottu kovinkaan suopeasti. Eräällä paikkakunnalla puhuttiinkin pikku-Baabelista. Ev.lut. oli se iso Baabel.

Vapaakirkon pastori Simo Lintinen haudattiin muutama päivä sitten. Hän oli keskeinen vaikuttaja ns. New Wine-liikkeessä Suomessa. Kannattaa katsoa hänen haastattelunsa TV7:n "Isännän pöydässä": http://www.tv7.fi/vod/player/49133/

Haastattelussa paljastuu hämmentävä yksityiskohta ko. liikkeen periaatteesta ja melko suuresta vaikutuksesta Suomen eri seurakunnissa. Merkittävä yksityiskohta on 22.45 kohdalla.

Lisäsin tuon kuvakaappauksen. Kritiikitön suhtautuminen ilmiöihin puhukoot puolestaan.
« Viimeksi muokattu: 18.06.17 - klo:21:31 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell