Kirjoittaja Aihe: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä  (Luettu 35362 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #105 : 22.04.14 - klo:11:53 »
1. vaihe, lähtö Egyptistä veren sivelyn turvin.
2. vaihe, Kaislameren ylitys
3. vaihe, janoiset israelilaiset saavat vettä kalliosta.
Kallio on Jeesus Kristus, Kristus Kallio, Jumalan Poika ja vesi on kolminaisuuden kolmas persoona, Pyhä Henki!

Jokainen, joka haluaa, voi tämän selittää pois, mutta joka halua uskoa tähän Jumalan Sanan totuuteen, tulee näkemään omalla kohdallaan, onko tämä oppi Jumalasta.

Ei meidän tarvitse ketään väkisin vakuuttaa mistään, sillä usko tulee Jumalan Sanan kuulemisen kautta ja vakuutus saadaan Sanan tottelemisen ja kuuliaisuudessa Jeesuksen seuraamisen kautta ja jotka ovat tämän vakuuden saaneet uskossa vastaanottaa lahjana, eivät enää koskaan janoa, sillä kuten pilvi kulki israelilaisten mukana koko matka ajan, niin se kulkee jokaisen tämänkin päivän Jeesuksen oman mukana, joka Hänen seurassaan, Hänen tahtonsa tietä haluaa kulkea ja saamme tulla matkallamme Eelimiin ja viipyä siellä lähteillä palmupuiden katveessa saamassa voimaa ja virvoitusta Hänen Henkensä lähteistä.

Apt. 1
8. vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".

Kiitos Jeesukselle siitä, että Hän ei jättänyt meitä yksin noustuaan ylös kirkkauteen, vaan Hän lähetti meille Voiman Hengen, joka kulkee meidän kanssamme, ohjaten,  opettaen ja oikeaa tietä osoittaen ja antaen meille voimaa kulkea Jumalan Sanan totuuden tietä, vaikka vastustus olisi kuinka kovaa. Hänessä me kestämme ja kerran saavutamme autuaallisen määränpäämme, sielujemme lunastuksen lopullisen täyttymisen.

Tämä on Jumalan suurta armoa ja rakkautta! Hän on se, joka pitää jokaisesta omastaan huolen!
Ja saamme luottaa siihen, että voittoon meidän tiemme johtaa, seuratessa Jeesusta.

Sehän on selvä, että uskova tarvitsee Pyhää Henkeä vaelluksessaan, jota Kalliosta vuotava vesi kuvaa.

Miksi 'unohdit' Pyhän Hengen kasteen?

Paavali kirjoittaa kasteesta Moosekseen pilvessä ja meressä. Tuossa järjestyksessä.


Sama kommentti sinulle kuin edellä esille ottamani saarnamiehen puheeseen:


Mielestäni tällöin tehdään väkivaltaa Paavalin antamalle Vanhan Testamentin tulkinnan avaimille, jossa hän sanoo ” saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä”, koska samassa yhteydessä Paavali jatkaa ” ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.” (1.Kor.10).


Lisäkommenttina sellainen, että eivät israelilaiset saaneet Pyhän Hengen kastetta koko ajan Egyptistä Luvattuun maahan.
Niin kuitenkin annat ymmärtää.
Koska helluntailainen käsitys Pyhästä Hengestä on sellainen, että sitä ei voi antaa kaikille uskoville automaattisesti, vaan sitä pitää erikseen anoa, on pakko heittää roskakoriin Raamatun suora lukutapa.


tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #106 : 22.04.14 - klo:12:19 »
Lainaus
Mielestäni tällöin tehdään väkivaltaa Paavalin antamalle Vanhan Testamentin tulkinnan avaimille, jossa hän sanoo ” saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä”, koska samassa yhteydessä Paavali jatkaa ” ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.” (1.Kor.10).

Sinäpä sen sanoit!

Mutta sitten kirjoitat:
Lainaus
Lisäkommenttina sellainen, että eivät israelilaiset saaneet Pyhän Hengen kastetta koko ajan Egyptistä Luvattuun maahan.

Puhun nyt Sinun omilla sanoillasi, eli missä vaiheessa Jumala jätti heidät, lakkasi olemasta heidän kanssansa??

Huomaa myöskin tämä:
"...saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä...."

Tuossa kohden järjestyksellä ei ole väliä, sillä pilvihän kulki heidän mukanaan alusta saakka, siitä hetkestä lähtien, kun lähtivät Egyptistä ja Paavali nimenomaan tuossa erittelee kasteen pilvessä erilliseksi tapahtumaksi.

Mutta kuten jo edellä kirjoitin, ei meidän ihmisten tarvitse saada ketään väkisin uskomaan Jumalan Sanan totuuksiin, eikä meillä ole siihe edes eväitä.

Itse olen saanut Pyhän Hengen kasteen, ymmärtämättä sitä edes anoa ja koen  sen saaneeni täydellisesti Jumalan lahjana.

Mutta ellen olisi saanut anomatta, miksi en tottelisi Jumalan sanaa, joka kehoittaa meitä anomaan Hänen hyviä lahjojansa ja lupaa jopa vielä senkin, että jos maallinen isä antaa lapsilleen heidän anoessaan hyviä lahjoja, kuinka ei sitten Taivaallinen Isä.

Toki anominen tavitsee vähän nöyrtymistä ja sen tunnustamista, ettemme ole enää oman  itsemme herroja, kun olemme elämämme Hänelle luovuttaneet, vaan meidän Herramme on Jeesus Kristus ja me elämme hengellisesti vain ja ainoastaan Hänen varassaan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #107 : 22.04.14 - klo:13:04 »
Lainaus
Mielestäni tällöin tehdään väkivaltaa Paavalin antamalle Vanhan Testamentin tulkinnan avaimille, jossa hän sanoo ” saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä”, koska samassa yhteydessä Paavali jatkaa ” ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.” (1.Kor.10).

Sinäpä sen sanoit!

Mutta sitten kirjoitat:
Lainaus
Lisäkommenttina sellainen, että eivät israelilaiset saaneet Pyhän Hengen kastetta koko ajan Egyptistä Luvattuun maahan.

Puhun nyt Sinun omilla sanoillasi, eli missä vaiheessa Jumala jätti heidät, lakkasi olemasta heidän kanssansa??

Huomaa myöskin tämä:
"...saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä...."

Tuossa kohden järjestyksellä ei ole väliä, sillä pilvihän kulki heidän mukanaan alusta saakka, siitä hetkestä lähtien, kun lähtivät Egyptistä ja Paavali nimenomaan tuossa erittelee kasteen pilvessä erilliseksi tapahtumaksi.

Mutta kuten jo edellä kirjoitin, ei meidän ihmisten tarvitse saada ketään väkisin uskomaan Jumalan Sanan totuuksiin, eikä meillä ole siihe edes eväitä.

Itse olen saanut Pyhän Hengen kasteen, ymmärtämättä sitä edes anoa ja koen  sen saaneeni täydellisesti Jumalan lahjana.

Mutta ellen olisi saanut anomatta, miksi en tottelisi Jumalan sanaa, joka kehoittaa meitä anomaan Hänen hyviä lahjojansa ja lupaa jopa vielä senkin, että jos maallinen isä antaa lapsilleen heidän anoessaan hyviä lahjoja, kuinka ei sitten Taivaallinen Isä.

Toki anominen tavitsee vähän nöyrtymistä ja sen tunnustamista, ettemme ole enää oman  itsemme herroja, kun olemme elämämme Hänelle luovuttaneet, vaan meidän Herramme on Jeesus Kristus ja me elämme hengellisesti vain ja ainoastaan Hänen varassaan.

Montako kertaa tullaan uskoon? Yhtä lailla vain kerran saadaan PH:n kaste.

Kumpiko on oikein, se mitä Raamattu sanoo vai se mitä sinä olet oppinut sanomaan joksikin kokemukseksi.
Oletkohan antanut kokemuksellesi väärän, Raamatun opetuksen vastaisen nimen?

Nouseeko aurinko aamulla?
« Viimeksi muokattu: 22.04.14 - klo:13:15 kirjoittanut KnutL »

tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #108 : 22.04.14 - klo:13:12 »
Lainaus
Mielestäni tällöin tehdään väkivaltaa Paavalin antamalle Vanhan Testamentin tulkinnan avaimille, jossa hän sanoo ” saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä”, koska samassa yhteydessä Paavali jatkaa ” ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.” (1.Kor.10).

Sinäpä sen sanoit!

Mutta sitten kirjoitat:
Lainaus
Lisäkommenttina sellainen, että eivät israelilaiset saaneet Pyhän Hengen kastetta koko ajan Egyptistä Luvattuun maahan.

Puhun nyt Sinun omilla sanoillasi, eli missä vaiheessa Jumala jätti heidät, lakkasi olemasta heidän kanssansa??

Huomaa myöskin tämä:
"...saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä...."

Tuossa kohden järjestyksellä ei ole väliä, sillä pilvihän kulki heidän mukanaan alusta saakka, siitä hetkestä lähtien, kun lähtivät Egyptistä ja Paavali nimenomaan tuossa erittelee kasteen pilvessä erilliseksi tapahtumaksi.

Mutta kuten jo edellä kirjoitin, ei meidän ihmisten tarvitse saada ketään väkisin uskomaan Jumalan Sanan totuuksiin, eikä meillä ole siihe edes eväitä.

Itse olen saanut Pyhän Hengen kasteen, ymmärtämättä sitä edes anoa ja koen  sen saaneeni täydellisesti Jumalan lahjana.

Mutta ellen olisi saanut anomatta, miksi en tottelisi Jumalan sanaa, joka kehoittaa meitä anomaan Hänen hyviä lahjojansa ja lupaa jopa vielä senkin, että jos maallinen isä antaa lapsilleen heidän anoessaan hyviä lahjoja, kuinka ei sitten Taivaallinen Isä.

Toki anominen tavitsee vähän nöyrtymistä ja sen tunnustamista, ettemme ole enää oman  itsemme herroja, kun olemme elämämme Hänelle luovuttaneet, vaan meidän Herramme on Jeesus Kristus ja me elämme hengellisesti vain ja ainoastaan Hänen varassaan.

Montako kertaa tullaan uskoon?

Kumpiko on oikein, se mitä Raamattu sanoo vai se mitä sinä olet oppinut sanomaan joksikin kokemukseksi.
Oletkohan antanut kokemuksellesi väärän, Raamatun opetuksen vastaisen nimen?

Eli jälleen menet sille alueelle, jossa kiellät tai vähintäänkin asetat kyseenailaiseksi jonkun toisen uskoontulokokemuksen, vain siksi, että Sinusta Israeilin kansan matkaanlähtö veren sivelyn
turvin ei ollutkaan lähtö kohti Luvattuamaata?

Minä tiedän, että olien tullut uskoon ennen saamaani Pyhän Hengen kastetta ja Sinä et voi sitä kieltää tahi tyhjäksi tehdä ja mielestäni tuollainen muiden uskoontulon kieltäminen on jo toisena kirjoittana arveluttavaa, varsinkaan kun sen tekee kristillisellä foorumilla oleva mode.

Mutta useinhan se menee niin, että kun asiaan liittyvät argumentit loppuvat,  käydään käsiksi henkilökohtaisuuksiian.

Olen aika ihmeissäni, että asemassasi olevana henkilönä toimit tällä tavoin, eikä tämä ole edes ensimmäinen kerta Sinulta.
« Viimeksi muokattu: 22.04.14 - klo:13:27 kirjoittanut tikli »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #109 : 22.04.14 - klo:13:27 »
Sekoitat koko ajan kaksi asiaa.

Jos et usko minua, lue mitä helluntailaiset aiheesta kirjoittavat:

Hengen täyteys ei ole sama asia kaikissa tapauksissa kuin henkikaste. Hengen täyteys on mainittu Apostolien teoissa 10 kertaa. Näistä neljä yhdistyy suureen todistajarohkeuteen. Nämä raamatun paikat ovat Ap. t. 4:8,31, 7:55 ja 13:9. Lisäksi Ap. t. 2:4 kuuluu samaan asiayhteyteen. Näin toteutuu Jeesuksen lupaus voimasta olla Hänen todistajiaan (Ap.t. 1:8). Hengen täyteyteen Apostolien teoissa yhdistetään myös neljä kertaa viisaus, usko ja ilo, joista kaksi ensimmäistä voi viitata vastaaviin henkilahjoihin (Ap. t. 6:3,5, 11:24, 13:52). Täysin kiistämätön yhteys Hengen täyteyden ja henkikasteen välillä on mainittu ainoastaan yhden kerran Apostolien teoissa (2:4). Lisäksi Ap.t. 9:17 voi viitata tällaiseen yhteyteen.

http://www.uskonet.fi/artikkelit/165/pyhan_hengen_kaste



tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #110 : 22.04.14 - klo:13:35 »
Sekoitat koko ajan kaksi asiaa.

Jos et usko minua, lue mitä helluntailaiset aiheesta kirjoittavat:

Hengen täyteys ei ole sama asia kaikissa tapauksissa kuin henkikaste. Hengen täyteys on mainittu Apostolien teoissa 10 kertaa. Näistä neljä yhdistyy suureen todistajarohkeuteen. Nämä raamatun paikat ovat Ap. t. 4:8,31, 7:55 ja 13:9. Lisäksi Ap. t. 2:4 kuuluu samaan asiayhteyteen. Näin toteutuu Jeesuksen lupaus voimasta olla Hänen todistajiaan (Ap.t. 1:8). Hengen täyteyteen Apostolien teoissa yhdistetään myös neljä kertaa viisaus, usko ja ilo, joista kaksi ensimmäistä voi viitata vastaaviin henkilahjoihin (Ap. t. 6:3,5, 11:24, 13:52). Täysin kiistämätön yhteys Hengen täyteyden ja henkikasteen välillä on mainittu ainoastaan yhden kerran Apostolien teoissa (2:4). Lisäksi Ap.t. 9:17 voi viitata tällaiseen yhteyteen.

http://www.uskonet.fi/artikkelit/165/pyhan_hengen_kaste

En sekoita!

Miksi lähdet tällaisiin henkilökohtaisiin syytöksiin?

Onko tällainen toisten uskonelämän kieltäminen ja heidän uskonsa
ja oppinsa tyhjäksi tekeminen annettu tehtäväksesi tällä foorumilla?

Jos näin on, niin lieneekö kysymys silloin yhteiskristillisestä foorumista
jos modelle on annettu moinen tehtävä?

Tiedäthän, että tällainen käytöksesi ja toimintasi on saanut monen
lopettamaan kirjoittelunsa täällä, eli teet eräänlaista tuhotyötä foorumille?


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #111 : 22.04.14 - klo:13:48 »
Sekoitat koko ajan kaksi asiaa.

Jos et usko minua, lue mitä helluntailaiset aiheesta kirjoittavat:

Hengen täyteys ei ole sama asia kaikissa tapauksissa kuin henkikaste. Hengen täyteys on mainittu Apostolien teoissa 10 kertaa. Näistä neljä yhdistyy suureen todistajarohkeuteen. Nämä raamatun paikat ovat Ap. t. 4:8,31, 7:55 ja 13:9. Lisäksi Ap. t. 2:4 kuuluu samaan asiayhteyteen. Näin toteutuu Jeesuksen lupaus voimasta olla Hänen todistajiaan (Ap.t. 1:8). Hengen täyteyteen Apostolien teoissa yhdistetään myös neljä kertaa viisaus, usko ja ilo, joista kaksi ensimmäistä voi viitata vastaaviin henkilahjoihin (Ap. t. 6:3,5, 11:24, 13:52). Täysin kiistämätön yhteys Hengen täyteyden ja henkikasteen välillä on mainittu ainoastaan yhden kerran Apostolien teoissa (2:4). Lisäksi Ap.t. 9:17 voi viitata tällaiseen yhteyteen.

http://www.uskonet.fi/artikkelit/165/pyhan_hengen_kaste

En sekoita!

Miksi lähdet tällaisiin henkilökohtaisiin syytöksiin?

Ei tuo nyt kovin paha syytös ole, jos sanon, että sekoitat kaksi asiaa.
Olet useasti antanut ymmärtää, että Pyhän Hengen kaste ja Pyhän Hengen täyteys ovat sama asia.
Tuo helluntailaisilta lainattu kirjoitus antaa ymmärtää, etteivät helluntailaisetkaan niin ymmärrä.
(En silti ole kaikesta ko. kirjoituksessa mainitusta samaa mieltä.)


Lainaus
Onko tällainen toisten uskonelämän kieltäminen ja heidän uskonsa
ja oppinsa tyhjäksi tekeminen annettu tehtäväksesi tällä foorumilla?


Jos näin on, niin lieneekö kysymys silloin yhteiskristillisestä foorumista
jos modelle on annettu moinen tehtävä?

Tiedäthän, että tällainen käytöksesi ja toimintasi on saanut monen
lopettamaan kirjoittelunsa täällä, eli teet eräänlaista tuhotyötä foorumille?


En ole sanonut, että ettet olisi uskossa.

Tällä foorumilla tehdään tyhjäksi joidenkin toisten usko esimerkiksi vauvakasteesta.
Onko se jotenkin hurskaampaa?

Ei se mene niin, että helluntailaiset näkemykset ovat kaiken arvostelun yläpuolella.

Ei tämä ole helluntailaisten foorumi.
Täällä voi keskustella erilaisista opillisista näkemyksistä.

http://puimatanner.net/index.php?topic=46.0

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #112 : 22.04.14 - klo:13:51 »
Minä tiedän, että olien tullut uskoon ennen saamaani Pyhän Hengen kastetta.

Älä turhaan hikeenny. Jos tarkoitat uskoontulolla uudestisyntymistä, niin siinä tapauksessa kehoitan lukemaan Room. 8:9. ja 1. Kor. 12:13. Jumalan lapseksi ei voi syntyä ilman Henkeä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #113 : 22.04.14 - klo:14:09 »
Sekoitat koko ajan kaksi asiaa.

Jos et usko minua, lue mitä helluntailaiset aiheesta kirjoittavat:

Hengen täyteys ei ole sama asia kaikissa tapauksissa kuin henkikaste. Hengen täyteys on mainittu Apostolien teoissa 10 kertaa. Näistä neljä yhdistyy suureen todistajarohkeuteen. Nämä raamatun paikat ovat Ap. t. 4:8,31, 7:55 ja 13:9. Lisäksi Ap. t. 2:4 kuuluu samaan asiayhteyteen. Näin toteutuu Jeesuksen lupaus voimasta olla Hänen todistajiaan (Ap.t. 1:8). Hengen täyteyteen Apostolien teoissa yhdistetään myös neljä kertaa viisaus, usko ja ilo, joista kaksi ensimmäistä voi viitata vastaaviin henkilahjoihin (Ap. t. 6:3,5, 11:24, 13:52). Täysin kiistämätön yhteys Hengen täyteyden ja henkikasteen välillä on mainittu ainoastaan yhden kerran Apostolien teoissa (2:4). Lisäksi Ap.t. 9:17 voi viitata tällaiseen yhteyteen.

http://www.uskonet.fi/artikkelit/165/pyhan_hengen_kaste

En sekoita!

Miksi lähdet tällaisiin henkilökohtaisiin syytöksiin?

Ei tuo nyt kovin paha syytös ole, jos sanon, että sekoitat kaksi asiaa.
Olet useasti antanut ymmärtää, että Pyhän Hengen kaste ja Pyhän Hengen täyteys ovat sama asia.
Tuo helluntailaisilta lainattu kirjoitus antaa ymmärtää, etteivät helluntailaisetkaan niin ymmärrä.
(En silti ole kaikesta ko. kirjoituksessa mainitusta samaa mieltä.)


Lainaus
Onko tällainen toisten uskonelämän kieltäminen ja heidän uskonsa
ja oppinsa tyhjäksi tekeminen annettu tehtäväksesi tällä foorumilla?


Jos näin on, niin lieneekö kysymys silloin yhteiskristillisestä foorumista
jos modelle on annettu moinen tehtävä?

Tiedäthän, että tällainen käytöksesi ja toimintasi on saanut monen
lopettamaan kirjoittelunsa täällä, eli teet eräänlaista tuhotyötä foorumille?


En ole sanonut, että ettet olisi uskossa.

Tällä foorumilla tehdään tyhjäksi joidenkin toisten usko esimerkiksi vauvakasteesta.
Onko se jotenkin hurskaampaa?

Ei se mene niin, että helluntailaiset näkemykset ovat kaiken arvostelun yläpuolella.

Ei tämä ole helluntailaisten foorumi.
Täällä voi keskustella erilaisista opillisista näkemyksistä.

http://puimatanner.net/index.php?topic=46.0

Älä viitsi KnutL valehdella ja vääristellä.

Kyllä Sinä väitit, että kertomani siitä, milloin olen tullut uskoon, ei ole totta.

Ei tämä toimintasi minua hetkauta juurikaan mihinkään suuntaan, minä voin
halutessani nostaa kytkintä, mutta halusin ottaa asian esille siksi, että en
hyväksyn toisten hyvän työn tuhoamista ja siltä tämä toimintasi täällä on
viime aikoina vaikuttanut.

Ellet kykene Jumalan Sanalla perustelemaan näkemyksiäsi, älä lähde silloin
kiistämään toisten uskoontuloaikoja yms. sillä tuskin Sinä voit olla sivusta
sanomassa totuutta sellaisesta.

Olet astunut noilla viesteilläsi mielestäni sellaiselle alueelle, johon Sinulla ei ole
oikeutta ja joiden kohdalla jopa seurakunnat luottavat ihmisen omaan suun
tunnustukseen ja jota Jumalan Sanakin tuo esille, mutta  Sinullapa näyttäkin
olevan rohkeutta kumota toisen ihmisen suun tunnustus ja kertoa hänelle,
että hän onkin erehtynyt ja sekoillut.

Minustakin täällä pitää saada keskustella erilaisista opillisista näkemyksistä,
ja arvostellakin asiallisesti voi  eri oppeja. Mutta ei ole oikein, varsinkaan
moden taholta alkaa kiistäämään toisen kirjoittajan uskoontulon hetkeä,
sekä muita hänen hengellisiä kokemuksiaan ja juurikin siihen puutuin kohdallasi,
koska olet tehnyt sitä täällä muidenkin kohdalla.

Tuollainen käytös viittaa vain siihen, josta tuolla jo mainitsin, että kun varsinaiset
argumentit loppuvat, käydään käsiksi henkilöön.



« Viimeksi muokattu: 22.04.14 - klo:14:17 kirjoittanut tikli »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #114 : 22.04.14 - klo:14:43 »
Sekoitat koko ajan kaksi asiaa.

Jos et usko minua, lue mitä helluntailaiset aiheesta kirjoittavat:

Hengen täyteys ei ole sama asia kaikissa tapauksissa kuin henkikaste. Hengen täyteys on mainittu Apostolien teoissa 10 kertaa. Näistä neljä yhdistyy suureen todistajarohkeuteen. Nämä raamatun paikat ovat Ap. t. 4:8,31, 7:55 ja 13:9. Lisäksi Ap. t. 2:4 kuuluu samaan asiayhteyteen. Näin toteutuu Jeesuksen lupaus voimasta olla Hänen todistajiaan (Ap.t. 1:8). Hengen täyteyteen Apostolien teoissa yhdistetään myös neljä kertaa viisaus, usko ja ilo, joista kaksi ensimmäistä voi viitata vastaaviin henkilahjoihin (Ap. t. 6:3,5, 11:24, 13:52). Täysin kiistämätön yhteys Hengen täyteyden ja henkikasteen välillä on mainittu ainoastaan yhden kerran Apostolien teoissa (2:4). Lisäksi Ap.t. 9:17 voi viitata tällaiseen yhteyteen.

http://www.uskonet.fi/artikkelit/165/pyhan_hengen_kaste

En sekoita!

Miksi lähdet tällaisiin henkilökohtaisiin syytöksiin?

Ei tuo nyt kovin paha syytös ole, jos sanon, että sekoitat kaksi asiaa.
Olet useasti antanut ymmärtää, että Pyhän Hengen kaste ja Pyhän Hengen täyteys ovat sama asia.
Tuo helluntailaisilta lainattu kirjoitus antaa ymmärtää, etteivät helluntailaisetkaan niin ymmärrä.
(En silti ole kaikesta ko. kirjoituksessa mainitusta samaa mieltä.)


Lainaus
Onko tällainen toisten uskonelämän kieltäminen ja heidän uskonsa
ja oppinsa tyhjäksi tekeminen annettu tehtäväksesi tällä foorumilla?


Jos näin on, niin lieneekö kysymys silloin yhteiskristillisestä foorumista
jos modelle on annettu moinen tehtävä?

Tiedäthän, että tällainen käytöksesi ja toimintasi on saanut monen
lopettamaan kirjoittelunsa täällä, eli teet eräänlaista tuhotyötä foorumille?


En ole sanonut, että ettet olisi uskossa.

Tällä foorumilla tehdään tyhjäksi joidenkin toisten usko esimerkiksi vauvakasteesta.
Onko se jotenkin hurskaampaa?

Ei se mene niin, että helluntailaiset näkemykset ovat kaiken arvostelun yläpuolella.

Ei tämä ole helluntailaisten foorumi.
Täällä voi keskustella erilaisista opillisista näkemyksistä.

http://puimatanner.net/index.php?topic=46.0
Onko joku tehnyt tällä foorumilla tyhjäksi jonkun uskon sillä perusteella, että tämä on vauvakastettu?
Voitko näyttää sellaisen tekstin!

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #115 : 22.04.14 - klo:14:51 »
Sekoitat koko ajan kaksi asiaa.

Jos et usko minua, lue mitä helluntailaiset aiheesta kirjoittavat:

Hengen täyteys ei ole sama asia kaikissa tapauksissa kuin henkikaste. Hengen täyteys on mainittu Apostolien teoissa 10 kertaa. Näistä neljä yhdistyy suureen todistajarohkeuteen. Nämä raamatun paikat ovat Ap. t. 4:8,31, 7:55 ja 13:9. Lisäksi Ap. t. 2:4 kuuluu samaan asiayhteyteen. Näin toteutuu Jeesuksen lupaus voimasta olla Hänen todistajiaan (Ap.t. 1:8). Hengen täyteyteen Apostolien teoissa yhdistetään myös neljä kertaa viisaus, usko ja ilo, joista kaksi ensimmäistä voi viitata vastaaviin henkilahjoihin (Ap. t. 6:3,5, 11:24, 13:52). Täysin kiistämätön yhteys Hengen täyteyden ja henkikasteen välillä on mainittu ainoastaan yhden kerran Apostolien teoissa (2:4). Lisäksi Ap.t. 9:17 voi viitata tällaiseen yhteyteen.

http://www.uskonet.fi/artikkelit/165/pyhan_hengen_kaste

En sekoita!

Miksi lähdet tällaisiin henkilökohtaisiin syytöksiin?

Ei tuo nyt kovin paha syytös ole, jos sanon, että sekoitat kaksi asiaa.
Olet useasti antanut ymmärtää, että Pyhän Hengen kaste ja Pyhän Hengen täyteys ovat sama asia.
Tuo helluntailaisilta lainattu kirjoitus antaa ymmärtää, etteivät helluntailaisetkaan niin ymmärrä.
(En silti ole kaikesta ko. kirjoituksessa mainitusta samaa mieltä.)


Lainaus
Onko tällainen toisten uskonelämän kieltäminen ja heidän uskonsa
ja oppinsa tyhjäksi tekeminen annettu tehtäväksesi tällä foorumilla?


Jos näin on, niin lieneekö kysymys silloin yhteiskristillisestä foorumista
jos modelle on annettu moinen tehtävä?

Tiedäthän, että tällainen käytöksesi ja toimintasi on saanut monen
lopettamaan kirjoittelunsa täällä, eli teet eräänlaista tuhotyötä foorumille?


En ole sanonut, että ettet olisi uskossa.

Tällä foorumilla tehdään tyhjäksi joidenkin toisten usko esimerkiksi vauvakasteesta.
Onko se jotenkin hurskaampaa?

Ei se mene niin, että helluntailaiset näkemykset ovat kaiken arvostelun yläpuolella.

Ei tämä ole helluntailaisten foorumi.
Täällä voi keskustella erilaisista opillisista näkemyksistä.

http://puimatanner.net/index.php?topic=46.0

Älä viitsi KnutL valehdella ja vääristellä.

Kyllä Sinä väitit, että kertomani siitä, milloin olen tullut uskoon, ei ole totta.


Ei pidä paikkaansa.
Olen tällä foorumilla systemaattisesti sanonut, että ihminen saa Pyhän Hengen kasteen uskoontulonsa hetkellä.

Ongelma tässä on se, että osa helluntailaisista ja muista vapaiden suuntien uskovista uskoo, että uskoontulossa ei saada Pyhää Henkeä, osa uskoo, että saadaan Pyhä Henki vain osittain. En ihan varmasti tiedä mitä sinä uskot.

Toinen ongelma on se, että Topekan raamattukoulun oppilaat tekivät kokemastaan väärän tulkinnan. Sen seurauksena osa helluntaisuuntauksista uskoo, että kielilläpuhumisen armolahjan saamisen hetki on sama kuin Pyhän Hengen kaste.

En kiellä, etteikö kielilläpuhumisen armolahjaa voitaisi saada.
Olen vahvasti sitä mieltä, että sille kokemukselle ei saa antaa sellaista nimitystä, joka kuuluu muuhun yhteyteen ja jolla on

Uskova voi saada monenlaisia muitakin hengellisiä kokemuksia enkä niitäkään kiellä.
Olen kuitenkin eri mieltä siitä, että vain ne muut kokemukset olisivat Hengen täyteyden kokemuksia.
Pyhän Hengen täyteys on etupäässä muuta kuin erityiskokemukset.


tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #116 : 22.04.14 - klo:15:01 »
Näin vastasit minulle, kun kerroin Pyhän Hengen kasteen saamisestani.

Lainaus
Kumpiko on oikein, se mitä Raamattu sanoo vai se mitä sinä olet oppinut sanomaan joksikin kokemukseksi.
Oletkohan antanut kokemuksellesi väärän, Raamatun opetuksen vastaisen nimen?

Mielestäni tuossa on ihan selvää toisen henkilön uskonelämän kokemuksen vähättelyä ja jopa jalkoihin polkemista.

« Viimeksi muokattu: 22.04.14 - klo:15:08 kirjoittanut tikli »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #117 : 22.04.14 - klo:15:18 »
Näin vastasit minulle, kun kerroin Pyhän Hengen kasteen saamisestani.

Lainaus
Kumpiko on oikein, se mitä Raamattu sanoo vai se mitä sinä olet oppinut sanomaan joksikin kokemukseksi.
Oletkohan antanut kokemuksellesi väärän, Raamatun opetuksen vastaisen nimen?

Noin vastasin.
En kiellä tuossa uskoontulemistasi enkä muutakaan kokemusta.
Kyseenalaistin pelkästään kokemuksellesi antaman nimityksen.


Rautalankaa:
Jos sanon, että uudestisyntymässä saadaan Pyhän Hengen kaste, en silloin kiellä ettet olisi tullut uskoon, enkä sitäkään ettet ole saanut Pyhän Hengen kastetta.
Helluntaiopin yksi harhaoppi on se, että kielilläpuhumisen armolahjan saamista sanotaan Pyhän Hengen kasteeksi.
Armolahjan saamisen yhteydessä voi olla muukin hengellinen kokemus. En sitäkään kiellä.

Sanomalla, että kielilläpuhumisen armolahjan saaminen on Pyhän Hengen kaste, riistetään kaikilta muilta uskovilta Pyhän Hengen kaste. Se on kaameaa se.

tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #118 : 22.04.14 - klo:15:35 »
Ja KuntL sen kuin jatkaa Helluntaiherätyksen syytämistä ja arvostelmista.
Suuri on valta hellareilla, että ihan jopa  kyetään riistämään muilta uskovilta Pyhän Hengen kaste?!  ;D

Lainaus
KnutL
riistetään kaikilta muilta uskovilta Pyhän Hengen kaste. Se on kaameaa se.

Minä kun olen aina olettanut, että se on vain ja ainoastaan Jumalan käsissä?  ???

Outoa on minusta se, ettei omasta uskostaan ja opistaan kykene puhumaan muuten, kuin muita hengellisiä yhteisöjä mollaamalla ja niiden opetusta jatkuvasti kritisoimalla.

Sanoisin näin yleisesti, että itse en usko sellaisen olevan hedelmällinen tie tuoda esille omaa uskoaan ja oppiaan, sillä se tuo aina esille julkituojan määrätynlaisen mielenlaadun, joka asettaa väkisinkin kyseenalaiseksi hänen objektiivisuutensa.

« Viimeksi muokattu: 22.04.14 - klo:15:39 kirjoittanut tikli »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #119 : 22.04.14 - klo:15:46 »
Ja KuntL sen kuin jatkaa Helluntaiherätyksen syytämistä ja arvostelmista.
Suuri on valta hellareilla, että ihan jopa  kyetään riistämään muilta uskovilta Pyhän Hengen kaste?!

Lainaus
KnutL
riistetään kaikilta muilta uskovilta Pyhän Hengen kaste. Se on kaameaa se.

Minä kun olen aina olettanut, että se on vain ja ainoastaan Jumalan käsissä?  ???
Niinhän siinä yritetään tehdä saarnaamalla jotain toista kokemusta. Noh, on niitä sentään yksi vähemmän kuin alussa. Barrat saarnasi lisäksi sydämen puhdistautumisen kokemusta. Helluntailaisten omassa keskuudessakin on varmaankin tuhansittain uskovia, joilta tuo PH:n kaste on näennäisesti riistetty. Keskustelu kielilläpuhumisesta PH:n kasteen merkkinä kumpuaa juuri tuosta sellaisella seurauksella, että selitellään sitä ja tätä. Parempi olisi uskoa Raamattua.
Lainaus
Outoa on minusta se, ettei omasta uskostaan ja opistaan kykene puhumaan muuten, kuin muita hengellisiä yhteisöjä mollaamalla ja niiden opetusta jatkuvasti kritisoimalla.

Sanoisin näin yleisesti, että itse en usko sellaisen olevan hedelmällinen tie tuoda esille omaa uskoaan ja oppiaan, sillä se tuo aina esille julkituojan määrätynlaisen mielenlaadun, joka asettaa väkisinkin kyseenalaiseksi hänen objektiivisuutensa.
Harhaopit on hyvä tuoda esiin. Jotenkin muistelen, että tälläkin foorumilla on monen kirjoittajan toimesta muistettu tuoda esille luterilaisten ja katolisten harhaopit.