Kirjoittaja Aihe: Kristinuskon ydin  (Luettu 9231 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Kristinuskon ydin
« : 08.02.14 - klo:18:55 »
Olen lukenut aika monia kristillisiä kirjoja ja kuullut monenlaista opetusta. Tästä johtuen olen tehnyt havainnon, että ytimenkin suhteen on erilaisia käsityksiä riippuen siitä, millaista opetusta ko. henkilö on saanut ja omaksunut. Voiko sen ydinasian ilmaista yhdellä sanalla, vai tarvitaanko useampi?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #1 : 08.02.14 - klo:19:02 »
Ei voi yhdellä sanalla.
Ydin on omakohtainen usko Jeesuksen Kristuksen sovituskuolemaan ja ylösnousemiseen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #2 : 08.02.14 - klo:19:36 »
Ratkaisuni?


Muoks.: lisäsin kysymysmerkin.
« Viimeksi muokattu: 08.02.14 - klo:20:33 kirjoittanut KnutL »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #3 : 08.02.14 - klo:20:27 »
Kun yritetään määritellä kristinuskon ydintä, niin mielestäni on huomioitava se, kenelle puhutaan. Jos puhutaan uskosta osattomalle, niin sanoja on käytettävä enemmän. Mutta jos puhutaan uudestisyntyneelle, niin yksikin sana voi silloin riittää.

Tämä ajatus tuli mieleen toisaalta Pawsonin lausunnosta, että protestanttiselle kristillisyydelle rististä on tullut pakkomielle. Paavalille sana rististä oli ydin. Mutta jos minun pitäisi tiivistää asia yhteen sanaan, niin se olisi sovitus.
« Viimeksi muokattu: 09.02.14 - klo:14:14 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #4 : 08.02.14 - klo:20:32 »
Kun yritetään määritellä kristinuskon ydintä, niin mielestäni on huomioitava se, kenelle puhutaan. Jos puhutaan uskosta osattomalle, niin sanoja on käytettävä enemmän. Mutta jos puhutaan uudestisyntyneelle, niin yksikin sana voi silloin riittää.

Tämä ajatus tuli mieleen toisaalta Pawsonin lausunnosta, että protestanttiselle kristillisyydelle rististä on tullut pakkomielle. Paavalille sana rististä oli ydin. Mutta jos minun pitäisi tiivistää asia yhteen sanaan, niin se olisi sovitus.

Tässä on hyvä puhe aiheesta sovitus.

http://www.kokemaenhelluntaiseurakunta.fi/Ahonen%20Heikki-Sovitus%20090906.mp3

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #5 : 09.02.14 - klo:11:14 »
Lainaus käyttäjältä: Paulus
Tämä ajatus tuli mieleen toisaalta Pawsonin lausunnosta, että protestanttiselle kristillisyydelle rististä on tullut pakkomielle. Paavalille sana rististä oli ydin. Mutta jos minun pitäisi tiivistää asia yhteen sanaan, niin se olisi sovitus.

Tässä on hyvä puhe aiheesta sovitus.

http://www.kokemaenhelluntaiseurakunta.fi/Ahonen%20Heikki-Sovitus%20090906.mp3
Lainaus korjattu - KnutL
Kuuntelin alusta 10 min. ja alku vaikutti lupaavalta. Sovituksesta, joka on kristinuskon ydin, HA luki asiaan kuuluvan Raamatun kohdan, missä Paavali kirjoittaa "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa…" (2. Kor. 5:19).

Paavalin mukaan kristinuskon ydin on sana rististä ja Herran kuolemasta. Hän on niin tämän asian valtaama, ettei tahtonut tunteakaan muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen ja hänet ristiinnaulittuna (1. Kor. 2:2). Paavali palaa tähän ytimeen uudelleen ja uudelleen. Kun hän kirjoittaa ehtoollisen asettamisesta, niin tämä nousee jälleen ykköseksi: "Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee" (1. Kor. 11:26).

Evankeliumin ydin on Paavalin mukaan myös tässä: "…me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus" (1. Kor. 1:23,24).

Vaikka ylösnousemus ja helluntai kuuluvatkin kiinteästi evankeliumiin Kristuksesta, niin ydin on sovituksessa, joka tapahtui ristillä. Se on pääasia ja kokonaan sivuasia on se, mitä me koemme ja mitä meissä tapahtuu. Kun joku alkaa väittämään, että Kristuksen kuolemaan keskittyminen on jotenkin toisarvoista, hän on mielestäni menettänyt jotain äärettömän merkityksellistä tai on sen menettämässä.
« Viimeksi muokattu: 09.02.14 - klo:11:28 kirjoittanut KnutL »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #6 : 09.02.14 - klo:12:23 »
Jeesuksen ristinkuolema sai aikaan syntiemme sovituksen eli antoi Jeesukseen uskoville mahdollisuuden päästä vanhurskaan asemaan Herran silmissä
ja oikeuden odottaa vapauttavaa lausuntoa viimeisellä tuomiolla.

Jeesus ei kuitenkaan jäänyt ristille eikä hautaan, vaan Hän nousi kuolleista Isänsä luo,
ja Hän tulee takaisin.
Oleellinen osa kristinuskoa onkin elää niin, että on valmis, tuli Jeesus koska tahansa takaisin.

Hän itse opettaa:
"Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella.
 Ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valittunsa neljältä ilmalta, maan äärestä hamaan taivaan ääreen."  (Mark. 13: 26-27)

"Olkaa varuillanne, valvokaa ja rukoilkaa, sillä ette tiedä, milloin se aika tulee...
Mutta minkä minä teille sanon, sen minä sanon kaikille: valvokaa."  (jakeet 33, 37)

Jeesus siis itse antoi ihmisille neuvoja siitä, miten pelastus otetaan vastaan.
Kristityn elämä on valvomista, oikean tien etsimistä ja sillä pysymistä.
Se kuuluu myös kristiuskon ytimeen. 

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #7 : 09.02.14 - klo:13:37 »
Jeesus siis itse antoi ihmisille neuvoja siitä, miten pelastus otetaan vastaan.
Kristityn elämä on valvomista, oikean tien etsimistä ja sillä pysymistä.
Se kuuluu myös kristiuskon ytimeen.

Toivottavasti tätä ei käsitetä saivarteluksi eikä sanoilla kikkailuksi, mutta mielestäni nuo asiat ovat seurausta juuri siitä ytimestä. Jumalan armo on yksinomaan Jumalassa, mutta armon vaikutukset tulevat esille ihmisessä.

"…armolla tarkoitamme jotakin, joka on yksinomaan meidän ulkopuolellamme, Jumalan sydämessä ja mielessä, kun taas armon vaikutuksilla tarkoitamme jotakin, joka on yksinomaan meissä, meidän sydämessämme ja mielessämme."

Olav Valen-Sendstad, Ihminen kohtaa Jumalan
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #8 : 09.02.14 - klo:16:02 »
Jeesus siis itse antoi ihmisille neuvoja siitä, miten pelastus otetaan vastaan.
Kristityn elämä on valvomista, oikean tien etsimistä ja sillä pysymistä.
Se kuuluu myös kristiuskon ytimeen.

Toivottavasti tätä ei käsitetä saivarteluksi eikä sanoilla kikkailuksi, mutta mielestäni nuo asiat ovat seurausta juuri siitä ytimestä. Jumalan armo on yksinomaan Jumalassa, mutta armon vaikutukset tulevat esille ihmisessä.

"…armolla tarkoitamme jotakin, joka on yksinomaan meidän ulkopuolellamme, Jumalan sydämessä ja mielessä, kun taas armon vaikutuksilla tarkoitamme jotakin, joka on yksinomaan meissä, meidän sydämessämme ja mielessämme."

Olav Valen-Sendstad, Ihminen kohtaa Jumalan
Miksi Jeesus sitten opetti meitä olemaan varuillamme, valvomaan ja rukoilemaan, jos se ei edes ole kristinuskon ydintä?
Mielestäni vähintään jokainen Jeesuksen oma sana on keskeisintä ydintä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #9 : 09.02.14 - klo:17:11 »
On paljon tarpeellisia asioita, jotka "riippuvat" ytimestä. Sanotaan, että yksi kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa. Kaivoin mapista allaolevan kuvan, jonka olen saanut muistaakseni rov. Olavi Peltolalta. Olen sen joskus piirtänyt puhtaaksi. Kuvaa saa levittää ja kopioida.
« Viimeksi muokattu: 08.09.19 - klo:12:35 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #10 : 09.02.14 - klo:18:23 »
Miksi Jeesus sitten opetti meitä olemaan varuillamme, valvomaan ja rukoilemaan, jos se ei edes ole kristinuskon ydintä?

Mielestäni valvominen on juuri sitä, että pääasia saa olla pääasia. Jos mikä tahansa muu nousee pääasiaksi, siitä seuraa harhaoppi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Taisto

  • Vieras
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #11 : 10.02.14 - klo:20:14 »
Mutta jos minun pitäisi tiivistää asia yhteen sanaan, niin se olisi sovitus.
Tästä olen samaa mieltä: sovitus on asian ydin, se on mahdollistanut uskoon tulomme,
on mukana joka päiväisessä elämässämme ja tekee kaiken hengellisen kasvun
mahdolliseksi, ja se on takeena ikuiseen elämään pääsemisestä.

Siihen ei taida olla paljon lisäämistä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #12 : 12.03.14 - klo:20:42 »
Laitan tähän linkin lyhyeen kirjoitukseen, jossa on mielestäni kirkkaasti oivallettu kristinuskon ydin:

http://www.evank.org/sivu11_nuoret_suurin_profeetta.php
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #13 : 13.03.14 - klo:10:49 »
Mielestäni kristinuskon ydin selviää yhdellä kysymyksellä:
Mihin vetoat, kun kerran Herrasi edessä seisot?

Kristinuskossa on lopulta kyse pelastumisesta. Mihin vetoamalla ihminen pelastuu? Se on kristinuskon ydin.
Se, että ydin on selvillä, ei vie muiden asioiden merkitystä pois. Mutta jos ydin ei ole selvillä, muut asiat saatetaan nostaa ytimen rinnalle. Silloin ollaan jo menossa pieleen.


Lisäys: vetoamisella viittaan siihen, että minkä varaan ihminen pelastuksensa uskoo.
« Viimeksi muokattu: 13.03.14 - klo:10:51 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #14 : 13.03.14 - klo:10:53 »
Mielestäni kristinuskon ydin selviää yhdellä kysymyksellä:
Mihin vetoat, kun kerran Herrasi edessä seisot?

Kristinuskossa on lopulta kyse pelastumisesta. Mihin vetoamalla ihminen pelastuu? Se on kristinuskon ydin.
Se, että ydin on selvillä, ei vie muiden asioiden merkitystä pois. Mutta jos ydin ei ole selvillä, muut asiat saatetaan nostaa ytimen rinnalle. Silloin ollaan jo menossa pieleen.

Juuri näin. Kuvitellaan, että ytimellä ei pitkälle pötkitä, varsin monen mielestä se on liian vähän. Siksi kaikenlaiset harhat menestyvät. Ihminen suorastaan rakastaa petosta. Luonnostaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell