Kirjoittaja Aihe: Takaisin yhteyteen  (Luettu 5752 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Takaisin yhteyteen
« : 04.04.14 - klo:23:16 »
Tuollaisella otsikolla RV14/2014 otsikoi Leevi Launonen lehden pääkirjoituksen.


Lainaus käyttäjältä: L.L
Osa torontolaisuuden "uutta Hengen viiniä juoneista ei jaksanut enää uskoa oman kotiseurakuntansa hengelliseen uudistumiseen. Voimakkaina ja vaikutustahtoisina persoonina he lähtivät ja perustivat uusia seurakuntia. Suomeen syntyi niin sanotttu cityseurakuntaliike. Monilla paikkakunnilla tämä aiheutti henkilöristiriitoja ja myös yksittäisten jäsenten eroamista helluntaiseurakunnasta.

Toiveista huolimatta torontolaisuus ei tuonut suurta herätystä Suomeen. Paria poikkeusta lukuunottamatta uudet seurakunnat jäivät pieniksi paikallisiksi yhteisöiksi. Helluntaiherätykselle torontolaisuus merkitsi lähinnä liikkeen sisäisen yhteyden rakoilua.
Torontolaisuudesta on oma keskustelunsa täällä
http://puimatanner.net/index.php?topic=392.0

Haluaisin tässä ketjussa keskittyä tähän

Lainaus käyttäjältä: Leevi L.
Nyt elämme uutta aikaa. Vuosien kuluessa näkemykset ovat ehtineet realisoitua, traumat parantua ja helluntaiseurakuntien suhteet uusiin seurakuntiin normalisoitua. Siksi on aika kysyä, voisiko meillä Suomessakin tapahtua samanlaista yhteyden löytymistä kuin Itävallassa, jossa helluntaiseurakunnat ja uudet karismaattiset seurakunnat siirtyivät joitakin vuosia sitten yhteisen sateenvarjon alle omaa identiteettiään menettämättä. Itävallassa tämä on koettu suurena kansallisena siunauksena. Voisiko tämä tapahtua myös Suomessa?


Uskotko, että välit helluntai- ja cityseurakuntien välillä voisivat tiivistyä?

Samassa Ristin Voiton numerossa oli myös helluntaikansalaisen puheenvuoro mielipiteet -palstalla sekä mainos Suomen Helluntaikansa ry:n kustantamasta kirjasta. Vuosia kestänyt pimento näyttää pikku hiljaa päättyvän.


Onko helluntaikirkko hakemassa aitoa yhteyttä vai onko havaittu siihen, ettei helluntaikirkkoaate enää vedä ja on tullut tarve keksiä uusia keinoja?


tikli

  • Vieras
Vs: Takaisin yhteyteen
« Vastaus #1 : 05.04.14 - klo:09:44 »
Etkö ole kuullut, että epäily on tyranniuden rikoskumppani!   ;D   8)    ???

Leikki leikkinä, mutta minusta tulisi uskoa kaikista hyvää niin kauan, kunnes toisin tulee todistetuksi.

Muuten meistä tulee vainoharhaisia, jolloin oletamme peikkoja olevan sielläkin, missä niitä ei ole.

Toki sinisilmäisyydestäänkin joutuu kärsimään, mutta ennemmin kärsin sinisilmäisyydestäni,
kuin siitä, että olen leimannut jonkun syyttä omilla epäillyilläni.
Silloin saattaa joutua viaton ihminen kärsimään minun epäuskoisuuteni vuoksi ja se ei ole hyvä, se.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Takaisin yhteyteen
« Vastaus #2 : 05.04.14 - klo:10:06 »
mikäköhän se sateenvarjo on jonka alle kaikkien pitäisi yhdistyä ?

onko se se sateenkaari periaate  ???  vai ihan oma ideologiansa  ::)

emmekö mahdu saman Jeesuksen seuraajien joukkoon vai seuraavatko toiset mieluummin jotain muuta henkeä  :-\

mikä henki ei ole Jeesuksen kaltainen ? ei kai vaan sellainen joka etsii valtaa ja kunniaa, mainetta ja rahaa  * hämmästeistä ironiaa *

 >:(

Lydia

  • Vieras
Vs: Takaisin yhteyteen
« Vastaus #3 : 05.04.14 - klo:10:23 »
No veit melkein hampaat suustani.. :D
Miksi pitäisi yhdistyä? Jumalalle kelpaa se että sydämen tasolla ollaan yhtä, ja siinä sitten onkin tavoittelemisen aihetta. Jos ollaan erilleen menty aika harvoin enää yhteen mennään. Olen sen huomannut paikkakunnalla jossa asun, sydänten sopu on löytynyt ainakin valtaosalla, mutta eri seurakunta varmaan pysyy.

Saldo

  • Vieras
Vs: Takaisin yhteyteen
« Vastaus #4 : 05.04.14 - klo:11:44 »
Yhdentyminen on hengellinen tapahtuma. Se on jo tapahtunut, kun tulimme uskoon, koska Kristuksessa olemme yhtä.
Olen koko ikäni kaikkialla ollut helluntalainen ja olen ollut yhtä uudestisyntyneitten kanssa, siellä missä heitä on ollut ja olen kohdannut. Kokouksissa en ole ehtinyt yksinkertaisesti käymään kuin vain omassa seurakunnassani ja ollut "Minun todistajani", Apt.1:8, sen armon mukaan minkä Hän on minussa vaikuttanut, siellä missä olen liikkunut mm. työn vuoksi. Ensimmäistäkään moitetta en ole kuullut, että olen "vain" helluntalainen, en uskovien enkä uskomattomien taholta.

Olen tullut toistuvasti siihen johtopäätökseen, että yhteyden vaaliminen on merkityksellisintä omassa seurakunnassa. Monessa seurakunnassa on henkilöitä, joiden slogan on "koen yhteyttä yli kirkkokuntarajojen".  Heidän yhteytensä usein onkin parempi "kirkkokuntiin", kuin omaan paikalliseen veljes- ja sisaryhteyteen, jota edustaa mm. helluntaiseurakunta. Ollaan "etsijöitä" kuulumalla johonkin, mutta ikäänkuin "leijutaan" näkyvän yhteisön yläpuolella.

Uskova, joka pyrkii yhteyteen oman "perheensä" kanssa, saa "sivutuotteena" tuntea yhteyttä Hengessä uudestisyntyneitten kanssa yleensä.
« Viimeksi muokattu: 05.04.14 - klo:12:04 kirjoittanut Saldo »

Saldo

  • Vieras
Vs: Takaisin yhteyteen
« Vastaus #5 : 05.04.14 - klo:11:57 »
Mitä Helluntaikirkon "temppelinharjalle" nostamisyritykseen tulee, niin siihen niinkuin kaikkeen inhimilliseen päteen Gamalielin neuvo Apt. 5:38, "… sillä jos tämä hanke eli tämä teko on ihmisisitä, niin se tyhjään raukeaa".

Edes hankkeen alottajat eivät halua julkisesti keskustella Helluntaikirkon tarpeellisuudesta. Kuitenkin "kirkollinen" henki tullee yrittämään tunkeutua Pyhän Hengen kilpailijaksi. Pidän sitä maallistumisena ja se vaanii Jumalan Seurakuntaa koko ajan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Takaisin yhteyteen
« Vastaus #6 : 05.04.14 - klo:12:10 »
Etkö ole kuullut, että epäily on tyranniuden rikoskumppani!   ;D   8)    ???

Leikki leikkinä, mutta minusta tulisi uskoa kaikista hyvää niin kauan, kunnes toisin tulee todistetuksi.

Muuten meistä tulee vainoharhaisia, jolloin oletamme peikkoja olevan sielläkin, missä niitä ei ole.

Toki sinisilmäisyydestäänkin joutuu kärsimään, mutta ennemmin kärsin sinisilmäisyydestäni,
kuin siitä, että olen leimannut jonkun syyttä omilla epäillyilläni.
Silloin saattaa joutua viaton ihminen kärsimään minun epäuskoisuuteni vuoksi ja se ei ole hyvä, se.
Seurakuntajohtajat ja muut vaikuttajat eivät ole mitään viattomia kärsiviä. He ovat itse olleet aikaansaamassa nykytilanteen. Monissa käänteissä he ovat menettäneet uskottavuutensa, koska julkituotujen tavotteiden taustoilla on vuosien saatossa ollut jotain muuta. Uskottavuuden palauttaminen vaatii aikaa ja tekoja.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Takaisin yhteyteen
« Vastaus #7 : 05.04.14 - klo:16:37 »
Etkö ole kuullut, että epäily on tyranniuden rikoskumppani!   ;D   8)    ???

Leikki leikkinä, mutta minusta tulisi uskoa kaikista hyvää niin kauan, kunnes toisin tulee todistetuksi.

Muuten meistä tulee vainoharhaisia, jolloin oletamme peikkoja olevan sielläkin, missä niitä ei ole.

Toki sinisilmäisyydestäänkin joutuu kärsimään, mutta ennemmin kärsin sinisilmäisyydestäni,
kuin siitä, että olen leimannut jonkun syyttä omilla epäillyilläni.
Silloin saattaa joutua viaton ihminen kärsimään minun epäuskoisuuteni vuoksi ja se ei ole hyvä, se.
Seurakuntajohtajat ja muut vaikuttajat eivät ole mitään viattomia kärsiviä. He ovat itse olleet aikaansaamassa nykytilanteen. Monissa käänteissä he ovat menettäneet uskottavuutensa, koska julkituotujen tavotteiden taustoilla on vuosien saatossa ollut jotain muuta. Uskottavuuden palauttaminen vaatii aikaa ja tekoja.
Tarkoitatko, että Jeesus on menettänyt uskottavuutensa joiden ihmisten takia, ja nyt Jeesuksen uskottavuutta pitää yrittää palauttaa?

Sillähän ei ole mitään merkitystä, onko jokin uskonliike uskottava vai ei.
Jumalasta on kysymys.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Takaisin yhteyteen
« Vastaus #8 : 05.04.14 - klo:16:41 »
Etkö ole kuullut, että epäily on tyranniuden rikoskumppani!   ;D   8)    ???

Leikki leikkinä, mutta minusta tulisi uskoa kaikista hyvää niin kauan, kunnes toisin tulee todistetuksi.

Muuten meistä tulee vainoharhaisia, jolloin oletamme peikkoja olevan sielläkin, missä niitä ei ole.

Toki sinisilmäisyydestäänkin joutuu kärsimään, mutta ennemmin kärsin sinisilmäisyydestäni,
kuin siitä, että olen leimannut jonkun syyttä omilla epäillyilläni.
Silloin saattaa joutua viaton ihminen kärsimään minun epäuskoisuuteni vuoksi ja se ei ole hyvä, se.
Seurakuntajohtajat ja muut vaikuttajat eivät ole mitään viattomia kärsiviä. He ovat itse olleet aikaansaamassa nykytilanteen. Monissa käänteissä he ovat menettäneet uskottavuutensa, koska julkituotujen tavotteiden taustoilla on vuosien saatossa ollut jotain muuta. Uskottavuuden palauttaminen vaatii aikaa ja tekoja.
Tarkoitatko, että Jeesus on menettänyt uskottavuutensa joiden ihmisten takia, ja nyt Jeesuksen uskottavuutta pitää yrittää palauttaa?

Sillähän ei ole mitään merkitystä, onko jokin uskonliike uskottava vai ei.
Jumalasta on kysymys.
Tässä ketjussa ei keskustella Jeesuksen uskottavuudesta, en ymmärrä miten viestini voi niin tajuta. RV on ollut helluntaikirkon asialla, joten lähinnä on kyse sen uskottavuudesta.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Takaisin yhteyteen
« Vastaus #9 : 05.04.14 - klo:17:19 »
Etkö ole kuullut, että epäily on tyranniuden rikoskumppani!   ;D   8)    ???

Leikki leikkinä, mutta minusta tulisi uskoa kaikista hyvää niin kauan, kunnes toisin tulee todistetuksi.

Muuten meistä tulee vainoharhaisia, jolloin oletamme peikkoja olevan sielläkin, missä niitä ei ole.

Toki sinisilmäisyydestäänkin joutuu kärsimään, mutta ennemmin kärsin sinisilmäisyydestäni,
kuin siitä, että olen leimannut jonkun syyttä omilla epäillyilläni.
Silloin saattaa joutua viaton ihminen kärsimään minun epäuskoisuuteni vuoksi ja se ei ole hyvä, se.
Seurakuntajohtajat ja muut vaikuttajat eivät ole mitään viattomia kärsiviä. He ovat itse olleet aikaansaamassa nykytilanteen. Monissa käänteissä he ovat menettäneet uskottavuutensa, koska julkituotujen tavotteiden taustoilla on vuosien saatossa ollut jotain muuta. Uskottavuuden palauttaminen vaatii aikaa ja tekoja.
Tarkoitatko, että Jeesus on menettänyt uskottavuutensa joiden ihmisten takia, ja nyt Jeesuksen uskottavuutta pitää yrittää palauttaa?

Sillähän ei ole mitään merkitystä, onko jokin uskonliike uskottava vai ei.
Jumalasta on kysymys.
Tässä ketjussa ei keskustella Jeesuksen uskottavuudesta, en ymmärrä miten viestini voi niin tajuta. RV on ollut helluntaikirkon asialla, joten lähinnä on kyse sen uskottavuudesta.
Tarkoitin vain, että onko sillä oikeastaan mitään merkitystä, onko jokin kirkko tai liike tai muu porukka uskottava vai epäuskottava.
Miksi niiden pitäisi vakuutella tai todistaa uskottavuuttaan?

Mikään oppi tai hengellinen  liike ei tee kenestäkään Jeesuksen seuraajia, vaikka se olisi kuinka uskottava.
Kenenkään ihmisen tai minkään porukan ei tarvitse eikä kannata yrittää todistella Jeesuksen uskottavuutta.
Kukaan ei tule Hänen luokseen Jumalan vetämättä.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Takaisin yhteyteen
« Vastaus #10 : 13.04.14 - klo:12:17 »
Todellinen yhteys olisi sitä ettei ahdingossa olevaa eristetä autiuteen olemalla vastaamatta ja noteeraamatta häntä , se on normaalia rankaisemista eristysselleissä mutta lienee Jumalan tahdon vastaista hylkäämistä.

Miten luulee yksilö voivansa arvostella seurakunnan tapaa toimia jos itse toimii samoin ?

Yksilö joka ei käyttäydy sivistyneesti kuten muut tahtoo hyljätään kunnes se alistuu olemaan "kiltti ja hiljaa" näin saadaan säyseitä laumaeläimiä jotka tottelevat kaikkea hypetystä seurakunnassa. Mutta miten hypetyksen arvostelija sitten kuitenkin voi itse toimia samoin ?

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Takaisin yhteyteen
« Vastaus #11 : 03.05.14 - klo:10:09 »
....... toisinaa en yhtään ihmettele ettei mulle vastata  :-[

mä en itsekään aina ymmärrä mitä olen aikaisemmin yrittänyt sanoa  ;D   ::)



tässä taisin tarkoittaa että se muutos alkaa ruohonjuuritasolta, jos osaa elää sovussa keskustelufoorumeilla niin ehkä sitten osaa seurakunnassakin :)

tai

foorumilla voisi harjoitella sitä "toisen ymmärtämistä ja sovittelua" kun törmää aiheeseen, jota ei tajua tai jossa toivoo vastauksia.....

eli jos joku luulee olevansa toisten opettaja voisi vastata oikeisiin kysymyksiin eikä selitellä omiaan ........... hhmmm mitäköhän tuokin taas tarkoitti ?

....... siis eikös lopulta hyvä opettaja ole sellainen joka osaa selittää NIITÄ asioita jotka toisia askarruttaa eikä vaan syöttää tyhjää infoa ? jota kukaan ei kaipaa tai tarvitse ?

P.s. olen itse ollut varsinainen infonsyöttäjä joten en puhu kovin korkealta tässä parannuksen teon ehdotuksessa  :-\   :)

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Takaisin yhteyteen
« Vastaus #12 : 03.05.14 - klo:10:28 »
Lainaus
foorumilla voisi harjoitella sitä "toisen ymmärtämistä ja sovittelua" kun törmää aiheeseen, jota ei tajua tai jossa toivoo vastauksia.....

Totta ja jos ei ymmärrä toista aina voi kysyä miksi ja millä perusteella sanot näin tahi näin!

eli olenko joskus tahi missään kieltäytynyt vastaamasta kuten esim sinä ?

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Takaisin yhteyteen
« Vastaus #13 : 03.05.14 - klo:10:33 »
anteeksi minulla oli pitkä kirjoitus kesken  :(

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Takaisin yhteyteen
« Vastaus #14 : 03.05.14 - klo:10:59 »
Totta :)
itselläni on usein sama ongelma eli en ehdi vastaamaan heti ja kaikille.
No sinun kirjoittelu on vieläkin viimevuodelta eli kun sitten olet kaikki tärkeät saanut kirjoitettua toki ehdit vastata ?
eli ei toki kiirettä, tosin ehdit syyttää minua aina välillä pienillä kommenteilla valehtelijaksi ?

eli ei ihan kaikki aika mene turhuuteen !

ja kuten edelliseen laitoin voin se myös leikata ja liittää tähän :)

Lainaus
Totta ja jos ei ymmärrä toista aina voi kysyä miksi ja millä perusteella sanot näin tahi näin!
eli olenko joskus tahi missään kieltäytynyt vastaamasta kuten esim sinä ?