Kirjoittaja Aihe: Raamatun lukemisesta  (Luettu 33131 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #180 : 03.01.21 - klo:17:26 »
Kai tääkin juttu sopii tähän ketjuun. Eli teema raamatun lukeminen yksin vs. toisten kanssa.

 En ole käynyt missään hengellisessä tilaisuudessa pandemian alkamisen jälkeen. En edes zoom tapaamisissa. Tänään tein poikkeuksen. Aloin käymään raamattupiirissä vuosi sitten seurakunnassa missä olen viime aikoina käynyt, siis ennen pandemiaa. Mutta se tyssäsi viime maaliskuussa. Nyt alkavat uutta kirjaa, 1. Pietarin kirjettä, livenä ja zoomissa samaan aikaan.

Eli liityin heidän zoomraamattupiiriinsä tänään. Alkoi tuntua että olen liian eristynyt varsinkin kun tää foorumikin on ollut hyvin hiljainen viime aikoina.

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 263
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #181 : 21.01.21 - klo:21:42 »
Viime aikoina olen  melkein päivittäin lukenut rohkaisuksi itselleni, etenkin öisin heprealaiskirjeen 12 lukua jakeita 1-3.

On tarve lukea tätä jatkuvasti. Lainaan Novumia kyseisten jakeiden selitystä.


1. Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa,
2. silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle.
3. Ajatelkaa häntä, joka syntisiltä on saanut kärsiä sellaista vastustusta itseänsä kohtaan, ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne.


Novum
Jeesus olkoon esikuvamme!
1. Sanat "sentähden, kun" osoittavat, että tämä kehotus perustuu niistä henkilöistä kerrottuihin esimerkkeihin, jotka olivat saaneet hyvän todistuksen uskostaan (11:4-40). Tämä "suuri todistajien pilvi" ei tarkoita sitä, että nämä henkilöt tarkkailisivat taivaasta kaikkea, mitä maan päällä tapahtuu. Pyhät lepäävät eikä heitä enää askarruta se, mitä täällä tapahtuu. Tässä tarkoitetaan todistajia, joiden elämä, työ, kärsiminen ja kuolema kertovat heidän uskostaan. He todistavat meille Raamatun ja muun historiallisen tiedon välityksellä, että he olivat uskon sankareita. Urheilijat haluavat vapautua kaikesta, mikä haittaa ja estää hyvää suoritusta, ja meidänkin tulee tehdä samoin. "Syntiä" verrataan väljään vaatteeseen, joka kietoutuu juoksijan jalkoihin ja estää hänen eteenpäin pääsyään. "Kestävyys" ei ole passiivisuutta, vaan sinnikkyyttä.
2. Nyt kirjoittaja paljastaa kristityn kestävyyden salaisuuden. Vain se, joka katsoo Jeesukseen, saa tarpeeksi voimaa kyetäkseen suorittamaan kilpailun loppuun. Hän, joka nyt hallitsee taivaassa, kärsi kerran maan päällä, ja on täydellinen esikuvamme. Maanpäällisen elämänsä aikana hän kulki uskon tietä. Hän "on uskon alkaja", alullepanija ja myös sen täydelliseksi tekijä. Lupaukset täyttyvät lopullisesti hänessä.
 Herran kuritus
3. "Vastustus" voi aiheuttaa "väsymistä" ja lannistumista, mutta meille on annettu esikuvaksi hänet, joka ei koskaan menettänyt toivoansa. Hän ei koskaan väsynyt noudattamaan Jumalan tahtoa. Hänen aikalaisensa halveksivat häntä. He vastustivat hänen suunnitelmiaan, ymmärsivät hänet väärin ja tekivät pilkkaa hänestä. Mutta siitä huolimatta hän jatkoi elämänuraansa. Meidänkin tulee kulkea eteenpäin velvollisuuden tiellä, mutta pystyäksemme siihen meidän tulee katsoa häneen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #182 : 21.01.21 - klo:23:31 »
Juu tuo kohta on todella rohkaiseva ja lohdullinen. Ja jotenkin asettaa ajatukset oikeilla uomilleen.

Muuten tuon psalmin 73 jae mikä on alakaneettinasi oli minulle hyvin tärkeä nuorena lukioikäisenä kun olin juuri tullut uskoon. Tein selvän valinnan sen suhteen mihin keskityn omassa elämässäni ja mihin en ja tuo auttoi minua niinkuin rajanvetoon ja hyväksymään sen että tän päätöksen tein todella yksin, siis ilman kavereita ja heidän mielipidettään kysymättä.

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 263
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #183 : 23.01.21 - klo:20:36 »
Juu tuo kohta on todella rohkaiseva ja lohdullinen. Ja jotenkin asettaa ajatukset oikeilla uomilleen.

Muuten tuon psalmin 73 jae mikä on alakaneettinasi oli minulle hyvin tärkeä nuorena lukioikäisenä kun olin juuri tullut uskoon. Tein selvän valinnan sen suhteen mihin keskityn omassa elämässäni ja mihin en ja tuo auttoi minua niinkuin rajanvetoon ja hyväksymään sen että tän päätöksen tein todella yksin, siis ilman kavereita ja heidän mielipidettään kysymättä.
Minullekin tuo psalmin jae on tärkeä. Se on oikeastaan samaa teemaa, mitä heprealaiskirje sanoo 12:1-3.

Ilahduttavaa, että nuorena tartuit kiinni jakeeseen, joka kertoo mikä sinulle oli tärkeintä. Se kantoi, Hän kantoi!