Kirjoittaja Aihe: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä  (Luettu 53499 kertaa)

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #45 : 18.02.14 - klo:09:08 »
Muutama yhteislaulu seurakunnan tilaisuudessa riittäisi (laulukirjasta). Itse en myöskään jaksa kuunnella esityksiä ???
Kerran oli suorastaan kidutusta kun afrikkalaiset esittivät monta pitkää laulua perätysten ja itse ei niistä edes ymmärtänyt hölkäsen pöläystä >:(
Eikös konsertit voisi olla erikseen ::)
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #46 : 18.02.14 - klo:10:07 »
Veit sanat suustani. ;)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #47 : 18.02.14 - klo:12:38 »
Olen joka tapauksessa vuosikymmeniä ihmetellyt sitä asiaa, miksi musikaalisuus ja uskovaisuus liittyvät niin saumattomasti toisiinsa.
Miksi juuri musiikki, eikä jokin muu taiteen laji?

Muuttaako Herra tosiaan muut uskovat laulu- ja soittotaitoisiksi uskoontulon yhteydessä,
vai kutsuuko Hän etupäässä vain musikaalisesti lahjakkaita yhteyteensä,
jotta ylistyslaulut soivisivat puhtaasti?

Tarkkailin jokin aika sitten erästä keski-ikäistä mies.  Tiedän hänen olleen juoppo, lähes alkoholisti, ja eläneen kokosydämisesti nais- ja ravintolamaailmassa.
Hän tuli hyvin lyhyessä ajassa uskoon ja on nyt srk:ssa.
Olen kuullut muutaman kerran hänen osallistuvan yhteislauluihin. 
Ääni on voimakas, kaunis, melodinen, ja hän laulaa erittäin varmalla tavalla, katse lähes kattoon luotuna, tuskin laulukirjaan vilkaisten.

Miten hänkin voi saada tuollaisen minulle täysin käsittämättömän taiteellisen kyvyn yhtäkkiä?
Miten sävelet ja pitkät, monimutkaiset laulujen runot voivat olla
noin vaan itsestäänselviä heti sen jälkeen, kun on tullut uskoon?

En ole sillä tavalla kateellinen musikaalisille, ettenkö soisi heille Jumalan antamaa lahjaa ja kykyjä.
Mutta olenko todella ainoa tällainen täysin musiikiton uskova?
Muita en ole ainakaan tavannut.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #48 : 18.02.14 - klo:13:18 »
Liika musiikin käyttö on yksi sielunvihollisen tehokkaimmista aseista seurakunnan ja kristillisen uskon tuhoamisessa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #49 : 18.02.14 - klo:13:27 »
Onhan siellä Raamatussa paljon esimerkiksi Daavidin lauluja ja puhutaan siitä kuinka loputtomasti lauletaan taivaassa. Kyllä laulu on Jumalan lahjaa ja sillä on oma paikkansa kunhan se ei varasta esimerkiksi aikaa saarnalta hengellisissä tilaisuuksissa.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #50 : 18.02.14 - klo:13:42 »
Olen joka tapauksessa vuosikymmeniä ihmetellyt sitä asiaa, miksi musikaalisuus ja uskovaisuus liittyvät niin saumattomasti toisiinsa.
Miksi juuri musiikki, eikä jokin muu taiteen laji?

Muuttaako Herra tosiaan muut uskovat laulu- ja soittotaitoisiksi uskoontulon yhteydessä,
vai kutsuuko Hän etupäässä vain musikaalisesti lahjakkaita yhteyteensä,
jotta ylistyslaulut soivisivat puhtaasti?

Tarkkailin jokin aika sitten erästä keski-ikäistä mies.  Tiedän hänen olleen juoppo, lähes alkoholisti, ja eläneen kokosydämisesti nais- ja ravintolamaailmassa.
Hän tuli hyvin lyhyessä ajassa uskoon ja on nyt srk:ssa.
Olen kuullut muutaman kerran hänen osallistuvan yhteislauluihin. 
Ääni on voimakas, kaunis, melodinen, ja hän laulaa erittäin varmalla tavalla, katse lähes kattoon luotuna, tuskin laulukirjaan vilkaisten.

Miten hänkin voi saada tuollaisen minulle täysin käsittämättömän taiteellisen kyvyn yhtäkkiä?
Miten sävelet ja pitkät, monimutkaiset laulujen runot voivat olla
noin vaan itsestäänselviä heti sen jälkeen, kun on tullut uskoon?

En ole sillä tavalla kateellinen musikaalisille, ettenkö soisi heille Jumalan antamaa lahjaa ja kykyjä.
Mutta olenko todella ainoa tällainen täysin musiikiton uskova?
Muita en ole ainakaan tavannut.

Minä olen tavannut muitakin joilla ei ole sävelkorvaa, eräs sisar lauloi takanani kuin sumutorvi ja kovaa..ei mennyt ollenkaan nuotilleen,
muttei se häntä näyttänyt haittaavan. Kuorossa oli eräs "oopperalaulaja" tyyppinen mies jota sitten toiset kuorolaiset karsastivat.
Olen myös huomannut ihmisiä jotka eivät laula ollenkaan. Mutta eiköhän sitten taivaassa lauleta täydellisesti, jos nyt täällä maan päällä
laulu ei niin sujuisikaan  :)
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #51 : 23.02.14 - klo:19:52 »
FIDAn Euroopan johtaja Mikkonen piti tänään mielenkiintoisen ja hengellisestikin antoisan puheen päiväkokouksessa.
Lähetyskäskyä ei ole vielä läheskään saatettu loppuun.
Evankeliumista tietämättömiä on vielä hyvin paljon maapallolla.
Täällä pimeässä Espanjassakin on syntynyt vuoden aikana paljon uusia uskovien seurakuntia.
Room.-katolilaisuus on sumentanut ihmisiltä vuosisatoja Raamatun totuudet,
joten lähetystyötä tarvitaan.

Tilaisuudessa soitti viulua Serguei Popov.  Kuulemma hyvin arvostettu ja kuuluisa.
Musiikkitajuttomana henkilönä ihmettelin, miksi hän soitti nauhoitetun orkesterinsoiton säestyksellä (vai kumpiko säesti kumpaako?).
Ikäänkuin orkesterissakin olisi ollut viulunsoittoa, joten tuli vaikutelma (varmaan vain minulle), että hän vain sahaili leikisti viulullaan, mutta ääni tuli CD:ltä. 
Mutta ei kai niiin ollut.
Eiköhän viululla voi soittaa vain ikään kuin naturellisti, ilman taustaorkesteria?

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #52 : 23.02.14 - klo:19:55 »
Juu hän on hyvin arvostettu taitava viulisti.

Taisto

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #53 : 23.02.14 - klo:20:22 »
Liika musiikin käyttö on yksi sielunvihollisen tehokkaimmista aseista seurakunnan ja kristillisen uskon tuhoamisessa.
Tämä on aika kova väite. Onko se todella sielunvihollisen ase, ja voidaanko sillä
(siis liialla musiikilla) tuhota seurakunta ja usko?

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #54 : 23.02.14 - klo:21:06 »
Aamulla nukuin pommiin (lomalla) joten aamukirkko jäi väliin. Illalla olin kirkossa auttamassa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #55 : 23.02.14 - klo:21:20 »
Liika musiikin käyttö on yksi sielunvihollisen tehokkaimmista aseista seurakunnan ja kristillisen uskon tuhoamisessa.
Tämä on aika kova väite. Onko se todella sielunvihollisen ase, ja voidaanko sillä
(siis liialla musiikilla) tuhota seurakunta ja usko?

Väite on kieltämättä kova, mutta sille on katetta melko paljon. Olen maininnut aiemmin Watchman Neen, joka näki tämän jo 1930-luvulla. Netistä löytyy paljon tietoa ja itsellänikin on asiasta kirjallista materiaalia runsaasti lähes 20 vuoden ajalta.

Yksi vahvimmista todisteista on kirja: Herramme Jeesuksen Kristuksen uusi evankeliumi, joka on kokonaisuudessaan koottu henkioppaitten sanomista. Siellä musiikin arvostus on tosi korkealla.

Jonkinlainen keskustelu pitäisi käydä myös "bändikristillisyydestä", jossa kaikki musiikki kelpaa. Itse olen sitä mieltä, että nimenomaan tämä virtaus tuhoaa elävää kristillisyyttä ennenkuulumattoman tehokkaasti. Jos haluat hajottaa jonkun seurakunnan, niin koeta saada sinne mahdollisimman paljon kaikenlaista "modernia" musiikkia.
« Viimeksi muokattu: 23.02.14 - klo:22:00 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #56 : 23.02.14 - klo:21:23 »
Lainaus
Tilaisuudessa soitti viulua Serguei Popov.  Kuulemma hyvin arvostettu ja kuuluisa.

ICEJ:n pelimannipelle ja mummojen viihdyttäjä. Kuuluisa tuskin muissa piireissä.

Käynyt läpi Neukkulan rautaisen muusikkokoulutuksen ja viulun ääni on (muistaakseni) ihana.

En vain pidä tuosta tyylistä soittaa juutalaissävyisiä viihteellistettyjä sävelmiä taustakompin ja Israelin maisemien säestyksellä, väliin hypähdellen  ja tanssahdellen mummojen ihastukseksi. Tai muita imeliä hengellisiä sävelmiä vaikka Suomen maisemat taustanaan. Tv7lta niitä olen nähnyt.

Popovin taiteilijaperhe on vakiviihdyttäjiä  lehtimajanjuhlilla Jerusalemissa. Vaimo ja tytär ovat balettitanssijoita ja koko perheen esitykset ovat sitten jotain ylistystä.

Luulenpa, että vaikutelmasi oman äänitteen päälle näytiksi soittamisesta on oikea.
Ilman mukaansatempavaa taustakomppia olisi tietysti vähemmän viihdyttävää.

Olen näin negatiivinen.
« Viimeksi muokattu: 23.02.14 - klo:21:30 kirjoittanut Hilema »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #57 : 23.02.14 - klo:21:34 »
Popovin taiteilijaperhe on vakiviihdyttäjiä  lehtimajanjuhlilla Jerusalemissa. Vaimo ja tytär ovat balettitanssijoita ja koko perheen esitykset ovat sitten jotain ylistystä.


En tiedä mikä tilaisuus tämä on, mutta mielestäni tämä on lähinnä ns. kansanmusiikkia eikä hengellistä musiikkia.

http://www.youtube.com/watch?v=9upnqzE4l1s


Tämä on Porista lehtimajan juhlilta

http://www.youtube.com/watch?v=WEPUrxnLtrA

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #58 : 23.02.14 - klo:21:58 »
Popovin taiteilijaperhe on vakiviihdyttäjiä  lehtimajanjuhlilla Jerusalemissa. Vaimo ja tytär ovat balettitanssijoita ja koko perheen esitykset ovat sitten jotain ylistystä.


En tiedä mikä tilaisuus tämä on, mutta mielestäni tämä on lähinnä ns. kansanmusiikkia eikä hengellistä musiikkia.

http://www.youtube.com/watch?v=9upnqzE4l1s


Tämä on Porista lehtimajan juhlilta

http://www.youtube.com/watch?v=WEPUrxnLtrA

En käsitä tätä juutalaisuuden ujuttamista kristilliseen seurakuntaan. Olen ollut kerran lehtimajanjuhlilla Jerusalemissa ja se yksi kerta riitti. Näin ja kuulin tarpeeksi. En syty siihen menoon, enkä näe sen millään tavoin edistävän sitä asiaa, mitä meillä on Kristuksessa.

Olen sen verran lihallinen, että ymmärrän veljeä, joka kertoi vain katselleensa kengänkärkiään, kun nämä tanssitytöt pyörähtelivät siinä lähituntumassa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Taisto

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #59 : 24.02.14 - klo:20:33 »
Jos haluat hajottaa jonkun seurakunnan, niin koeta saada sinne mahdollisimman paljon kaikenlaista "modernia" musiikkia.
Millainen musiikki on mielestäsi pahinta?
- kevyt, ei siis raju eikä liian metelöivä, bändimusiikki (joka voi olla myös kaunista ja melodista)
- raskas bändimusiikki (ääripäänä ehkä black metal, tai joidenkin uskovien tuottava hevi
  jota he kutsuvat nimellä "white metal")
- perisuomalainen "synkistelevä" hengellinen kuorolaulu ("minä vaivainen oon" tms.)
- moderniin tyyliin esitettävä yksinlaulu
- uuden tyylin mukainen kuorolaulu (siis uusia, uudentyylisiä kappaleita)
- kitarasäestyksellä esitettävä soololaulu, "trubaduurimusiikki", kappaleet perinteisiä hengellisiä lauluja (herätyslauluja)
- ylistyslaulut
- jokin muu?

Kun nyt mietin näitä tyylilajeja - ja varmasti niitä löytyy paljon muitakin - niin enpä voi olla
ajattelematta, että musiikkia taitaa olla liikaa. Mutta onko sen vaikutus niin suuri, että
se on tehokas uskon tuhoaja? Uskon tuhoajia on länsimaisessa "hyvinvointivaltiossa"
paljon muitakin...