Torontolaisuus sisälsi monia vaikeasti hahmoteltavia elementtejä. Niistä hahmottuu tietynlainen kokonaisuus, vaikka niitä kutakin tarkasteltaisiin erillisinä. Itse olisin niin rohkea, että kuvaisin sitä parilla sanalla: "hengen vuodatus". Muuten ei ole selitettävissä, että se niin lyhyessä ajassa tuli maailmanlaajuiseksi liikkeeksi ja valtasi useimmat seurakunnat myös Suomessa. Jälki näkyy tänäkin päivänä siten, että sen vaikutuksen näkee selvästi lähes kaikissa seurakunnissa vaikkakin ikäänkuin piilossa olevana. Torontolaisuuden yhteydesessä käytettiin termiä: tarttuva usko. On kuitenkin tarpeen muistaa, että vain sairaudet leviävät tarttumalla, ei terveys.
Tässä esimerkkejä torontolaisuuden tunnusomaisista piirteistä:
1. Voimakkaat tunnekokemukset
2. Holtiton käyttäytyminen
3. Kritiikki kielletty
3. Vanha on "hapantunutta"
4. Paljon uusia johtajia
5. Viha toisinajattelevia kohtaan
6. Oudot opetukset
7. Opetus: Kaikki musiikki neutraalia ja siten hyväksyttävä myös seurakunnissa
8. Tanssi seurakunnissa yleistyi
9. Hajoitti lähes kaikki seurakunnat, missä sai jalansijaa
Liittyen kohtaan
3. Krtitiikki kielletty.
Olen itse kuullut eräässä hurmahenkisessä kokouksessa pääpuhujan taholta uhkaavan äänensävyn kera, että arvostelu tai toisinajattelu ei ole sallittua tai rangaistuksetta hyväksyttävää. Jos se ei ole sallittua tai rangaistuksetta hyväksyttävää, miksi se ihminen, joka on eri mieltä, ei voisi soveltaa samaa periaatetta hurmahenkisenä pitämäänsä ajatteluun nähden? Jos toinen ihminen korottaa itsensä muiden yläpuolelle ilman hyviä ja uskottavia argumentteja, on toisellakin oikeus häneen nähden korottaa itsensä hänen yläpuolelle, jos mitään hyviä ja uskottavia argumentteja ei tarvita (esim. hurmahenkisen kritiikin kieltäjän taholta) tai niille voi kääntää selkänsä ja silti korottaa itsensä muiden yläpuolelle.
On mielestäni eräänlaista sokeutta tai sellaisen arvostelun, mitä soveltaa muihin, itseensä soveltamattomuutta, jos korottaa itsensä tai ajattelunsa ilman hyviä ja uskottavia argumentteja muiden yläpuolelle, mutta kuitenkin antaa ymmärtää, että muut ovat väärässä, vaikka ei salli heidän esittää argumentteja tai pitää niitä lähtökohtaisesti väärinä tai rangaistuksen ansaitsevina. Jeesus on ilmeisesti samaa mieltä:
"Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi? Kuinka voit sanoa veljellesi: 'Annapa kun otan roskan silmästäsi', kun omassa silmässäsi on hirsi? Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä." (Matt. 7:3-5)
Jos itsensä arvostelun yläpuollelle korottavalle johtaja tai seurakunta vaatii esim. hyviä perusteluja tai argumentteja muilta näiden omien näkemysten suhteen, mutta itse korottaa itsensä arvostelun yläpuolelle tai tilaan, jossa toisten argumenteilla ei ole mitään merkitystä, kyseinen taho edellyttä muilta sitä, mitä se ei itseltään edellytä.