Edellä Oloneuvoksen mainitsemista kirjoista ainoa tuttu on Jörg Zinkin kirja.
Luin sen kauan sitten ja muistan saaneeni siitä paljon.
Luen nykyään aika vähän ihmisten kirjoittamia hengellisiä kirjoja.
Kun luen jotakin, tulee usein vaikutelma Jumalan Sanan selittelystä, tulkitsemisesta,
arvostelemisesta ja joskus jopa vähättelystä.
Myös oppien rakentelu tai kirjoittajan omaksuman oppijärjestelmän pönkittäminen häiritsee.
Kun sitten tartun Raamattuun, huomaan taas kerran,
että siellähän kaikki on jo sanottu.
Tietysti ymmärrän, että joillakin ihmisillä on opettamisen lahja, ja Jumala käyttää heitä välikappaleena antamaan toisille suullista tai kirjallista opastusta.
Mutta lukijan tai kuulijan vastuulla on ottaa vastaan vain sellaista, joka on Sanan mukaista.
Nyt olen muutaman kuukauden lukenut päivittäin pari lukua Kommentaariraamattua (Sana Elämään) ja iloitsen siitä kovasti.
Aluksi tuntui hiukan turhalta lukea melkein jokaiseen jakeeseen tai yksittäisiin sanoihin liittyviä kommentteja.
Mutta olen muuttanut mieleni.
Jumala puhuu minulle entistä elävämmin Sanansa kautta, koska kommentit perustuvat useimmiten muihin Raamatun kohtiin ja kokonaisilmoitukseen, ja antavat siten tekstille syvempää hengellistä sisältöä.
Kyseessä ei siis ole kenenkään ihmisen suorittama tulkitseminen, vaan raamatunkohtien merkityksen ja taustan esille tuominen toisilla Sanan kohdilla.
Kommentaariraamatussa on tosin myös paikoitellen näkyvissä ihmisviisastelua,
esim. kohdissa, joissa jostakin vaikeatajuisesta jakeesta on viittaus ns. vapaaseen käännökseen.
Nämä "vapaat käännökset" voivat olla vaarallisia, koska niissä muunnellaan kirjoitettua Jumalan Sanaa.
Kyse ei siis ole kielellisistä vaihtoehtoisista käännöksistä, vaan yrityksistä selittää, mitä Jumala ko. kohdassa kommentin laatijan mielestä oikeasti yrittää sanoa nykypäivän lukijalle.
Joskus kommentit ovat asiallisia, mutta eivät aina.
Hienoin asia ko. teoksessa on se, että kommentointi on aina Jeesus-keskeistä,
Jumalan ja Hänen Sanansa pyhyyttä korostavaa ja tuo toistuvasti esiin pelastuksen perusasiat, siis Jeesuksen sovituskuoleman, ylösnousemisen
ja jokaisen henkilökohtaisen vastuun joko ottaa evankeliumi vastaan tai torjua se.
Yllätyinkin myönteisesti siitä,
että kommentit ovat avoimen tunnustuksellisia ja ratkaisukeskeisiä.