Kirjoittaja Aihe: Mies ja nainen alussa söivät kiellettyä Hedelmää, eli mitä ?  (Luettu 2795 kertaa)

Vastavoima

  • Vieras
 Alussa oli puu ja siinä hedelmä.

1 Moos 1:11 Ja Jumala sanoi: "Kasvakoon maa vihantaa, ruohoja, jotka tekevät siementä, ja hedelmäpuita, jotka lajiensa mukaan kantavat maan päällä hedelmää, jossa niiden siemen on". Ja tapahtui niin:

- tekevät siementä
- lajinsa mukaan
- kantaa hedelmää
- jossa niiden siemen on.
__________________________
Puita ja hedelmiä

5. Moos. 28:42 Tuhohyönteiset valtaavat kaikki sinun puusi ja sinun maasi hedelmän.

(5. Moos. 28 1 "Jos kuulet Herran, sinun Jumalasi, ääntä ja pidät tarkoin kaikki hänen käskynsä,
15 Mutta jos sinä et kuule Herran, sinun Jumalasi, ääntä etkä tarkoin pidä kaikkia hänen käskyjänsä)


Sananl. 11:30 Vanhurskaan hedelmä on elämän puu, ja viisas voittaa sieluja.
Wouuh !

Ilm. 22:2 Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.

Luuk. 6:43 Sillä ei ole hyvää puuta, joka tekee huonon hedelmän, eikä taas huonoa puuta, joka tekee hyvän hedelmän;
Luuk. 6:44 sillä jokainen puu tunnetaan hedelmästään. Eihän viikunoita koota orjantappuroista, eikä viinirypäleitä korjata orjanruusupensaasta.
_______________

tässä muutama puu ja niiden hedelmiä.
ja ollaan tarkkoina, yksikkö, hedelmä: jos asia yhteys on sama.

Nyt on monia puita ja hedelmiä, meille on iloksi tämä puu ja sen hedelmä:

Gal 5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
23 Sellaista vastaan ei ole laki.

(otin tarkoituksella mukaan seuraavan seikan, LAKI)

Nyt alussa, Jumala teki kaiken ja myös nämä kaksi "nimeltä" mainittua puuta.
eli:
9 Ja Herra Jumala kasvatti maasta kaikkinaisia puita, ihania nähdä ja hyviä syödä, ja elämän puun keskelle paratiisia, niin myös hyvän-ja pahantiedon puun.

- elämän puun keskelle paratiisia
- hyvän-ja pahantiedon puun.

"Ja Jumala näki, että se oli hyvä."
eli Jumala joka ei ole tehnyt ansaa ihmisille joten oletan että kaikki sitten oli hyvää, eikä osa pahaa.

Laki eli käsky kielsi syömästä tästä yhdestä puusta.
Muuten ei ollut kieltoa joten taivaassa tahi uudessa maassa ei ole LAKIA mutta toki puita ? ja sitten kaikki on luvallista sillä Laki on se joka kieltää !
eli taivaassa kukaan ei voi tehdä pahaa sillä siellä ei ole määritystä mikä on pahaa ?

no sama se.
ja sitten sepustuksen jälkeen, asiaan:

Mikä hedelmä oli se mitä mies ja nainen söi ?

6 Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi.

Oliko kyseessä yksi hedelmä josta molemmat söivät vai molemilla oli oma hedelmä ?
Itse tulkitsen että samasta omenasta söivät, kenties purivat omenaa yhtäaikaa :)

Tämä ei ollut Elämän Puun hedelmä eli Jumalan Pyhän Hengen Hedelmä joka on sitten mainittu ja "listattu", älyttömille Galatalaisille.

Hedelmän "sisäinen" elämä on kaikessa mukana sillä niissä on siemen joka kasvaa oman lajinsa mukaan ?
Tätä on oma tulkintani, näillä tiedoilla mitä nyt on saatavilla.

Nyt samoin kuin hyvät hedelmät tuottavat siementä, mikä 30, mikä 60, ja jopa 100 siementä.
Ja nämä siemenet sitten tuottavat uuden hedelmän vai uuden puun ?

Miten on, jos istutan omena puun ja otan siitä siemenen ja istutan sen, niin kasvaako siitä appelsiini puu ?
ei vaan omena puu, lajinsa mukaan.
Nyt jos syön Hengen Hedelmästä, niin se kasvaa ja vaikuttaa?
ja sitten hetken päästä myös toiset pääsevät syömään samaa hedelmää:
Iloa ja riemua ?

Nyt en tarkastele kuinka esim ilo kasvaa ja sitten tekee oman "puun" ja siihen uutta hedlmää, vaan toisen seikan kautta.

eli takaisin alkuun:
Nainen ekas, ja sitten mies, itse oletan että söivät samasta omenasta, yhtä aikaa.
ja vaikutus oli aika nopea.
_______________

NYT istu ja pala tahi jotain, Jumala ei nuhtele naista eikä tuomitse naista mutta tuomitsee miehen !

eli mikä on se hedelmä, jota mies ei saa syödä mutta nainen saa?
tämä on mutua ja tarvitse, eli odotan että YHDESSÄ tutkimme mitä Eeva ja Aadam söi ?

eli mikä saattaa olla se mitä he söivät ?
Jos hedelmä saattaa olla esim. iloa ja rauhaa ja rakkautta niin jos oli kyseessä samankaltainen hedelmä, mikä se saattaa olla ?
_____________________________________
saako kukaan kiinni mitä aivoittelen ?
ellei annan pienempiä paloja.

Miten on?

Vastavoima

  • Vieras
nyt voidaan kohta kohdalta käydä läpi mitä sanottiin ja kuka kenelle alussa.
____________
jos keskustelu tyrhtyy, kenties jatkan yksin puhelua.

nyt alussa:
1 Moos 3:

5 vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".

käärmeen lupaus eli tulla Jumalan kaltaiseksi, kuvaksi, oli vain naiselle, sillä MIES ON JO Jumalan kuva.
eli miehelle ei tullut mitään lisää, tästä hedelmän syönnistä.
mutta silmät aukenivat ja he huomasivat olevansa alasti.
(eikö he nähneet toisiaa nakusilla ennen hedelmän syömistä ? !)
mutta ei tästä elueesta nyt ellei ketju todella ole "elävä".
__________________

Nyt Jumala sanoo ja HUOM, kenelle:

9 Mutta Herra Jumala huusi miestä ja sanoi hänelle: "Missä olet?"
10 Hän vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi paratiisissa ja pelkäsin, sillä minä olen alasti, ja sentähden minä lymysin".
11 Ja hän sanoi: "Kuka sinulle ilmoitti, että olet alasti? Etkö syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?"

* * * MIEHELLE * * *
tässä Jumala puhuu Aadamille ja yksikössä eli vain miehelle, ei teille tahi te, vaan SINÄ (sinulle ei teille)
ja "kielsin sinua syömästä"
eli miehelle ei sekä että eli myös naiselle.
vain miehelle oli KÄSKY ÄLÄ syö,

Jos olen väärässä osoita paikka jossa Jumala kieltää naista !
__________
* * * NAISELLE * * *
13 Niin Herra Jumala sanoi vaimolle: "Mitäs olet tehnyt?" Vaimo vastasi: "Käärme petti minut, ja minä söin".

(ja huomaa ettei Jumala sano: Etkö syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?")

eli Jumala ei syytä mistään naista !
Jos olen väärässä osoita se paikka.
_________________
* * * käärmeeelle * * *

14 Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi.
15 Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."

Tässä pahan tekoa ei määritellä, mutta viittaus on, "tämän teit".
Jumala ei myöskään kysy käärmeeltä "mitäs teit", vaan heti sanotaan mitä ja miksi.

KOSKA.
eli paha sai tuomion eli rangaistuksen.
__________________
* * * NAISELLE * * *

16 Ja vaimolle hän sanoi: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva".

HUOM sana KOSKA eli syyte puuttuu !
__________________
* * * MIEHELLE * * *

17 Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;
18 orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä.

HUOM sana KOSKA ja NIIN.

Koska = syyte
Niin = tuomio
ja sitten rangaistus.
________________

eli naisella ei ole syytettä eli käskyä eli lakia.
ilman lakia ei ole syntiä ja ilman lakia ei ole rangaistusta.

Vastavoima

  • Vieras
 Nyt hedelmän syönnistä.

Toki me syömme Pyhän Hengen Hedelmää ?
Galatalaisille 5:22
_____________

Hedelmiä on montaa "mallia" ja tyyppiä.

5. Moos. 28:51 Se syö sinun karjasi hedelmän ja maasi hedelmän, kunnes sinä tuhoudut; se ei jätä sinulle mitään, ei jyviä ei viiniä eikä öljyä, ei raavaittesi vasikoita eikä lampaittesi karitsoita, kunnes on tehnyt sinusta lopun.

5. Moos. 28:53 Siinä hädässä ja ahdistuksessa, johon sinun vihollisesi saattaa sinut, sinä syöt oman kohtusi hedelmän, syöt poikiesi ja tyttäriesi lihaa, jotka Herra, sinun Jumalasi, on sinulle antanut.

karjan hedelmä
maan hedelmä
kohtusi hedelmä
jne jne jne

Sananl. 1:31 saavat he syödä oman vaelluksensa hedelmiä ja saavat kyllänsä omista hankkeistaan.
vaelluksen hedelmä, (hyvät ja pahat teot jne jne)

Sananl. 18:21 Kielellä on vallassansa kuolema ja elämä; jotka sitä rakastavat, saavat syödä sen hedelmää.
ja nyt sitten suun hedelmä eli puhe ?

Hoos. 10:13 Te olette kyntäneet jumalattomuutta, leikanneet vääryyttä ja syöneet valheen hedelmää; sillä sinä olet luottanut omaan tiehesi, sankariesi paljouteen.
valheen hedelmä !

Mal. 1:12 Mutta te häpäisette sen, kun sanotte: "Herran pöytä on saastutettu, ja sen hedelmän syönti on halpana pidettävä".

Mark. 11:14 Niin hän puhui ja sanoi sille: "Älköön ikinä enää kukaan sinusta hedelmää syökö". Ja hänen opetuslapsensa kuulivat sen.

jatkuu

Vastavoima

  • Vieras
 eli nyt esille, suun eli puheen ja valheen hedelmät.
eli on hedelmää joka on "valhetta" ja hedelmää mitä suu tekee eli antaa syötäväksi.

Nyt jos syömme puhdasta Sanan maitoa, on se eräs "hedelmä".
mutta hyväksi kuten gal 5:22 ja 1 Kor 13.

sitten valheen tahi petoksen hedelmä.
Miten voi syödä valheen hedelmää ?
______________
"Esimerkiksi kuva Eedenin puutarhan hedelmän syömisestä ei millään tapaa merkitse sitä, että nykyajassa syötäisiin hengen hedelmiä."

eli syödään tahi ei syödä ?

galatalaiset söivät hedelmää jota Pietari tarjosi, oliko hedelmä hyvää ?
eli ei ollut.

nyt mitä mahdollista hedelmää eevan "oli lupa" eli ei kielletty syömästä mutta aadam ei saannut syödä ?

suun hedelmää ?
valheen hedelmää ?
ilon hedelmää ?
seksuaalisen jonkin osan hedelmää ?
eli kohdun hedelmää ?
no jatketaan.

Vastavoima

  • Vieras
Pyhä Henki antaa suun hedelmää, esim oppi tahi joku tapaus, mistä saa hengen ravintoa, ei ole sitten esillä Raamatussa ?

eli uskova saa tahi on hyväksi että syö Pyhän Hengen hedelmää.
no leipä ei suoraan ole hedelmä mutta maan hedelmä ?
tahi karjan eli lammas (pääsiäs lammas)

no Jeesus söi jotain mikä ei ole leipää ja tuli siitä ravituksi.
mitä Hedelmää Jeesus söi:

Joh 4:
31 Sillävälin opetuslapset pyysivät häntä sanoen: "Rabbi, syö!"
32 Mutta hän sanoi heille: "Minulla on syötävänä ruokaa, josta te ette tiedä".
33 Niin opetuslapset sanoivat keskenään: "Lieneekö joku tuonut hänelle syötävää?"
34 Jeesus sanoi heille: "Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa.

Mitä Jeesus söi ?

voiko Jumalan tahdon tekeminen olla Jumalan "hedelmän" syömistä ?
_______________

Ihminen elää jokaisesta Sanasta jotka Jumalan suusta lähtee eli syö jotain ?
eli ekas maitoa ja sitten leipää ja sitten ydin rasvaa?

Vastavoima

  • Vieras
Jos on vastuuta on myös valtaa.
Mitä valtaa eevalla oli, ja keneen nähden ?
Jumalaa ?
Mieheen ?

jos ei ole valtaa missä vastuu eli jos ei ole ruokaa ei voi syödä !
Eevalla ei ole valtaa Jumalaa eikä mieheen !

mutta tuleviin lapsiin on, mutta se on toinen seikka.

eli missä on eevan valta eli vastuu?
mitä Jeesus sanoo:

Joh. 19:11 Jeesus vastasi: "Sinulla ei olisi mitään valtaa minuun, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä. Sentähden on sen synti suurempi, joka jätti minut sinun käsiisi."

el ise joka ei tiedä että jokin on pahaa saa vain muutamia löyntejä mutta se joka tietää saa enemmän ?

Luuk. 12:48 Sitä taas, joka ei tiennyt, mutta teki semmoista, mikä lyöntejä ansaitsee, rangaistaan vain muutamilla lyönneillä. Sillä jokaiselta, jolle on paljon annettu, myös paljon vaaditaan; ja jolle on paljon uskottu, siltä sitä enemmän kysytään.

Nyt jos eevalle ei ole annettu esim valtaa, ei sitä kukaan kysy ?

Vastavoima

  • Vieras
 Yksi, hedelmän kaltainen saattaa olla opetus ?
eli ei saa opettaa ja sitten opetuksen kautta avata silmiä ?

Eeva teko oli ennen aikainen ?
sillä Mooses sanoo että uuden puun tulee olla kolme vuotta koskematta jotta sen esinahka on poissa ?

eli hyvän ja pahan tiedon puun hedelmä ei ollut perkeleen se on käärmeen teko vaan Jumala teki tämän puun.

nyt jos puun kautta saa opetusta tahi tietoa on se toinen juttu ?

22 Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"

Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä,
niin että hän tietää hyvän ja pahan.
_____________________________
Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"

__________

Mitä mahtaa tarkoittaa englantilaiset sanat:
Good
food

http://www.blbclassic.org/Bible.cfm?b=Gen&c=2&v=1&t=KJV#conc/9
http://www.blbclassic.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=H3978&t=KJV
___________

eli mikä osa tahi mahdollinen osuus tiedolla on pelastuksen kohdalla tahi kasvamisen ?

eli tästä puusta sai hyvää ja huonoa tietoa ?

Pyhän Hengen opetus on tietysti hyvää.
jos opettajana on käärme oletan että se ei ole NYT tahi miehelle tahi naiselle hyväksi.
_________________
Suun hedelmä ?
valheen hedelmä ?
_________________________________
http://www.blbclassic.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=H1847&t=KJV
knowledge
knowledge, perception, skill
discernment, understanding, wisdom

Tieto ja viisaus on hyvä tahi paha hedelmä ?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla

eli naisella ei ole syytettä eli käskyä eli lakia.
ilman lakia ei ole syntiä ja ilman lakia ei ole rangaistusta.

Löytyi tuosta syntiinlankeemuskertomuksesta naiselle syytettä tai ei, myös naiset ovat oppineet tekemään syntiä.
Mikä siis on tuon sinänsä ansiokkaan selvityksen tavoitteena?

Vastavoima

  • Vieras
Mitä hedelmiä eli mitä ihmiset syövät ja mitä tarjoillaan.
eli mitä hedelmiä ihminen voi syödä ja mitä on tarjolla.
________

ja jos olen tulkinnut oikein, niin "ne sanat mitkä olen puhunut ovat se hedelmä"
Jos Jumalan Puhe saa jotain aikaa, esim iloa.
voiko pahan hedelmä, suun tahi valheen hedelmä toimia samoin.

oletan että hedelmillä on sama "kaava /laki".


Vastavoima

  • Vieras
34 Jeesus sanoi heille: "Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa.

voiko opetus eli opettajan virka olla myös Herran leipää ?
eli Isä on käskenyt Poikaa opeta heitä ?

jos on, niin opetus on Jumalan eli Isän tahto:
voiko nainen syödä samaa leipää tahi juoda saman maljan ?
__________
Matt. 20:23 Hän sanoi heille: "Minun maljani te tosin juotte, mutta minun oikealla ja vasemmalla puolellani istuminen ei ole minun annettavissani, vaan se annetaan niille, joille minun Isäni on sen valmistanut".

Mark. 10:39 He sanoivat hänelle: "Voimme". Niin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin;
 ____________
edellä olevien tapahtumien yhteys on valta asema.
eli voiko nainen tulla miehen ylitse, tahi istui valtaistuimella.

jos voi ketää nainen hallitsee ?

onko valta tahi opetus hedelmä ?


Vastavoima

  • Vieras
Oletan että Eeva söi valheen ja petoksen suun hedelmää.
mitä se saattaa olla ?

eli tästä tulisi repiä jotain irti:

1 Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?"
2 Niin vaimo vastasi käärmeelle: "Me saamme syödä muiden puiden hedelmiä paratiisissa,
3 mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä paratiisia, on Jumala sanonut: 'Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen, ettette kuolisi'."
4 Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole;
5 vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".

mitä mahdollisia valhetta ja petosta on esillä.
_____________

Muut paikat saattavat valaista asiaa.
Miksi nainen petettiin mutta ei miestä ?
(Tosin mies oli osallinen naisen teosta mutta miten. sitä ei sanota.)
sitten eräs seikka joka saattaa liittyä, hedelmää jota ei saa kuin toinen syödä tahi ei kumpikaan.
Jumala sanoo:

20 Ja ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille ja taivaan linnuille ja kaikille metsän eläimille. Mutta Aadamille ei löytynyt apua, joka olisi hänelle sopinut.

Mutta Aadamille ei löytynyt apua, joka olisi hänelle sopinut.

eli Jumala etsi jotain ja sitten löysi ?
oletan että oli useita vaihtoehtoja, sillä luen että kyseessä on monikko eli monta.
voiko Lilith olla se etsitty ?
________________
Jes. 34:14 Siellä erämaan ulvojat ja ulisijat yhtyvät, metsänpeikot toisiansa tapaavat. Siellä yksin öinen syöjätär saa rauhan ja löytää lepopaikan.

http://www.blbclassic.org/Bible.cfm?t=KJV&x=0&y=0&b=Isa&c=34&v=1#conc/14
http://www.blbclassic.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=H3917&t=KJV

    "Lilith", name of a female goddess known as a night demon who haunts the desolate places of Edom

        might be a nocturnal animal that inhabits desolate places
_______________

Tässä on yksi nais-puolinen olento joten tämä ei koske kaikkia naisia !
(suuri varaus...)
_______
http://www.blbclassic.org/lang/lexicon/Lexicon.cfm?Strongs=H3915&t=KJV
Juuri sana yö, tahi sen taivutukset.

    night

        night (as opposed to day)

        of gloom, protective shadow (fig.)
_________

No älä taas höpise vaan sano mitä ajat takaa :)
joo.

antaa Jumalan Sanan ilmoitus olla esillä;

14 Ja Jumala sanoi: "Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja, päiviä ja vuosia,
15 ja olkoot valoina taivaanvahvuudella paistamassa maan päälle". Ja tapahtui niin:
16 Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman valon hallitsemaan päivää ja pienemmän valon hallitsemaan yötä, sekä tähdet.
17 Ja Jumala pani ne taivaanvahvuuteen, paistamaan maan päälle
18 ja hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeästä. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
19 Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, neljäs päivä.

aurinko hallitsee päivää ja yötä.
HALLITSEMAAN.

eli miten tätä voidaan tulkita ?

ja onko mahdollista että Lilith oli se mitä Aadam kaipasi mutta Jumala ei katsonut että siitä olisi miehelle apua.
(joskus lontoon eli englannin kielellä tavasin että on juutaisia taruja, suusta suuhun ja sitten suullisen tiedon talteen laitto johonkin "paperiin")

eli Lilith halusi hallita miestä ja esim pakotti seksuaalisen kanssa käymisen niin että Lilith oli päällä eli se joka hallitsee.
ja Lilithin kosto koskee miehiä eli siementä.
ei naisia eli tyttöjä.
eli valta-asemaa tahi "munaa" oli terä kohdistuva.

« Viimeksi muokattu: 10.06.14 - klo:15:59 kirjoittanut Vastavoima »

Vastavoima

  • Vieras
Mitä valo saattaa olla ? opetus eli opettaja ?

Mitä aina viisas, Salomo sanoo:
Sananl. 6:23 Käsky on lamppu, opetus on valo, kuri ja kasvatus on elämän tie.

Opetus on valo ?
eli vain mies saa opettaa miestä mutta nainen lapsia ja toisia naisia.

ja silmät aukenivat eli he jostain syystä havaitsivat että olen alasti !
aakkk nakuna ?
ei vaan mitä ?
jotain mitä ihmis silmä ei ennen havainnut ?

kasvaako valo ja valon vaikutus meissä ?
Mikä osuus naisella on valon tahi opetuksen kohdalla.
väärin eli ei sallittu vai sallittu.

jos ei ole sallittua, ei saa tuoda miehelle opetusta valosta.

ja kuinka yö eli pimeys eli kuu voi valaista päivää tahi aurinkoa.

Onko opetus mahdollisesti hedelmä mitä syödään vai ei ?