Kirjoittaja Aihe: Synti kysymys  (Luettu 13421 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #15 : 26.04.14 - klo:14:24 »
Ajattelen samoin kuin Marjatta..mietin tuota samaa eli tottumista syntiin, ei enää edes tiedosteta asioita jotka ovat selkeästi Raamatun lehdiltä luettavissa synniksi. Ja tuota myös ajattelin että Pyhä Henki muistuttaa jos annamme hänelle sijaa ja sanavaltaa emmekä paaduta sydäntämme ja haluamme elää parannuksessa.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #16 : 26.04.14 - klo:15:19 »
syntiin liittyy se ongelma ettei se tule kenenkään kohdalla ratkaistuksi jos ei tunnusta tarvitsevansa anteeksiantamusta ja syntien sovitusta ja pelastajaa.

sitähän Pauluskin koko ajan vaatii : "tunnustakaa heikkoutenne jne jne"

Mutta jospa tuo heikkous onkin meille kurjille niin itsestään selvää ettemme koko ajan jaksa siitä puhua ja vielä vähemmän tunnustaa sellaiselle joka sitä vaatii.

jospa se riittääkin että tunnustaa Jeesukselle vaikka ei tuokaan sitä julki täällä ?

jospa siksi riittäisikin että vain tuemme toisiamme ja joskus  noteeraamme toisen olemassaolon siten että vastaamme hänelle vaikka emme saisikaan loistaa suurella luentotaidollamme ?

Kijoitat tosi outoja, en tunne tuollaisia "vaatimuksia" omakseni. Sekoitatko jonkun muun ajatuksiin?

en sekota, tämän vaikutelman saa useimmista kirjoituksistasi koska selität jatkuvasti "minä kurja turvaudun armoon, kaikki muut suorittajat eivät ymmärrä armoa kuten minä" näinhän kokee myös Soltero ja ymmärrän täysin mistä hän puhuu.

Jos olemme ymmärtäneet väärin niin vika ei ole meissä vaan tyylissäsi :(

Teologian opinnot eivät valitettavasti selitä kaikkea Raamatusta, sinulla voi olla tietty näkemys ja meillä toisenlainen tai vajaakin mutta
teoreettinen Sanan tunteminen ei välttämättä kuulosta koskaan samalta kuin Hengen kautta opittu ymmärrys. Toki voivat
myös teoligiset pohdinnat päätyä totuuden tuntemiseen. Koska puhuuhan Jumala "viisaille ja oppineillekin" armonsa kautta mutta hengelliset taivaalliset asiat voi oppia vain Hengen opetuksessa :)

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #17 : 26.04.14 - klo:15:26 »
Kukaan toinen ei tee puolestamme valintoja joita joudumme tekemään koko ajan suhteessa syntiin ja tekoihin, ne ovat koko ajan läsnä.

Ajatteletko, että synti on suurempi kuin armo? Olenkohan täysin pöpelikössä, kun minulla ei ole tarvetta ajatella syntiä juuri lainkaan? Kelluskelen vain armon merellä. Yhdellä foorumilla kirjoittelin vuosikausia nimimerkillä "kelluntalainen". En tietenkään ole synnitön, mutta syntini ovatkin Jeesuksen päällä! Siitä voi jopa kerskata.

missä kohtaa sitten toteat kelvottomuutesi ja tarpeen turvautua armoon jos et koskaan huomaa syntiä itsessäsi ?

Kuulostaa väkisin pelkältä teorialta jonka olet oppinut ulkoa. Etkö totea mitään tosi elämästä arjessa ?

Me puhumme arjen todellisuudesta ja valinnoista koska niitä joutuu arjessa tekemään. Sinä puhut vain perusfaktoista ikäänkuin mikään ei liittyisi
oikeaan elämään ja arkeen?

Jos minä joudun valitesemaan petänkö työpaikalla samoin kuin toiset niin siinä joudun tekemään valintaa synnin suhteen. Etkö itse jostain ihmeen syystä joudu tässä pahassa maailmassa valintoihin ?

Jos sanot "olemme pelastuneet armosta" niin olet oikeassa mutta joudumme SILTI tekemään valintoja joka päivä. Eikö mielestä valinnoilla ole väliä.
Jos lankean ja totean "tein syntiä" joudun tekemään parannuksen ja pyytämään sitä anteeksi. En voi vain teoriassa ajatella "no kaikki on armon alla ja se siitä, tein väärin mutta voin sen unohtaa eli pyyhkäistä maton alle koska olen armon alla" ?

Asiat johtavat toisiin ja me teemme tekoja fyysisessä maailmassa, Jumala otta AINA teot huomioon koska Hän loi fyysisen maailman !

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #18 : 26.04.14 - klo:15:30 »
Uskova elää joka päivä tilanteissa jossa tehdään valintoja oikean ja väärän suhteen, teenkö syntiä tahallani vai en. Tähän Paulus et kommentoinut vielä..?

Meillä taitaa olla erilainen syntikäsitys. Sinulle synti näyttäisi olevan jonkin asian tekemistä tai tekemättä jättämistä. Silloin joutuu tosiaan tekemään valintaa kaiken aikaa. Minulle synti on enemmänkin asenne tai mielentila, ja siihen ei paljoakaan valinnoillaan voi vaikuttaa. Siitä johtuen voin sanoa olevani sataprosenttisesti syntinen, johon ei auta muu kuin sataprosenttinen armo.

Jos ajattelisin, että synti olisi jonkin asian tekemistä tai tekemättä jättämistä, niin siitä olisi seurauksena se, että voisin huomenna olla vähemmän syntinen kuin tänään. Tokkopa se näin kuitenkaan on?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #19 : 26.04.14 - klo:15:49 »
Uskova elää joka päivä tilanteissa jossa tehdään valintoja oikean ja väärän suhteen, teenkö syntiä tahallani vai en. Tähän Paulus et kommentoinut vielä..?

Meillä taitaa olla erilainen syntikäsitys. Sinulle synti näyttäisi olevan jonkin asian tekemistä tai tekemättä jättämistä. Silloin joutuu tosiaan tekemään valintaa kaiken aikaa. Minulle synti on enemmänkin asenne tai mielentila, ja siihen ei paljoakaan valinnoillaan voi vaikuttaa. Siitä johtuen voin sanoa olevani sataprosenttisesti syntinen, johon ei auta muu kuin sataprosenttinen armo.

Jos ajattelisin, että synti olisi jonkin asian tekemistä tai tekemättä jättämistä, niin siitä olisi seurauksena se, että voisin huomenna olla vähemmän syntinen kuin tänään. Tokkopa se näin kuitenkaan on?

Kyllä minulle teot ovat tekoja, asioita joista Raamattu sanoo älä tee sitä, älä tee tätä...on minun valinta tottelenko vai teenkö välittämättä ohjeesta.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #20 : 26.04.14 - klo:15:52 »
Ketju katkaistu toisesta omaksi aiheekseen.


Huolestuttaako ketään synti, se että se vaanii jokaisen lähellä etsien kotia.

kyllä se huolettaa koska se eksyttää. jos teen kompromissin synnin kanssa olen hyväksynyt synnin enkä totea sitä synniksi enkä siis tarvitse anteeksiantoa enkä pelastusta.

eli tosi asiassa tietenkin voi tehdä sen johtopäätöksen että "synti" ei ole se varsinainen huoli koska Jeesus on sen sovittanut ja maksanut ja minut pelastanut. ...... vaan huoli tosia asiassa onkin kompromissi ja eksyminen kuten Jeesuskin varoitti "katsokaa ettei kukaan teitä eksytä"

Tästä näkökulma erosta johtunee sitten kinaamiset mutta kuten olemme todenneet sadoista ketjuista on meillä taipumus ruveta analysoimaan sivulauseita emmekä koskaan saa vastausta ketjun otsikossa mainittuun asiaan :(

Lydia

  • Vieras
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #21 : 26.04.14 - klo:16:14 »
Jes 66: 2. Minun käteni on kaikki nämä tehnyt, ja niin ovat kaikki nämä syntyneet, sanoo Herra. Mutta minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto minun sanani edessä.
Tämä paikka Raamatusta tulee useinkin mieleeni, arka tunto minun sanani edessä, onko sitä tänä päivänä vai onko niin että on mestaroitu oman mukavampi tapa elää armossa vain. Oletan, luulen ja uskon että tämän päivän näivetys hengellisellä saralla johtuu maallistumisesta ja siitä ettei enää haluta lukea ja totella Jumalan ohjeita ja puhetta. Jos me sitoudumme Jumalan sanaan myös siinä mitä meiltä odotetaan niin taatusti Jumala sitoutuu miehin ja meillä olisi se Pyhän Hengen voima mitä kipeästi nyt tarvittaisiin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #22 : 26.04.14 - klo:16:27 »
Tietenkin valintojakin on tehtävä. Voisin jonakin päivänä mennä ja tappaa hankalan naapurin, mutta en kuitenkaan mene. Jokin sisällä sanoo, että ei käy.

Mutta jos mennään pienempiin asioihin, niin valinnat ovat vaikeampia. Joku saattaa käyttäytyä tosi ilkeästi, ja spontaani reaktioni on yleensä suuttuminen. Eikä siinä aina ehdi valintoja tekemään. Mutta kun mennään vielä pienempiin, niin ei voida puhua enää valinnoista, vaan ajatustasolla voi tapahtua jotain vähemmän kaunista.

Jeesus laittoi Vuorisaarnassa riman hyvin korkealle. Muistatte kohdan, jossa hän puhuu vihastumisesta tai naisen katsomisesta. Valintateoriat eivät toimi, koska ihminen on täysin syntinen.

Mutta muistan kuitenkin elävästi yhden valintatilanteen. Olen ollut yrittäjänä kymmeniä vuosia. Siinä tapahtuu yhtä ja toista. Kerran tilasin raaka-ainetta ja se oli epäkuranttia. Tein reklamaation tavarantoimittajalle ja tuli uusi erä. Sekin oli viallinen. Vasta kolmas erä oli moitteetonta. Entisiä ei pyydetty palauttamaan.

Mutta sitten tapahtui kummia. Tavarantoimittajalta tuli hyvityslasku. Minulla oli tunne, etten ole saamassa mitään, mutta omatunto ei vielä puhunut mitään. Niin laitoin laskun mappiin ja annoin asian olla. Mutta eräänä päivänä soitettiin, että haluanko laskun rahana vai tavarana. Silloin minulle valkeni, että tässä on tehtävä valinta. Jos olisin sanonut, että otan rahana, niin olisin netonnut useita tonneja (markka-aikaan), mutta taas jokin sisälläni sanoi, etten voi tehdä niin. Niinpä sanoin tavarantoimittajan kassaneidille (tai rouvalle), että en mielestäni ole mitään saamassa. Sanoin vielä senkin, että siinä Isossa Kirjassa sanotaan, että joka on vähässä väärä, on paljossakin väärä. Siihen tämä nainen vastasi: "Ihana periaate." Niin "hävisin" muutaman tonnin, joka siinä vaiheessa olisi ollut todella tarpeen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #23 : 26.04.14 - klo:16:37 »
se on hienoa että tälla tavalla olet totellut Jumalaa mutta valitettavasti suuri kiusaukseni on nyt sanoa että

usein tai lähes aina vanhat uskovat kertovat vuosikymmenien takaisia vanhurskaita tekojaan mutta heillä ei ole mitään vastaavaa kerrottavana
viime päiviltä , miksi !?

se että toimit oikein joskus viime vuosituhannella ei todista että välität  enää tänään totella Jumalan Sanaa.... päin vastoin
olet päätynyt (tai siis useimmat ovat) omaksua teorian jolla selität itsellesi ja niille joille nuo saarnaavat että
ei sen ole väliä koska ajattelet kuitenkin syntisesti ja olet kuitenkin armon alla joten voit rauhassa olla välittämättä Jumalan Sanasta tänään ja sen
kehoituksista tähän tai tuohon.,,,,,,,

mihin vedät rajan tänään että tuota minun täytyy totella ja tuota ei ??

Tämä saa pinnani käryämään (tunnustaan siis tässä syntini) että kehutaan vanhoilla tekoilla kuinka "sata vuotta sitten olin johdatuksessa" joten en voi olla tänään väärässä ja minulla on oikea oppi, ei tarvitse olla arka tunto Jumalan Sanan edessä olethan armon alla jne jne


Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #24 : 26.04.14 - klo:16:39 »
tulipas sekava selitys mutta alan hahmottamaan minkä opin kannattaja olet  :(

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #25 : 26.04.14 - klo:16:43 »
Ajattelen samoin kuin Marjatta..mietin tuota samaa eli tottumista syntiin, ei enää edes tiedosteta asioita jotka ovat selkeästi Raamatun lehdiltä luettavissa synniksi. Ja tuota myös ajattelin että Pyhä Henki muistuttaa jos annamme hänelle sijaa ja sanavaltaa emmekä paaduta sydäntämme ja haluamme elää parannuksessa.

niin juuri, tämä lienee sitä unessa olemista, maailma opettaa meidät äidin maidosta asti ettei avoliitoilla ja useilla seurusteluilla ole väliä. kun olin muutaman vuoden käymättä srk:ssa vaikka olin uskossa huomasin ajatelevani "onko se nyt niin vakavaa jos joku elää avoliitossa" en siis koskaan ole itse elänyt avoliitossa mutta tuo ajatus vain tuli mieleeni täysin luonnollisena. Ja silloin havahduin että nyt kyllä lienen jo aika maailmallinen kun en enää välitä edes olla samaa mieltä Raamatun kanssa.

no tämä lienee hyvin normaalia nykyään vai ?????

näin eksytään hyväksymään synti joka voi johtaa tekoihin ja poistumiseen armosta myös koska ei enää tarvita pelastusta synnistä  :-[

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #26 : 26.04.14 - klo:18:49 »
se on hienoa että tälla tavalla olet totellut Jumalaa mutta valitettavasti suuri kiusaukseni on nyt sanoa että

usein tai lähes aina vanhat uskovat kertovat vuosikymmenien takaisia vanhurskaita tekojaan mutta heillä ei ole mitään vastaavaa kerrottavana
viime päiviltä , miksi !?

Miksikö? No tietysti siksi, ettei niitä ole "tiedostossa". Et muuten huomannut, että kaunistelin tuota kertomustani, eli en kertonut siitä koko totuutta. Nimittäin minun olisi heti pitänyt reagoida siihen hyvityslaskuun, soittaa firmaan ja sanoa reilusti, että tämä ei kuulu mulle.  Mutta en tehnyt sitä, koska ajattelin, että tarvitsen sen rahan, kuuntelinpa vielä vihollista, joka sanoi, että "onhan sulla syytä pitää se raha, koska se firma töpeksi niin paljon je että aikaasi kului joutaviin asioihin. Pitäähän siitä sentään jonkinlainen vahingoskorvaus saada."

Kuitenkin on niin, että jos olisin toiminut vihollisen "äänen" mukaan, niin se asia saattaisi olla vieläkin omallatunnolla syytöksenä. Ja siihenhän vihollinen olisi tarttunut ja sanonut, että on siinäkin äijä ja tekeytyy vielä uskovaiseksi. Itsesuojeluvaistoni toimi ja päätin siis luopua siitä rahasta lopulta itsekkäistä syistä välttääkseni huonon omantunnon. Kumpi synti siis oli suurempi?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #27 : 26.04.14 - klo:18:53 »
tulipas sekava selitys mutta alan hahmottamaan minkä opin kannattaja olet  :(

No, mihin tulokseen tulit? On kai sillä opilla jokin nimi, tai jotenkin sen täytyy olla määriteltävissä?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #28 : 26.04.14 - klo:18:56 »
Tämä saa pinnani käryämään (tunnustaan siis tässä syntini) että kehutaan vanhoilla tekoilla kuinka "sata vuotta sitten olin johdatuksessa" joten en voi olla tänään väärässä ja minulla on oikea oppi, ei tarvitse olla arka tunto Jumalan Sanan edessä olethan armon alla jne jne

Mielestäni alat olla jo velvollinen kertomaan, miten itselläsi on asiat.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #29 : 26.04.14 - klo:19:19 »
tulipas sekava selitys mutta alan hahmottamaan minkä opin kannattaja olet  :(

No, mihin tulokseen tulit? On kai sillä opilla jokin nimi, tai jotenkin sen täytyy olla määriteltävissä?

sehän siinä onkin vaikeaa kun sillä ei ole nimeä :(