Kirjoittaja Aihe: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin  (Luettu 40131 kertaa)

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #285 : 20.09.19 - klo:07:25 »
Hienoa, että täällä Puimatantereella on se promille maailman uskovista, joka on 100% oikeassa ja varoittaa muita  :)

Hieman sama kun aikoinaan kehuin Netmissionissa TV7:n tarjontaa mm. Andrew Wommackia, Sid Rothia, David Herzogia ja profeetta Dr. Owuoria niin sain kylmät vedet niskaani.

Puolustin maapallon 6000 vuoden ikää ja lainasin mm.. Ken Hamia niin Greenis ohjasi minua miljardeihin vuosiin...

Hienoa että on aina minua viisaampia....  :)

Ei vaiskaan. Vakavasti ottaen, en uskaltaisi tyrmätä kenenkään uskonveljeni näkemyksiä suoralta kädeltä. Myönnän että katson vieläkin esim. TV7:ää joka päivä.

Joillekin uskoville se on eksyttäjä. Mielestäni se on suuri siunaus ja kiitoksen aihe.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #286 : 20.09.19 - klo:07:26 »

Pyhän Hengen tehtävä on viedä Sanan yhteyteen avaamalla ymmärrystä Sanaan, se tehokkainta ja se on Pyhän Hengen tehtävä. Samoin Hänen tehtävä on viedä Sanan yhteyteen kirkastamalla Sanaa, joka on totisesti lihaan tullut Jeesus, eli Pyhä Henki vie elävään, raamatulliseen ja terveelliseen uskoon,  joka on pelastava usko.

Oisi tärkeintä sisällistää se Jumalan Sanan merkitys kaikella ymmärryksellä. Järkeisusko on, niinkuin vankila. Ihmisen on hyvin vaikeaa päästä filosofisesta järkeilystä elävään uskoon. Hengestä syntyminen liittyy sydämen uskoon ja Pyhän Hengen antamaan Jeesuksen todistukseen, eikä se ole mitenkään kiinni älyllisyydestä tai filosofisesta ajattelusta. Siksi Jeesus kehottaa välttämään sitä hapatusta. Se järkeisusko ei ole otollinen Herralle, eikä se ole arvokas, kuin Jumalan aikaansaama usko.

Kannattaisi lukea rauhallisesti ja miettimään tätä Raamatun kohtaa.

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.





Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #287 : 20.09.19 - klo:07:31 »
Kun ylennetään itseään pään tasolla, sen Jumala alentaa tyhjentääkseen pois kaikki järjenperäiset teot järkeisuskon kanssa. Kun alennetaan itseään sydämen tasolla Herran edellä nöyrtymällä terveellä tavalla, sen Jumala ylentää ja siksi se on Jumalan työtä hänessä.

Niin kerskailun lähtökohta on itse Herrasta, eikä itsestä.




Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #288 : 20.09.19 - klo:07:36 »
Kunhan muistetaan, että ydin on kunnossa niin se on tärkeintä. Kehällisillä asioilla seurakunnat ja uskovat eroavat toisistaan, sen ei ole niin väliä.

Evankelioinnin kohde tulisi olla ateistinen- ja pakanamaailma - eivät toiset uskovat.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #289 : 20.09.19 - klo:07:47 »
Jumalattomat ovat toisistaan erkaantuneita uskovia älykkäämpi ja he ihmettelevät uskovien keskinäistä erkaantumista kuppikunnan mukaan ja se on hajaannuksellisessa tilassa, sen älyköt jumalattomat näkevät. Juttelin pari ihmisen kanssa. He kysyivät minulta, miksi on monta uskontoa.

Kyllä evankeliointi toimii vain yksilöllisesti ilman Raamatullista ykseyttä ja se uskoontullut ihminen liitetään hajaannukselliseen tilaan, mikä ei pohjaudu Raamattuun.

Koska seurakunnattomuuden oppi ajattaa ja hakeudutaan ekumenian pariin, kun sitä katsotaan muka ykseydeksi, mutta se ei voi poistaa hajaannusta. Älyköt jumalattomat näkevät vain hajaannuksen, siksi heitä mietityttää, miksi on monta uskontoa. Niin siksi olisi tärkeintä palata Raamatun pariin alkaen siitä seurakuntakäsitteestä, niin siten jumalattomat alkaisivat ymmärtää, että he ovat yhtä, niinkuin Jeesus ja Isä ovat yhtä. He näkisivät ykseyden ja alkaisivat ymmärtää, että Isä on lähettänyt Jeesuksen ja rakastanut heitä, niin he tulisivat uskoon (Joh. 17:20-24).


Joh. 17:20   Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,

21   että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.

22   Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -

23   minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut. >> Jakeen lisätiedot

24   Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista.



Niinkuin suuri määrä ihmisistä tuli uskoon alkuseurakunnan apostolien aikana raamatullisen ykseyden kautta. Ensin tuli uskoon 3000 ja siten 5000. Tätä olisi tärkeintä ymmärtää.

Ap.t. 2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

Ap.t. 4:4 Mutta monet niistä, jotka olivat kuulleet sanan, uskoivat, ja miesten luku nousi noin viiteentuhanteen.




Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #290 : 20.09.19 - klo:07:51 »


Jos tuetaan hajaannukellista tilaa, se estää pelastukseen tulemista, elävään uskoon tulemista ja Hengestä syntymistä, se nostaa Herraa vastaan ymmärtämättömyyden takia. Siksi olisi tärkeintä sisällistää kaikella ymmärryksellä Herran tahdonmukaista pelastusta alkaen seurakuntakäsitteestä.


Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #291 : 20.09.19 - klo:12:13 »
Myönnän, että en varmastikaan löydä joka kohtaan Raamatusta paikkoja johon viittasin, mutta eivät tietenkään löydä vapaiden suuntien edustajatkaan heidän keskuuteen syntyneisiin erilaisiin tapoihin ja traditioihin.

Sinä et siis kykene tukemaan väitteitäsi Raamatulla? Mitä tulee vapaiden suuntien asioihin, niin en ole väittänytkään heidän olevan vapaita traditioista, mutta nyt kysyin Sinulta luterilaisista tavoista. Minä en edusta elämässäni luterilaista kirkkoa enkä vapaita suuntia. Todistan vain Jeesuksesta ja pidän veljinäni ja sisarinani kaikkia, jotka suullansa tunnustavat Jeesuksen Herrakseen. Olen saanut opetusta sekä luterilaisessa kirkossa että vapaissa suunnissa.

Lainaus käyttäjältä: Janne
RadioDeillä tai Patmoksella oli hyvä ohjelma (en muista kummalla) jossa käsiteltiin menneiden uskonmiesten perintöä mm. Luther ja Augustinus.


En suosittele RadioDein enkä Patmoksen ohjelmia sen enempää kuin TV7:n ohjelmiakaan.
Lutherilla oli runsaasti hyvää opetusta, Augustinuksen opetuksille en sano aamenta.

Lainaus käyttäjältä: Janne
Eivät varmasti olleet joka asiassa oikeassa, koska olivat ihmisiä. Todennäköisesti silti olivat enemmän oikeassa ja olivat tutkineet enemmän Raamattua kuin kukaan meistä.

Mistä Sinä voit tuollaista päätellä. Ajassamme on Raamatun tutkijoita, jotka ovat tutkineet tekstejä kymmeniä vuosia, myös traditioiden syntyjä ja puhuvat sujuvasti hebreaa, kreikkaa ja arameaa. Esimerkiksi edesmenneet Aapeli Saarisalo (jonka UT:n käännös on erityisen tarkka ja alkuteksteihin pitäytyvä) ja Risto Santala, vain pari mainitakseni. Kummatkin olivat muuten luterilaisia.

Lainaus käyttäjältä: Janne
Luotan enemmän heihin kuin nettipalstojen nimimerkkeihin.

Minä en ole kymmeniin vuosiin piiloutunut nimimerkkien taakse. Sivuillani on ollut näkyvissä nimeni, osoitteeni, sähköpostini ja puhelinnumeroni (poistin puhelinnumeron, kun puheluja tuli päivin ja öisin joskus 40 kpl/vuorokausi). Minulla on suuri hätä kansastamme ja sen tulevaisuudesta. Arvioin julkisesti ajassamme esiintyviä saarnaajia/opettajia, jotka julistavat "toista jeesusta" ja väärentävät Jumalan Pojan evankeliumin. He ovat eksyttäneet monia ja luopumus ristin evankeliumista leviää nopeasti koko maailmassa, varsinkin kotikirkkotoiminnassa ja suurkokouksissa.

Ystävällisesti
Jukka Virtanen
Karjalohja

Lainaus käyttäjältä: Janne
Toivottavasti Pyhä Henki valaisee kuitenkin itse kunkin Raamatun lukemista, jotta ymmärtäisimme Sanaa.

No löytyihän lopuksi asia jossa olemme täsmälleen samaa mieltä. Hyvä.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #292 : 20.09.19 - klo:12:27 »
Anteeksi en halunnut vähätellä Oloneuvoksen ymmärtäisyyttä uskonasioihin. Arvostan mielipiteitäsi. Olet myös selvästi minua edellä uskonelämässä ja teologiassa.

Jokainen taaperramme omaa vauhtia. Toivottavasti saamme kuitenkin jokainen jotakin toisistamme. Netmissionin foorumissa peräänkuulutin aikoinani keskenäisen rakkauden merkitystä uskovaisten keskuudessa. En ehkä ollut opillisesti terävimmästä päästä, mutta joskus kirjoittelin kyynelsilmin aiheita foorumiin. Koin että joistakin asioista oli kirjoitettava niin kuin kirjoitin. Toivottavasti mahdollisimman moneen kirjoitukseen inspiraation antoi Pyhä Henki ja toivottavasti mahdollisemman vähään sielullisuus.

Ainakin muutama yksittäin kirjoittaja sai teksteistäni elämäänsä jotakin ja ilmoitti siitä jopa yksityisviestein.

Keskittyisin mieluusti rakkauteen, armoon ja ristintyöhön.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #293 : 20.09.19 - klo:14:33 »
Anteeksi en halunnut vähätellä Oloneuvoksen ymmärtäisyyttä uskonasioihin. Arvostan mielipiteitäsi. Olet myös selvästi minua edellä uskonelämässä ja teologiassa.

Jokainen taaperramme omaa vauhtia. Toivottavasti saamme kuitenkin jokainen jotakin toisistamme. Netmissionin foorumissa peräänkuulutin aikoinani keskenäisen rakkauden merkitystä uskovaisten keskuudessa. En ehkä ollut opillisesti terävimmästä päästä, mutta joskus kirjoittelin kyynelsilmin aiheita foorumiin. Koin että joistakin asioista oli kirjoitettava niin kuin kirjoitin. Toivottavasti mahdollisimman moneen kirjoitukseen inspiraation antoi Pyhä Henki ja toivottavasti mahdollisemman vähään sielullisuus.

Ainakin muutama yksittäin kirjoittaja sai teksteistäni elämäänsä jotakin ja ilmoitti siitä jopa yksityisviestein.

Keskittyisin mieluusti rakkauteen, armoon ja ristintyöhön.

Kyllä minun mielestäni sinusta näkyy aivan selvästi, että olet uskossa!
Ilman minkäänlaista ristikuulustelua.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #294 : 20.09.19 - klo:14:40 »
Tuskin kukaan valehtelisi sellaista asiaa,
että on ollut uskossa vauvasta alkaen.
Uskohan on kokonaan Jumalan lahjaa, eikä se ole ikäkysymys.

Silti ihmettelen joskus käsitettä lapsenusko.
Kaikilla sikiöillä ja pikkulapsilla on kai synnynnäinen tai muutoin luontainen
tietoisuus Luojastaan.

Mutta jos vauva syntyy jumalattomaan perheeseen, eikä koskaan saa hengellistä opetusta esi- ja yhteisistä rukouksista puhumattakaan,
hän luultavasti menettää jossain vaiheessa lapsenuskonsa.

Ajattelevatkohan vahvasti vauvakastetta puolustavat,
että jos tällainen lapsi on kuitenkin kastettu vauvana,
hän pääsee kasteen kautta vahvemmin armon ja uskon piiriin
kuin kastamaton yksilö?

En ole koskaan ennen kuullut synnynnäisestä tai luontaisesta tiedosta Luojasta.
En usko, että sellaista on.
Et siis usko, että pikkulapsilla olisi Jumalan antama lapsenusko?

"Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua."
(Saarn. 3:11)


En usko. Uskon että lapsenusko tulee siitä, että lapselle on kerrottu Jumalasta ja Jeesuksesta.
Se mikä on lapselle synnynnäistä tai ominaista, on luottavainen usko siihen mitä hänelle kerrotaan. Lähinnä siis sitä kautta, että lapsi ei kyseenalaista asioita siten kuin aikuinen.  Se on mielestäni sama kuin lapsenusko.
Siksi se häviää kai useimmiten aivojen kehityksen ja myös ihmisen syntisen kapinallisuuden takia.

Samasta syystä lapsilla on luontainen kyky uskoa joulupukkiinkin, koska aikuiset suoralla naamalla heille siitä kertovat. Muistan omanneeni vuorenvarman uskon joulupukkiin. Se ei johdu siitä että joulupukki on olemassa, vaan siitä että mulle kerrottiin mikä ja kuka joulupukki oli.

Mutta kuten kai tässäkin ketjussa on tullut esille, joillakin Jumalan sana on kai jäänyt pysyvämmäksi siemeneksi ja sitä kautta ihminen on tullut pelastukseen.

Minulle ei kerrottu Jeesuksesta lapsena, en siis kuullut evankeliumia kuin vasta noin 12 vuotiaana.  Mutta on varmaan henkilöitä jotka tiesivät Jeesuksen paljon enemmän jo pikkulapsesta asti.
Eli jos heidät on kastettu ja heille opetettu Jeesuksesta lapsesta asti, niin heille on tehty juuri se mitä Jeesus lähetyskäskyssä käski tehdä. "kastamalla heitä ja opettamalla heitä pitämään kaiken sen mitä minä olen käskenyt teidän pitää"
« Viimeksi muokattu: 20.09.19 - klo:14:54 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #295 : 20.09.19 - klo:14:56 »
Hienoa, että täällä Puimatantereella on se promille maailman uskovista, joka on 100% oikeassa ja varoittaa muita  :)

Hieman sama kun aikoinaan kehuin Netmissionissa TV7:n tarjontaa mm. Andrew Wommackia, Sid Rothia, David Herzogia ja profeetta Dr. Owuoria niin sain kylmät vedet niskaani.

Puolustin maapallon 6000 vuoden ikää ja lainasin mm.. Ken Hamia niin Greenis ohjasi minua miljardeihin vuosiin...

Hienoa että on aina minua viisaampia....  :)

Ei vaiskaan. Vakavasti ottaen, en uskaltaisi tyrmätä kenenkään uskonveljeni näkemyksiä suoralta kädeltä. Myönnän että katson vieläkin esim. TV7:ää joka päivä.

Joillekin uskoville se on eksyttäjä. Mielestäni se on suuri siunaus ja kiitoksen aihe.

Joo kyllä minultakin tulee saaville vettä niskaan jos alkaa kehua mainitsemiasi tyyppejä. :)
Laitoin tuonne Mitä luonnossa tapahtuu ketjuun eilen youtuben Utahin kauniista erämaamaisemista. Siellä on kerrontaa siitä miten siinä kohden oli meri noin satoja miljoonia vuosia sitten. Tiedä häntä, mutta kyllä siellä on löydetty muinaisten kalojen fossiileja yms.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #296 : 20.09.19 - klo:16:43 »
Kyllä minun mielestäni sinusta näkyy aivan selvästi, että olet uskossa!
Ilman minkäänlaista ristikuulustelua.

No jopas nyt! Tuohan on selvä asia. Olen kutsunut Jannea veljekseni jota hän myös on. En kutsu veljiksi ihmisiä, joka eivät ole veljiäni Kristuksessa. Sellainen narripeli ei sovi uskovalle. Olen mm. sanonut monessa yhteydessä, että on näytelmää kutsua Jumalaa isäksi ja rukoilla "Isä meidän-rukousta" jos Jumalasta ei ole tullut rukoilijalle Isä. Parempi olisi rukoilla vaikka näin: "Kaikkivaltias Jumala, joka olet taivaassa..."

Monessa kohtaa me kompuroimme, itsekukin. Mietin tänään sitä raamatunpaikkaa, jossa kehotetaan meitä vaeltamaan Kristuksen evankeliumin arvon mukaisesti. Kehnosti olen onnistunut... Tätä ajattelin, kun minulle lähetettiin alla oleva linkki Seinäjoen helluntaiseurakunnan kokouksesta. Lähtisittekö mukaan tähän tanssiin (joka kyllä vahvistaa jalkalihaksia ja kuntoa, mutta onko sitten Kristuksen arvon mukaista käyttäytymistä ja ylipäätään Jumalan Hengestä?). Minun mieltäni järkytti YouTube - pätkä.  Tällaiseksiko on meno mennyt joissakin vapaissa suunnissa? Samantyyppistä tarjontaa oli Turun tuomiokirkossa aikaisemmin tänä vuonna; rummut pärisi, yksisarvinen esittäytyi ja sateenkaarivärit olivat näyttävästi mukana. Se on sitä sallivuutta ja rajojen yli ulottuvaa suvaitsevaisuutta.

https://www.youtube.com/watch?v=BLwWikYaMR0&fbclid=IwAR2FpSuqgAQKky3aMJSoz84P9bN4XJSMjDhoaJljd_D-R5Xbu9HHOWTjDSQ

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #297 : 20.09.19 - klo:16:57 »
Hienoa, että täällä Puimatantereella on se promille maailman uskovista, joka on 100% oikeassa ja varoittaa muita  :)

Hieman sama kun aikoinaan kehuin Netmissionissa TV7:n tarjontaa mm. Andrew Wommackia, Sid Rothia, David Herzogia ja profeetta Dr. Owuoria niin sain kylmät vedet niskaani.

Puolustin maapallon 6000 vuoden ikää ja lainasin mm.. Ken Hamia niin Greenis ohjasi minua miljardeihin vuosiin...

Hienoa että on aina minua viisaampia....  :)

Ei vaiskaan. Vakavasti ottaen, en uskaltaisi tyrmätä kenenkään uskonveljeni näkemyksiä suoralta kädeltä. Myönnän että katson vieläkin esim. TV7:ää joka päivä.

Joillekin uskoville se on eksyttäjä. Mielestäni se on suuri siunaus ja kiitoksen aihe.

Joo kyllä minultakin tulee saaville vettä niskaan jos alkaa kehua mainitsemiasi tyyppejä. :)
Laitoin tuonne Mitä luonnossa tapahtuu ketjuun eilen youtuben Utahin kauniista erämaamaisemista. Siellä on kerrontaa siitä miten siinä kohden oli meri noin satoja miljoonia vuosia sitten. Tiedä häntä, mutta kyllä siellä on löydetty muinaisten kalojen fossiileja yms.

Ehkä tosiaan olen teologisesti vielä raakile, kun minusta tuntuu että nuokin herrat ovat veljiäni mutta hieman outoja. Kuitenkin veljiäni. Aikoinaan tuntui pahalta kun heidät lytättiin verbaalisesti lyttyyn. Sitten taas vastapuoli puhui Pyhän Hengen pilkasta kun Amerikan puhujia kritisoitiin.

Se oli henkisesti kovaa aikaa minulle. Sain jopa unihalvauksen David Herzogin vierailun aikana kun otti aivan psyykkeeni päälle kristikunnan hajaannus asian tiimoilta.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #298 : 20.09.19 - klo:17:02 »
Olin melko vahvasti mukana netmissionin Herzog keskustelussa ennen hanen Suomeen tuloaan. Uskallan sanoa vielakin etta han huijari.
« Viimeksi muokattu: 20.09.19 - klo:17:14 kirjoittanut sandia »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #299 : 20.09.19 - klo:17:15 »
Olin melko vahvasti mukana netmissionin Herzog keskustelussa ennen Hansen Suomeen tuloaan. Uskallan sana vielakin etta han huijari.

? kuka on Hansen ?

Herzog kertoi, että hän voi kuten Jeesus liikkua seinien läpi. Jotenkin tragikoomista oli se, että joka kerta hän kumminkin tuli ovesta sisälle eikä seinän läpi.