Kirjoittaja Aihe: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin  (Luettu 40189 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #330 : 21.09.19 - klo:01:10 »
Tuskin kukaan valehtelisi sellaista asiaa,
että on ollut uskossa vauvasta alkaen.
Uskohan on kokonaan Jumalan lahjaa, eikä se ole ikäkysymys.

Silti ihmettelen joskus käsitettä lapsenusko.
Kaikilla sikiöillä ja pikkulapsilla on kai synnynnäinen tai muutoin luontainen
tietoisuus Luojastaan.

Mutta jos vauva syntyy jumalattomaan perheeseen, eikä koskaan saa hengellistä opetusta esi- ja yhteisistä rukouksista puhumattakaan,
hän luultavasti menettää jossain vaiheessa lapsenuskonsa.

Ajattelevatkohan vahvasti vauvakastetta puolustavat,
että jos tällainen lapsi on kuitenkin kastettu vauvana,
hän pääsee kasteen kautta vahvemmin armon ja uskon piiriin
kuin kastamaton yksilö?

En ole koskaan ennen kuullut synnynnäisestä tai luontaisesta tiedosta Luojasta.
En usko, että sellaista on.
Et siis usko, että pikkulapsilla olisi Jumalan antama lapsenusko?

"Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua."
(Saarn. 3:11)


En usko. Uskon että lapsenusko tulee siitä, että lapselle on kerrottu Jumalasta ja Jeesuksesta.
Se mikä on lapselle synnynnäistä tai ominaista, on luottavainen usko siihen mitä hänelle kerrotaan. Lähinnä siis sitä kautta, että lapsi ei kyseenalaista asioita siten kuin aikuinen.  Se on mielestäni sama kuin lapsenusko.
Siksi se häviää kai useimmiten aivojen kehityksen ja myös ihmisen syntisen kapinallisuuden takia.

Samasta syystä lapsilla on luontainen kyky uskoa joulupukkiinkin, koska aikuiset suoralla naamalla heille siitä kertovat. Muistan omanneeni vuorenvarman uskon joulupukkiin. Se ei johdu siitä että joulupukki on olemassa, vaan siitä että mulle kerrottiin mikä ja kuka joulupukki oli.

Mutta kuten kai tässäkin ketjussa on tullut esille, joillakin Jumalan sana on kai jäänyt pysyvämmäksi siemeneksi ja sitä kautta ihminen on tullut pelastukseen.

Minulle ei kerrottu Jeesuksesta lapsena, en siis kuullut evankeliumia kuin vasta noin 12 vuotiaana.  Mutta on varmaan henkilöitä jotka tiesivät Jeesuksen paljon enemmän jo pikkulapsesta asti.
Eli jos heidät on kastettu ja heille opetettu Jeesuksesta lapsesta asti, niin heille on tehty juuri se mitä Jeesus lähetyskäskyssä käski tehdä. "kastamalla heitä ja opettamalla heitä pitämään kaiken sen mitä minä olen käskenyt teidän pitää"
Tässä asiassa olemme eri mieltä.
Uskon vahvasti, että Jumala ilmoittaa salatulla tavallaan (ja ylirationaalisesti) olemassaolonsa ihmisen Luojana jo vauvoille, jopa sikiöille.
Jumala on laittanut aavistuksen jumaluudestaan ja iankaikkisuudesta ihmisiin aivan yksilönkehityksen alkuvaiheista alkaen.

Kyse ei ole opetetuista eli pakkosyötetyistä tarinoista.
Enkelit ovat todellisuutta, ja siksi uskon,
että vauvojakin valvovat Jumalan enkelit,
joiden olemassaolosta nämä ovat omalla tavallaan tietoisia.
En usko Jumalan jättävän sikiöitä ja vauvoja aivan oman onnensa nojaan.

Tietenkään pikkulapsi ei osaa erottaa, mikä on testattavissa olevan todellisuuden tiedostamista ja mikä on uskomista tai mielikuvitusta.
Lapsen uskoa Jumalaan voivat aikuiset myöhemmin vahvistaa tai poistaa sen.
Mutta Jumala toimii luotujensa puolesta ja Pyhä Henki huokailee sanattomasti jo
vauvan kautta.

Jos vauvalla ei ole luontaista uskoa, putoaa pohja pois vauvakasteelta.
Eihän vauva ymmärrä kastavan papin kielenkäyttöä eikä siis voi ottaa passiivisen kasterituaalin kautta Jeesusta elämänsä Herraksi.
Myöhempi hengellinen opetuskin olisi turhaa ensimmäisinä elinvuosina, jos Jumala ei antaisi lapselle kykyä uskoa yliluonnollisia, pyhiä asioita.
Siinä tapauksessa hengellinen opetus kannattaisi aloittaa vasta lähempänä 10. ikävuotta,
jolloin lapsi kykenee järkevästi erottamaan Jumalan ja Joulupukin toisistaan.

Minun näkemykseni mukaan vauvat tulee siunata Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja siirtää kaste mahdolliseen uskoontuloon asti.
Ainoastaan tunnustavien uskovien vanhempien vauvat voisi kastaa,
koska nämä todennäköisesti saavat sen jälkeen runsaasti hengellistä, raamatullista opetusta ja esirukousta.

En minäkään usko Jumalan jättävän lapsiakaan oman onnensa nojaan. Mutta en usko että lapsilla on myötäsyntyista hengellistä aistia vai miksi sitä sanoisi.
En myöskään löydä Raamatusta kohtaa missä puhuttaisiin lapsien tai vauvojen luontaisesta Jumala tietoisuudesta.

Minusta olisi todella epäviisasta olla opettamatta lapsille Jumalan sanaa ennen 10 ikävuotta, ja se on mielestäni myös Jeesuksen sanoja vastaan. Meidän ei tarvitse emmekä saa estää lapsien pääsyä Jumalan tykö..
Alla olevissa raamatunkohdissa puhutaan ihmisen myötäsyntyisestä Jumala-tietoisuudesta.
Niistä ei saa vaikutelmaa, että usko Jumalaan syntyisi ihmisen saaman opetuksen seurauksena, ja vasta sitten, kun äly on riittävästi kehittynyt.

"Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua."  (Saarn. 3:11)

"Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;

sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa'.
 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema."  (Ap.t. 17: 24-29)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #331 : 21.09.19 - klo:02:39 »
"Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua."  (Saarn. 3:11)

Tuo minusta kertoo Jumalan luomistyöstä ja siitä, että hän teki ihmisestä ikuisuusolennon, mutta ei se minun mielestäni sisällä pikkulapsen tietoisuutta jumaluudesta tai Jumalasta.

"Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;

sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa'.
 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema."  (Ap.t. 17: 24-29)


Tuo on osa Paavalin puhetta ateenalaisille jotka tykkäsivät filosofoida. Hän yritti vedota heidän omaan pohdintaansa ja siitä, että he näyttivät olevan tietoisia jumaluudesta.

Ja onhan ihmisellä jonkinlainen tietoisuus jumaluudesta, kuten tuo Paavalin reissu Ateenaan osoitti. Hän näki siellä paljon erilaisia epäjumalia, ja yritti juuri siihen vedota. Suurin osa naureskeli hänelle, mutta joidenkin sydämet Herra avasi Sanalle.

En ole ajatellut milloin ja miten tuo inhimillinen tietoisuus jumaluudesta ja siitä kehittyneet uskonnot ovat saaneet alkunsa ja miten se yksilönkehityksessä ilmenee.

Mutta en todellakaan löydä Raamatusta tukea että pienillä lapsilla olisi jonkinlainen tietoisuus Jumalasta.
« Viimeksi muokattu: 21.09.19 - klo:07:27 kirjoittanut sandia »

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #332 : 21.09.19 - klo:06:15 »
Tuli mieleen Jumalan kirjoituttamat tärkeysjärjestykset, niin nyt kirjoitan niistä. Jumala on suuressa viisaudessa kirjoituttanut ne tärkeysjärjestykset, missä mennään ja ne tärkeysjärjestykset paljastavat sylilapsikasteen kuulumattomaksi opetukseksi Raamattuun, koska se on Raamatun ulkopuolinen käsite ja väärä opetus.

Samoin latinankielen Raamattu paljastaa sakramenttiopin kuulumattomaksi opetukseksi ja ulkopuoliseksi käsitteeksi, niin se koskee myös sakramentaalista sylilapsikastetta.

Raamatun asema:

Olisi tärkeintä ymmärtää Raamatun asemaa, joka on ainut auktoriteetti yli kaikkea ja tässä maailmassa, johon tulisi ankkuroida, nin ojentautuisi elävään ja pelastavaan uskotilaan. Se on ainoa tie pelastukseen.

Raamattu puhuu vain yhdestä ainoasta vesikasteesta, joka on raamatullinen. Samoin Jeesuksen antamassa lähetyskäskyssä on ne tärkeysjärjestykset. Lähetyskäskyn mukaan opetuslapseus on ensimmäisessä tärkeysjärjestyksessä ja vesikaste on seuraavassa tärkeysjärjestyksessä, eli siinä kohdassa sanotaan; menkää siis ja tehkää kaikki kansat (1) minun opetuslapsikseni, (2) kastamalla heitä. Kaikki tärkeysjärjestykset näkyy selvästi, missä ensin mennään.

Eli ensin uskon kautta Jeesukseen tapahtuu ensimmäisessä tärkeysjärjestyksessä kuten Mark. 16:16 kohta sanoo. Siinä kohdassa sanotaan; Joka (1) uskoo ja (2) kastetaan, se pelastuu. Samoin se sama Mark. 16:16 kohta paljastaa sylilapsikasteen kuulumattomaksi opetukseksi. Koska siinä kohdassa sanotaan; joka uskoo, kastetaan, se pelastuu; mutta joka (uskosta osaton) ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Se tarkoittaa vain uskosta osatonta, joka joutuu kadotukseen, koska ei usko Herraan. Siinä ei puhu mitään kastamattomuudesta, joka joutuisi kadotukseen.

Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Palataan vielä sakramenttioppiin, joka on kuulumattomaksi opetukseksi. Pois sakramenttiopista puhtaaksi suodatetut opetukset ehtoollisesta, raamatullisesta vesikasteesta ja avioitumisesta ovat Herran tahdon mukaista ja ne löytyykin Raamatusta ja ne johtaa terveeseen uskoon Kristuksessa elikkä pelastavaan uskotilaan.

Ei tulisi ankkuroida uskon kanssa kaikkiin ulkopuolisiin ja kuulumattomiin käsitteisiin, ne ei voi pelastaa, koska ne ei vie pelastavaan uskotilaan. Vain Raamattu ja Raamatun opetukset voi viedä pelastavaan uskotilaan, niin pelastuu. Tätä olisi tärkeintä ymmärtää.


« Viimeksi muokattu: 21.09.19 - klo:06:26 kirjoittanut rupattelija »

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #333 : 21.09.19 - klo:10:54 »
Ihmisviisauden perusteella väärin itsetulkinnan kautta:

Ensin se opetus perisynnistä ajoi sylilapsikasteen pariin, kun katsottiin sitä sylilapsikastetta pelastus- ja armonvälineeksi. Ja samoin opetus seurakunnattomuudesta ajoi liittymään kirkkoon, kun katsottiin sitä kirkkoa seurakunnaksi. Ja vielä opetus sukukirouksesta ajoi perisynnin opetuksen pariin. Nämä opetukset tulivat ihmisviisauden perusteella itsetulkinnan kautta ja siksi nämä tehdään vielä tänäkin päivänä. Niitä katsotaan kristillisiksi käsitteiksi, mutta ne ovat Raamatun vastaisia.

Raamattu opettaa näin:

Isien synnit eivät siirry polvilta polville. Raamatussa puhutaan vain, että oman valinnan kautta, joko siunauksen tai kirouksen. Se paljastaa, että sukukirousoppi on Raamatun vastaista.




Raamatun kohtien mukaan valinta on yksin sinun:

Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Minä vaadin lapset tilille isien pahoista teoista kolmanteen ja neljänteen polveen saakka, jos he vihaavat minua, mutta osoitan armoa niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja pitävät minun käskyni. 2 Moos. 20:5-6 RK

Siinä käännöksessä lukee: "Minä vaadin lapset tilille..." Huom! Siinä eii puhu, että Jumala kiroaa, vaan että Jumala vaatii. Se tarkoittaa, että Jumala vaatii oman itsevalinnan kohdalla valitsemaan itse. Kyse on omasta henkilökohtaisesta ja vapaaehtoisesta itsevalinnasta.

2Moos. 20:5 kohdassa lukee: "kolmanteen ja neljänteen polveen saakka JOS he vihaavat minua."

Huomaatteko, että siinä lukee "JOS" he vihaavat. Kyse on siis omasta henkilökohtaisesta valinnasta, kun he valitsevat vihaakseen Jumalaa. Ei siinä sano "kun" vaan että "jos". Se on päivänselvää, että Raamattu ei tarkoita yhtään mitään sukukiroutta.

Toisen Raamatun 5Moos. 11:26-32 luvun mukaan kyse on vapaaehtoisesta itsevalinnasta; jokos siunauksen vai kirouksen. Siinä puhuu vapaaehtoisesta itsevalinnasta, mikäli tarkoittaa, että ihminen itse valitsee, kumman itse haluaa valita; jokos siunauksen vai kirouksen. Se ei puhu mitään sukukirouksesta, isien pahoista teoista.

Vielä toisen luvun mukaan eli Hes. 18 luku puhuu siitä, että jokainen joutuu vastuuseen omista teoistaan, eikä siinä mitään puhu isien pahoista teoista. Hes. 18 luvun mukaan on se otsikko, siinä lukee; "Jokainen joutuu vastuuseen omista teoistaan." Mutta sen, joka tekee syntiä, on kuoltava. Poika ei kanna isän syntiä, eikä isä pojan syntiä. Hes. 18:20 kohta tarkoittaa oman itsevalinnan mukaan.

Vanhurskas saa vanhurskautensa mukaan, jumalaton jumalattomuutensa mukaan. Hes. 18:20 RK.

Yhtäkään hänen tekemistään synneistä ei enää muisteta. Hän saa elää vanhurskautensa tähden, jota hän on noudattanut. Hes. 18:22 RK

Kyse on siis omasta henkilökohtaisesta ja vapaaehtoisesta itsevalinnasta. Sehän on päivänselvää, että Raamattu ei todella tarkoita sukukiroutta. Kun Jumala vaatii meidät tilille, mikäli tarkoittaa, että Jumala vaatii oman itsevalinnan kohdalla valitsemaan itse, jokos kirouksen tai siunauksen.



Eksyttävä opetus:

Perisynti sanaa ei löydy ollenkaan Raamatusta. Sillä peloteltiin ennen kansaa, jotta ihmiset toivat lapsensa kastettavaksi ja liittymään kirkkoon, etteivät sentään helvettiin joutuisi. Ajattele, kun pienet vauvat syntyvät tähän maailmaan ja avaavat silmänsä, niin he ovat heti syntisiä ja Jumalan vihaamia perisynnin eli isiensä tekemien syntien tähden.

Synti ei Raamatun mukaan kuitenkaan periydy, vaan se tulee vain omien tekojen kautta. Vauvat ovat syntyneet viattomina ilman syntiä, joten kirkon opetus kasteesta on mielestäni täysin Raamatun vastainen ja pelkkää huuhaata. Perisyntiopista pidetään kiinni, jotta saataisiin lapsikaste perusteltua ja siten saatua myös lisää jäseniä kirkkoon. (lainattu veljen Juhanin tekstistä)




Lohdullista tietää:

Kun Jeesus otti vastaan kertakaikkiaan
kaikki synnit kirouksineen kannettavakseen
ja ne ovat jo puuhun ripustettu.

Kristus lunasti meidät vapaiksi lain kirouksesta,
kun hän tuli kiroukseksi meidän puolestamme,
sillä on kirjoitettu:

"Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu." Gal. 3:13 RK



« Viimeksi muokattu: 21.09.19 - klo:11:09 kirjoittanut rupattelija »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #334 : 21.09.19 - klo:11:06 »
Edellä oli toiselta foorumilta kopioitua ja ainakin osittain toisen kirjoittajan (Juhanin) kirjoittamaa tekstiä.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #335 : 21.09.19 - klo:11:08 »
Edellä oli toiselta foorumilta kopioitua ja ainakin osittain toisen kirjoittajan (Juhanin) kirjoittamaa tekstiä.

Hyvä, että muistutit. Unohdin laittaa veljen nimen kans.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #336 : 21.09.19 - klo:11:13 »

Kysyn, Natanael, muistatko vielä meidän keskusteluamme,
että saan lainata tekstit ja minun pitää laittaa kans nimen?

Jos se helpottaa sinun työtä, että kopioin minun teksteistä
toiselta foorumilta, missä olen mukana.

« Viimeksi muokattu: 21.09.19 - klo:11:20 kirjoittanut rupattelija »

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #337 : 21.09.19 - klo:11:42 »

Minulla olisi ehdotettavaa. Olisi hyvä keskustella ne eri näkemykset myös toisissa uskovien foorumeissa.
Kyse on edistyneisyydestä terveessä uskossa ja avartamisesta Kristuksessa, siinä olisi hyvä puoli,
ettei olisi riski ajaa omaa lahkoa.

Minä voin puolestani sanoa, että niissä foorumeissa puhutaan eri näkemyksistä. Ajatusten kanssa
vaihdetaan nämä näkemykset ja tällä tavalla avarrutaan Kristuksessa ja edistytään terveessä uskossa.

Oman kokemuksen mukaan niissä foorumeissa riippuu henkilöistä, mitä he ajavat ja se vaikuttaa myös
keskustelun laatuun. Olen huomannut sen päivänselvästi.

Siksi suosittelisin lämpimästi osallistua niiden uskovien foorumilaisten kanssa keskusteluihin ja
vaihtamaan ajatusten kanssa niistä eri näkemyksistä.





« Viimeksi muokattu: 21.09.19 - klo:11:47 kirjoittanut rupattelija »

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #338 : 21.09.19 - klo:11:49 »


Olen myös huomannut, että ylläpitäjien resurssi on vaihtelevaa niissä uskovien foorumeissa.
Toisissa enemmän ylläpitäjiä ja toisissa vähemmän. Resurssi on se tärkeä voimavara,
jonka hallitaan foorumia rauhanomaisesti.





Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #339 : 21.09.19 - klo:12:05 »
Edellä oli toiselta foorumilta kopioitua ja ainakin osittain toisen kirjoittajan (Juhanin) kirjoittamaa tekstiä.

Hyvä, että muistutit. Unohdin laittaa veljen nimen kans.

Et kertonut, että teksti oli lähtöisin uskonaskeleen kirjoittajalta. Viestistäsi ei käy ilmi mikä on sinun tekstiäsi ja mikä lainattua.

En näe foorumien välistä keskustelua hyödyllisenä. Lainata saa, mutta tarkoitus on se, että tällä foorumilla olevat keskustelevat keskenään omin ajatuksin.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #340 : 21.09.19 - klo:12:11 »
Edellä oli toiselta foorumilta kopioitua ja ainakin osittain toisen kirjoittajan (Juhanin) kirjoittamaa tekstiä.

Hyvä, että muistutit. Unohdin laittaa veljen nimen kans.

Et kertonut, että teksti oli lähtöisin uskonaskeleen kirjoittajalta. Viestistäsi ei käy ilmi mikä on sinun tekstiäsi ja mikä lainattua.

En näe foorumien välistä keskustelua hyödyllisenä. Lainata saa, mutta tarkoitus on se, että tällä foorumilla olevat keskustelevat keskenään omin ajatuksin.

Siis minun pitäisi laittaa tänne suora nettisivu, missä kirjoitin, vai lainata omani tekstit tänne ja sanoa, että se on toiselta foorumilta ja lisäksi foorumin nimen?

Voisitko tarkentaa, miten pitäisi toimia näin?



Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #341 : 21.09.19 - klo:12:22 »
Natanael, esitän yhtä esimerkkiä. Olen huomannut, että esimerkiksi Mauno Mattila teki oman hengellisen opetuksen ja laittoi omalle FB-seinälle sen opetuksen ja siten jakoi sen saman opetuksen eri FB-ryhmiin. Sama asia pätee foorumiin, kun minä tein omat opetukset toisessa foorumissa, joista minä kopioin jakamalla foorumeihin.






Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #342 : 21.09.19 - klo:13:38 »
"Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua."  (Saarn. 3:11)

Tuo minusta kertoo Jumalan luomistyöstä ja siitä, että hän teki ihmisestä ikuisuusolennon, mutta ei se minun mielestäni sisällä pikkulapsen tietoisuutta jumaluudesta tai Jumalasta.

"Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;

sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa'.
 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema."  (Ap.t. 17: 24-29)


Tuo on osa Paavalin puhetta ateenalaisille jotka tykkäsivät filosofoida. Hän yritti vedota heidän omaan pohdintaansa ja siitä, että he näyttivät olevan tietoisia jumaluudesta.

Ja onhan ihmisellä jonkinlainen tietoisuus jumaluudesta, kuten tuo Paavalin reissu Ateenaan osoitti. Hän näki siellä paljon erilaisia epäjumalia, ja yritti juuri siihen vedota. Suurin osa naureskeli hänelle, mutta joidenkin sydämet Herra avasi Sanalle.

En ole ajatellut milloin ja miten tuo inhimillinen tietoisuus jumaluudesta ja siitä kehittyneet uskonnot ovat saaneet alkunsa ja miten se yksilönkehityksessä ilmenee.

Mutta en todellakaan löydä Raamatusta tukea että pienillä lapsilla olisi jonkinlainen tietoisuus Jumalasta.
Jokaisen yksilön passiivinen tietoisuus Jumalasta, ihmisen Luojasta, on mielestäni
yksi Raamatun perusasioista. 
Näen sen olevan ikään kuin itsestäänselvänä taustana monissa raamatunkohdissa, kuten edellä mainituissa.
Olisi kummallista, että ihmisen luonut Jumala ei millään lailla ilmoittaisi itsestään ennen kuin vasta sitten, kun lapselle on riittävän kauan opetettu tietoa Jumalasta.
Silloin usko ei tulisi Jumalalta, vaan ihmistoiminnan (aivopesun) tuloksena.

"Jätä asiasi Herran haltuun. Hän vapahtakoon hänet, hän pelastakoon hänet, koska on häneen mielistynyt."
Sinähän vedit minut äitini kohdusta, sinä annoit minun olla turvassa äitini rinnoilla;
sinun huomaasi minä olen jätetty syntymästäni saakka,
sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta." (Ps. 22: 8-10)

Em. tiedon Jumala välittää aivan elämänsä alussa olevallekin,
vaikka tietenkin tavalla, jolla biologisesti ja älyllisesti kehittymättömän vauvan on se mahdollista vastaanottaa.

Olen lukenut monia kertomuksia siitä, miten kuoleva pikkulapsi on kertonut näkevänsä enkeleitä, kuulevansa Jeesuksen äänen jne. - siis tapauksissa, joissa näitä asioita ei ole lapselle missään vaiheessa opetettu.
Osa kertoumuksista voi olla surevien vanhempien mielikuvitusta, mutta osa varmasti tosiasioita.
Itse Jumala tai Hänen enkelinsä on ilmoittanut lapselle itsestään eli antanut uskon.

"Sinä olet luonut minun munaskuuni, sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa.
Minä kiitän sinua siitä, että olen tehty ylen ihmeellisesti; ihmeelliset ovat sinun tekosi, sen minun sieluni kyllä tietää.
Minun luuni eivät olleet sinulta salatut, kun minut salassa valmistettiin,
kun minut taiten tehtiin maan syvyyksissä.
Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani.
Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut."
(Ps. 139: 13-16)

Jumala kirjoittaa siis jo alkiovaiheessa yksilön tulevan elämän omaan kirjaansa.
Miksi Hän kuitenkin salaisi näin valtavan asian syntyvältä vauvalta itseltään, ja antaisi sen paljastua vasta, kun lapselle on opetettu näitä asioita riittävän kypsyneessä ikävaiheessa?

Sikiön ja vauvan usko on samaa pelastavaa uskoa kuin aikuisenkin.
Kun vauva on kehittynyt tarpeeksi isoksi ihmiseksi, hänen lapsenuskonsa useimmiten laimenee ja häviääkin ympäristön vaikutuksesta.
Siksi hengellinen opetus on tärkeää, jotta lapsi eteen tulevissa valintatilanteissa osaa ja haluaa ylläpitää lapsenuskoa tai valita Jeesuksen uudestaan Herrakseen,
jos elämä on jo ehtinyt häivyttää kaiken uskon.




Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #343 : 21.09.19 - klo:22:53 »
Paavali sanoi; Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus.

Edesmennyt Risto Santala, joka asui kolmisenkymmentä vuotta Jerusalemissa. Syvällinen Raamatuntuntija. Uskalsi sanoa;
"Ei upotuskaste ole mitään, eikä valelu kaste, vaan Pyhän Hengen vaikuttama uusi luomus".
Samaa sanoi Jeesus Nikodemukselle; ""Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".

On melkoista itse petosta uskoa kasteen suorittavan uudestisyntymän. Kyllä se on Pyhän Hengen työ.
Silloin ihminen nöyrtyy kulkemaan ahtaan portin kautta syntisenä. Ilman omaa ansiota.
Armon tarve, kun Laki tappaa omavoimaisuuden.

Se ei tule mummin, kummin, vanhempien tai papin uskon kautta. Kyllä siinä tarvitaan oma usko. Ylhäältä saatu.
Tuo usko ei katso ikää. Se on Jumalan lahja. Jumalan Pojan usko.

Kasteen armoa Raamatusta en ole löytänyt.
Mitäpä luulette; onko näille kavereille julistettu kasteen armoa vaiko Jeesusta syntien sovittajana;https://www.youtube.com/watch?v=qt0eMCcQQhs
Kukaan ei nouse syvältä aineiden väärinkäytöstä tai murhamiehenä kastetodistusta katselemalla.
Kyllä heille on julistettu teurastettua Karitsaa; Jeesusta.
Julistetun Sanan kautta, jossa Pyhä Henki on mukana.

Olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka kuuntelevat / katselevat deitä ja seiskaa kaiken aikaa. Kyllähän sieltä hyvääkin tulee ilmeisesti.
Kertoo rauhattomuudesta, jos kaiken aikaa täytyy olla hengellistä mediaa päällä.
Siinä ei Herran ääntä pääse kuulemaan. Sekasotkua kuunnellessa menee kaikki hengellinen läpi.
Ihmekös jos Joycet ja Herzogit saavat kannattajia, kun ei osata erottaa aitoa oikeasta.
Jos on oppinut Teurastettua Karitsaa tuntemaan; silloin ei pelkkä uskonnollisuus kiinnosta.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #344 : 21.09.19 - klo:23:07 »
TV7, RadioDei, Patmos ja AlfaTv:n uskonnollinen osuus ovat parasta mitä Suomen kristillisyys on kokenut vuosikausiin.

Useat kymmenet tuhannet ovat tulleet uskoon näiden medioiden kautta. Sanaa julistetaan näillä kanaville.

Myös uskossa jo kasvaneet saavat kanavilta paljon. Esim Patmoksella Leo Meller on herätellyt itseäni tietyissä asioissa.