No minulla olisi tärkeä asia, niin sen takia sanon kenenkään parhaaksi ja kirjoitan rauhanomaisesti kenenkään loukkaantumatta ja menemättä kenenkään henkilökohtaisuuksiin.
Kaksi tärkeää asiaa:
Ensinnäksi olisi tärkeä ymmärtää Raamatun asemaa ja uskon, että täällä tiedetään varmaan jo Raamatun asemaa, että se on ainut auktoriteetti yli kaikkea ja ainut auktoriteetti tässä maailmassa.
Seuraavaksi olisi ERITTÄIN tärkeä ymmärtää Jumalan kirjoituttamat tärkeysjärjestykset, joiden mukaan Jumala näyttää Hänen tahdonmukaisesti, missä mennään, sillä Hän ei ole epäjärjestyksen Herra, siksi Hän nämä tärkeysjärjestykset kirjoitutti Hänen kaikessa suuressa viisaudessa.
Niin Hänen kirjoituttamien tärkeysjärjestysten kautta meillä on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste. Hänen kirjoituttamat tärkeysjärjestykset paljastavat, mikä on raamatullinen vesikaste. En nyt tällä selittele vesikasteeseen liittyvät asiat. Toivoin, että nämä Hänen kirjoittamat tärkeysjärjestykset Pyhän Hengen kautta alkaisivat avata silmät näkemään ne.
Tällä kertaa ei tartte selittää vesikasteeseen liittyvät asiat mitään. Keskitytään enemmän Jumalan kirjoituttamiin tärkeysjärjestyksiin, missä mennään, jos Raamatun asemaa ymmärretään oikein, että se EI OLE vajavainen Raamattu, sillä Jumalan suuri viisaus näkyy selvästi Hänen kirjoituttamissa Kirjoituksissa.
Ef. 4:3 ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
Ja olisi ERITTÄIN tärkeä ymmärtää se Raamatun kohta, joka puhuu ihmisviisaudesta ja Jumalan voimasta. Toivoisin, että tätä alkaisi tutkia oma-aloitteisesti ja Pyhä Henki auttaa siinä. Koska Jeesuksen päivänä Hän tulee noutamaan omat, jotka ovat pelastavassa uskotilassa. Paitsi jäävät uskovat, joilla on järkeisusko. Se osaa tarjoutua aidolta näyttävää ja tuntuvaa uskoa. Se kantaa myös, ikäänkuin oma käsivoima kantaa itseään.
Se ei ole sama, kuin Jeesuksen omavarainen usko, joka kannetaan ja siinä eletään (Gal. 2:20).
On tehokasta, että Pyhä Henki yksin itse johdattaa ja avaa ymmärrystä, kun sitä asiaa tutkitaan oma-aloitteisesti. Luulen, että siitä ei ole aiemmin keskusteltu, niin olisi hyvä aloittaa nyt. Toivon, että jokainen itse alkaisi oma-aloitteisesti ottaa Raamatun käsiin ja avata Raamatun ja alkaisi tutkia siitä asiaa rukoillen Pyhän Hengen apua ja ymmärrystä siihen asiaan. Laitan tänne yhden Raamatun kohdan. Siihen liittyy vielä muut Raamatun kohdat Raamatusta oma-aloitteisen tutkimuksen kautta Pyhän Hengen kanssa.
1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
1) usko perustuu ihmisten viisauteen, mihin se johtaa ja mitä tapahtuu?
2) usko perustuu Jumalan voimaan, mihin se johtaa ja mitä tapahtuu?
Herran siunausta kaikille tasa-puolisesti!
Yksittäisten Raamatun jakeiden sanajärjestys ei automaattisesti tarkoita,
että kysymys olisi Jumalan asettamasta tärkeysjärjestyksestä.
Puhutut ja kirjoitetut kielet ovat osa niitä käyttävien ihmisten kulttuuria.
Myös Raamatun teksteissä vaikuttaa samanaikaisesti moni ihmiskulttuuri,
siis ko. tapahtumien aikaan vallinnut kielellinen ja muu kulttuuri, samoin muistiinmerkitsijän, Raamatun kaanonin kokoajien, eri kielille eri aikakausina eläneiden kielenkääntäjien ja Sanaa lukevien kulttuurit.
Siksi Raamatusta ei kannata luoda mitään ihmistulkintoja yksittäisten sanojen ja sanajärjestysten perusteella.
Oleellista on paneutua yksinäisyydessä siihen Jumalan opetukseen, jota Hän antaa Sanansa kautta.
Raamatun kokonaisilmoitus pitää myös aina huomioida.
Pyhä henki on varjellut Sanan aikakausista ja kielistä riippumatta niin, että siinä on säilynyt muuttumaton Jumalan ilmoitus ja tahto.
Siksi ilman Pyhän Hengen antamaa viisautta Raamattua ei kukaan voi sisäistää hengellisesti oikealla tavalla.
Esim. kasteesta saavat monet uskovat jonkin verran erilaisen opetuksen Jumalan Sanasta, vaikka Sana onkin kaikille sama.
Jos on itse omaksunut hyvin vahvasti jonkin kastekäsityksen, ei silti pidä mennä sanomaan, että kaikki toisella tavalla asian uskovat eläisivät ihmisviisauden varassa,
ja että heiltä puuttuisi pelastava usko.
Hengellinen ylpeys rikkoo Kristuksen seurakuntaa.
Tästä Jeesus opettaa:
"Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta. "
(Matt. 5:3)
Paavalikin tunnisti ylpeyden vaaran, ja siksi kirjoittaa:
"Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua,
etten ylpeilisi.
Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa".
Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan."
(2.Kor. 12: 7-9)