Kirjoittaja Aihe: Pyhitys  (Luettu 44652 kertaa)

Taisto

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #210 : 03.06.14 - klo:17:13 »
Siellä oli monet tarinat vielä senkin jälkeen. Pöytäkirjaväännöksiä. Näennäisäänestyksiä. Muka vioittunut kokousäänite (jonka sitten kävin kopioimassa ja laittamassa jakoon). Lähdin kohta sen jälkeen, kun tämä saarnamies alkoi puhua pöntöstä seurakunnan hajottajista. Seuraukset olivat sellaiset, että srk:n jäsenet alkoivat karttaa minua. Kadulla vastaan tullessa joku siirtyi toiselle puolelle tietä, lounasruokalassa toinen ei vastannut tervehdykseeni, vaikka itse tervehdin aina nähdessäni, kotikaupungissa ja Venäjän puolellakin minua sanottiin luopioksi jne. Puhuin viime vuonna ko. hlön kanssa puhelimessa. Hän kielsi jyrkästi puheensa, kun kerroin seurauksista. En ollut ainoa silloin maisemaa vaihtanut.
Jos olisin ollut silloin nykyisessä ymmärryksessä ja rohkeudessa, olisin ottanut pyhityksestä selvän. Turhanpäiväisen herran pelon vuoksi sadoittain seurakuntalaisia on tullut haavoitetuiksi, pois ajetuiksi tai saatu inhoamaan kaikkea uskovaisuuteen liittyvää. Mielestäni pyhitys ymmärretään väärin, kun se laitetaan tarkoittamaan alistumista joidenkin narsististen, omaa egoaan pönkittävien tai jopa rikollisten ihmisten mielivallalle seurakunnissa. Sanotaan, että Herra hoitaa. Miksi Herra ei voisi hoitaa asioita järjenkäytön ja asioihin tarttumisen kautta?
Sinulla on ollut raskaita vaiheita noiden tapahtumien (tai tuon yhden narsistin?) vuoksi...
« Viimeksi muokattu: 03.06.14 - klo:17:15 kirjoittanut Taisto »

Taisto

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #211 : 03.06.14 - klo:17:20 »
Käsitykseni mukaan pyhityksestä (tai paremminkin pyhittymättömyydestä) selvän ottaminen vienee aikaa kymmenisen minuuttia.
Kertoisitko lyhyesti, millä menetelmällä sen saa selville?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhitys
« Vastaus #212 : 03.06.14 - klo:17:30 »
Käsitykseni mukaan pyhityksestä (tai paremminkin pyhittymättömyydestä) selvän ottaminen vienee aikaa kymmenisen minuuttia.
Kertoisitko lyhyesti, millä menetelmällä sen saa selville?

Jonkinlainen pyhityksen mittari on se, kuinka uskova suhtautuu toisenlaisen oppikäsityksen omaaviin uskoviin.


Uskonratkaisu
Vesikaste
Pyhän Hengen kaste
Paikallisseurakunta
..

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #213 : 03.06.14 - klo:17:38 »
Käsitykseni mukaan pyhityksestä (tai paremminkin pyhittymättömyydestä) selvän ottaminen vienee aikaa kymmenisen minuuttia.
Kertoisitko lyhyesti, millä menetelmällä sen saa selville?

Taidanpa pitää omana tietonani. Joku saattaisi pilata koko jutun kokeilemalla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #214 : 03.06.14 - klo:17:41 »
Ensin pitää olla täydellinen pyhitys (Jumalan edessä). Vasta sitten alkaa prosessi, jossa meitä pyhitetään (ihmisten edessä). Hepr. 10:14.
Mitä tarkoitat sillä, että ensin pitää olla täydellinen pyhitys? Eikö se ole uskoontulosta alkaen
Jumalan silmissä niin?

Mitä uskovan pitää odottaa tai saavuttaa, ennenkuin mainitsemasi prosessi voi alkaa?

Mielestäni tuo em. jae kertoo sen aika tyhjentävästi. Ei siihen ole lisättävää. Ja kertoo senkin, ettei pyhitys siedä "omaa hikeä".
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhitys
« Vastaus #215 : 03.06.14 - klo:17:42 »
Siellä oli monet tarinat vielä senkin jälkeen. Pöytäkirjaväännöksiä. Näennäisäänestyksiä. Muka vioittunut kokousäänite (jonka sitten kävin kopioimassa ja laittamassa jakoon). Lähdin kohta sen jälkeen, kun tämä saarnamies alkoi puhua pöntöstä seurakunnan hajottajista. Seuraukset olivat sellaiset, että srk:n jäsenet alkoivat karttaa minua. Kadulla vastaan tullessa joku siirtyi toiselle puolelle tietä, lounasruokalassa toinen ei vastannut tervehdykseeni, vaikka itse tervehdin aina nähdessäni, kotikaupungissa ja Venäjän puolellakin minua sanottiin luopioksi jne. Puhuin viime vuonna ko. hlön kanssa puhelimessa. Hän kielsi jyrkästi puheensa, kun kerroin seurauksista. En ollut ainoa silloin maisemaa vaihtanut.
Jos olisin ollut silloin nykyisessä ymmärryksessä ja rohkeudessa, olisin ottanut pyhityksestä selvän. Turhanpäiväisen herran pelon vuoksi sadoittain seurakuntalaisia on tullut haavoitetuiksi, pois ajetuiksi tai saatu inhoamaan kaikkea uskovaisuuteen liittyvää. Mielestäni pyhitys ymmärretään väärin, kun se laitetaan tarkoittamaan alistumista joidenkin narsististen, omaa egoaan pönkittävien tai jopa rikollisten ihmisten mielivallalle seurakunnissa. Sanotaan, että Herra hoitaa. Miksi Herra ei voisi hoitaa asioita järjenkäytön ja asioihin tarttumisen kautta?
Sinulla on ollut raskaita vaiheita noiden tapahtumien (tai tuon yhden narsistin?) vuoksi...

Onhan sitä monenlaisia vaiheita ollut. En taida tässä ketjussa enemmälti kertoa.

Irrallaan olossa on se hyvä puoli, että pystyy katsomaan asioita selkeämmin eikä ole enää sidottu siihen mitä muut ajattelevat.

En peilaa enää asioita 'mitä toiset seurakuntalaiset jostain ajattelevat', vaan 'joskus mitä Jumala ajattelee' useimmiten kuitenkin minkä oikeaksi näen.
Jos en näe oikeita asioita oikeiksi tai näen vääriä oikeiksi, sitten vika on keskeneräisyydessä tai ketjun aiheeseen liittyen pyhityksessä.

Pidän parempana sitä, että miettimättä tekisin jotain oikein kuin, että tekisin jotain siksi, että minun tarvitsee tehdä tai siksi, että olen uskovainen tai siksi, että muuten joku pahastuu.
Omasta mielestäni olen pitkälti päässyt sellaisesta ajatuksesta, että minun tarvitsisi olla jotain sellaista toisten tahtomaa mitä en oikeasti ole.

Poissa otav otah

  • Viestejä: 20
Vs: Pyhitys
« Vastaus #216 : 03.06.14 - klo:18:00 »
Ensin pitää olla täydellinen pyhitys (Jumalan edessä). Vasta sitten alkaa prosessi, jossa meitä pyhitetään (ihmisten edessä). Hepr. 10:14.
Eihän se nyt näin ole.

Kerrotko sitten kuinka se on?

Viittaamasi Hepr. 10:14:

"Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään."

Eihän siinä puhuta mitään ihmisten edessä pyhittymisestä.
Eikä meidän tarvitse itse pyhittyä edes Jumalan edessä, koska meidät pyhäksi tekevä uhri on jo annettu puolestamme.

Pyhä pyhittyköön edelleen. Mitä se tarkoittaa?
Se tarkoittaa varmaan uskonelämästään ja vaelluksestaan huolehtimista, Herran teillä kulkemista.

"Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea."  (2. Piet. 1:10)

Lankeaminen tarkoittaa kai tässä yhteydessä lankeamista pois uskosta.

Ilm. 22;11: "Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen."

Alkutekstissä ei ole näitä verbejä ollenkaan.
Kysymys on siitä, mitä me olemukseltamme olemme nyt, sitä me tulemme myös olemaan. Jos olemme nyt vääriä, olemme sitä huomennakin. Jos olemme nyt saastaisia, niin sellaisena pysymme, ja jos olemme vanhurskaita (Kristuksessa), niin saamme olla sitä edelleen.

Käsittääkseni tämä tarkoittaa sitä, että lopun ajan lähetessä muutoksen mahdollisuus pienenee, ja lopulta kokonaan poistuu sitä mukaa kun Pyhä Henki vetäytyy pois. Ihmiskunta on tehnyt valintansa, ja jää Jumalan tuomiolle joko täydellisesti saastaisina tai täydellisesti pyhinä (pyhitettyinä Jeesuksen veressä).
Tämä korostaa myös siis sitä pyhyyttä, mikä on kokonaan Kristuksessa saatu yhdellä kerralla ja täydellisenä silloin, kun Pyhä Henki vaikutti meissä sen, että meille kelpasi katsoa Jumalan armoa Kristuksessa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhitys
« Vastaus #217 : 03.06.14 - klo:18:08 »
Lainaus käyttäjältä: Young's literal
he who is unrighteous--let him be unrighteous still, and he who is filthy--let him be filthy still, and he who is righteous--let him be declared righteous still, and he who is sanctified--let him be sanctified still:

Lainaus käyttäjältä: KJV
11 He that is unjust, let him be unjust still: and he which is filthy, let him be filthy still: and he that is righteous, let him be righteous still: and he that is holy, let him be holy still.


Taisto

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #218 : 03.06.14 - klo:18:42 »
Käsitykseni mukaan pyhityksestä (tai paremminkin pyhittymättömyydestä) selvän ottaminen vienee aikaa kymmenisen minuuttia.
Kertoisitko lyhyesti, millä menetelmällä sen saa selville?

Taidanpa pitää omana tietonani. Joku saattaisi pilata koko jutun kokeilemalla.


Ensin pitää olla täydellinen pyhitys (Jumalan edessä). Vasta sitten alkaa prosessi, jossa meitä pyhitetään (ihmisten edessä). Hepr. 10:14.
Mitä tarkoitat sillä, että ensin pitää olla täydellinen pyhitys? Eikö se ole uskoontulosta alkaen
Jumalan silmissä niin?

Mitä uskovan pitää odottaa tai saavuttaa, ennenkuin mainitsemasi prosessi voi alkaa?

Mielestäni tuo em. jae kertoo sen aika tyhjentävästi. Ei siihen ole lisättävää. Ja kertoo senkin, ettei pyhitys siedä "omaa hikeä".

Sinä se et paljon kysymyksiin vastaile :-X

Taisto

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #219 : 03.06.14 - klo:18:46 »

Omasta mielestäni olen pitkälti päässyt sellaisesta ajatuksesta, että minun tarvitsisi olla jotain sellaista toisten tahtomaa mitä en oikeasti ole.
Olet pääsyt hyvälle tielle :)

Taisto

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #220 : 03.06.14 - klo:18:49 »
Mielestäni tuo em. jae kertoo sen aika tyhjentävästi. Ei siihen ole lisättävää. Ja kertoo senkin, ettei pyhitys siedä "omaa hikeä".
Ehkä pyhitys ei edellytä omaa hikeä lähtökohdakseen. Mutta kyllä se hikeä aiheuttaa.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pyhitys
« Vastaus #221 : 03.06.14 - klo:18:55 »
Mielestäni tuo em. jae kertoo sen aika tyhjentävästi. Ei siihen ole lisättävää. Ja kertoo senkin, ettei pyhitys siedä "omaa hikeä".
Ehkä pyhitys ei edellytä omaa hikeä lähtökohdakseen. Mutta kyllä se hikeä aiheuttaa.
Nin se on.
"Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan."
(Hepr. 12:4)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhitys
« Vastaus #222 : 03.06.14 - klo:19:52 »

Omasta mielestäni olen pitkälti päässyt sellaisesta ajatuksesta, että minun tarvitsisi olla jotain sellaista toisten tahtomaa mitä en oikeasti ole.
Olet pääsyt hyvälle tielle :)
No jaa, nyt on ongelma se, että itse tahdon tai luulen tahtovani sellaisia, jota en itse oikeasti ole, enkä koskaan itsessäni tule olemaan. Kun oikein tarkkaan itseänsä tutkii, huomaa, että haluaa monenmoista, mitä ei oikeasti edes tahdo.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Pyhitys
« Vastaus #223 : 03.06.14 - klo:20:05 »
Ja monesti ihminen luulee tietävänsä mitä muut haluaisi meidän olevan.
Välttämättä kukaan ei ole sanonut mitään, mutta me olemme luulossamme varmoja. Silloin ovat tunteet ja ymmärrys menneet ristikkäin. Ja heikko ihminen uskoo tunteidensa luulotelmia.

Tietysti aina on olemassa myös ihmisiä, jotka haluavat "vapauttaa" meidät olemaan heidänlaisiaan. Heidän pieneen maailmaansa ei mahdu moninaisuutta ja he itse toimivat portinvartioina totuuteen.
« Viimeksi muokattu: 03.06.14 - klo:20:07 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Taisto

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #224 : 03.06.14 - klo:21:10 »

Omasta mielestäni olen pitkälti päässyt sellaisesta ajatuksesta, että minun tarvitsisi olla jotain sellaista toisten tahtomaa mitä en oikeasti ole.
Olet pääsyt hyvälle tielle :)
No jaa, nyt on ongelma se, että itse tahdon tai luulen tahtovani sellaisia, jota en itse oikeasti ole, enkä koskaan itsessäni tule olemaan. Kun oikein tarkkaan itseänsä tutkii, huomaa, että haluaa monenmoista, mitä ei oikeasti edes tahdo.
Jäin hetkeksi miettimään tuota viimeistä virkettäsi "haluaa monenmoista, mitä ei oikeasti edes tahdo".
Aika pian huomasin, että sama täällä.