Kirjoittaja Aihe: Raamatun lukemisesta  (Luettu 32979 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Raamatun lukemisesta
« : 21.10.13 - klo:19:26 »
Oletko huomannut että joskus voi käydä niin, että Raamatun lukeminen jää pikkuhiljaa vähenee, sitten unohtuu ja jää jopa kokonaan? Ihminen tiedostaa sen hyvinkin mutta tuntuu niiiiin vaikealle aloittaa se uudelleen. Voi käydä niin että on niin elämän kuormien alla ettei yksinkertaisesti jaksa vaikka haluaisikin. Itse muista vaiheita jolloin jaksoin ottaa Raamatun käteeni mutta en jaksanut enää lukea, painoin sen rintaani vasten ja pyysin voimia häneltä jolla on mistä antaa.

Olen aloittanut Raamatun luvun aamuisin kun yön aika on pää tyhjentynt ja koen sen todella hienoksi jutuksi jota haluan suositella, ennen luin illalla puoli pökerryksissä pää täynnä risteileviä ajatuksia päivän tapahtumista ja huolista. Aina kun Raamatun avaa sieltä nousee jakeita kuin ylös' jotka kohottavat mieltä ja henkeä Jumalan suuntaan.
Aamukahvilla saan kokea Jumalan hyvyyttä sanan kautta. Kun sitä tulee tapa, se ei unohdu.
« Viimeksi muokattu: 21.10.13 - klo:19:44 kirjoittanut Lydia »

Poissa Ellen

  • Viestejä: 22
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #1 : 21.10.13 - klo:21:57 »
Joo, olen huomannut.  Siksi olen nyt yrittänyt lukea Raamattua heti aamulla, edes muutaman jakeen. 
Tie haarautui metsässä ja minä valitsin sen vähemmän kuljetun  -  siksi kaikki on toisin.

mk1

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #2 : 21.10.13 - klo:22:18 »
Oletko huomannut että joskus voi käydä niin, että Raamatun lukeminen jää pikkuhiljaa vähenee, sitten unohtuu ja jää jopa kokonaan? Ihminen tiedostaa sen hyvinkin mutta tuntuu niiiiin vaikealle aloittaa se uudelleen.
Tuttua. Tulee kaikenlaisia esteitä, ja sitten alkaa yhä pitkittyvä lukemattomuus. Huomasin tämän aikoinaan kouriintuntuvasti, kun sain ensimmäisen laajakaistaliittymän asuntooni. Siitä alkoi sellainen netissä roikkuminen, että siihen asti harjoittamani systemaattinen raamatunluku loppui lähes kuin seinään, tai pelkistyi netin raamattuhakujen copy-paste-viisaudeksi.

Näitä kausia on ihmisillä erilaisista syistä, ja ne aiheuttavat helposti syyllisyyttä. Usein kun suhde Raamatun lukemiseen saattaa tuntua hieman lainomaiselta - erityisesti silloin, jos sitä ei ole harjoittanut.

Lydia

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #3 : 21.10.13 - klo:22:38 »
Joo, syyllisyyttä ja häpeää, ei mielellään sillä elvistele että mä olen lopettanut Raamatun lukemisen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #4 : 21.10.13 - klo:22:41 »
Näitä kausia on ihmisillä erilaisista syistä, ja ne aiheuttavat helposti syyllisyyttä. Usein kun suhde Raamatun lukemiseen saattaa tuntua hieman lainomaiselta - erityisesti silloin, jos sitä ei ole harjoittanut.

Hengelliset (lue uskonnolliset) tavat vievät helposti lain alaisuuteen, vaikka tarkoitus olisikin hyvä. Tämän huomaa siitä, että ko. asiasta katoaa ilo. Ja kun tämän opetuksen alla on kymmeniä vuosia, niin siitä kasvaa näköeste evankeliumin ymmärtämiselle. Itselleni "kurinalaisuus" on ollut tappava myrkky. Jumalan lapsen vapauteen ei mielestäni kuulu minkäänlainen (hengellinenkään) pakko. Jos Paavali masensi ruumistaan, niin se ei välttämättä tarkoita sitä, että meidän tulisi tehdä samoin.

Pelkkä ajatus siitä, että Jumala hyväksyisi minut paremmin, jos harjoittaisin enemmän jotain hengellisyyteen liittyvää, on isku vasten Kristuksen kasvoja, sillä Hän on yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #5 : 21.10.13 - klo:23:45 »
Ajattelen sen niin että Jumala puhuu sanansa kautta ja aina sieltä jotakin saa tavallaan uutta vaikka on jo moneenkertaan luettua ennenkin. Se rikkaus jää saamatta jos lopahtaa lukeminen ja tutkiminen. Jos tulee pitkä lukematon jakso sillä on seuraamuksia omaan hengelliseen elämään, uskoisin näin.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #6 : 22.10.13 - klo:00:45 »
Luen Raamattua järjestyksessä alusta loppuun, luku/ilta
Tänään on vuorossa Miika 1.
Useimmiten luen lisäksi aamupäivällä yhden Psalmin järjestyksessä.
Tänään oli nro 63.

Tarpeen mukaan laajennan lukemista alaviittausten tai omien merkintöjen mukaan.
Teen vertailuja eri käännöksien välillä esim. tämän kautta:
http://www.biblestudytools.com/parallel-bible/

Aina kun aloitan uuden Raamatun kirjan, kuten tänään Miikan, luen
aiheesta jotakin yleistä.  Joskus esim. Wikipedian ja Googlen kautta löytää
hyvää tietoa.

wakan

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #7 : 22.10.13 - klo:02:33 »
Minä en oikein ymmärrä, miksi Raamattua pitää lukea. Eikö sitä voi lukea silloin kun huvittaa? Jos Raamattu kiinnostaa, sitä lukee mielellään. Jos Raamattu ei kiinnosta, niin mikä pakko on lukea? Ei kai se pelastus nyt Raamatun lukemisesta kiinni ole. Muutenhan vain lukutaitoiset voisivat pelastua. Ja ollaanko sitä sitten enemmän Jumalalle mieleen, kun luetaan Raamattua paljon? Ovatko lukutaidottomat sitten kakkosluokan uskovaisia?

Ps. Kyllä minä sitten tykkään noista Pauluksen ajatuksista. Tuollaista opetusta kun kuulisi... tai olisi kuullut pöntöstä enemmän.

Charlotte

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #8 : 22.10.13 - klo:07:37 »
Näitä kausia on ihmisillä erilaisista syistä, ja ne aiheuttavat helposti syyllisyyttä. Usein kun suhde Raamatun lukemiseen saattaa tuntua hieman lainomaiselta - erityisesti silloin, jos sitä ei ole harjoittanut.

Hengelliset (lue uskonnolliset) tavat vievät helposti lain alaisuuteen, vaikka tarkoitus olisikin hyvä. Tämän huomaa siitä, että ko. asiasta katoaa ilo. Ja kun tämän opetuksen alla on kymmeniä vuosia, niin siitä kasvaa näköeste evankeliumin ymmärtämiselle. Itselleni "kurinalaisuus" on ollut tappava myrkky. Jumalan lapsen vapauteen ei mielestäni kuulu minkäänlainen (hengellinenkään) pakko. Jos Paavali masensi ruumistaan, niin se ei välttämättä tarkoita sitä, että meidän tulisi tehdä samoin.

Pelkkä ajatus siitä, että Jumala hyväksyisi minut paremmin, jos harjoittaisin enemmän jotain hengellisyyteen liittyvää, on isku vasten Kristuksen kasvoja, sillä Hän on yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.

Ja sitten on varmaan myös se, että lainalaisuuteen taipuvainen ja itseään herkästi syyttävä ihminen saattaa lukea Raamattua siten, että lait ja käskyt jne. ylikorostuu ja alkaa ns. lyödä itseään Raamatulla päähän. Itselläni on vieläkin vaikeuksia tämän asian kanssa.

Minulle "helpointa" luettavaa on jostain syystä esim. Johanneksen evankeliumi ja Johanneksen kirjeet.
« Viimeksi muokattu: 22.10.13 - klo:07:45 kirjoittanut Charlotte »

Charlotte

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #9 : 22.10.13 - klo:07:42 »
Minä en oikein ymmärrä, miksi Raamattua pitää lukea. Eikö sitä voi lukea silloin kun huvittaa? Jos Raamattu kiinnostaa, sitä lukee mielellään. Jos Raamattu ei kiinnosta, niin mikä pakko on lukea? Ei kai se pelastus nyt Raamatun lukemisesta kiinni ole. Muutenhan vain lukutaitoiset voisivat pelastua. Ja ollaanko sitä sitten enemmän Jumalalle mieleen, kun luetaan Raamattua paljon? Ovatko lukutaidottomat sitten kakkosluokan uskovaisia?

Ps. Kyllä minä sitten tykkään noista Pauluksen ajatuksista. Tuollaista opetusta kun kuulisi... tai olisi kuullut pöntöstä enemmän.

Tuo lukutaito oli muuten hyvä huomio, lukutaitohan on länsimaissakin varsin uusi ilmiö suurille "massoille". Ei ole kauaa siitä, kun vain harvalukuiset oppineet osasivat lukea.

Lydia

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #10 : 22.10.13 - klo:09:05 »
Näitä kausia on ihmisillä erilaisista syistä, ja ne aiheuttavat helposti syyllisyyttä. Usein kun suhde Raamatun lukemiseen saattaa tuntua hieman lainomaiselta - erityisesti silloin, jos sitä ei ole harjoittanut.

Hengelliset (lue uskonnolliset) tavat vievät helposti lain alaisuuteen, vaikka tarkoitus olisikin hyvä. Tämän huomaa siitä, että ko. asiasta katoaa ilo. Ja kun tämän opetuksen alla on kymmeniä vuosia, niin siitä kasvaa näköeste evankeliumin ymmärtämiselle. Itselleni "kurinalaisuus" on ollut tappava myrkky. Jumalan lapsen vapauteen ei mielestäni kuulu minkäänlainen (hengellinenkään) pakko. Jos Paavali masensi ruumistaan, niin se ei välttämättä tarkoita sitä, että meidän tulisi tehdä samoin.

Pelkkä ajatus siitä, että Jumala hyväksyisi minut paremmin, jos harjoittaisin enemmän jotain hengellisyyteen liittyvää, on isku vasten Kristuksen kasvoja, sillä Hän on yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.

Ja sitten on varmaan myös se, että lainalaisuuteen taipuvainen ja itseään herkästi syyttävä ihminen saattaa lukea Raamattua siten, että lait ja käskyt jne. ylikorostuu ja alkaa ns. lyödä itseään Raamatulla päähän. Itselläni on vieläkin vaikeuksia tämän asian kanssa.

Minulle "helpointa" luettavaa on jostain syystä esim. Johanneksen evankeliumi ja Johanneksen kirjeet.

Totta. On hyvä aloittaa ja lukea Raamatusta niitä kirjoja jotka parhaiten aukeavat, tykkään lukea UT:a varsin Jeesuksen opetuksia ja tahtumista hänen ajoitaan, olen kuin yksi heistä jotka istuvat ja kuuntelevat mitä Mestari puhuu, olen yksi heistä kun he liikkuvat paikasta toiseen, katselen järveä, temppelia, Öljymäkeä...hyvin mielenkiintoista olla mukana.

Sofiina

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #11 : 22.10.13 - klo:13:41 »
Oma raamatunlukutapani on ottaa "Hengen ohjaamana" jokin erityinen kirja luettavaksi ja pohtia sitä. Toisaalla olenkin jo tehnyt aloituksen tätä ajatusta silmälläpitäen:

Elävä Raamattu:  http://puimatanner.net/index.php?topic=99.0

Tarkoitus on, että jokainen voisi tuoda yhteiseksi pohdittavaksi omaa lukemistansa.

Ei ole välttämätöntä jatkaa juuri minun tuomastani aloituksesta, jos se ei herätä keskustelua, vaan tuoda jokin oma, ehkä siunaavakin raamatunpaikkansa.


Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #12 : 22.10.13 - klo:13:54 »
Suht usein tulee luettua Raamattua myös niin, että kun tutkii jotain asiaa Raamatun avulla, niin siinä sitä samalla myös lukee ja jopa sisäistää paremmin, kuin muuten vaan lukemalla.

Netin Raamattu-haut ovat tuollaisessa käteviä. Voi samalla kertaa helposti lueskella useampaa käännöstä.
Siinä saattaa käydä niinkin, että lukiessaan unohtuu se asia mitä alunperin oli tutkimassa ja alkaakin jokin muu asia nousta mielenkiintoisemmaksi. Itsessäni on sen verran "tutkijan vikaa", että nautin tuollaisesta etsimällä löytämisestä. Joskus suht isojakin ahaa-elämyksiä on tuolla tavalla syntynyt.

Joku ehkä ajattelee, että tuollainen ei ole tarpeeksi harrasta Raamatun lukemista, mutta minusta oleellisinta on se, että lukee ja alkaa ymmärtämään lukemaansa. Pyhä Henki avaa kyllä sanaa, kun sitä lukee haluten löytää sieltä jotain.
« Viimeksi muokattu: 22.10.13 - klo:15:42 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #13 : 22.10.13 - klo:15:32 »
Ps. Kyllä minä sitten tykkään noista Pauluksen ajatuksista. Tuollaista opetusta kun kuulisi... tai olisi kuullut pöntöstä enemmän.

Eipä näillä ajatuksilla ole juuri pönttöön asiaa…
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #14 : 22.10.13 - klo:15:39 »
Täytyy tunnustaa, että olen huono rukoilija ja huono Raamatun lukija. Monivuotinen rukoukseni on kuitenkin ollut: "Isä, anna minulle viisautta." Jotain koen saaneeni (ei kuitenkaan paljosta lukemisesta), mutta ne ajatukset ovat vain tehneet minut liian helluntailaiseksi luterilaisten parissa ja liian luterilaiseksi helluntailaisten parissa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell