Kirjoittaja Aihe: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit  (Luettu 34202 kertaa)

Poissa Ellen

  • Viestejä: 22
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #15 : 21.10.13 - klo:16:48 »
Mielestäni sakramentti on siis Jeesuksen Kristuksen asettama pyhä toimitus, jossa Jumala sanallaan ja siihen yhdistämillään ulkonaisilla aineilla antaa ja vakuuttaa meille Jeesuksen Kristuksen ansaitseman armon uskolla omistettavaksi. Jeesus Kristus siis asetti pyhän kasteen ja pyhän ehtoollisen sakramentit.

Tässä on ilmaistu melko tyhjentävästi miten minäkin sakramentin ymmärrän.  Sekä kaste että ehtoollinen antavat elämään myös hyvin suuren siunauksen.

Tie haarautui metsässä ja minä valitsin sen vähemmän kuljetun  -  siksi kaikki on toisin.

Sofiina

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #16 : 21.10.13 - klo:16:52 »
Monille käsite "kasteen armo" on vieras ja oudolta kuullostava.
On siis kaste ja on armo. Mutta mikä liittää nämä yhdeksi?

Room. 6:3    
Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

1. Kor. 12:13
sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Gal. 3:27
Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

Kaste siis vaikuttaa monia asioita. Se ei ole yksin jokin kristillinen symbooli, vaan siinä todella tapahtuu syviä hengellisiä asioita.

- Olemme Kristuksen kuolemaan kastetut, jotta saisimme myös Hänen kanssaan elää.
- Olemme kastetut Kristuksen Yhdeksi Ruumiiksi, kirkoksi / seurakunnaksi.
- Olemme pukeneet päällemme Kristuksen.

Jos tämä ei ole Kasteen Armoliittoa, mikä sitten?   :)

Poissa Ellen

  • Viestejä: 22
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #17 : 21.10.13 - klo:17:11 »
Gal. 3:27
Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

Kaste siis vaikuttaa monia asioita. Se ei ole yksin jokin kristillinen symbooli, vaan siinä todella tapahtuu syviä hengellisiä asioita.

- Olemme Kristuksen kuolemaan kastetut, jotta saisimme myös Hänen kanssaan elää.
- Olemme kastetut Kristuksen Yhdeksi Ruumiiksi, kirkoksi / seurakunnaksi.
- Olemme pukeneet päällemme Kristuksen.

Jos tämä ei ole Kasteen Armoliittoa, mikä sitten?   :)

Tuo Galatalaiskirjeen kohta siunaa minua valtavasti.  Olemme pukeneet päällemme Kristuksen. 
"Kiitos olkoon Jumalalle, Karitsalle, olen armoliitossa."

Tie haarautui metsässä ja minä valitsin sen vähemmän kuljetun  -  siksi kaikki on toisin.

Sofiina

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #18 : 21.10.13 - klo:17:36 »

Tuo Galatalaiskirjeen kohta siunaa minua valtavasti.  Olemme pukeneet päällemme Kristuksen. 
"Kiitos olkoon Jumalalle, Karitsalle, olen armoliitossa."

http://evl.fi/virsikirja

Virsi 307 :

"1.
Kiitos olkoon Jumalalle,
Karitsalle,
olen armoliitossa!
Minut kalliisti hän osti,
minut nosti
kadotuksen kuopasta."    :)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #19 : 22.10.13 - klo:05:34 »
Vuoden 1948 Katekismus opettaa kahta eri uudestisyntymää, sittemmin löysin saman opin Osmo Tiililältä (olikohan Kuulevin korvin?). Jossain määrin eri katekismukset puhuvat tästä asiasta eri tavoin. Minulla on niitä useampikin, mutta eivät ole juuri tässä käden ulottuvilla.

Nyt löysin sen 1948 Katekismuksen. Kahden uudestisyntyminen oppi on todellisuutta luterilaisuudessa. Tai on ainakin ollut.

Näin tuo Katekismus:
"Kasteessa toimii Jeesus Kristus itse. Hän uudestisynnyttää meidät siinä ja ottaa meidät Jumalan lapsiksi ja seurakuntansa jäseniksi…" (Sivu 58)

Ja sivulta 64 alkaen kappaleet on otsikoitu seuraavasti:
72. USKO
73. VANHURSKAUTTAMINEN
74. UUDESTISYNTYMINEN:
"Kun Jumala vanhurskauttaa meidät, hän synnyttää meihin uuden elämän. Tämä on hengellisesti kuolleen uudestisyntyminen.
Uudestisyntymisessä alkaa jokapäiväinen taistelu syntiä vastaan. Pyhä Henki herättää meissä halun täyttää Jumalan tahtoa ja seurata Herramme Kristusta. Usko yhdistää meidät Kristukseen."


Lestadiolaiset poikkeavat tässä luterilaisesta opista. He opettavat, että jokainen syntyy tähän maailmaan Jumalan lapsena. Olen tehnyt sen havainnon, että luterilaiset papit opettavat tästä asiasta kahdella eri tavalla. Toiset sanovat, että lapsi on otettu kasteessa Jumalan lapseksi. Toiset sanovat, että hänet on otettu seurakunnan jäseneksi.

Muroma opetti, että ihminen voi tehdä opetuslapsia, mutta vain Jumala voi tehdä itselleen lapsia.

« Viimeksi muokattu: 22.10.13 - klo:05:36 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

KTS

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #20 : 22.10.13 - klo:10:07 »
Käsittääkseni vesikaste sisältää pelastuksenlahjan, mutta usko ottaa sen vastaan.
Kaste ei pelasta, vaan tarjoaa pelastuksen.

Usko vaikuttaa pelastuksen.
Nämä siis ovat ikäänkuin pelastuksen lahjakääreitä.

Kuitenkaan sen enmpää usko kuin kastekkaan eivät itsessään pelasta, vaan pelastus tulee yksin Jeesuksesta Kristuksesta.

Näin minäkin asian ymmärrän.  Usko ottaa vastaan kasteen tarjoaman pelastuksenlahjan, uudestisyntymän.  Se on palaamista/turvaamista kasteen armoon.
Aammen aamen.  Luther: "Kristillinen elämä on oikeastaan vain päivittäistä kastamista, joka kerran on aloitettu, mutta jota ehtimiseen harjoitetaan. Mielenmuutoksessa eläessäsi sinä siis vaellat kasteessa, joka ei vain kuvaa tätä uutta elämää, vaan myös tuottaa, alkaa ja edistää sitä."

Juuri näin. Kaste kuvaa puhdistavaa tietä eikä niinkään jotakin yksittäistä rituaalia, joka on sen kuva.

Sofiina

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #21 : 22.10.13 - klo:11:36 »
Juuri näin. Kaste kuvaa puhdistavaa tietä eikä niinkään jotakin yksittäistä rituaalia, joka on sen kuva.

Kaste ei kuvaa, vaan on Kristukseen, Hänen elämäänsä ja kuolemaansa kastaminen. Tätä sakramentti juuri tarkoittaa. Jos kastetta ei opeteta sakramenttina, aineen + Jumalan sanan voimallisena aikaansaannoksena, se saattaa "kuvata", tai symboloida vaikka mitä, mutta ei ole sitä, ellei kastetta siten opeteta.

Kasteoppi ja kasteen asetussanat ovat kasteessa oleelliset, sillä ne tekevät, sanan kautta, kasteen juuri siksi, mikä siitä tulee.

Kastevesi yksin ei siis ole kristillinen kaste, vaan se kristinopin mukainen Jumalan sana, yhdessä puhtaan veden kanssa saavat siitä kristillisen kasteen.

Luterilaisuudessa veden määrällä ei ole merkitystä: jo pisarakin Jumalan sanalla siunattua vettä on kastevesi, sillä Jumalan sana on voimallisempi kuin itse aine, käytettävä vesi.

Tämän käsittäminen vasta uskoa edellyttääkin, sillä järki katsoo aina ensin aineeseen, mutta usko Jumalan sanaan.
« Viimeksi muokattu: 22.10.13 - klo:11:38 kirjoittanut Sofiina »

Hugo Boss

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #22 : 22.10.13 - klo:11:55 »
Virallisesti uskonpuhdistaja Martti Lutherin nimeä kantavan luterilaisen kirkkomme uskon mukaan ”Uudestisyntyneellä tarkoitetaan kastettua kristittyä. Uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, jossa Jumalan Sana yhdistyy veteen. Pyhä Henki lahjoittaa uskon, jolla kristitty saa tarttua aina uudestaan kasteen lupauksiin. Kerran saatu kaste kantaa läpi elämän. Uudesti syntyminen on siirtymistä tuomion alaisuudesta armon alaisuuteen.

Uudestisyntyminen-käsitteen taustalla on Jeesuksen puhe Nikodemoksen kanssa Johanneksen evankeliumin kohdassa 3:3–7. Viidennessä herätysliikkeessä ja uuspietismin parissa uudestisyntymisellä tarkoitetaan uskoon tuloa, herätystä.” Lähde Uudestisyntynyt/Suomen evankelis-luterilainen kirkko


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #23 : 22.10.13 - klo:12:06 »
Mihin kohtiin Raamatussa perustuu käsite "armonväline" kasteen yhteydessä?

Sofiina

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #24 : 22.10.13 - klo:12:17 »
Mihin kohtiin Raamatussa perustuu käsite "armonväline" kasteen yhteydessä?

Itselleni tuo käsite "armonväline" on hiukan vieras.
Käsitän kyllä hyvin sanan "sakramentti".

Ehkä "armonväline"-sanalla tarkoitetaan evankeliumin levittämistä sakramenttien kautta.

Jeesuksen lähetyskäsky:

Markus 16:15-16   
15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Matteus 28:18-20
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #25 : 22.10.13 - klo:12:29 »
Mihin kohtiin Raamatussa perustuu käsite "armonväline" kasteen yhteydessä?

Itselleni tuo käsite "armonväline" on hiukan vieras.
Käsitän kyllä hyvin sanan "sakramentti".

Ehkä "armonväline"-sanalla tarkoitetaan evankeliumin levittämistä sakramenttien kautta.

Jeesuksen lähetyskäsky:

Markus 16:15-16   
15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Matteus 28:18-20
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Ei evankeliumia voi levittää ainakaan kasteen kautta.
Raamatun mukaanhan vain uskoontulleet, uudestisyntyneet kastetaan.

Sofiina

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #26 : 22.10.13 - klo:12:33 »
Ei evankeliumia voi levittää ainakaan kasteen kautta.
Raamatun mukaanhan vain uskoontulleet, uudestisyntyneet kastetaan.

No, ketjun aihe on Suomen ev.lut.kirkon armonvälineet ja sakramentit.
Meillä on tämä usko.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #27 : 22.10.13 - klo:12:36 »
Virallisesti uskonpuhdistaja Martti Lutherin nimeä kantavan luterilaisen kirkkomme uskon mukaan ”Uudestisyntyneellä tarkoitetaan kastettua kristittyä. Uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, jossa Jumalan Sana yhdistyy veteen. Pyhä Henki lahjoittaa uskon, jolla kristitty saa tarttua aina uudestaan kasteen lupauksiin. Kerran saatu kaste kantaa läpi elämän. Uudesti syntyminen on siirtymistä tuomion alaisuudesta armon alaisuuteen.

Tuossa menee veli Lutherin kanssa sukset ristiin. Jos Raamattua kukee ilman minkäänlaisia opillisia silmälaseja, niin tulee väistämättä siihen johtopäätökseen, että vasta Pyhän Hengen tuleminen sydämeen tekee ihmisestä Jumalan lapsen.

Samarian herätyksessä kävi niin, että kuulijat ottivat Filippuksen julistaman sanan vastaan ja heidät kastettiin. Noita Simonkin kastettiin. Mutta Pyhä Henki tuli heihin (paitsi Simoniin) vasta sitten, kun apostolit Pietari ja Johannes tulivat paikalle ja rukoilivat heidän puolestaan. Niissä oloissa, jolloin ei ollut puhelimia eikä autoja, saattoi tässä helposti mennä parikin viikkoa.

Olen tullut (pelkästään Raamattua lukemalla) siihen tulokseen, että alussa kastettiin pääosin uudestisyntymättömiä (so. niitä, joilla ei vielä ollut Pyhää Henkeä). Pietarin puheesta ekahelluntainakin saa tämän käsityksen. Huomatkaa järjestys: 1. Tehkää parannus, 2. ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, 3. niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Sama järjestys löytyy myös Ap. t. 19:1-7. Mutta järjestys voi olla myös toisinpäin, eli Pyhä Henki voi tulla ensin ja vasta sitten tapahtuu vesikaste (esim. Ap. t. 10:44-48).

Ns. yhteiskristillisyydessä nämä erilaiset käsitykset "lakaistaan maton alle", se tarkoittaa, että niistä ei puhuta. Mutta kristittyjen yhteys on kokonaan eri asia. Siinä näistä voidaan puhua, kun lähdetään siitä, että kuka tahansa meistä (ja suurista Jumalan miehistä) on erehtynyt ja voi vastakin erehtyä. Mutta nöyryyttä se vaatii.

Nämä mielipiteeni eivät sovi mihinkään vakiintuneeseen "kaavaan". Haluan vain osoittaa, etteivät erilaiset kastekäytännöt sinänsä erota uskovia, ellei kasteeseen sijoiteta sellaista, mitä ei löydy Raamatusta. Kun pidetään mielessä se, että Raamatun mukaan voidaan kastaa ennen uudestisyntymistä tai sen jälkeen, niin ei tule hirveitä tappeluita.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Sofiina

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #28 : 22.10.13 - klo:12:46 »
Juu. Ei Luther opettanut uudestisyntymää ilman uskoa.
Luther opetti ja puhui aina uskosta: "usko tarttuu sanaan."

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #29 : 22.10.13 - klo:12:46 »
Matteus 28:18-20
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Omissa pohdinnoissani olen tullut siihen johtopäätökseen, että opetuslapsi ei aina ole Jumalan lapsi. Mm. Joh. &: 64-66 näyttäisi viittaavan tähän. Opetuslapseuden perimmäinen tarkoitus lienee se, että heistä tulisi myös Jumalan lapsia. Olin hieman yllättynyt, kun huomasin Urho Muromankin opettaneen näin. Kastamalla voi siis tehdä opetuslapsia, mutta vasta sitten, kun Jumala kastaa (Pyhällä Hengellä), ihminen uudestisyntyy. Tähän ei pidä sotkea sitä, että ihmisillä on tästä tapahtumasta erilaisia kokemuksia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell