Kirjoittaja Aihe: Jeesuksen oppi  (Luettu 40780 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #180 : 20.11.20 - klo:16:44 »
Niin. En sanonut, että usko ei mitenkään auta ihmistä elämässä. Tuohan ei ole totta.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #181 : 20.11.20 - klo:16:50 »
Raamatussa on niinkin, että on todennäköistä, että uskon takia joutuu kärsimään. Eli se on asian toinen puoli.
« Viimeksi muokattu: 20.11.20 - klo:20:48 kirjoittanut sandia »

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #182 : 10.05.21 - klo:13:17 »
Yhteenvetona haluan liittää tärkeänä:

"Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle. Gal. 5:4.

Liian usein armon saaminen ymmärretään yhteistyöksi Jumalan kanssa. Ihminen tekee osansa ja Jumala tekee loput. Näin ajatellen pyrimme sovittamaan sellaista, mikä on jo sovitettu. Onhan koko laki jo täytetty. Teot on tehty. Syyllisyys ja synti kannettu ristille. Itsensä pelastamisen yrityksistä seuraa vain pettymys ja hengellinen uupuminen. Ei kukaan jaksa kantaa syntiensä painoa eikä tekojensa vajavuutta. Kun tämä oivalletaan, on saavuttu kolmen tien risteykseen. Yksi tie johtaa maailmaan. Toinen kuuliaisuuden täyttämisen upottavalle suolle. Kolmas on armontie. Armontiellä nautimme vapaudesta ja omantunnon rauhasta. Sillä tiellä kulkijaa kannetaan. Siltä tieltä ei kukaan eksy, eivät hullutkaan, vakuuttaa sana. En siis minäkään.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy"

-----------------------------

Raamatusta Room. 3  Kirkkoraamattu 1938

"3 LUKU.
Vaikka juutalaisilla on se etu, että Jumalan sana on heille uskottu 1-8, ovat he kuitenkin, niinkuin Raamattu todistaa, kaikki niinkuin pakanatkin syyllisiä Jumalan edessä 9-20, mutta kumpaisetkin tulevat vanhurskaiksi uskosta Jeesuksen Kristuksen valmistaman lunastuksen kautta 21-26. Täten lakia ei kumota, vaan se vahvistetaan 27-31.
31Mitä etuuksia on siis juutalaisilla, tai mitä hyötyä ympärileikkauksesta?
2
Paljonkin, kaikin tavoin; ennen kaikkea se, että heille on uskottu, mitä Jumala on puhunut.
3
Mutta kuinka? Jos jotkut ovat olleet epäuskoisia, ei kaiketi heidän epäuskonsa ole Jumalan uskollisuutta tyhjäksi tekevä?
4
Pois se! Olkoon Jumala totinen, mutta jokainen ihminen valhettelija, niinkuin kirjoitettu on:

"Että sinut havaittaisiin

vanhurskaaksi sanoissasi

ja että voittaisit,

kun sinun kanssasi oikeutta käydään".

5
Mutta jos meidän vääryytemme tuo ilmi Jumalan vanhurskauden, mitä me siihen sanomme? Ei kaiketi Jumala ole väärä, kun hän rankaisee vihassansa? Minä puhun ihmisten tavalla.
6
Pois se! Sillä kuinka Jumala silloin voisi tuomita maailman?
7
Sillä jos Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan?
8
Ja miksi emme tekisi, niinkuin herjaten syyttävät meidän tekevän ja niinkuin muutamat väittävät meidän sanovan: "Tehkäämme pahaa, että siitä hyvää tulisi"? Niiden tuomio on oikea.
9
Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,
10
niinkuin kirjoitettu on:

"Ei ole ketään vanhurskasta,

ei ainoatakaan,

11
ei ole ketään ymmärtäväistä,

ei ketään, joka etsii Jumalaa;

12
kaikki ovat poikenneet pois,

kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet;

ei ole ketään,

joka tekee sitä, mikä hyvä on,

ei yhden yhtäkään.

13
Heidän kurkkunsa on avoin hauta,

kielellänsä he pettävät,

kyykäärmeen myrkkyä

on heidän huultensa alla;
14
heidän suunsa on täynnä

kirousta ja katkeruutta.
15
Heidän jalkansa ovat nopeat

vuodattamaan verta,

16
hävitys ja kurjuus

on heidän teillänsä,
17
ja rauhan tietä he eivät tunne.
18
Ei ole Jumalan pelko
heidän silmäinsä edessä."
19
Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
20
sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
21
Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
22
se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23
Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24
ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25
jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26
jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
27
Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
28
Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
29
Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
30
koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
31
Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain."

 :D

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #183 : 10.05.21 - klo:13:41 »
Jeesukselta lahjaksi saamani vanhurskautus on kirkastunut minulle
vähitellen vuosikymmenien aikana.
Välillä olen ollut jonkin verran lakihenkinenkin, mutta Herra on ottanut
pian pois kuvitelmani armon ansaitsemisesta uutteralla kilvoituksella tms.

Ihmisen persoonallisuus vaikuttaa tietysti jonkin verran siihen,
millä tavalla armo, laki, evankeliumi, synti ym. koetaan uskonelämässä.
Vaikka näistä kerrotaan ainoa totuus Raamatussa,
ne eivät silti avaudu aina samalla tavalla jokaiselle.
Siksi on tärkeää lukea Raamattua rukoillen, että Pyhä Henki
avaa Jumalan Sanaa, selittää ja opettaa soveltamaan sitä arkielämässä.
 

Poissa Muukalainen

  • Viestejä: 4
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #184 : 10.05.21 - klo:14:37 »
Välillä olen ollut jonkin verran lakihenkinenkin, mutta Herra on ottanut
pian pois kuvitelmani armon ansaitsemisesta uutteralla kilvoituksella tms.

Minua kiinnostaisi kuulla, mikä saa kristityn kuvittelemaan että armon voisi ansaita kilvoituksella? Kun Raamatussa niin selkeästi kerrotaan, että asia on juuri päinvastoin. Armon kautta syntyy kilvoittelu.

En ole tätä koskaan ymmärtänyt.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #185 : 10.05.21 - klo:15:14 »
Juu kun lukee vaikka tuosta Stiinan viestista kuvauksen ihmisluonnon motiiveista, saa melko selvasti kuvan mihin noilla motiiveilla pystyy.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #186 : 10.05.21 - klo:16:16 »
Välillä olen ollut jonkin verran lakihenkinenkin, mutta Herra on ottanut
pian pois kuvitelmani armon ansaitsemisesta uutteralla kilvoituksella tms.

Minua kiinnostaisi kuulla, mikä saa kristityn kuvittelemaan että armon voisi ansaita kilvoituksella? Kun Raamatussa niin selkeästi kerrotaan, että asia on juuri päinvastoin. Armon kautta syntyy kilvoittelu.

En ole tätä koskaan ymmärtänyt.


Yksi näkökulma on se minkälaisen opetuksen piirissä on kukin ollut.
Katolisilla ja luterilaisilla on ollut erilaiset painotukset.
Arminiolaisilla on ollut katolinen painotus. Suomessa heitä edustaa mm. helluntailaiset, joilla on kielialueen pienuudesta johtuen paljon luterilaisia painotuksia.
Kalvinismi on toistaiseksi ollut Suomessa aika vähän esillä.


Toinen näkökulma on se, mitä ei vahvasti ja toistuvasti saarnata ja opeteta.
Jos armoa ei pidetä jatkuvasti esillä, se ei iskostu kuulijoihin, vaikka periaatteessa oltaisiinkin sitä mieltä, että mitään ei voi ansaita.


Jotkut pitävät enemmän esillä Jaakobin kirjettä, toiset roomalaiskirjettä.

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #187 : 10.05.21 - klo:16:25 »
Välillä olen ollut jonkin verran lakihenkinenkin, mutta Herra on ottanut
pian pois kuvitelmani armon ansaitsemisesta uutteralla kilvoituksella tms.

Minua kiinnostaisi kuulla, mikä saa kristityn kuvittelemaan että armon voisi ansaita kilvoituksella? Kun Raamatussa niin selkeästi kerrotaan, että asia on juuri päinvastoin. Armon kautta syntyy kilvoittelu.

En ole tätä koskaan ymmärtänyt.
Kyseessä on sielunvihollisen juoni.
Olen sortunut elämäni aikana moniin muihinkin syntisyyden muotoihin.
Onneksi Jeesuksen veri puhdistaa ja vapauttaa niistä kaikista,
kunhan riippuu kiinni Herrassa.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #188 : 11.05.21 - klo:12:23 »
Täältä kannattaa nyt lukea myös osio "Uskotko uskoosi vai Kristukseen? Oikein hyvää selitystä ja pohdintaa.

--------------------

Ihmisen tulee kuitenkin syntyä uudesti ylhäältä, muuten menee armo antinomismiksi tai halvaksi. Ne ovat myös eksytystä, niin kuin omaan uskoonsa uskominenkin.

"Jeesus vastasi hänelle: Totisesti, totisesti minä sanon sinulle; joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa…..Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä on lihasta syntynyt, on liha,  ja mikä on Hengestä syntynyt, on henki." Joh. 3:3-6.

(Tarkoittaa lyhesti, että on saanut syntinsä anteeksi vain Jeesuksen K. tähden.)

https://aktiivikristinusko.fi/mita-uudesti-syntyminen-merkitsee

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #189 : 11.05.21 - klo:20:08 »
Täältä kannattaa nyt lukea myös osio "Uskotko uskoosi vai Kristukseen? Oikein hyvää selitystä ja pohdintaa.

--------------------

Ihmisen tulee kuitenkin syntyä uudesti ylhäältä, muuten menee armo antinomismiksi tai halvaksi. Ne ovat myös eksytystä, niin kuin omaan uskoonsa uskominenkin.

"Jeesus vastasi hänelle: Totisesti, totisesti minä sanon sinulle; joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa…..Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä on lihasta syntynyt, on liha,  ja mikä on Hengestä syntynyt, on henki." Joh. 3:3-6.

(Tarkoittaa lyhesti, että on saanut syntinsä anteeksi vain Jeesuksen K. tähden.)

https://aktiivikristinusko.fi/mita-uudesti-syntyminen-merkitsee

Mitä sinä tarkoitat omaan (a) uskoon (b) uskomisella tässä yhteydessä?

Käsitteet (a) usko ja (b) uskominen voitaisiin tässä yhteydessä määritellä siten, että (a) usko tarkoittaa uskon kohdetta tai sisältöä, joka voidaan määritellä käsitteellisesti. (Käsitteet, joilla uskon sisältö määritellään, viittaavat johonkin reaaliseen uskovan näkökulmasta.) Uskominen (b) voisi tässä yhteydessä puolestaan tarkoittaa käsitteellisesti ilmaistavissa olevaan uskon sisältöön luottamista. Luottaminen on henkilökohtaista tai subjektiivista, eikä se ole nähdäkseni kristillisessä mielessä pelkkää ajattelua tai pelkästään älyllistä vakuuttuneisuutta tai "luottavaisuutta", jota ei voisi koskaan epäillä tai johon ei voisi luottaa koskaan heikosti. Ihminen voi luottaa vahvasti tai heikosti esim. johonkin melko läheiseen ihmiseen. Uskova voi luottaa vahvasti tai heikosti siihen, mitä Raamattu opettaa.

Uskoonsa uskominen voisi tarkoittaa tässä yhteydessä esim. sitä, että ihminen luottaa tai uskoo siihen, että hänen uskomisensa tai luottamisensa Jumalaan tai Jumalan armoon tulee kestämään ja säilymään jatkossakin. Tai se voisi tarkoittaa sitä, että ihmisellä on oma käsittein määriteltävä uskomusjärjestelmänsä, johon hän uskoo tai luottaa. Jos omaan uskoon uskominen tarkoittaisi oikeaoppiseen kristillisen uskon sisältöön uskomista, siinä ei mielestäni olisi kristillisestä näkökulmasta mitään huomautettavaa, sillä silloin "oma" usko olisi myös yhteinen (muiden kristittyjen kanssa jaettu) uskon sisältö, joka on määritelty Raamatussa tai esim. apostolisessa uskontunnustuksessa ja katekismuksessa.
« Viimeksi muokattu: 11.05.21 - klo:20:20 kirjoittanut crystalvoice »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #190 : 11.05.21 - klo:20:51 »
Ylläolevassa linkissä sanotaan näin: "Jeesus sanoo selvästi, että kristityn täytyy syntyä uudesti, jotta hän voisi nähdä Jumalan valtakunnan."

En ymmärrä…  :(

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #191 : 11.05.21 - klo:21:16 »
Jos armo annettaisiin tai pelastus lahjoitettaisiin sillä perusteella tai sen ansiosta, että ihminen tulisi ensin vakuuttuneeksi epäonnistuneiden "kilvoituspyrkimysten" välityksellä siitä, ettei hän voi ansaita teoillaan tai ponnistuksillaan Jumalan armoa tai pelastusta, armo tai pelastus olisi nähdäkseni ansaittu asia siinä mielessä, että ihmisen pitäisi ensin käydä läpi tuskallinen prosessi, joka riisuisi hänet omavanhurskauden harhakäsityksestä, ennen kuin hän voisi tulla sopivaksi tai "kelvolliseksi" ottamaan vastaan pelastus yksin armosta. Ihminen siis eräässä mielessä ansaitsisi pelastuksen sen tuskallisen prosessin välityksellä, jossa hänet riisuttaisiin omavanhurskaudesta ja tehtäisiin pelastukseen "kelvolliseksi".
« Viimeksi muokattu: 11.05.21 - klo:21:22 kirjoittanut crystalvoice »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #192 : 11.05.21 - klo:21:45 »
Ihan turhaa yrittää tehdä uskoontulemisesta sellaista, että kaikkien pitäisi suorittaa samat askeleet ja samassa järjestyksessä.

Uskovien kotien lapset lähestyvät Jumalaa ihan eri vinkkelistä kuin vaikkapa ateistit.

Poissa KeNi

  • Viestejä: 45
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #193 : 11.05.21 - klo:21:48 »
Tuli tästä mieleeni, että meillä ihmisillä on pyrkimys saada älyllinen ratkaisu tähän pelastusasiaan. Onko se ihmisen toiminnan/ratkaisussa, vai yksin Jumalan toiminnassa, vai ns. synergistinen ratkaisu; Jumalan ja ihmisen välinen yhteistyö.
 
Vai onko niin, että kysymys ei purkaudu meidän loogisen ja filosofisen pohdinnan seurauksena, jolloin älymme saisi rauhan. Vaan asia jää jännitteiseksi ja taitaa jättää älyn vastausta vaille. Mutta olisko niin, että jos saisin asiaan älyllisen ratkaisun, katoaisko asiasta todellinen ilo?

Tulee mieleen ikäänkuin portti jonka ulkopuolella lukee; kilvoitelkaa päästäksenne sisälle elämään ja sisäpuolella; te ette valinneet minua vaan minä valitsin teidät. On kysymys ihmeestä. Voin vain kiittää että saan olla tästä osallinen. Voin tietysti ajatella asiaa ns. ihmisen luonnollisen syntymisekin suhteen: miksi juuri minä synnyin, eikä joku toinen ja toisaalta mikä osuuteni minulla olis syntymässäni? On tainnut se tapahtuma olla aivan muiden toiminnan seurausta?

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #194 : 11.05.21 - klo:22:25 »

 
Vai onko niin, että kysymys ei purkaudu meidän loogisen ja filosofisen pohdinnan seurauksena, jolloin älymme saisi rauhan. Vaan asia jää jännitteiseksi ja taitaa jättää älyn vastausta vaille. Mutta olisko niin, että jos saisin asiaan älyllisen ratkaisun, katoaisko asiasta todellinen ilo?



Monien sleyläisten suosimassa Franz Pieperin Kristillisessä dogmatiikassa käytetään muistaakseni ilmausta onnellinen epäjohdonmukaisuus. Sillä Pieper käsittääkseni tarkoittaa sitä, että myös se ihminen, joka opillisessa mielessä uskoo ihmisen pelastuvan osittain oman, Jumalan teoista riippumattoman, vaikutuksensa ansiosta, pelastuu, jos tai kun viime kädessä tai loppupeleissä turvaa yksin Jumalan armoon. Tästä näkökulmasta oikeita kristittyjä voi olla myös niiden joukossa, jotka ovat opillisesti harhassa.

Etsin Googlella, ja löysin seuraavan luterilaista puhdasoppisuutta edustavan sivuston, josta lainaus:

Lainaus
"Franz Pieper puhuu (Lutherista oppia ottaen) ”onnellisesta epäjohdonmukaisuudesta”, millä hän tarkoittaa sitä, että joidenkin kirkkojen oppi voi olla epäraamatullinen joissakin kohdin, mutta he silti Jumalan edessä luottavat lopulta vain Kristuksen ansioon."

https://www.luterilainen.net/kuka-oikein-on-kristitty/