Kirjoittaja Aihe: Lopun aika  (Luettu 22491 kertaa)

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Lopun aika
« Vastaus #15 : 10.10.16 - klo:00:24 »
Parikymmentä vuotta sitten päätin jättää Ilm.kirjan sikseen, koska en siitä mitään ymmärrä, ja koska  asiat tapahtuvat niin kuin Jumala on päättänyt, meidän ymmärtämisestämme riippumatta. Siihen asti lukemani kuulemani opetus oli tuota dispensationalistista ja futuristista juttua.

Noin viisi vuotta sitten näin kaverilla Haaviston #Mitä Johannes näki#. Sitä voin suositella, oli niin miel.kiint. asioita historiasta, joista olen ollut täysin tietämätön, kuten useimmat muutkin, joilla ei ole asiaan harrastuneisuutta. Monet Ilm. asiat ovat varmasti sovellettavissa useampaankin historian vaiheeseen.

Muutama vuosi sitten piti TT Anssi Simojoki laajan luentosarjan, jonka linkkasin tännekin. se on tähän astisista järkevin ja ymmärrettävin vastaani tullut selvitys Ilmestyksestä. - muistui juuri mieleeni, että 90-l. alussa olin piirissä, jossa kuunneltiin Raimo Mäkelän selvitys aiheesta. Se oli mahdottoman pitkäveteinen ja sekava. Mikään ei selvinnyt mitenkään. -

Kerron seuraaavaksi AS:n tulkintoja sen mitä nyt muistan esillä olleista aiheista. Loppupuolen luentoihin en ole syventynyt, mainitsen vain sen, että 1000-v.valtakuntaa hän pitää marttyyrien hallintakautena.

[[/size]]Ilm.k. oli rohkaisuksi ja tiedoksi tulevasta vasta alkaneelle srk:lle, joka joutui pedon kanssa tekemisiin seuraavat yli kaksisataa vuotta. Petovaltoja on ollut historian aikaina useita. Kuvaukset sopivat useampaan tapatumaan historian kuluessa. Mitään srk:n kultaista aikaa, jota kannattaisi haikailla takaisin, ei ole ollut olemassa.

Lopun ajat alkoivat helluntaina, viimeistään temppelin hävityksestä v.70.
Valkoinen ratsastaja on Kristus, psalmin 45 voittoisa kuningas. Vainoista huolimatta kristinusko valloitti alaa.
Muita ratsastajia seuraavat tuho ja hävitys, ne ovat  kaikki vitsaukset ja katastrofit.

Antikristus nousee Raamatun mukaan kristillisistä piireistä. "Meistä he ovat lähteneet..." Apt.20:29-30: teidän omasta joukostanne...

Temppeli on UT:ssa Jeesus itse, krist. srk sekä viittaukset hist. temppeliin. Kalliomoskeija ja Al Aksa ovat munalukot, joilla Jla on varmistanut, että uhrimenot eivät ala uudelleen. Näin ollen Ak huseeraa jumalana kirkossa. Näin on paavi jo tehnytkin julistautuessaan Jumalan sijaiseksi maan päällä. Paavi on keskittänyt kirkossaan kaiken vallan käsiinsä, satakunta vuotta sitten.

Patmokselta katsoen Rooma oli meren takana. Levantti laaja maa-alue, josta nousi islam, väärän Profeetan uskonto.

-jatkuu-
 
« Viimeksi muokattu: 10.10.16 - klo:11:36 kirjoittanut Hilema »

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Lopun aika
« Vastaus #16 : 10.10.16 - klo:01:19 »
Temppelin mittaaminen, luku 11, tarkoittaa todellisen srk:n mittaamista Jlan silmälläpitoa varten. Alttari on Jeesuksen lunastustyö, ja sillä rukoilevat ovat uskovat.  Esipiha tark. kirkon nimellisiä jäseniä. (Näin myös alaviitteissä Saarnivaara ja Saarisalo käännöksissään. Jälkimmäisen mukaan myös pyhä kaupunki kuvannee nimellisesti kristittyjä.)
Krist.srk on aina säilynyt, vaikkakin ns. maan alla.

Juutalaisten / israelilaisten kääntymys tapahtuu 11:13, kun Jerusalemin asukkaat antavat taivaan Jlalle kunnian. AS lausuu hämmästyksensä, että tätä ei ole huomattu, vaikka se on niin selvästi sanottu. Tämä on vielä tapahtumatta.  Taivaan Jla on ilmaus, jota juut.käyttävät Jlasta pakanoiden kanssa puhuessa.

Srk:n sadonkorjuu, ylöstempaus, taphtuu AS:n ymmärryksen mukaan 14:14-16. Esikuvinaan Punaisen meren ylitys ja Nooan arkki.  Sen jälkeen / samanaikaisesti leikataan maan sato ja heitetään Jlan vihan kuurnaan.
Temppelin täyttyminen savulla 15:8 tarkoittaa, että sinne ei ole pääsyä. Ei voi päästä srktaan ja osaksi sitä. Enää ei ole mahdollista pelastua. Armon aika on päättynyt. Jäljellä ovat  Jlan täydet vihan maljat. Sana malja 15:7 tark. isoa vatia eikä pientä juomapikaria.

Ajat on mmärrettävä symbolisina. Kolme ja puoli kuvaa pahaa aikaa vastakohtana täydellisyyden luvulle 7. (Eräs toinen pastori selitti, että  144000 koostuu useista luvuista ja sarjoista, jotka kaikki tark. suurta määrää).

- Tässä joitakin tiivistyksiä
« Viimeksi muokattu: 10.10.16 - klo:01:31 kirjoittanut Hilema »

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Lopun aika
« Vastaus #17 : 10.10.16 - klo:01:49 »
Ihmisten mielikuvituksissa kehiteltyjä arpapelejä tuollaiset raamatunselitykset.

Ef. 4:10   Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki.
Ef. 4:11   Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
Ef. 4:12   tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,

Ef. 4:13   kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,

Ef. 4:14   ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;

Ef. 4:15   vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

Ef. 4:16   josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lopun aika
« Vastaus #18 : 10.10.16 - klo:07:38 »
Hilemalle pikku pyyntö. Vastauksessasi nro 15 oleva lihavoitu teksti on ainakin minun ruudullani niin epäselvä, että sitä on vaikea lukea. Johtuu ehkä kirjasimen kapeudesta ja lihavoinnista. Voisitko vaihtaa sen normaaliksi tai vaikka vain alleviivata sen osuuden?

Ystävällisin terveisin
Paulus

PS.
Oloneuvos hoitikin jo asian, jonka ilmeisesti itsekin olisin voinut tehdä, vaan ei tullut mieleen. Kiitos Oloneuvokselle vaivannäöstä.
« Viimeksi muokattu: 10.10.16 - klo:11:20 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Lopun aika
« Vastaus #19 : 10.10.16 - klo:10:04 »
Hilemalle pikku pyyntö. Vastauksessasi nro 15 oleva lihavoitu teksti on ainakin minun ruudullani niin epäselvä, että sitä on vaikea lukea. Johtuu ehkä kirjasimen kapeudesta ja lihavoinnista. Voisitko vaihtaa sen normaaliksi tai vaikka vain alleviivata sen osuuden?

Ystävällisin terveisin
Paulus

Tässä kohdan nro 15 lihavoitu osa selvemmällä tekstillä.

Lainaus käyttäjältä: Hilema
Ilm.k. oli rohkaisuksi ja tiedoksi tulevasta vasta alkaneelle srk:lle, joka joutui pedon kanssa tekemisiin seuraavat yli kaksisataa vuotta. Petovaltoja on ollut historian aikaina useita. Kuvaukset sopivat useampaan tapatumaan historian kuluessa. Mitään srk:n kultaista aikaa, jota kannattaisi haikailla takaisin, ei ole ollut olemassa.

Lopun ajat alkoivat helluntaina, viimeistään temppelin hävityksestä v.70.
Valkoinen ratsastaja on Kristus, psalmin 45 voittoisa kuningas. Vainoista huolimatta kristinusko valloitti alaa.
Muita ratsastajia seuraavat tuho ja hävitys, ne ovat  kaikki vitsaukset ja katastrofit.

Antikristus nousee Raamatun mukaan kristillisistä piireistä. "Meistä he ovat lähteneet..." Apt.20:29-30: teidän omasta joukostanne...

Temppeli on UT:ssa Jeesus itse, krist. srk sekä viittaukset hist. temppeliin. Kalliomoskeija ja Al Aksa ovat munalukot, joilla Jla on varmistanut, että uhrimenot eivät ala uudelleen. Näin ollen Ak huseeraa jumalana kirkossa. Näin on paavi jo tehnytkin julistautuessaan Jumalan sijaiseksi maan päällä. Paavi on keskittänyt kirkossaan kaiken vallan käsiinsä, satakunta vuotta sitten.

Patmokselta katsoen Rooma oli meren takana. Levantti laaja maa-alue, josta nousi islam, väärän Profeetan uskonto.


Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Lopun aika
« Vastaus #20 : 10.10.16 - klo:10:40 »
Tuo lihavoitu teksti vastaa minunkin käsitystäni. Jo 700 vuotta ennen ajanlaskumme alkua Kristuksen henki puhuu profeetta Jeremian suun kautta tästä uudestä liitosta.

Jer. 31:29   Niinä päivinä ei enää sanota: 'Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat heltyivät';
Jer. 31:30   vaan jokaisen on kuoltava oman syntivelkansa tähden. ...
... Jokaiselta ihmiseltä, joka syö raakoja rypäleitä, heltyvät hänen omat hampaansa.

Jer. 31:31   Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
Jer. 31:32   en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.


Jer. 31:33   Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
Jer. 31:34   Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra.' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.


Jer. 31:35   Näin sanoo Herra, joka on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet lakiensa mukaan valaisemaan yötä, hän, joka liikuttaa meren, niin että sen aallot pauhaavat - Herra Sebaot on hänen nimensä:

Jer. 31:36   Jos väistyvät nämä lait minun kasvojeni edestä, silloin myös lakkaavat Israelin jälkeläiset olemasta kansa minun kasvojeni edessä ainiaan.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Lopun aika
« Vastaus #21 : 10.10.16 - klo:10:46 »
Lainaus käyttäjältä: KnutL 29.9.2016
Itse alan kallistua sellaiseen ajatteluun, että ajat Raamatussa kulkevat kolmessa eri tasossa ja ajat ovat symbolisia.
Tuhat vuotta on jotain täydellistä. Seitsemän on täydellisyyden luku ja puolet siitä on 3,5. 42 kuukautta on vuosina 3,5.

Tuhatvuotinen rauhan valtakunta on menossa jo nyt taivaasssa ja uskovien sydämessä.
Ahdistuksen aika on jo nyt menossa uskoville.
Vihan aika on jo nyt menossa uskomattomille.

Minä olen yhä enemmän taas kallistumassa siihen suuntaan mitä Jeesus sanoi: "Teidän asianne ei ole tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut." (Apt. 1).

Aina toisinaan minusta tuntuu kuin uskovia kiinnostaisi enemmän lopunajan tapahtumien järjestys yms kuin Jeesuksen omakohtainen tunteminen ja siinä kasvaminen. Ei se varmaankaan väärin ole tutkia jopa vuosikausia lopunaikaa koskevia ennustuksia, mutta kyllä aiheesta on kirjoitettu valtaisa määrä toisiaan vastaan riiteleviä näkemyksiä. Olen tavannut sellaisiakin uskovia jotka eivät juuri muusta osaa keskustellakaan kuin lopunajan tapahtumista. Heillä on kysymyksiini vastauksia, jos tiedustelen jotain Jeesuksen toiseen tulemukseen liittyvää, mutta erikoista on se, että he eivät osaa tai empivät vastata kysymykseen: "Oletko valmis kohtaamaan Jumalasi?" Mitä se hyödyttää tietää vastauksia lopunaikaa koskeviin kysymyksiin jos tärkein eli suhde Jeesukseen on hakusessa?


Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Lopun aika
« Vastaus #22 : 10.10.16 - klo:10:59 »
Tässä on erittäin mielenkiintoinen jae seuraavaksi

Jer. 31:37   Näin sanoo Herra: Jos voidaan mitata taivaat ylhäällä ja tutkia maan perustukset alhaalla, silloin vasta minä hylkään Israelin jälkeläiset kaikki, kaiken sen tähden, mitä he ovat tehneet, sanoo Herra.

Näinhän avaruutta ja maailmankaikkeutta tutkivat ns. tiedemiehet nykyään väittävät. Jos heidän väitteensä olisi totta niin israelilaisia ei enään olisi. Helposti unhtuu ettei israelilla tarkoiteta yhtä Jaakob nimistä miestä Raamatun lehdiltä, tai pientä etnistä ihmisryhmää (juutalaisia) Palestiinassa, vaan jokaista Kristukselle kuuluvaa, olipa hän mitä hyvänsä etnistä ryhmää, - vaikka suomalaisugrilainen henkilö.
zzz

1. Moos. 32:27   Ja hän sanoi hänelle: "Mikä sinun nimesi on?" Hän vastasi: "Jaakob."
1. Moos. 32:28   Silloin hän sanoi: "Sinun nimesi älköön enää olko Jaakob, vaan Israel, sillä sinä olet taistellut Jumalan ja ihmisten kanssa ja olet voittanut."

1. Moos. 32:29   Ja Jaakob kysyi ja sanoi: "Ilmoita nimesi." Hän vastasi: "Miksi kysyt minun nimeäni?" Ja hän siunasi hänet siinä.

1. Moos. 32:30   Ja Jaakob antoi sille paikalle nimen Penuel, "sillä", sanoi hän, "minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut."

Pre-eksistenttinen Kristus oli Jaakobin  painikaveri. Hän näki JUmalan kasvoista kasvoihin menettämättä henkeään.

Samoin mekin tänään näemme Jumalan kasvot, - Kristuksen kasvoissa, kun me saamme kohdata hänet henkilökohtaisena Vapahtajanamme, syntiemme sovittajana. Hallelujaa kiitos Jeesus!

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Lopun aika
« Vastaus #23 : 10.10.16 - klo:11:09 »
KnutL kirtjoitti: "Vihan aika on jo nyt menossa uskomattomille."

Heillä (yksilöinä) on menossa etsikon aika, niin kauan kun elonpäiviä riittää.

Ihmiskunnan etsikon aika jatkuu Kristuksen toiseen tulemukseen saakka.

Ilm. 22:16   Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."

Ilm. 22:17   Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!"

Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!"

Ja joka janoaa, tulkoon,

ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.

Ilm. 22:18   Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee:

Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;

Ilm. 22:19   ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.

Ilm. 22:20   Hän, joka näitä todistaa, sanoo: "Totisesti, minä tulen pian." Amen, tule, Herra Jeesus!

Ilm. 22:21   Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Lopun aika
« Vastaus #24 : 10.10.16 - klo:11:16 »
Virren kirjoittaja on kiteyttänyt meidän kristittyjen tehtävän hyvin: Jo teillä kulkee kutsujat, pitoihin meitä vaativat.

Kristittyjen tehtävänä on siis jakaa kutsuja Karitsan suurelle ehtoolliselle.
Tehtävämme ei siis ole toimia Jumalana (joka kaikki tietää), eikä myöskään ennustaja-ukkoina ja ennustaja-eukkoina. Olemme Herramme palvelusväkeä joille on annettu tehtäväksi jakaa kutsukortteja teille ja aitovierille. Tule sinäkin, kaikki on valmistettu sinuakin varten.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lopun aika
« Vastaus #25 : 10.10.16 - klo:11:26 »
Minä olen yhä enemmän taas kallistumassa siihen suuntaan mitä Jeesus sanoi: "Teidän asianne ei ole tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut." (Apt. 1).

Aina toisinaan minusta tuntuu kuin uskovia kiinnostaisi enemmän lopunajan tapahtumien järjestys yms kuin Jeesuksen omakohtainen tunteminen ja siinä kasvaminen. Ei se varmaankaan väärin ole tutkia jopa vuosikausia lopunaikaa koskevia ennustuksia, mutta kyllä aiheesta on kirjoitettu valtaisa määrä toisiaan vastaan riiteleviä näkemyksiä. Olen tavannut sellaisiakin uskovia jotka eivät juuri muusta osaa keskustellakaan kuin lopunajan tapahtumista. Heillä on kysymyksiini vastauksia, jos tiedustelen jotain Jeesuksen toiseen tulemukseen liittyvää, mutta erikoista on se, että he eivät osaa tai empivät vastata kysymykseen: "Oletko valmis kohtaamaan Jumalasi?" Mitä se hyödyttää tietää vastauksia lopunaikaa koskeviin kysymyksiin jos tärkein eli suhde Jeesukseen on hakusessa?

Ajattelen samalla tavalla. Ehkä jo lapsuudesta juontaa se ähky, minkä lopunaikoja koskevat loputtomat spekulaatiot saivat ainakin minussa aikaan. Taisi tulla semmoinen vahinko, että tervekin suhtautuminen asiaan katosi saman tien.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Lopun aika
« Vastaus #26 : 10.10.16 - klo:11:43 »
Koetin käyttää fonttien moninaisia vaihtoehtoja, mutta se menee helposti sähläykseksi.

En näe evlutkristityn viesteillä juurikaan yhteyttä otsikon aiheeseen.

Knut halusi saada näkökulmia "Lopun aikaan". Joku sananopettaja voi ymmärtää Ilm:stakin  jotain oikein. Onhan se kuitenkin Raamattuun talletettu.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Lopun aika
« Vastaus #27 : 10.10.16 - klo:14:25 »
Koetin käyttää fonttien moninaisia vaihtoehtoja, mutta se menee helposti sähläykseksi.

Tuttua minullekin. Lisäksi minulla on vielä sellainenkin "taito", että kopioidessani ja siirrellessäni tekstejä kadotan ne tyystin.

Lainaus käyttäjältä: Hilema
En näe evlutkristityn viesteillä juurikaan yhteyttä otsikon aiheeseen.

Minusta lähes kaikki hänen kirjoituksensa ja lainaamansa raamatunpaikat ovat kulloinkin käsiteltävään asiaan nähden enemmän tai vähemmän hakusessa. Koska itse olen tällainen känkkärankkä ja ystäväni ovat siitä hyvin perillä, niin he ovat neuvoneet minua olemaan vastailematta evlutkristityn teksteihin koska riitaahan siitä vaan syntyy.

Lainaus käyttäjältä: Hilema
Knut halusi saada näkökulmia "Lopun aikaan". Joku sananopettaja voi ymmärtää Ilm:stakin  jotain oikein. Onhan se kuitenkin Raamattuun talletettu.

Olet oikeassa. Ilmestyskirja kuuluu pyhiin kirjoituksiin ja uskon, että on sananopettajia, jotka ymmärtävät sitä, ainakin "palasen sieltä, toisen täältä". Monet opettajat ovat kuitenkin tehneet Ilmestyskirjasta virheellisiä johtopäätöksiä eivätkä ne ole toteutuneet.

"Ilmestyskirja on Raamatun kiistanalaisin ja vaikeimmin ymmärrettävissä oleva kirja. Sen sisällöstä, kuten henkilöiden ja paikkojen nimistä ja tapahtumista, on olemassa lukuisia erilaisia tulkintoja. Kristinuskon perinteisen näkemyksen mukaan kirja kertoo juuri maailmanlopusta. Joidenkin näkemysten mukaan kirja kertoo kuitenkin ainoastaan oman aikansa kristittyjen vainoista, ja on tarkoitettu rohkaisemaan vainottuja seurakuntia." -wikipedia-

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Lopun aika
« Vastaus #28 : 10.10.16 - klo:15:22 »
Mielipiteitä ja käsityksiä on monenlaisia, kuten on ihmisiäkin. Toisilta myös oppii paljon kun mieli on utelias ja vastaanottavainen.

Ei synny riitaa minun kanssani.  :)   En tosin ole samaa mieltä kaikkien kanssa, jos tämä on joillekkin riitaa, niin se on hänen oma murheensa. Minulle on iloinen haaste joka kerta kun hyvän väittelijän kohtaan. Koetusten kestäminen on nimenomaan yksi tärkeimmistä oikean uskon mittareista.

En ole estämässä muita kirjoittajia ilmaisemasta omia mielipiteitään, päinvastoin. Monista mielipiteistä avautuu itsellekkin uusia näkökulmia, joita voin peilata sitä vastaan mitä useiden vuosikymmenien aikana olen Jeesuksen seuraajana itse kuullut oppinut ja kokenut omassa elämässäni. Kirjallinen ilmaisutaito on keskeneräinen, harjoittelusta huolimatta.  ;)

Keskustelupalsta tämä on, - eikö totta?  Tällä palstalla on ollut ilo lukea paljon mielipiteitä. Usein hyvin perusteltuja sellaisia, joille löytyy selkeät perusteet Raamatusta. Jakaen ilo kaksinkertaistuu.

Järjen päätelmien seurauksena syntyneitä satuja myös kerrotaan, - (täälläkin).

Kunhan ihmiset eivät oikeasti usko tällaisiin satuihin, niin ei niistä haittaakaan ole. Lapsetkin pitävät sellaisista saduista joilla on onnellinen loppu, prinssi tai prinsessa puolisoksi, ja puoli valtakuntaa häälahjana.

On veikeätä seurata esimerkiksi tietyn alueen tiedemiesten keksimiä satuja kehittyvästä luonnosta ja kehittyvistä uusista eläinlajeista, joiden joukossa on muka ihminenkin ollut aikoinaan.

Kansakoululainenkin näkee, omilla silmillään, kuinka eroosio toimii juuri päinvastoin ja yhä kiihtyvällä voimalla. Luonto köyhtyy ja rapautuu, eläinlajisto vähenee monet lajit kuolevat sukupuuttoon. Ihmisenkin DNA ketju lyhenee vaihdilla, ja perimä heikkenee heikkenemistään. Ihmiset käpertyvät yhä enemmän itseensä, tai johonkin pienryhmään. ym.

Jumala on luonut valmiin maailman, kuten valmiin ihmisenkin, jolla oli vahva geneettinen perimä. Esimerkiksi isän yhdyttyä tyttäriinsä oli seurauksena uusia kansoja.

400 vuotta vanha vaari paineli jalkapatikassa 1000 kilometriä helposti. Ihminen eli parhaimmillaan, siis heti syntiinlankeemuksen jälkeen, (jolloin maapallon tuhoava eroosio käynnistyi), lähemmäs 1000 vuoden ikää. 

Kehitystä siis tapahtuu edelleen, mutta juuri päinvastoin kun tieteeksi nimitetyissä saduissa uskotellaan. Jumala on pannut tälle Tellukselle ja sen asujamistolle määrän, jonka ylitse se ei pääse.

Miten pitkään täällä vielä tallustellaan, ei ole kenenkään tiedossa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Lopun aika
« Vastaus #29 : 11.10.16 - klo:20:24 »


Muutama vuosi sitten piti TT Anssi Simojoki laajan luentosarjan, jonka linkkasin tännekin. se on tähän astisista järkevin ja ymmärrettävin vastaani tullut selvitys Ilmestyksestä. - muistui juuri mieleeni, että 90-l. alussa olin piirissä, jossa kuunneltiin Raimo Mäkelän selvitys aiheesta. Se oli mahdottoman pitkäveteinen ja sekava. Mikään ei selvinnyt mitenkään. -

Aloitin tuon luentosarjan kuuntelemisen., mutta se eteni niin hitaasti,  etten jaksanut kuunnella. Jos sisältö löytyy kirjana, voisin harkita sen hankkimista.

Lainaus
Kerron seuraaavaksi AS:n tulkintoja sen mitä nyt muistan esillä olleista aiheista. Loppupuolen luentoihin en ole syventynyt, mainitsen vain sen, että 1000-v.valtakuntaa hän pitää marttyyrien hallintakautena.

[[/size]]Ilm.k. oli rohkaisuksi ja tiedoksi tulevasta vasta alkaneelle srk:lle, joka joutui pedon kanssa tekemisiin seuraavat yli kaksisataa vuotta. Petovaltoja on ollut historian aikaina useita. Kuvaukset sopivat useampaan tapatumaan historian kuluessa. Mitään srk:n kultaista aikaa, jota kannattaisi haikailla takaisin, ei ole ollut olemassa.

Lopun ajat alkoivat helluntaina, viimeistään temppelin hävityksestä v.70.
Valkoinen ratsastaja on Kristus, psalmin 45 voittoisa kuningas. Vainoista huolimatta kristinusko valloitti alaa.
Muita ratsastajia seuraavat tuho ja hävitys, ne ovat  kaikki vitsaukset ja katastrofit.

Antikristus nousee Raamatun mukaan kristillisistä piireistä. "Meistä he ovat lähteneet..." Apt.20:29-30: teidän omasta joukostanne...

Temppeli on UT:ssa Jeesus itse, krist. srk sekä viittaukset hist. temppeliin. Kalliomoskeija ja Al Aksa ovat munalukot, joilla Jla on varmistanut, että uhrimenot eivät ala uudelleen. Näin ollen Ak huseeraa jumalana kirkossa. Näin on paavi jo tehnytkin julistautuessaan Jumalan sijaiseksi maan päällä. Paavi on keskittänyt kirkossaan kaiken vallan käsiinsä, satakunta vuotta sitten.

Patmokselta katsoen Rooma oli meren takana. Levantti laaja maa-alue, josta nousi islam, väärän Profeetan uskonto.

-jatkuu-
 

Tuosta valkoisen hevosen ratsastajasta olisin eri mieltä. Jeesuksella on Raamatussa miekka, ei jousi. Tuo kuvaus osuu paremmin kristillisyyden keskellä toimivaan eksyttäjään, joka matkii Jeesusta, antikristukseen siis.


Ilm.6:2 Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan.

Luvussa 19 oleva ratsastaja on Jeesus.


Mielestäni on liian suppeasti ajateltu, jos sanotaan, että Ak huseeraa jumalana kirkossa. Noin, jos kirkolla tarkoitetaan jotakin tiettyä kirkkoa. Kyllä se Ak huseeraa ihan kaikissa kirkoissa ja seurakunnissa.

Seurakunta on Pyhän Hengen temppeli ja sinne Ak haluaa istuimensa ja onnistuukin siihen osaa kristillisyyttä mikä ei oikeasti ole seurakunta.