Kirjoittaja Aihe: Pyhä Henki  (Luettu 62221 kertaa)

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #180 : 05.06.22 - klo:15:55 »
Pyhä Henki yhdistää kaikki Jeesukseen uskovat.❤️
Kuuntelin myös yhden saarnan Jumalan voimasta netissä.

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #181 : 06.06.22 - klo:09:40 »
Youtubessa hyvä puhe, Liisi Jokiranta,  Pyhän Hengen johdossa.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #182 : 07.06.22 - klo:12:58 »
 :)  Voitko linkittää, en löydä?  Kiitos!

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #183 : 07.06.22 - klo:13:35 »
Mulla on vain kännykkä millä kirjoitan enkä osaa linkittää YouTubesta, pitäisi löytyä jos kirjoitat Pyhän Hengen johdossa.👍

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #184 : 07.06.22 - klo:16:04 »
Tulee paljon opetuksia kun laittaa YouTubeen Liisi Jokiranta.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #185 : 07.06.22 - klo:16:13 »
 :) löysin ja kuuntelin  :-*

https://www.youtube.com/watch?v=z2MH71exfMM

Edelleen selkeä, oikea, erinomainen opettaja!

(sanon vain keskustelun aiheeksi, että nykyisin olen ruvennut ajattelemaan, että Ensimmäinen ylösnousemus onkin jo täällä maan päällä se ns. "uskoontulo", josta on hiemen eri selityksiä, kuten olemme huomanneet lut. ja hellar. välillä. Paxille peukutus, että ymmärsi helluntailaisena tämän opetuksen.  :-*)

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #186 : 07.06.22 - klo:17:06 »
Olen Jokirantaa kuulut livenäkin luterilaisten päivillä. Ihana saada selkeää opetusta roomalaiskirjeestä jota olen käynyt kevään aikana läpi.

Stiina toi ajatus että ensimmäinen ylösnousemus olisi jo tapahtunut on ihan uusi ja erikoinen, en ole kuullutkaan. Ymmärrän että siinä on uskossa kuolleet.

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #187 : 07.06.22 - klo:21:19 »
Mihin tuo käsitys perustuu Raamatussa? Vai onko Stiina sun oma oivallus?
« Viimeksi muokattu: 08.06.22 - klo:12:16 kirjoittanut pax »

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #188 : 09.06.22 - klo:13:28 »
 :)  Ei se varmaankaan ihan oma ajatus ole, mutta ei aavistustakaan mistä tullut. Ajatus se lähes kokonaan on, mutta uppoaa minuun ja on melkein sama kuin sinun, että uskovat Jeesuksen tullessa yhdessä uskossa kuolleiden kanssa nousevat ensimmäisinä ylös.
Minulla perustuu siihen, että lut. uskovina kastettuina ja hellar. uskoon tulleina ovat jo täällä heti osallisina ensimmäisestä ylösnousemuksesta ja eivät enää kuole hengellisesti. Ovat siis ne Jeesuksen  todella omat, joita me emme vielä näe, mutta Jumala näkee. Emme voi erotella niitä jyviä ja akanoita, vaikka sitähän nämä uskovien väliset riidat perimmältään aina ovat.
Henkilökohtaisesti ylösnousemuselämä alkaa jo nyt, kun uudestisyntyy ylhäältä mielestäni. Minullehan se uudestisyntyminen = saa syntinsä anteeksi. Oman lihansa kuolettaminen on sitten eri asia ja toiset onnistuu siinä parmmin kuin toiset, mutta ei ole välttämättä tae etteikö olisi uudestisyntynyt ja pelastuva.
Eri uskontokunnat puhuvat eri kieltä, josten on vaikea aina ymmärtää ja hyväksyä toista. Se kuuluu tähän synnin ja pahuuden maailmaan ja kaikki saavat siitä osansa, kun Jumalalla ei ole lempilapsia ja tuomionpäivä on vasta tuleva, vaikka sekin on jo alkanut täällä. Kun emme elä näkemisessä vaan uskossa niin nämä ovat vaikeita ajatuksia, anteeksi mutta tykkään "heitellä" ajatuksiani. Siksi hyviä teologeja myös tarvitaan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #189 : 09.06.22 - klo:14:01 »
Jeesus sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei ikinä kuole" ja myös "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut"
Ristin ryövärille Jeesus lupasi, että hän on samana päivänä Paratiisissa.

Nuo yhdistettynä tarkoittavat sitä, että uskovan kuollessa fyysisesti, hän ylösnousee samantien. Henki ja sielu jatkavat siis elämistä.

Toteutuu siis, että "Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin"
ja
"Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta."

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #190 : 09.06.22 - klo:14:10 »
Näin on minunkin tulkintani mukaan Natanael!  :)

Tarkoitan vain, että täällä jo uskovat ovat myös jo osallisia ensimmäisestä ylösnousemuksesta, koska se uusi elämä alkaa jo täällä uskoville. (Ei kuitenkaan näkemisessä)

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #191 : 09.06.22 - klo:18:17 »
Minun mielestäni uskovat ovat vasta tiellä, Jeesuksen ylösnousemusvoima vaikuttaa uskovan elämässä, toivottavasti paljon, mutta lopullinen päämäärä on vasta kun ollaan voittajina perillä. Raamattu rohkaisee olemaan uskollinen jotta saa elämän kruunun.
Ymmärrän Raamatusta että on kaksi ylösnousemusta ja tosiaan autuas ja pyhä joka on ensimmäisessä.