Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman omaa valintaa  (Luettu 2639 kertaa)

Anton

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #30 : 06.09.20 - klo:23:21 »
Se on polemiikin aihe, että minä en valinnut Jumalaa. Kuten näet. Se herättää vimmaa.
Ja olen kyllästynyt siihen ettei sitä saisi nostaa esiin.

Siis... häh? Enhän mä kirjoittanut sulle mitään. Sinä aloitit meidän välisen keskustelun tarttumalla mun viestiin ja tivaamalla, tulenko vetoamaan johonkin taivaan porteilla.

Anton

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #31 : 06.09.20 - klo:23:23 »
Kuten ekassa vastauksessani jo sanoin.

Uskoon tulemisen tavan painottaminen on ylikorostettua. Eli sillä ei ole mielestäni paljoakaan merkitystä.

Ja jokainen tekee joka hetki valinnat samalla tavalla kuin toiset. Mice ja Anton on tässä siis täysin samalla viivalla.

Jotenkin nämä saatiin tulkittua niin, että minua häiritsisi jonkun toisen ajatukset, tai että pitäisin jostain lujasti kiinni...  ???

Tulikittua ja tulkittua. Hyvin varmasti sanot asiasi vaikka Raamattu oli eri mieltä. Sit sillä ei oo enää väliä kun käännät asian niin, että kyse on valitsemattomuudesta. Siitä ei ole kyse vaan, Jumalan valinnasta.

Käänsin asian vasta pitkän ja oudon keskustelun jälkeen, kun et tuntunut tajuavan että mulla ei ole todellakaan ollut tässä keskustelussa mitään sinun kokemuksiasi vastaan.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6332
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #32 : 06.09.20 - klo:23:23 »
Itse ehkä tiedä asiaa niin tarkasti. Olen vain kertonut miten uskoontuloni oli KOKEMUKSELLISESTI. Ja tiedän että Herra otti minut omakseen. Ja tiedän että tulin Jumalan lapseksi. En todellakaan osaa nähdä tässä polemiikkia.

Ja silti. En tapaa ihmisiä, jotka sanovat että heitä inhoittaa olla uskossa eivätkä halua kuulua Herralle, mutta eivät mahda sille mitään kun Herra heidät pelasti. KOKEMUKSELLISESTI en ole nähnyt tuollaisia ihmisiä. Eli uudestisyntyneen ihmisen tahtoelämässä on jokin sanoo että haluaa olla uskossa. Näin olen ollut huomaavinani.

Mutta teologista kiistaa en todellakaan tässä näe.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #33 : 06.09.20 - klo:23:24 »
Se on polemiikin aihe, että minä en valinnut Jumalaa. Kuten näet. Se herättää vimmaa.
Ja olen kyllästynyt siihen ettei sitä saisi nostaa esiin.

Siis... häh? Enhän mä kirjoittanut sulle mitään. Sinä aloitit meidän välisen keskustelun tarttumalla mun viestiin ja tivaamalla, tulenko vetoamaan johonkin taivaan porteilla.

Ok. Et kirjoittanut mulle mitään. Ymmärsin väärin.
En jaksa käydä enempää keskustelua jos et kirjoittanut minulle. Minä en tivaa sinulta mitään. Ole vapaa tivauksista ja muista että sina olet uskosi valinnut.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #34 : 06.09.20 - klo:23:27 »
Kuten ekassa vastauksessani jo sanoin.

Uskoon tulemisen tavan painottaminen on ylikorostettua. Eli sillä ei ole mielestäni paljoakaan merkitystä.

Ja jokainen tekee joka hetki valinnat samalla tavalla kuin toiset. Mice ja Anton on tässä siis täysin samalla viivalla.

Jotenkin nämä saatiin tulkittua niin, että minua häiritsisi jonkun toisen ajatukset, tai että pitäisin jostain lujasti kiinni...  ???

Tulikittua ja tulkittua. Hyvin varmasti sanot asiasi vaikka Raamattu oli eri mieltä. Sit sillä ei oo enää väliä kun käännät asian niin, että kyse on valitsemattomuudesta. Siitä ei ole kyse vaan, Jumalan valinnasta.

Käänsin asian vasta pitkän ja oudon keskustelun jälkeen, kun et tuntunut tajuavan että mulla ei ole todellakaan ollut tässä keskustelussa mitään sinun kokemuksiasi vastaan.

Joo. Ei minua kiinnosta kokemus. Varmasti sellainen jokaisella on, mutta ei se ole se asia mitä yritän sanoa.
Ihmisroska

Anton

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #35 : 06.09.20 - klo:23:28 »
Ok. Et kirjoittanut mulle mitään. Ymmärsin väärin.
En jaksa käydä enempää keskustelua jos et kirjoittanut minulle. Minä en tivaa sinulta mitään. Ole vapaa tivauksista ja muista että sina olet uskosi valinnut.

Käytän lainauksia, tämän viestin tapaan, jos osoitan viestini jollekin tietylle nimimerkille. Jos en käytä lainauksia, kirjoitan otsikon aiheesta yleisesti ottaen ajatuksiani.

Tottakai muistan aina, että olen valinnut tulla uskoon, ei kai sellaista voi unohtaa. Ei sillä tosin paljoa merkitystä ole. Tärkeämpää on muistaa joka päivä valita tänäänkin seurata Jeesusta.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #36 : 06.09.20 - klo:23:37 »
Ok. Et kirjoittanut mulle mitään. Ymmärsin väärin.
En jaksa käydä enempää keskustelua jos et kirjoittanut minulle. Minä en tivaa sinulta mitään. Ole vapaa tivauksista ja muista että sina olet uskosi valinnut.

Käytän lainauksia, tämän viestin tapaan, jos osoitan viestini jollekin tietylle nimimerkille. Jos en käytä lainauksia, kirjoitan otsikon aiheesta yleisesti ottaen ajatuksiani.

Tottakai muistan aina, että olen valinnut tulla uskoon, ei kai sellaista voi unohtaa. Ei sillä tosin paljoa merkitystä ole. Tärkeämpää on muistaa joka päivä valita tänäänkin seurata Jeesusta.

Tottakai muistat ja et voi unohtaa, mutta ei sillä paljon merkitystä ole. Tosi sekavaa.

Minua ei kiinnosta yhtään se, että sinä olet valinnut. Minua kiinnostaa se, että Jumala on valinnut sinut. Sinun valintasi ei ollenkaan kiinnosta. Ilman Jumalan armollista valintaa sinä et ole mitään. Silti uskosi ydin on ilmeisesti se, että sinä päivittäin valitset itse Jumalan. Vapaudessasi valitset itse.

Minä en pysty moiseen. Joudun roikkumaan ennalta tehdyissä teoissa. Minä en valinnut Jumalaa.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #37 : 06.09.20 - klo:23:39 »
Tämä ei johda mihinkään. Voi poistaa. Jankkaamisekssi menee.
Ihmisroska

Anton

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #38 : 06.09.20 - klo:23:46 »
Silti uskosi ydin on ilmeisesti se, että sinä päivittäin valitset itse Jumalan.

Ongelma on tässä nyt se, että teet "uskoni ytimen" yhdestä lauseesta satojen tähän foorumiin kirjoittamien viestieni joukosta.

Onko sinun vallassa päättää mikä minun uskoni ydin on?

En minä koe tuota uskon ytimeksi todellakaan millään lailla. Se oli vain yksi ajatus, joka tämän keskustelun aiheesta ja tähän kirjoitetuista viesteistä minun mieleeni nousi.

Enkä ole tuota asiaa avannut kovin syvällisesti. Jos avaisin, selittäisin toki että minun valintani pohjautuu täysin sille tosiasialle, että Jumala on tahtonut minulle antaa mahdollisuuden valita. Siinä mielessä en valitse vapaasti sitä, kuten en mitään muutakaan tässä elämässä. En voi valita lentää Marsiin tältä istumalta. Mutta voin valita mennä nukkumaan, koska sellainen valinnan mahdollisuus on minulle annettu.

Ei tämä sen mutkikkaampi asia mulle ole.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #39 : 06.09.20 - klo:23:49 »
Ei ole minun vallassani. Hyvä jos olin väärässä.

En usko yhtään sinun valintaasi. En yhtään.

Ei ole mutkikasta.
Ihmisroska

Anton

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #40 : 06.09.20 - klo:23:57 »
En usko yhtään sinun valintaasi. En yhtään.

Siitä voidaan tosiaan olla eri mieltä, antaako Jumala meille vapauden valita vai ei (huom meille, ei minulle. Jumala ei kohtele minua jollain erityisellä tavalla, vaan meitä kaikkia samalla tavalla). Tiedän että siitä on erilaisia näkemyksiä. Mulle tämä on tietyllä tavalla yksi perustavimpia Jumalan rakkauden ominaispiirteitä. En ole ainakaan tähän mennessä pystynyt kuvittelemaan palvovani Jumalaa, joka ei tahtoisi antaa ihmisten valita seuraavatko Häntä vai eivät. Tästä syystä seuraan ja palvon Jumalaa, joka antaa ihmisille vapauden valita.

Mutta eipä sekään toki tuota Jumalan antamaa vapautta mitenkään kumoa, jos joku ei siihen usko. Joten ei tosiaan minua häiritse mitenkään, ihmettelen vaan miten kukaan haluaa palvoa sellaista Jumalaa.

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #41 : 06.09.20 - klo:23:59 »
Silti uskosi ydin on ilmeisesti se, että sinä päivittäin valitset itse Jumalan.
En voi valita lentää Marsiin tältä istumalta.
Jos lento Marsiin kiinnostaa, niin voit ilmoittautua yhdensuuntaiselle lennolle mukaan alla olevassa linkissä.

https://www.mars-one.com/

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6332
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #42 : 07.09.20 - klo:00:02 »
Ei kande ihmetellä miksi tää on niin mielipiteitä jakava juttu. Se on jakanut kristikuntaa vuosisadat.  Sen tähden itse oletan, että kummallakaan leirillä ei ole täyttä totuutta hallussaan. Eli siis mikä on ihmisen ajattelumaailman ja tahtoelämän rooli uskoontulossa. Siis kun en ainakaan minä ole tavannut ketään uskovaa joka sanoo, että on vanki ja haluaisi uskosta pois, mutta ei voi kun Jumala on valinnut hänet pelastukseen.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #43 : 07.09.20 - klo:00:02 »
Edelleenkään en usko yhtään sinun valintaasi.


Yhtään ei auta minua se, että sinä olet valnnut- Enkä ole kiinnostunut siitä että kerrot miten valitset itse Jumalan.
Näin on marjat.
Ihmisroska

Anton

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #44 : 07.09.20 - klo:00:07 »
Edelleenkään en usko yhtään sinun valintaasi.

Yhtään ei auta minua se, että sinä olet valnnut- Enkä ole kiinnostunut siitä että kerrot miten valitset itse Jumalan.
Näin on marjat.

Meinaatko päivittää tänne puolen tunnin välein tilanteesi asian suhteen? :)

Ois kiva keskustella aiheesta noin yleisesti, ilman että takerrutaan minuun.