Jos oletamme, että raamatullinen tai Raamattuun pohjautuva vastaus kysymykseen ihmisen vapaasta ratkaisuvallasta Jumalan edessä tai suhteessa pelastukseen on, ettei ihminen voi uudestisyntyä tai uskoa pelastavalla tavalla ilman Jumalan yksinvaikuttavuutta ja valintaa, mitä kaikkea tästä pitäisi ajatella?
Niillä ihmisillä, joissa Jumala ei vaikuta yksinvaikuttavasti sanan ja Pyhän Hengen välityksellä pelastavaa uskoa, ei ole vapaata tahtoa Jumalan edessä, ja Jumala jostain käsittämättömästä syystä välittää heistä vähemmän kuin niistä, joissa hän yksinvaikuttavasti vaikuttaa pelastavan uskon.
Jos ne, jotka eivät usko ja pelastu, ovat (peri)syntisyytensä takia halukkaita valitsemaan aina vain vastoin Jumalan pelastavaa tahtoa, joka uudestisynnyttää pelastettavat ihmiset sanan ja Pyhän Hengen välityksellä, tulee kysyä: mikä järjellinen ja moraalinen syy Jumalalla on pitää näitä (peri)syntisiä ihmisiä vastuullisina ja syyllisinä edessään, jos heillä ei ole koskaan ollut vapaata tahtoa Jumalan edessä?
Ihmisinä ajattelemme, että vastuullisuuteen kuuluu vapaus. Jos kenelläkään ei ole vapaata tahtoa, vaan kaikki tapahtuu inhimillisessä todellisuudessa absoluuttisesti syyn ja seurauksen lain varassa, ei ole syytä moittia tai tuomita ketään älyllisesti uskottavalla tavalla.
Jos Jumalan mielestä (peri)syntiset ihmiset ovat edessään syyllisiä ja ikuisen kadotuksen ansainneita, vaikka eivät itse ole vapaasti ja siksi vastuunalaisesti aiheuttaneet tilaansa, jossa he eivät voi toimia suhteessa Jumalaan kuin tietyllä (Jumalaa vastustavalla) tavalla, Jumala olisi nähdäkseni joko hirviö tai täysin moraaliton olento tai kykenemätön ajattelemaan järkevällä tavalla. Jos minä kykenisin luomaan laboratoriossa olennon, joka aina vain vastustaa minua (vertaa Augustinuksen ajatukseen, jonka mukaan uudestisyntymätön ihminen ei voi olla tekemättä syntiä), olisin mielipuoli ja sadisti, jos aiheuttaisin sille tuskaa, vaikka se ei voisi toimia toisin kuin se toimii.