Puimatanner

Puimatanner => Hartaus ja rukous => Aiheen aloitti: kalamos - 30.07.14 - klo:16:43

Otsikko: Herra siunatkoon Sinua
Kirjoitti: kalamos - 30.07.14 - klo:16:43
HERRA
SIUNATKOON SINUA ja
VARJELKOON SINUA

Huomaamme elämässämme asioita, jotka vakuuttavat meille, että jossain on Jumala, joka ihmeellisesti siunaa eri tavoilla ja myöskin varjelee erilaisissa tilanteissa.
Tässä ensimmäisessä vaiheessa tulee kaipaus Sen puoleen,
joka niin selvästi siunaa ja varjelee.

HERRA
VALISTAKOON KASVONSA SINULLE ja
OLKOON SINULLE ARMOLLINEN

Vaikka Jumalan hyvyys vetää meitä puoleensa,
syyllisyytemme saa meidät helposti juoksemaan Jumalaa pakoon.
Ja niin Jumala oikein huutaa peräämme.
Ja jos Aadamin lailla sitten pysähdymme,
lakkaamme juoksemasta Jumalaa pakoon,
pääsemme syvemmän siunauksen alle.
Herra on silloin siinä missä mekin.
Hänen kasvojensa kirkkaus loistaa yläpuolellamme.
Tuo kirkkaus siunaa ja lämmittää, mutta valaisee myös syntisyytemme.
Siinä synnit paljastuvat, mutta ne myös puhdistuvat.
Siksi nämäkin kaksi asiaa kuuluvat saumattomasti yhteen:
Kirkastakoon kasvonsa ... ja olkoon armollinen.

HERRA
KÄÄNTÄKÖÖN KASVONSA SINUN PUOLEESI ja
ANTAKOON SINULLE RAUHAN

Tähän kolmanteen vaiheeseen eivät kaikki yllä.
Jeesuksen opetuslapsistakin vain Johannes lepäsi Jeesuksen rintaa vasten.
Johannes kuunteli levollisena Jeesuksen sydämen lyöntejä.
Ja kun tuli tiukka paikka,
niin muut opetuslapset pyysivät Johannesta kysymään Jeesukselta asiaa.
Heillä itsellään ei ollut tätä rohkeutta.
Ja niin Johannes veti henkeä syvään ja käänsi kasvonsa Jeesuksen puoleen.
Ja Jeesus käänsi kasvonsa Johanneksen puoleen ja sanoi: kysy lapseni.

Tähän rauhaan pääsee vain siunaamalla - ei kiroamalla.
Mutta jos Paavalin kehotuksen mukaisesti siunaamme
emmekä kiroa niitä, jotka meitä vainoavat,
Jumalakin siunaa meitä kelvottomia, ja varjelee.
Hän kirkastaa kasvonsa ja on armollinen.
Ja kun syyllisyys on poissa, voimme kohottaa katseemme, ja mitä näemmekään.
Hän on kääntänyt kasvonsa juuri minun puoleeni.
Ja niin saan rauhan, jonka Jeesus on meille luvannut.

Otsikko: Siunatkaa älkääkä kirotko
Kirjoitti: kalamos - 31.07.14 - klo:09:02
Siunatkaa niitä, jotka teitä vainoavat,
siunatkaa älkääkä kirotko. Room 12:14

Me kristitytkin kiroamalla tapamme toisiamme.
Jeesus täsmentää käskyä Älä tapa! seuraavasti:
Joka sanoo veljelleen:
'Senkin hölmö',
on ansainnut Suuren neuvoston tuomion.
Joka sanoo:
'Sinä hullu',
on ansainnut helvetin tulen.

Jos puhun veljelleni sanoja, jotka masentavat häntä, jotka lyövät alas, olen murhaaja.
Olen silloin kiroamassa häntä, en siunaamassa.
Kaikkein pahinta on, jos puhun veljestäni "totuuksia" takanapäin.

Vaikka mikään kadotustuomio uskovaa ei kohtaakaan,
niin ei ole lainkaan yhdentekevää, mitä teemme.
Sillä aikanaan meille maksetaan myös palkka.
Taivaassa pidetään kirjaa. Siellä on meistä kustakin oma kirjanpitonsa.
Jokaisessa tilikirjassa on monta tiliä, joissa kussakin kaksi saraketta.
Yhden tilin otsikkoina on: siunaamiset ja kiroamiset.

Varmaa on, että minun jokaisen tilini saldo on totaalisesti miinuksella.
Mutta noiden miinusmerkkisten tilisarakkeiden yli kulkee punakynän jälki.
Ne on mitätöity.
Tuo punaväri on kuitenkin äärettömän kallisarvoista.

Jokainen sana ja ajatus lähimmäistä kohtaan
merkitsee siis merkintää jommalle kummalle sarakkeelle,
ja sitä plusmerkkistä saraketta ei pyyhitä yli.
Sen tähden kannattaa olla siunaamassa.

Vanhan liiton aikana Herra antoi Aaronin poikien tehtäväksi
pappeina siunata Israelin kansaa Herran siunauksella.
Nyt uuden liiton aikana me kaikki kuulumme
"pyhään heimoon, kuninkaalliseen papistoon".
Saamme siis siunata toisiamme Herran siunauksella,
jota avauksessani toin hiukan esiin.

Siunausta päivääsi!
Otsikko: Vs: Siunatkaa älkääkä kirotko
Kirjoitti: Paulus - 31.07.14 - klo:12:28
Taivaassa pidetään kirjaa. Siellä on meistä kustakin oma kirjanpitonsa.
Jokaisessa tilikirjassa on monta tiliä, joissa kussakin kaksi saraketta.
Yhden tilin otsikkoina on: siunaamiset ja kiroamiset.

Harhaoppien julistajat käyttävät mieluusti tätä argumenttia. Samoin henkioppaat. Pitäisi siunata kaikkea ja kaikkia. Paavali oli jyrkästi toista mieltä Gal. 1:6-8.
Otsikko: Älkää rukoilko vastaan
Kirjoitti: kalamos - 31.07.14 - klo:14:28
Juuri Paavalihan sanoi:
siunatkaa älkääkä kirotko

Tässä ei ole kysymys samasta asiasta kuin viittaamassasi Galatalaiskirjeen kohdassa.
Alkutekstissä on siis aivan eri sanat, vaikka suomennoksesta voisi ymmärtää,
että Paavali puhuisi ristiin itsensä kanssa. Näin hän ei tee.

Me emme koskaan saa kirota ketään. Vain siunata.
Mutta niitä, jotka asettavat armon evankeliumin sivuun,
siis Galatalaisten tavalla lankeavat pois armosta,
heitä uhkaa Jumalan taholta kirous.

Mitä siis Paavali tekee näille ihmisille.
Hän ei suinkaan kiroa heitä,
vaan aivan päinvastoin hän sanoo,
että olisi valmis itse ottamaan päälleen sen kirouksen,
mikä armon hylkäämisestä seuraa, jotta hänen heimoveljensä pelastuisivat.
Mutta näinhän Paavali ei tietenkään voinut tehdä
- ottaa päälleen heille tulevaa kirousta.
Hän saattoi vain rukoilla heidän puolestaan.
Ja hänellä olikin ainainen kipu heidän puolestaan.
Hän ei siis rukoillut heille kirousta vaan siunausta.
Hän siis teki juuri niin kuin opetti meitäkin tekemään,
siunasi vainoojiaan eikä kironnut heitä.

Room 12 sisältää tuon juuri tuon ilmaisun kataraomai,
mikä siis tarkoittaa rukoilemista vastaan eli kiroamista.
Siis älkää kirotko eli älkää rukoilko vastaan.

Sen sijaan Galatalaiskirjeessä on sana anathema
joka kirjaimellisesti käännettynä tarkoittaa asettaa esille.
Siis kysymyksessä on Jumalalle vihitty
tai yhtä hyvin tuhon omaksi vihitty.
Otsikko: Vs: Siunatkaa älkääkä kirotko
Kirjoitti: clemat - 25.09.14 - klo:09:55
Siunatkaa niitä, jotka teitä vainoavat,
siunatkaa älkääkä kirotko. Room 12:14

Me kristitytkin kiroamalla tapamme toisiamme.
Jeesus täsmentää käskyä Älä tapa! seuraavasti:
Joka sanoo veljelleen:
'Senkin hölmö',
on ansainnut Suuren neuvoston tuomion.
Joka sanoo:
'Sinä hullu',
on ansainnut helvetin tulen.

Jos puhun veljelleni sanoja, jotka masentavat häntä, jotka lyövät alas, olen murhaaja.
Olen silloin kiroamassa häntä, en siunaamassa.
Kaikkein pahinta on, jos puhun veljestäni "totuuksia" takanapäin.

Vaikka mikään kadotustuomio uskovaa ei kohtaakaan,
niin ei ole lainkaan yhdentekevää, mitä teemme.
Sillä aikanaan meille maksetaan myös palkka.
Taivaassa pidetään kirjaa. Siellä on meistä kustakin oma kirjanpitonsa.
Jokaisessa tilikirjassa on monta tiliä, joissa kussakin kaksi saraketta.
Yhden tilin otsikkoina on: siunaamiset ja kiroamiset.

Varmaa on, että minun jokaisen tilini saldo on totaalisesti miinuksella.
Mutta noiden miinusmerkkisten tilisarakkeiden yli kulkee punakynän jälki.
Ne on mitätöity.
Tuo punaväri on kuitenkin äärettömän kallisarvoista.

Jokainen sana ja ajatus lähimmäistä kohtaan
merkitsee siis merkintää jommalle kummalle sarakkeelle,
ja sitä plusmerkkistä saraketta ei pyyhitä yli.
Sen tähden kannattaa olla siunaamassa.

Vanhan liiton aikana Herra antoi Aaronin poikien tehtäväksi
pappeina siunata Israelin kansaa Herran siunauksella.
Nyt uuden liiton aikana me kaikki kuulumme
"pyhään heimoon, kuninkaalliseen papistoon".
Saamme siis siunata toisiamme Herran siunauksella,
jota avauksessani toin hiukan esiin.

Siunausta päivääsi!

Uutena foorumilaisena tuntuu hyvältä, että löytyy myös aloitus koskien Herran siunausta. Tässä on jotain hyvin tärkeää ja todellakin Jumalan kasvojen eteen kutsuvaa. Tämän siunauksen alla olemme samanarvoiset.

Otsikko: Vs: Herra siunatkoon Sinua
Kirjoitti: kalamos - 25.09.14 - klo:18:54
Herra siunatkoon sinua!
Otsikko: Vs: Herra siunatkoon Sinua
Kirjoitti: pax - 25.09.14 - klo:21:16
Siunaamisella on yleensäkin suuri siunaus mukanaan, se vain unohtuu helposti vaikka meidät on kutsuttu siunaamaan esimerkiksi toinen toisiamme. 
Otsikko: Vs: Herra siunatkoon Sinua
Kirjoitti: clemat - 25.09.14 - klo:21:47
Sanoissa 'Herra siunatkoon sinua' on kyse Jumalan omasta siunauksesta. 4 Moos. 6:27 kuuluu: 'Näin he laskekoot minun nimeni israelilaisten ylitse, ja minä siunaan heitä.' Tällä on merkitystä, eikö vain.
Otsikko: Vs: Herra siunatkoon Sinua
Kirjoitti: pax - 27.09.14 - klo:20:14
Miksi uskovien on usein niin vaikeaa vain siunata, mieluummin otetaan sanan säilä ja aletaan sotimaan turhia sotia joissa jokainen lopulta häviää. Jos me tottelisimme sanaa siunaten ja anteeksi antaen olisimme kaikki voittajia.
Otsikko: Vs: Herra siunatkoon Sinua
Kirjoitti: Pökkelö - 27.09.14 - klo:21:48
Niin jos me vain siunaisimme.

Ajatus on hyvä ja kannatettva tiettyyn pisteeseen saakka. Muistan kun jotkut varoittivat Nokian ja koiviston harhoja, eräs veli käski lopettaa sen.
Pitää vain siunata. Siunaamalla visuaalisoimme asian muuttumaan hyväksi. Näin hän opetti.

Kyllä väärän asian saa sanoa vääräksi, kuten Paavali puhui valheveljistä, tai Jeesus nimitti fariseuksia käärmeen sikiöiksi.
Yhteiskuntamme haluaa myös tänä päivänä määrittää suvaitsevaisuuden kautta uudelleen oikean ja väärän. Pyhittää saastan, ja oikeuttaa vain tietyt mielipiteet.

Siunaaman meitä on kehoitettu. Saamme pyytää Jumalan siunausta ihmisille, vääryydelle emme. Me olemme maailma suola ja omatunto loppuunasti.
Toisaalta meistä jokainen voi miettiä "vääntäessään" asioista millaisella sydämellä on liikkeellä Me olemme kaikki niin mielellämme oikeassa, vaikka jokainen meistä hairahtuu joissakin kohtaa, olematta täydllinen.

Siunausta Puimatanterilaisille toivottaen !
Otsikko: Vs: Herra siunatkoon Sinua
Kirjoitti: pax - 27.09.14 - klo:22:48
Ei syntiä saa siunata, siitä pitää nuhdella, ihmisen me saadaan jättää Jumalan tuomittavaksi. Rukoilla aina voi että syntyisi parannus synnistä. Raamattu kehoittaa siunaamaan  niitä jotka ovat meille hankalia ja ilkeitä, siinäpä läksyä.
Otsikko: Vs: Herra siunatkoon Sinua
Kirjoitti: clemat - 27.09.14 - klo:22:51
Liitän Herran siunauksen muuhun ns. liiton kirjan, lain kirjan tai liiton sanojen kokonaisuuteen. Kyse on pysymisestä Jumalan yhteydessä. Esim. Joosua 8:34 kertoo näin:'...ja sen jälkeen hän luki kaikki lain sanat, siunauksen ja kirouksen, aivan niinkuin lain kirjassa on kirjoitettuna'. Tämä luettiin Israelin seurakunnan, niin myös naisten, lasten ja muukalaisten läsnäollessa.

Otan tämän näin laajasti, koska itse ymmärrän myös profeettojen varoittaneen kaiken matkaa seurauksista, jos kansa sen johtajineen ei kuule Jumalan kutsua elää Jumalan yhteydessä, liitossa johon kuuluu niin lain sanat kuin myös uhrikäytäntö
kansan syntien tähden.

Herran siunaus on mielestäni ymmärrettävä myös rukouksena. Kyse ei ole kuin loitsusta, jolla ihminen kuvittelee saavansa jonkin vaikutuksen. Tämän kaltaista loitsuun perustuvaa vaikutusta kirouksen muodossa ehkä Baalak tahtoi aikaansaada Bileamin avulla.

Herran siunaus kertoo meille myös paljon itse Jumalasta, Hänen armostaan ja rauhasta Hänessä.


Otsikko: Vs: Herra siunatkoon Sinua
Kirjoitti: clemat - 05.10.14 - klo:17:02


HERRA
KÄÄNTÄKÖÖN KASVONSA SINUN PUOLEESI ja
ANTAKOON SINULLE RAUHAN

Tähän kolmanteen vaiheeseen eivät kaikki yllä.
Jeesuksen opetuslapsistakin vain Johannes lepäsi Jeesuksen rintaa vasten.
Johannes kuunteli levollisena Jeesuksen sydämen lyöntejä.
Ja kun tuli tiukka paikka,
niin muut opetuslapset pyysivät Johannesta kysymään Jeesukselta asiaa.
Heillä itsellään ei ollut tätä rohkeutta.
Ja niin Johannes veti henkeä syvään ja käänsi kasvonsa Jeesuksen puoleen.
Ja Jeesus käänsi kasvonsa Johanneksen puoleen ja sanoi: kysy lapseni.

Tähän rauhaan pääsee vain siunaamalla - ei kiroamalla.
Mutta jos Paavalin kehotuksen mukaisesti siunaamme
emmekä kiroa niitä, jotka meitä vainoavat,
Jumalakin siunaa meitä kelvottomia, ja varjelee.
Hän kirkastaa kasvonsa ja on armollinen.
Ja kun syyllisyys on poissa, voimme kohottaa katseemme, ja mitä näemmekään.
Hän on kääntänyt kasvonsa juuri minun puoleeni.
Ja niin saan rauhan, jonka Jeesus on meille luvannut.
Ymmärrän kyllä tietyn runollisuuden esimerkiksi hartauskirjallisuudessa, mutta en voi mitenkään yhtyä tuohon lainaamaani tekstiin. Luemme Herran siunauksen usein rauhattomalle ja pelokkaalle ihmiselle, tai yhdessä hänen kanssaan. Herra itse antaa rauhan. Tähän ei mielestäni ole hyvä liittää ehtoja.

Rauha tulee Raamatun lupauksen mukaan, kun luovutamme murheemme Jumalalle, esim. Fil. 4:6-7. Tähän yhteyteen sopii mielestäni myös Herran siunaus. Tällöin asetamme yhdessä luottamuksemme Jumalaan.





Otsikko: Vs: Herra siunatkoon Sinua
Kirjoitti: kalamos - 05.10.14 - klo:20:42
Herran siunaus on sidottu siihen, että me siunaamme.
Itse asiassa siihen, että siunaamme Abrahamin siemenen.

Minä siunaan ne, jotka siunaavat sinua,
ja kiroan sen, joka kiroaa sinua,
ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki maailman sukukunnat.
 (1 Moos 12:3)
Otsikko: Vs: Herra siunatkoon Sinua
Kirjoitti: clemat - 05.10.14 - klo:22:01
'Herran siunaus' on nyt, ja oli alkuaankin rukous, jossa Herran oman nimen kautta lasketaan Jumalan siunauksen, varjeluksen, anteeksiannon ja rauhan alle jokainen. Kyse ei ole kuin tikapuista, josta voisimme sanoa: 'Tähän kolmanteen vaiheeseen eivät kaikki yllä'.

Rinnakkaisen ajatuksen Herran siunauksen rauhaa koskevaan osaan löydän Room. 15:33: 'Rauhan Jumala olkoon kaikkien teidän kanssanne. Amen.'
 
Otsikko: Vs: Herra siunatkoon Sinua
Kirjoitti: kalamos - 06.10.14 - klo:08:26
Kyllä Raamatun ilmoitus on tämä,
että meidän tulee siunata eikä kirota,
jos haluamme itse tulla siunatuiksi.

Pietari kirjoittaa:

Älkää kostako pahaa pahalla,
älkää herjausta herjauksella,
vaan päinvastoin siunatkaa;
sillä siihen te olette kutsututkin,
että siunauksen perisitte.  1 Piet 3:9
Otsikko: Vs: Herra siunatkoon Sinua
Kirjoitti: clemat - 06.10.14 - klo:11:29
Aivan oikein kirjoitit tässä myös minun mielestäni. Tämä liittyy kristityn kutsuun ja suhteeseen koskien lähimmäisiämme, niin kristittyjä kuin uskon ulkopuolella olevia. Samasta asiasta puhutaan myös Room.12:ssa.

Kuitenkaan meidän ei tarvitse pelätä arviointia ja erilaisia näkemyksiä, eikä arvostelemistakaan. Tämä on eri asia kuin esim. kiroaminen. Voimme arvostella oikeassa suhteessa Jumalaan ja lähimmäiseen, sikäli kuin tämä nyt on edes ihmisen arvioitavissa. Voimme myös kehua ja siunata ajatellen hyötyvämme siitä itse.