Kirjoittaja Aihe: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?  (Luettu 24064 kertaa)

Saldo

  • Vieras
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #15 : 29.10.13 - klo:02:29 »
Kerro terveisiä Repelle sinne Kokkolan helluntaliseurakuntaan.

Terveiset jäi toimittamatta, koska seurakunta oli Kokkolan Perinteinen Helluntaiseurakunta, missä vierailin.
Silti, vaikka olin 'väärässa' paikassa, Jeesus oli siellä läsnä, siunaten puhujat ja kuulijat.

Hugo Boss

  • Vieras
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #16 : 29.10.13 - klo:15:47 »
Muistaakseni takavuosina niin sanottu ”henkikaste”, jonka merkkinä oli kielilläpuhuminen, niin oli lähestulkoon helluntailaisten yksinoikeus. Vieläkö helluntailaisten mielestä ”henkikasteen" merkkinä on kielilläpuhuminen?

Saldo

  • Vieras
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #17 : 29.10.13 - klo:16:02 »
Muistaakseni takavuosina niin sanottu ”henkikaste”, jonka merkkinä oli kielilläpuhuminen, niin oli lähestulkoon helluntailaisten yksinoikeus. Vieläkö helluntailaisten mielestä ”henkikasteen" merkkinä on kielilläpuhuminen?

Kyllä kieletkin ovat merkki, mutta olennasita on Apt. 1:8 "vaan kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman"
Voimaksi tämä "bonus" tuleekin. Myös tähän "ilottelumaiseen" kategoriaan, millä luokittelin kirjoituksesi henkeä tässä yhteydessä aikaisemmin, liittyy tuo "lähestulkoon yksinoikeus" määrittely. Ikäänkuin et tietäisi mitään asiasta, josta annat "tutkittuja" kantojasi keskusteluun. Muistele aikaasi Keuruulla. Niinkö sielläkin opetettiin?

Olen laittanut sinulle vastattavaa. Voisitko syventyä niihin, tarkoitan pastori Sataman linkissä Alujohdantoon ja Loppulauselmaan viittaamassasi linkissä.

Hugo Boss

  • Vieras
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #18 : 29.10.13 - klo:17:17 »
Muistaakseni takavuosina niin sanottu ”henkikaste”, jonka merkkinä oli kielilläpuhuminen, niin oli lähestulkoon helluntailaisten yksinoikeus. Vieläkö helluntailaisten mielestä ”henkikasteen" merkkinä on kielilläpuhuminen?

Kyllä kieletkin ovat merkki, mutta olennasita on Apt. 1:8 "vaan kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman"
Voimaksi tämä "bonus" tuleekin. Myös tähän "ilottelumaiseen" kategoriaan, millä luokittelin kirjoituksesi henkeä tässä yhteydessä aikaisemmin, liittyy tuo "lähestulkoon yksinoikeus" määrittely. Ikäänkuin et tietäisi mitään asiasta, josta annat "tutkittuja" kantojasi keskusteluun. Muistele aikaasi Keuruulla. Niinkö sielläkin opetettiin?

Olen laittanut sinulle vastattavaa. Voisitko syventyä niihin, tarkoitan pastori Sataman linkissä Alujohdantoon ja Loppulauselmaan viittaamassasi linkissä.
Kielilläpuhuminen on siis merkki niin sanotusta ”henkikasteesta”, josta saa bonuksena voittovoiman lentää liihotella vajavaisuuden yläpuolella.

Mielestäni pastori Satama on aivan oikeassa siinä, että niin sanottu ”henkikastettu" ihminen on helluntailaisen opetuksen mukaan innostuneempi, palavampi, rohkeampi, kyvykkäämpi, hengellisesti vahvempi, siunatumpi ja kaikilla muillakin tavoilla parempi uskovainen kuin ne, jotka henkikastetta eivät ole kokeneet.

Henkilökohtaisesti itse olen lukuisia kertoja hokannut helluntaiseurakunnissa, miten niin sanottu ”henkikaste” jakaa helluntaiuskovat kahteen leiriin. Toisessa leirissä ovat niin sanotut ”henkikastetut” kielilläpuhuvat väkevät, toisessa leirissä ovat nurkissa hiljaa kyyristelevät kielilläpuhumattomat poikkeavat, jotka tiukan paikan tullessa hätäpäissään mölöttävät jotain jotta voisivat sanoa puhuneensa kielillä. Mielestäni helluntailaisuus, ja herätyskristillisyys laajemminkin on lähinnä kristillisyyttä, missä kaikenlainen hörhöily hengellistetään.

Minä olen pyrkinyt aktiivisesti unohtamaan Keuruun Iso Kirjan pneumatologian kurssien opetukset, koska ne olivat ristiriitaisia ja niin sekavia, etteivät opettajatkaan saaneet niistä mitään tolkkua. :)
« Viimeksi muokattu: 29.10.13 - klo:19:17 kirjoittanut Hugo Boss »

Saldo

  • Vieras
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #19 : 30.10.13 - klo:22:57 »
Muistaakseni takavuosina niin sanottu ”henkikaste”, jonka merkkinä oli kielilläpuhuminen, niin oli lähestulkoon helluntailaisten yksinoikeus. Vieläkö helluntailaisten mielestä ”henkikasteen" merkkinä on kielilläpuhuminen?

Kyllä kieletkin ovat merkki, mutta olennasita on Apt. 1:8 "vaan kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman"
Voimaksi tämä "bonus" tuleekin. Myös tähän "ilottelumaiseen" kategoriaan, millä luokittelin kirjoituksesi henkeä tässä yhteydessä aikaisemmin, liittyy tuo "lähestulkoon yksinoikeus" määrittely. Ikäänkuin et tietäisi mitään asiasta, josta annat "tutkittuja" kantojasi keskusteluun. Muistele aikaasi Keuruulla. Niinkö sielläkin opetettiin?

Olen laittanut sinulle vastattavaa. Voisitko syventyä niihin, tarkoitan pastori Sataman linkissä Alujohdantoon ja Loppulauselmaan viittaamassasi linkissä.
Kielilläpuhuminen on siis merkki niin sanotusta ”henkikasteesta”, josta saa bonuksena voittovoiman lentää liihotella vajavaisuuden yläpuolella.

Mielestäni pastori Satama on aivan oikeassa siinä, että niin sanottu ”henkikastettu" ihminen on helluntailaisen opetuksen mukaan innostuneempi, palavampi, rohkeampi, kyvykkäämpi, hengellisesti vahvempi, siunatumpi ja kaikilla muillakin tavoilla parempi uskovainen kuin ne, jotka henkikastetta eivät ole kokeneet.

Henkilökohtaisesti itse olen lukuisia kertoja hokannut helluntaiseurakunnissa, miten niin sanottu ”henkikaste” jakaa helluntaiuskovat kahteen leiriin. Toisessa leirissä ovat niin sanotut ”henkikastetut” kielilläpuhuvat väkevät, toisessa leirissä ovat nurkissa hiljaa kyyristelevät kielilläpuhumattomat poikkeavat, jotka tiukan paikan tullessa hätäpäissään mölöttävät jotain jotta voisivat sanoa puhuneensa kielillä. Mielestäni helluntailaisuus, ja herätyskristillisyys laajemminkin on lähinnä kristillisyyttä, missä kaikenlainen hörhöily hengellistetään.

Minä olen pyrkinyt aktiivisesti unohtamaan Keuruun Iso Kirjan pneumatologian kurssien opetukset, koska ne olivat ristiriitaisia ja niin sekavia, etteivät opettajatkaan saaneet niistä mitään tolkkua. :)

Tässä kommentissasi on lähes kaikki vastoin tosiasioita. Jatkat sitä parjausperinnettä mikä alkoi jo Jeesuta ja Paavalia kohtaan, jotka tunnustautuivat kulkevansa sitä tietä mitä lahkoksi kutsutaan, eli haukutaan.
Käytät paljon halventavia ilmaisuja helluntalaisista. Paljollekin arvostelulle löytyy sijaa, mitä helluntalaisiin tulee, mutta tuollaiset "mölöttävät, ns. henkikastetut, hörhöily"- ilmaisut eivät ole hengellisiä eikä sivistyneitä muotoja, vaikka puutteellisia ihmisiä arvosteletkin.
Mitä ristiriitaisuuksiin tulee, en tiedä Ison Kirjan sellaisista, mutta sinun kommenttisi ovat niitä täynnä samoinkuin pastori Satamankin.

Hugo Boss

  • Vieras
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #20 : 01.11.13 - klo:12:54 »
Hugo se pysyy uskollisena tyylilleen.  ;D Mutta ihan oikeesti, jos on noin traumatisoitunut hellareiden vaikutuksesta, kannattaisiko hakeutua jonkun kristillisen ammattiauttajan pakeille. Puhumalla asiat selviää ja pääsee irti siitä kehästä jonka vangiksi on joutunut. Nyt kierrät sitä samaa kehää ja astut aina siihen samaan miinaan.  :(
Mielestäni omalle tyylilleen jokaisen ihmisen kannattaa, ja pitääkin olla uskollinen, niin Sinun Maverick, Saldon kuin minunkin. Meillä jokaisella on oma tyyli, ja mielestäni jokaisen tyyli on aivan yhtä hyvä kuin jonkun toisen tyyli. :)

Mielestäni jokaisen ihmisen olisi aivan hyvä pistäytyä ammattiauttajan pakeilla kertomassa elämänsä traumojaan, itse en menisi kristillisen terapeutin pakeille, vaan sekulaarin ammattilaisen. Mielestäni helluntailaisuus, ja herätyskristillisyys laajemminkin on saanut valtavan paljon pahaa aikaan Suomessa, ja helluntailaisuus ja lestadiolaisuus ovatkin todettu vaarallisiksi lahkoiksi.

Lähteet:

UUT: Helluntailaisetkin lahko

Hengellisen väkivallan esiintyminen helluntaiherätyksessä ja helluntaikirkossa
« Viimeksi muokattu: 01.11.13 - klo:13:05 kirjoittanut Hugo Boss »

Lydia

  • Vieras
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #21 : 01.11.13 - klo:13:55 »
Kyllä esimerkiksi helluntailaisuuden piirissä on tapahtunut paljon hyvää, Jumala on toiminut  ja ihmiset ovat löytäneet Jeesuksen ja vapautuneet monetkin melkoisista syntikahleista. Kyllä vapaakristillisyys on ollut suuri siunaus Suomelle. Herätyksen alkuaikoina varsin, miksi herätysliikkeet alkavat menettää siunaustaan ja dynamisuuttaan, onko niin että ihminen nostaa profiliaan ja ottaa kunniaa mikä ei ihmiselle kuulu.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #22 : 01.11.13 - klo:14:34 »
Vaikka vapaissa suuntauksissa on ihmisyydestä johtuvia puutteita, niiden piirissä
on joka tapauksessa tullut paljon ihmisiä uskoon,
ja esim. helluntailaisopetus on
hyvin Raamatun mukaista (vaikka on joitakin ihmeteltäviä painotuksia).

Ev.lut. kirkko paaduttaa ihmisiä ikuisen kuoleman uneen antamalla väärän mielikuvan, että
ihminen on muka Jumalalle otollinen ja pelastuu kadotukselta, kun hänet on vauvana
kastettu ja hän käy joskus messuissa ja saa ehtoollisella syntinsä anteeksi.

Siksi kirkko kokonaisuudessaan on vaaraksi Jumalan valtakunnan edistymiselle maailmassa.

Eri asia ovat kirkon sisällä olevat (ja jotkut siitä irtaantumassa olevat) herätysliikkeet ja muut
hengelliset yhteisöt, jotka korostavat Raamatun mukaisesti, että vain Jeesuksen Kristuksen
henkilökohtaisesti omaksi Herrakseen valitsevat ja uskonsa tunnustavat ovat pelastuvia
kristittyjä.

Vaikka ihminen ei pelastu vaelluksensa hyvyyden eikä ansioidensa perusteella,
Raamatussa on silti monenlaisia ohjeita siitä, miten kristityn tulee elää Pyhän
Hengen ohjauksessa pyrkien pyhitykseen ja hengelliseen kasvuun.

Ev.lut. opetus vaikuttaa kovasti olevan maailmallisesti elävien ihmisten mielistelyä,
ihmisten syntisyydestä ja parannuksenteon välttämättömyydestä vaikenemista.
Jumalan tulevasta kadotustuomiosta niille, jotka eivät ole henkilökohtaisessa uskossa
Jeesukseen, vaietaan ainakin niissä opetuksissa ja saarnoissa,
joita esim. netin ja muiden tiedotusvälineiden kautta voi kuunnella-
ja ne opit leviävät eniten ihmsiten keskuuteen.

Vapaiden suuntien tunnustuksellinen, ratkaisukeskeinen raamatullinen sanoma ja
Raamatun mukainen hengellinen opetus ovat aidompaa kristinuskoa,
siis Raamatun Sanaa käytännössä toteuttavaa, 
kuin mitä ev.lut. kirkko edustaa.

Lydia

  • Vieras
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #23 : 01.11.13 - klo:15:35 »
Onkohan vaarana jos jää jostakin vaikkapa herätysliikkestä pois niin ihminen voi polttaa turhan paljon ruutia todistellakseen mikä siellä oli väärin mikä oli huonoa ja homma voi siinä suhteessa mennä ihan överiksi. On vaikeaa enää puhua siitä mikä siellä oli hyvää ja miten JUMALA toimi.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #24 : 01.11.13 - klo:16:16 »
Onkohan vaarana jos jää jostakin vaikkapa herätysliikkestä pois niin ihminen voi polttaa turhan paljon ruutia todistellakseen mikä siellä oli väärin mikä oli huonoa ja homma voi siinä suhteessa mennä ihan överiksi. On vaikeaa enää puhua siitä mikä siellä oli hyvää ja miten JUMALA toimi.
Jaa ettet vaan meinaa sitä, että minä arvostelen ev.lut. kirkkoa, kun olen jäänyt siitä pois?

Olen ollut täsmälleen edellä mainittua mieltä kirkosta viimeistään siitä lähtien, kun
siellä alettiin asettaa naisia papeiksi.
Kasteesta ja ehtoollisesta olen ollut ei-luter. mieltä jo 1970-luvulta alkaen.

Lydia

  • Vieras
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #25 : 01.11.13 - klo:16:32 »
En ajatellut sinua  :D enkä ketään erityisesti. Yleisellä tasolla jossakin olen ollut huomaavinani, eikä sen tarvi edes olla nettipalstoilla. Kirjoitin herätyliikkeestä jossa yleensä ihmiset ovat uudestisyntyneitä.
« Viimeksi muokattu: 01.11.13 - klo:16:39 kirjoittanut Lydia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #26 : 01.11.13 - klo:17:07 »
En ajatellut sinua  :D enkä ketään erityisesti. Yleisellä tasolla jossakin olen ollut huomaavinani, eikä sen tarvi edes olla nettipalstoilla. Kirjoitin herätyliikkeestä jossa yleensä ihmiset ovat uudestisyntyneitä.
Ehkä omaa entistä yhteisöä arvostellaan sen vuoksi terävästi, että pettymys siihen
on ollut voimakas ja jäänyt päälle.
Useinhan avioeronkin jälkeen entistä puolisoa moititaan ankarasti,
joskus jopa vuosikymmenienkin jälkeen pilkataan ja panetellaan.

Lydia

  • Vieras
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #27 : 01.11.13 - klo:17:13 »
Niin, pettymys ja liian usein myös katkeruutta joka on anteeksiantamattomuutta.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #28 : 01.11.13 - klo:17:24 »
Tiiviistä yhteisöstä poislähtevää ei rakasteta, vaan niin tietysti väitetään.
Hän on petturi.
Poislähtijä tietää tai vaistoaa tämän ja käyttäytyy inhimillisesti eli
vastaa samalla mitalla.

Lydia

  • Vieras
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #29 : 01.11.13 - klo:23:55 »
Tuosta pois lähtemisestä tuli mieleeni eräs pointti, ne jotka jäävät kokevat että lähtijä hylkäsi heidät ja käyttäytyvät sen mukaisesti jolloin lähtijäkin loukkaantuu heidän käytökseen.  :o