Kirjoittaja Aihe: Vaikeita Raamatun kohtia  (Luettu 11194 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vaikeita Raamatun kohtia
« : 09.12.14 - klo:12:00 »
En muista, onko tällaista keskustelua ollut aiemmin.

Olisi hyvä, jos voisimme kerätä yhteen paikkaan sellaisia Raamatun kohtia, jotka ovat vaikeasti ymmärrettäviä.

Otan aluksi yhden Luuk. 14:33:

"Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni."

Joku on täällä sanonut, ettei Raamattua pidä tulkita eikä selittää, vaan ottaa se asia niin, kuten sanotaan. Mietin vaan, että tuskinpa näin ajattelevalla on mahdollisuutta olla Jeesuksen opetuslapsi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #1 : 09.12.14 - klo:15:51 »
Minua aina hätkähdyttää kertomus Ananiaksesta ja Safirasta. Siinä on jotain samaa kuin Vanhan Testamentin kertomuksessa liiton arkista, ja miten siihen vahingossakin koskeva saattoi langeta kuolleena maahan. En tiedä miten tätä kohtaa on selitetty.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #2 : 09.12.14 - klo:16:25 »
Minua aina hätkähdyttää kertomus Ananiaksesta ja Safirasta. Siinä on jotain samaa kuin Vanhan Testamentin kertomuksessa liiton arkista, ja miten siihen vahingossakin koskeva saattoi langeta kuolleena maahan. En tiedä miten tätä kohtaa on selitetty.

Maailmassa tapahtuu paljon asioita, joita emme mitenkään voi ymmärtää. Jotkut liittyvät siihen, miten suhtaudumme Jumalaan tai ymmärrykseemme Hänestä. Raamatun mukaan ajallinen kuolema ei ole kuitenkaan pahinta, mitä voi tapahtua. Se painaa enemmän, mitä sen jälkeen tapahtuu, ja siitä emme voi kovin paljoa sanoa kenenkään kohdalla.

Mennäkseni vielä aloitukseen, niin usein meitä hämmentää jokin Raamatun kohta siksi, että  Suomen kieli ei ilman lisäselityksiä kerro koko asiaa. Tuossakin jakeessa on juuri sillä tavalla.

Katsoin monesta käännöksestä, ja melkein kaikissa puhutaan vihaamisesta (Matt. 14:26). 92-käännös käyttää sanaa "luovu"… Se on siis oikeilla jäljillä. Aapeli Saarisalo kääntää kohdan sanalla "vihata", mutta selittää alaviitteessä, että se on seemiläinen sanonta, joka merkitsee "rakastaa vähemmän".
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #3 : 09.12.14 - klo:19:00 »
Minua aina hätkähdyttää kertomus Ananiaksesta ja Safirasta. Siinä on jotain samaa kuin Vanhan Testamentin kertomuksessa liiton arkista, ja miten siihen vahingossakin koskeva saattoi langeta kuolleena maahan. En tiedä miten tätä kohtaa on selitetty.

Ussasta ja liiton arkkiin koskevissa kirjoitin täällä:


http://puimatanner.net/index.php?topic=117.msg5315#msg5315

Poissa ihminen

  • Viestejä: 41
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #4 : 25.08.15 - klo:20:13 »
En muista, onko tällaista keskustelua ollut aiemmin.

Olisi hyvä, jos voisimme kerätä yhteen paikkaan sellaisia Raamatun kohtia, jotka ovat vaikeasti ymmärrettäviä.

Otan aluksi yhden Luuk. 14:33:

"Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni."

Joku on täällä sanonut, ettei Raamattua pidä tulkita eikä selittää, vaan ottaa se asia niin, kuten sanotaan. Mietin vaan, että tuskinpa näin ajattelevalla on mahdollisuutta olla Jeesuksen opetuslapsi.

Katsoin huvikseni raamattuhakukoneesta eri käännöksiä. Kreikankielisessä Raamatussa sana "luovu" on: αποτασσομαι. Se tarkoittaa: 1) to set apart, separate

1a) to separate one's self, withdraw one's self from anyone

1a1) to take leave of, bid farewell to

1b) to renounce, forsake

Eli tuo raamatunkohta voisi kuulua näin: Niin ei myös teistä yksikään,
joka ei

1. HYLKÄÄ omaisuuttaan,
2. EROTTAUDU omaisuudestaan
3. MITÄTÖI omaisuutensa (arvo)

voi olla minun opetuslapseni.

En aio tässä vääristellä sanaa, mutta ehkäpä tuossa halutaan sanoa, ettei omaisuutemme saa merkitä meille mitään. Mutta ymmärrän tuon myös siten, että meidän on oltava valmiita myös ihan konkreettisesti luopumaan omaisuudestamme. En usko, että tuo kohta kehoittaisi meitä yleisesti antamaan pois kaikki omaisuutemme ja talomme ja mennä talvipakkaseen istumaan.

Tässä kyseinen raamattuhakukone:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?lex=Thayer&ref=Luuk.+14%3A33&ent=657&ent2=5731

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #5 : 25.08.15 - klo:20:26 »
Jeesus asettaa meidät muuallakin mahdottomuuksien eteen. Esim. Matt. 5:48. Jos armoa ei olisi, kaikki olisi turhaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #6 : 25.08.15 - klo:20:34 »
Jeesus siis käyttää lakia oikein. Laki on hyvä kun sitä lainmukaisesti käytetään. :)
Ihmisroska

Poissa ihminen

  • Viestejä: 41
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #7 : 25.08.15 - klo:20:36 »
Jeesus asettaa meidät muuallakin mahdottomuuksien eteen. Esim. Matt. 5:48. Jos armoa ei olisi, kaikki olisi turhaa.

Toi oli paha! En pysty tuohon, kuitenkin Jumala sitä vaatii, ei yhtään vähempää. Tarvitsen Kristusta minäkin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #8 : 25.08.15 - klo:20:55 »
Jeesus asettaa meidät muuallakin mahdottomuuksien eteen. Esim. Matt. 5:48. Jos armoa ei olisi, kaikki olisi turhaa.

Toi oli paha! En pysty tuohon, kuitenkin Jumala sitä vaatii, ei yhtään vähempää. Tarvitsen Kristusta minäkin.

On pohjimmiltaan aika outo juttu, että kristikunnassa tätä asiaa ymmärretään kovin vähän. Ajatellaan, että kun tekee parhaansa, se riittää. Mutta ei lakia ole annettu sovellettavaksi vaan noudatettavaksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #9 : 25.08.15 - klo:21:01 »
Menee varmaan toistamiseksi, mutta olen huomannut, että piireissä missä uskonvanhurskaus ja elämänvanhurkaus erotetaan toisistaan voimakkaasti, mennään elämän osalta lain alle. Karrikoidusti sanoen siellä pelastus on armosta, mutta pelastuksessa eläminen laista. Sellaisille laki toimii kasvattajan roolissa. Tuloksena omavanhurskaus tai mielisairaala.
Ihmisroska

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #10 : 25.08.15 - klo:22:08 »
Ystävä joukko, jonka kanssa kokoonnumme kerran kuussa paikkakunnallamme Raamatun opetusta ja yhteydestä nauttimaan. Minun seurakuntayhteyteni.
Toki olemme yhteyksissä muuten keskenämme lähes päivitäinkin.

Piiristämme, jossa opetuksen keskiössä on vahvasti; "Jumala vanhurskauttaa jumalattoman ja Armosta olette pelastetut".
Moni on lähtenyt siitä ovet paukkuen. Heille on sietämätöntä ajatus, ettei elämän vanhurskaus ole se joka ratkaisee iäsyyskohtalomme.
Uskoon tulon jälkeinen pyhitys on siis se joka vie perille tai epäonnistuneen kadotukseen.

Tämä oppi on yllättävän syvälle juurtunut tunnustavien kristittyjen joukossa. Eipä ihme, ettei meidän "hyvä sanomamme" kelpaa maailmalle ja miksi niiin moni Jeesusta tunnustava vaeltaja kärsii mielenterveysongelmista.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #11 : 25.08.15 - klo:22:24 »
Ystävä joukko, jonka kanssa kokoonnumme kerran kuussa paikkakunnallamme Raamatun opetusta ja yhteydestä nauttimaan. Minun seurakuntayhteyteni.
Toki olemme yhteyksissä muuten keskenämme lähes päivitäinkin.

Piiristämme, jossa opetuksen keskiössä on vahvasti; "Jumala vanhurskauttaa jumalattoman ja Armosta olette pelastetut".
Moni on lähtenyt siitä ovet paukkuen. Heille on sietämätöntä ajatus, ettei elämän vanhurskaus ole se joka ratkaisee iäsyyskohtalomme.
Uskoon tulon jälkeinen pyhitys on siis se joka vie perille tai epäonnistuneen kadotukseen.

Tämä oppi on yllättävän syvälle juurtunut tunnustavien kristittyjen joukossa. Eipä ihme, ettei meidän "hyvä sanomamme" kelpaa maailmalle ja miksi niiin moni Jeesusta tunnustava vaeltaja kärsii mielenterveysongelmista.

En muista koskaan kuulleeni opetusta elämän hengen laista, josta Paavali kirjoittaa Room. 8. luvun alussa. Hän näkee kuoleman lain ja elämän hengen lain toistensa vastakohtina. Siinä Paavali on evankeliumin ytimessä ja sitä kannattaa lukea usein ja Pyhä Henki avaa siitä uusia syvyyksiä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Charlotte

  • Vieras
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #12 : 07.11.15 - klo:08:49 »
Minua aina hätkähdyttää kertomus Ananiaksesta ja Safirasta. Siinä on jotain samaa kuin Vanhan Testamentin kertomuksessa liiton arkista, ja miten siihen vahingossakin koskeva saattoi langeta kuolleena maahan. En tiedä miten tätä kohtaa on selitetty.

Mietin myös joku aika sitten mm. tätä Ananiaksen ja Safiran tapausta. Tuli mieleen, että onko jossain kohtaa Raamatussa ilmoitettu, etteikö Jumala voisi antaa tuomion kohdata ihmistä/ihmisiä jo ns. täällä ajassa, ennen lopullista tuomiota. Muistaakseni ei ole sellaista sanottu.

Jos on joku ihminen, joka joutuisi ylösnousemuksessa nimenomaan tuomiolle (ei ole Kristuksen oma, eikä Jumalan edeltätietämyksen mukaan tule koskaan olemaankaan), niin mitä merkitystä sillä ajalla on, koska se tuomio tapahtuu?

Charlotte

  • Vieras
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #13 : 07.11.15 - klo:08:53 »
En muista, onko tällaista keskustelua ollut aiemmin.

Olisi hyvä, jos voisimme kerätä yhteen paikkaan sellaisia Raamatun kohtia, jotka ovat vaikeasti ymmärrettäviä.

Otan aluksi yhden Luuk. 14:33:

"Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni."

Joku on täällä sanonut, ettei Raamattua pidä tulkita eikä selittää, vaan ottaa se asia niin, kuten sanotaan. Mietin vaan, että tuskinpa näin ajattelevalla on mahdollisuutta olla Jeesuksen opetuslapsi.

Näin minäkin pyrin pääsääntöisesti tekemään, luen suomenkielistä Raamattua ja yritän siitä suoraan ymmärtää asioita, mutta nyt jouduin heti ongelmiin esim. Roomalaiskirjeen eri kohtien kanssa ja aloitan ehkä lukemaan Stöckhardtin Roomalaiskirjeen selitystä.

http://www.luterilainen.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1262&Itemid=266

Charlotte

  • Vieras
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #14 : 07.11.15 - klo:16:08 »
Tuo Stöckhardtin kirja kyllä vaikuttaa selaamisen perusteella todella "raskaalta", ehkä se on liikaa minun aivokapasiteetilleni. Ei siitä ole ajankäytöllisesti mitään hyötyä, jos unohtaa yhden sivun lukemisen jälkeen, että mitä juuri hetki sitten luki. ::)