Kirjoittaja Aihe: Pelastus lakia noudattamalla  (Luettu 12141 kertaa)

Ifa

  • Vieras
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #45 : 13.01.19 - klo:22:16 »
Tuossa Apt 15 lainauksessa otti muuten silmään se, että Pietari sanoi opetuslapsiksi niitä jotka olivat saaneet Pyhän Hengen ja joiden sydän oli puhdistettu uskolla.

Jossakin kasteeseen liittyvässä keskustelussa täällä on tehty eroa opetuslasten ja uskoon tulleiden välillä, tämä taitaa tuoda uuden näkökulman niihin keskusteluihin.
Muistan tämän myös. Ymmärrän Ut:n kokonaisilmoituksen perusteella, että kun jollakin on usko Jumalalta, hänellä on myös Pyhä Henki. Meni kyllä ohi aiheen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #46 : 13.01.19 - klo:22:55 »
Jossakin kasteeseen liittyvässä keskustelussa täällä on tehty eroa opetuslasten ja uskoon tulleiden välillä, tämä taitaa tuoda uuden näkökulman niihin keskusteluihin.

Tämä tuntuu tutulta. Ilmeisesti siitä yhteydestä kun puhuttiin, että Jumalan lapseus ja opetuslapseus ovat eri asioita. Kun puhutaan uskovien kasteesta, niin silloin mielestäni tarkoitetaan, että kastetaan vain uudestisyntyneitä, siis jo Pyhän Hengen saaneita. Mutta ne Raamatun kohdat, jotka otetaan tueksi, puhuvat kuitenkin toisin.

Esim. Ap. t. 2:38: "Niin Pietari sanoi heille: 'Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."

Toinen kohta (Paavali itse kertoo) on Ap. t. 22:16, missä Ananias  puhuu Saulukselle: "Ja mitä nyt viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi."

Jos näitä sanotaan uskovien kasteeksi, niin samalla sanotaan, että on uskovia, jotka eivät ole saaneet syntejään anteeksi ja joilla ei ole vielä Pyhää Henkeä. Mutta ei Raamattu niin opeta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Ifa

  • Vieras
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #47 : 14.01.19 - klo:07:15 »
Jatkoa edelliseen sen verran, että kysyn, mitä mielestänne tarkoittaa se kun Jumala sanoi kirjoittavansa lain sydämen lihatauluihin, tehdessään uuden liiton Israelin kansan kanssa?
Tämä jae mulla oli mielessä, muistin vähän väärin, siinä ei ollut lihataulu-sanaa. Mutta siis tätä sapatin viettäjät tarkoittavat sanoessaan, mikä on uuden liiton ydintä. Ja jatkavat, että Jeesus ei tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään sen. Siksi uskovan kasvu näkyy siinä, että aletaan viettämään sapattia ja juhlia, ne lait ovat sydämissä. He hyväksyvät uhrien lopettamiset sekä ympärileikkauksenkin lakkaamisen, mutta eivät osaa selittää, miksi osaa esikuvia noudatetaan ja osaa ei. Kaikenkaikkiaan ovat vakaumuksellista väkeä.

Jeremia 32
33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
« Viimeksi muokattu: 14.01.19 - klo:17:09 kirjoittanut Ifa »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #48 : 14.01.19 - klo:07:51 »
Minusta se, että noista juhlista ja sapateista innostutaan, johtuu evankeliumin julistuksen puutteesta ja sen merkityksen pinnallisesta käsittämisestä. Ihmisillä on tavallaan "varaa" omasta mielestään syventää uskonelämäänsä kiinnostumalla juhlista ja viikonpäivistä jne.

Lain ankaruudesta ja evankeliumin voimasta ei opeteta, eikä niihin antaumuksella syvennytä. Eikä niitä osata oikein erottaa toisistaan. Ehkä se sana rististä koetaan tylsäksi perusjutuksi. Tosiasiassa oikea evankeliumi alkaa olla harvinaista seurakunnissa. Ja varsinkin sen äärellä viipyminen ja sen syvällisesti tutkisteleminen.

Olen siis sitä mieltä, että niin juhlista ylenmäärin kiinnostuminen, kuin kaikki muukin vastaava näennäinen hengellisyys tulee aina korvaamaan ihmisen elämässä jotain. Ihmisen on helpompi rakastua laista poimittuihin "rusinoihin", kuin liian tutulta tuntuvaan evankeliumin "pullaan". Lakiahan ei tietenkään noudateta sen koko ankaruudessa, vaan sieltä pomitaan mieltä kiihottavia ja itselleen sopivia kohtia. Ei ylltätä että ihmistä kiinnostaa nimenomaan juhlat...

« Viimeksi muokattu: 14.01.19 - klo:07:59 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #49 : 14.01.19 - klo:08:19 »
Jatkoa edelliseen sen verran, että kysyn, mitä mielestänne tarkoittaa se kun Jumala sanoi kirjoittavansa lain sydämen lihatauluihin, tehdessään uuden liiton Israelin kansan kanssa?
Nostan tämän, onko ajatuksia?

Minusta se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä uuden liiton erilaisuutta, verrattuna vanhaan liittoon.
Vanha liitto oli korkeintaan ulkonaista kivitauluineen, kun taas uusi liitto on perustuu Jumalan vaikuttamaan sydämen muutokseen.

Hes. 36:26-27 "Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne."

Kannattaa huomioida nuo "minä annan", "minä poistan", "minä vaikutan". Jumalan varmat lupaukset. Ihminen ei sellaiseen kykene itsessään.
« Viimeksi muokattu: 14.01.19 - klo:08:41 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Ifa

  • Vieras
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #50 : 14.01.19 - klo:16:38 »
Minusta se, että noista juhlista ja sapateista innostutaan, johtuu evankeliumin julistuksen puutteesta ja sen merkityksen pinnallisesta käsittämisestä. Ihmisillä on tavallaan "varaa" omasta mielestään syventää uskonelämäänsä kiinnostumalla juhlista ja viikonpäivistä jne.

Lain ankaruudesta ja evankeliumin voimasta ei opeteta, eikä niihin antaumuksella syvennytä. Eikä niitä osata oikein erottaa toisistaan. Ehkä se sana rististä koetaan tylsäksi perusjutuksi. Tosiasiassa oikea evankeliumi alkaa olla harvinaista seurakunnissa. Ja varsinkin sen äärellä viipyminen ja sen syvällisesti tutkisteleminen.

Olen siis sitä mieltä, että niin juhlista ylenmäärin kiinnostuminen, kuin kaikki muukin vastaava näennäinen hengellisyys tulee aina korvaamaan ihmisen elämässä jotain. Ihmisen on helpompi rakastua laista poimittuihin "rusinoihin", kuin liian tutulta tuntuvaan evankeliumin "pullaan". Lakiahan ei tietenkään noudateta sen koko ankaruudessa, vaan sieltä pomitaan mieltä kiihottavia ja itselleen sopivia kohtia. Ei ylltätä että ihmistä kiinnostaa nimenomaan juhlat...
Ok, kiitos. Tähän en pysty ottamaan kantaa, koska en tunne näiden ihmisten mieltä enkä ajattelua tarkemmin. Mutta Jeesusta he sanovat seuraavansa.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #51 : 14.01.19 - klo:18:36 »
Minun edellä esittämä ajatukseni tuosta on myös osittainen arvaus. Mutta jotainhan heiltä ilmeisesti omasta mielestään puuttuu jos koetaan, että tarvitaan sapatin vietot ja vanhan liiton aikaiset juhlat jne.

Ajattelen, että seurakunnilla ja yksilöuskovilla suurin ongelma on pysyä evankeliumin ytimessä. Ja sitä kohtaan myös vallat ja voimat taistelevat. Pois evankeliumin tukevalta kalliolta sivuasioiden kaltevalle pinnalle huojumaan.

Uskovahan on melko voimaton jos hän luisuu evankeliumikeskeisestä elämästä toisenlaiseen hengelliseen harrastuneisuuteen, koska evankeliumi on Jumalan voima. Ihminen itsessään on aina hengellisesti voimaton, mutta jos alamme edes tiedostamattamme vähätellä Jumalan voimaa - evankeliumia - niin olemme ennen pitkää oman voimamme varassa. Asia on siinä mielessä vakava.

Minusta on syytä olla jonkin verran huolissaan tuollaisista ilmiöistä seurakunnissa, vaikka niihin menisi kuinka "vahvat" uskovat mukaan. En ymmärrä millä tavalla ne juhlat ja sapatit julistavat Kristusta tai syventävät sitä mitä Kristus on jo tehnyt.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #52 : 14.01.19 - klo:18:59 »
En tiedä muista vapaista suunnista, mutta vanhantyyppinen helluntailaisuus oli hyvin lakihenkistä. Useamman seurakunnan elämää on tullut nähtyä.
Olen useasti sanonut, että sellainen helluntailaisuus on kallellaan katolilaisuuteen.

Sellaiseen maaperään uppoaa hyvin erilaiset täytymiset ja suorittamiset.

Ifa

  • Vieras
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #53 : 14.01.19 - klo:19:13 »
Mice viimeinen lauseesi toi mieleen, että juhlat ovat esikuvaa Kristuksesta, siis tulevaisen varjo vanhassa liitossa. Ne julistavat Kristusta. Kun niiden esikuvallisuutta tutkii, voi vain ihastella Jumalan viisautta ja tarkkaa suunnitelmaa. Ajatellaan vaikka juutalaisten pääsiäistä. Juuri silloinhan Jeesus kärsi ja kuoli ja pääsiäinen sai kokonaan uuden sisällön esikuvan täyttymyksessä.

Sitä ajattelua en ole vielä päässyt ymmärtämään, että esikuvia yhä pidetään yllä viettämällä juhlia, vaikka ne ovat saaneet täyttymyksen. Kaikki eivät tosin ole täyttyneet lopullisesti vielä. Moni sanoo, että juhlissa on konkreettinen muistutus Jeesuksen täyttämästä esikuvasta ja kokevat niiden vieton siunauksellisena. Sen suon heille ilomielin. Ehkäpä tässä on syy, että puhuvat juhlien vietosta muillekin.

Eräs pastori sanoi puheessaan, että hän ei ymmärrä, miksi uskovat kieltäytyvät esim sapatin siunauksellisuudesta pitää täysi lepopäivä Raamatun äärellä ja sen päivän pyhittämisessä. Ajatus on minusta kyllä hyvä, ei ole pahitteeksi pyhittää yksi päivä viikossa sanan lukemiselle, rukoukselle ja näiden jakamiselle perheen kesken (heillä joilla on perhe ja siihen muutenkin mahdollisuus). Tämän voi mielestäni tehdä yhtä hyvin vaikka sunnuntainakin ja ilman sapatin rekvisiittaa ja säädöksiä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #54 : 14.01.19 - klo:19:16 »
Toinen lähtökohta tuollaiseen juutalaistamiseen piilee vääränlaisessa Israel-käsityksessä.

Kun Raamattu kirjoittaa näin, tarkoitetaanko sillä, että tuo verso lähtee puusta vai sitä, että se lähtee puun vierestä?:

12 Jesaja taas sanoo: -- Iisain juuresta nousee verso, joka kohoaa kansojen hallitsijaksi. Häneen kansat panevat toivonsa

Toisessa kohtaa on opetus puutarhasta.


6 Jeesus esitti vielä vertauksen: "Eräällä miehellä oli viinitarhassaan kasvamassa viikunapuu. Hän meni etsimään siitä hedelmiä, mutta ei löytänyt.
7 Silloin hän sanoi puutarhurille: 'Jo kolmena vuotena olen käynyt etsimässä hedelmiä tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Kaada se, sehän vain vie voiman maasta.'
8 Mutta puutarhuri vastasi: 'Herra, anna sen olla vielä yksi vuosi. Minä muokkaan ja lannoitan maan sen ympäriltä.

Miten kävi, löytyikö sitä hedelmää neljäntenä vuonna?
Kansakunnanlaajuisesti?
Kun puu kaadettiin, revittiinkö kanto irti?


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #55 : 14.01.19 - klo:19:24 »
Juutalaisten juhlien viettäminen haisee pahasti ns. paremmalta uskovaisuudelta.
Voi niitä, jotka eivät älyä lehtimajajuhlia viettää. Saattavat ehkä armosta pelastua, mutta heiltä jää puuttumaan monta ihanaa kokemusta.

Eli mielestäni nuo juutalaistamisjutut ovat vain yhden lajin tapa kehitellä sellainen juttu, jonka avulla saadaan nostettua uskonnollisia tunteita ja fiilistellä.

Minulla iskee allergiat pintaan jo siinä vaiheessa, kun kannetaan Israelin lippua esille ja lauletaan heveimunsaalemin.

Ifa

  • Vieras
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #56 : 14.01.19 - klo:20:15 »
Lipun ja laulun kestän, jos se ei tapahdu hyvin usein. Varsinkin jos tilaisuus on asiallinen ilman imelää fanittamista.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #57 : 14.01.19 - klo:20:42 »
Mice viimeinen lauseesi toi mieleen, että juhlat ovat esikuvaa Kristuksesta, siis tulevaisen varjo vanhassa liitossa. Ne julistavat Kristusta. Kun niiden esikuvallisuutta tutkii, voi vain ihastella Jumalan viisautta ja tarkkaa suunnitelmaa. Ajatellaan vaikka juutalaisten pääsiäistä. Juuri silloinhan Jeesus kärsi ja kuoli ja pääsiäinen sai kokonaan uuden sisällön esikuvan täyttymyksessä.


Tarkoitin nimenomaan niitten viettämistä ja niihin palaamista. Meillä on Kristus, joten ei tarvitse palata esikuviin.
Ymmärrän kyllä, kuinka Jumalan viisautta ja mahtavaa suunnitelmaa voidaan avata myös esikuvista opettamalla. Mutta ei niihin pidä palata. Minusta se on galatalaisuutta. Palaamista siihen, mistä Kristus meidät on vapauttanut.

Minulle siis kenenkään kristityn vanhan liiton juhlien juhlimiset ja sapatit eivät julista Kristusta.
Ihmisroska

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #58 : 14.01.19 - klo:21:20 »
Eräs pastori sanoi puheessaan, että hän ei ymmärrä, miksi uskovat kieltäytyvät esim sapatin siunauksellisuudesta pitää täysi lepopäivä Raamatun äärellä ja sen päivän pyhittämisessä. Ajatus on minusta kyllä hyvä, ei ole pahitteeksi pyhittää yksi päivä viikossa sanan lukemiselle, rukoukselle ja näiden jakamiselle perheen kesken (heillä joilla on perhe ja siihen muutenkin mahdollisuus). Tämän voi mielestäni tehdä yhtä hyvin vaikka sunnuntainakin ja ilman sapatin rekvisiittaa ja säädöksiä.
"Muista pyhittää lepopäivä". Olen kyllä kuullut jonkun saarnaajan tulkitsevan tämän niin, että lepopäivän pyhittäminen tarkoittaa mm. sitä että tullaan kaikki kokoukseen jne. Tottakai sellainen olisi saarnaajan mielestä hyvä. Mutta olen sen verran "karu" että mielestäni lepopäivän pyhittäminen tarkoittaa yhden päivän pyhittämistä levolle. Koska ihminen tarvitsee myös lepäämistä. Samaan tapaan kuin Jumala sääti, että peltojen on annettava levätä joka seitsemäs vuosi jne.

Jos seurakunnalta tai muuten ulkoapäin tulee paine, että lepopäivänä pitää tehdä sitä ja tätä ja tuota - vaikka sitten sanan lukemista, rukousta ym. - niin onko se silloin lepoa?

Ifa

  • Vieras
Vs: Pelastus lakia noudattamalla
« Vastaus #59 : 14.01.19 - klo:21:27 »
Mice viimeinen lauseesi toi mieleen, että juhlat ovat esikuvaa Kristuksesta, siis tulevaisen varjo vanhassa liitossa. Ne julistavat Kristusta. Kun niiden esikuvallisuutta tutkii, voi vain ihastella Jumalan viisautta ja tarkkaa suunnitelmaa. Ajatellaan vaikka juutalaisten pääsiäistä. Juuri silloinhan Jeesus kärsi ja kuoli ja pääsiäinen sai kokonaan uuden sisällön esikuvan täyttymyksessä.


Tarkoitin nimenomaan niitten viettämistä ja niihin palaamista. Meillä on Kristus, joten ei tarvitse palata esikuviin.
Ymmärrän kyllä, kuinka Jumalan viisautta ja mahtavaa suunnitelmaa voidaan avata myös esikuvista opettamalla. Mutta ei niihin pidä palata. Minusta se on galatalaisuutta. Palaamista siihen, mistä Kristus meidät on vapauttanut.

Minulle siis kenenkään kristityn vanhan liiton juhlien juhlimiset ja sapatit eivät julista Kristusta.
Ymmärrän hyvin, jotenkin vaan sytyin ihastelemaan Jumalan viisautta näiden juhlien suhteen. Kyllä, esikuvat ovat täyttyneet Kristuksessa ja nyt on Kristuksen evankeliumi julistuksen sisältönä.