Kirjoittaja Aihe: "Ruohonjuuritason" omat opit  (Luettu 11750 kertaa)

Taisto

  • Vieras
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #30 : 15.05.14 - klo:21:26 »
Seurakunta ei ole tiedon ja oikean opin lähde tahi kaivo.
...

ainoa virallinen oppi on itse Jumalan Sana.
eli taas . LUE itse ja opi !
Olen TÄSMÄLLEEN samaa mieltä.

Charlotte

  • Vieras
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #31 : 24.05.14 - klo:13:59 »

no olkoon koko lainaus, sillä paloittelu saattaa hajoittaa liikaa itse asian ydintä.

Olenko lukenut että olet sitä mieltä että uskovat itse tutkivat se on lukevat ja pyrkivät ymmärtämään, on väärin ?
eli ei saa lukea itse vaan tulee antaa pappien tulkita mitä Jumala sanoo??

eli takaisin keski-aikaan ja raamatut roviolle ?
_________________________________

Onko pappien huulilla, niiden joilla luulisi olevan tieto ja totuus hallusssa, aina ja kaikessa oikeassa?



Tarkoitan enemmänkin sitä, että jos jollekulle ihmiselle "aukeaa" jotain Raamatusta, niin ok, hän voi sitä sitten soveltaa itseensä jos haluaa MUTTA siitä ei voi tehdä jotain yleispätevää asiaa, mikä tästä lähtien koskee kaikkia muitakin ihmisiä. Ja alkaa siitä muita opettemaan.

Voi kertoa tietysti, että näin on asian itse käsittänyt, mutta pitää tajuta, että se käsitys koskee vain itseä.

Tässä maailmassa on ihan liikaa ns. kotiprofeettoja, jotka saavat milloin mitäkin oppia kehitettyä itselleen Raamatusta ja olettavat, että muidenkin ihmisten pitäisi sen mukaan elää.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #32 : 24.05.14 - klo:15:22 »

no olkoon koko lainaus, sillä paloittelu saattaa hajoittaa liikaa itse asian ydintä.

Olenko lukenut että olet sitä mieltä että uskovat itse tutkivat se on lukevat ja pyrkivät ymmärtämään, on väärin ?
eli ei saa lukea itse vaan tulee antaa pappien tulkita mitä Jumala sanoo??

eli takaisin keski-aikaan ja raamatut roviolle ?
_________________________________

Onko pappien huulilla, niiden joilla luulisi olevan tieto ja totuus hallusssa, aina ja kaikessa oikeassa?



Tarkoitan enemmänkin sitä, että jos jollekulle ihmiselle "aukeaa" jotain Raamatusta, niin ok, hän voi sitä sitten soveltaa itseensä jos haluaa MUTTA siitä ei voi tehdä jotain yleispätevää asiaa, mikä tästä lähtien koskee kaikkia muitakin ihmisiä. Ja alkaa siitä muita opettemaan.

Voi kertoa tietysti, että näin on asian itse käsittänyt, mutta pitää tajuta, että se käsitys koskee vain itseä.

Tässä maailmassa on ihan liikaa ns. kotiprofeettoja, jotka saavat milloin mitäkin oppia kehitettyä itselleen Raamatusta ja olettavat, että muidenkin ihmisten pitäisi sen mukaan elää.
Onelma ovat ne "muut ihmiset", jotka alkavat uskoa, että "kotiprofeetan oppi" on tarkoitettu heidänkin omaksuttavakseen.

Ne ihmiset eivät ehkä lue itse riittävästi Raamattua rukoillen sen oikein sisäistääkseen Pyhän Hengen antamaa viisautta.
Heiltä saattaa myös puuttua oma seurakuntayhteys, jolloin he ovat kaikenlaisten keksintöjen houkuteltavissa.

Charlotte

  • Vieras
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #33 : 24.05.14 - klo:15:49 »



Heiltä saattaa myös puuttua oma seurakuntayhteys, jolloin he ovat kaikenlaisten keksintöjen houkuteltavissa.

Miksi seurakuntayhteys olisi mitenkään oleellinen tekijä? Jos jokainen vaan itse lukee asiat Raamatusta, niin mihin sitä seurakuntayhteyttä enää tarvitaan?

Charlotte

  • Vieras
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #34 : 24.05.14 - klo:15:51 »
Joku syy sille seurakuntayhteydelle on oltava.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #35 : 24.05.14 - klo:15:59 »



Heiltä saattaa myös puuttua oma seurakuntayhteys, jolloin he ovat kaikenlaisten keksintöjen houkuteltavissa.

Miksi seurakuntayhteys olisi mitenkään oleellinen tekijä? Jos jokainen vaan itse lukee asiat Raamatusta, niin mihin sitä seurakuntayhteyttä enää tarvitaan?
Seurakunta on Jumalan jostain syystä säätämä yhteisö uskoville.
Ei se tietenkään ole pakollinen eikä välttämätön, mutta jokin pyhä merkitys sillä täytyy olla, koska Jumala opettaa niin paljon esim. Paavalin kautta seurakunnasta Korinttolaiskirjeissä.

Aluksi oli vain pieniä, paikallisten kristittyjen kokoontumisia.
Nykyäänhän on monenlaisia, ulkoisesti eri tyyppisiä seurakuntia, joten jokaiselle luulisi löytyvän mieleinen kuppikunta.

Jos ei löydy, voi tietenkin kuunnella hengellistä opetusta esim. netistä ja kirjoista.
"Irrallisen" uskovaisen (josta minulla on hyvin paljon kokemusta) pitää tietysti pyytää Jumalalta pontevasti sitä, että ei omaksu selkeitä harhaoppeja monenlaisesta hengellisen opetuksen tulvasta.

tikli

  • Vieras
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #36 : 25.05.14 - klo:06:31 »
Sivusta eräs näkökulma kyseiseen asiaan:

Kuuntelin juuri tuossa Saara Kinnusen sielunhoitokoulutusta / -luentoa ja hän mainitsi mm. siitä,
miten jo luomisessa Jumala loi  Aadamille Eevan, koska ihmisen "ei ole hyvä olla yksin" niin jo 
tästä kumpuaa uskovalla ihmisellä mm. tarve kuulua johonkin hengelliseen yhteisöön, eli tuo
tarve on tällä alueella terveen / häiriöttömän, eli normaalin kehittyneisyyden tarve.

Ellei tarvetta johonkin kuulumiseen ole, on elämässä ollut jokin tapahtuma, joka on saanut rikkoutumista tuon tarpeen kohdalla.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #37 : 25.05.14 - klo:08:01 »
Itse jouduin valitsemaan seurakunnasta lähtemisen, vaikka takaraivossa takoi että "älkää jättäkö seurakunnan
kokousta". Kyselin Raamattu edessäni Herran tahtoa ja se tuli selvästi "lähtekää".
Siihen aikaan toronto - myrsky kaatoi seurakuntalaisia maahan.

Nyt on oltu erämaassa jo useita vuosia (tavattu muuten uskovaisia) ja katseltu netistä opetusta.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

tikli

  • Vieras
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #38 : 25.05.14 - klo:08:29 »
Niin, ei minullakaan tuossa asiassa ole suuresti henkselien paukuttelemiseen varaa ja
aihetta, sillä omat olosuhteeni ovat sellaiset, että aktiivinen osallistuminen on ainakin
tällä hetkellä mahdotonta.

Tilanteeni on siis siinä mielessä erilainen, että edelleenkin hengellinen kotini on minulle
erittäin rakas, eikä minulla ole mitään erityistä valittamista sen suhteen, kunhan otan
huomioon, että seurakunta muodostuu kaltaisistani epätäydellisistä ihmisistä ja harvoja
lienee niin suuresti epätäydellisiä, kuin itse olen.  ;D

Jos he siis ovat sietäneet minun jäsenyyttäni ja osallisuuttani, niin miksipä minä en
sietäisi heitä. :)

Olen siis henkeen ja vereen ns. seurakuntaihminen, vaikka en tällä hetkellä kykene tuon
sydämeni halun mukaan arjessani vaeltamaan.

Suosittelen siis ilman muuta kaikille kiinteää seurakuntayhteyttä ja hengellisen kodin etsimistä ja löytämistä, jos se vain suinkin on mahdollista, mutta ymmärrän toki senkin, että kaikissa tilanteissa tuo ei vain yksinkertaisesti onnistu.




Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #39 : 25.05.14 - klo:10:15 »
Itse jouduin valitsemaan seurakunnasta lähtemisen, vaikka takaraivossa takoi että "älkää jättäkö seurakunnan
kokousta". Kyselin Raamattu edessäni Herran tahtoa ja se tuli selvästi "lähtekää".
Siihen aikaan toronto - myrsky kaatoi seurakuntalaisia maahan.

Nyt on oltu erämaassa jo useita vuosia (tavattu muuten uskovaisia) ja katseltu netistä opetusta.

Kokemuksesi on hyvin yleinen. Liiankin yleinen. Syrjään joutuneita/sysättyjä on arviolta tuhansia jo pelkästään Suomessa. Niiden kohtelu oli rajua, jotka eivät innostuneet uudesta "herätyksestä". Seurakuntaan paluu on monelle täysi mahdottomuus, eikä liittyminen johonkin toiseen paranna tilannetta, koska vastaan tulevat samat asiat muodossa tai toisessa. Joissakin tapauksissa luterilaisuus on ainoa vaihtoehto, mikäli tahtoo johonkin "virallisesti" kuulua.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #40 : 25.05.14 - klo:12:53 »
Onelma ovat ne "muut ihmiset", jotka alkavat uskoa, että "kotiprofeetan oppi" on tarkoitettu heidänkin omaksuttavakseen.

Ne ihmiset eivät ehkä lue itse riittävästi Raamattua rukoillen sen oikein sisäistääkseen Pyhän Hengen antamaa viisautta.
Heiltä saattaa myös puuttua oma seurakuntayhteys, jolloin he ovat kaikenlaisten keksintöjen houkuteltavissa.

"Kotiprofeetat" ovat nähdäkseni varsin marginaalinen ongelma. Kaikkein pahimpana koen "yhteiskristillisyyden", johon ei kuulu minkäänlainen oppien koettelu arvostelusta puhumattakaan. Kun kaikesta ja kaikista "sitoudutaan puhumaan vain hyvää", niin harhaopitkin nielaistaan kakistelematta. Kukaan ei tällöin näe saatanan töitä, vaikka seurakunta olisi lähes täydellisessä halvaannuksen tilassa hengellisesti. Toimintaa voi silti olla runsaasti ja se voi olla hyvinkin näyttävää.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Vastavoima

  • Vieras
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #41 : 25.05.14 - klo:14:00 »

no olkoon koko lainaus, sillä paloittelu saattaa hajoittaa liikaa itse asian ydintä.

Olenko lukenut että olet sitä mieltä että uskovat itse tutkivat se on lukevat ja pyrkivät ymmärtämään, on väärin ?
eli ei saa lukea itse vaan tulee antaa pappien tulkita mitä Jumala sanoo??

eli takaisin keski-aikaan ja raamatut roviolle ?
_________________________________

Onko pappien huulilla, niiden joilla luulisi olevan tieto ja totuus hallusssa, aina ja kaikessa oikeassa?



Tarkoitan enemmänkin sitä, että jos jollekulle ihmiselle "aukeaa" jotain Raamatusta, niin ok, hän voi sitä sitten soveltaa itseensä jos haluaa MUTTA siitä ei voi tehdä jotain yleispätevää asiaa, mikä tästä lähtien koskee kaikkia muitakin ihmisiä. Ja alkaa siitä muita opettemaan.

Voi kertoa tietysti, että näin on asian itse käsittänyt, mutta pitää tajuta, että se käsitys koskee vain itseä.

Tässä maailmassa on ihan liikaa ns. kotiprofeettoja, jotka saavat milloin mitäkin oppia kehitettyä itselleen Raamatusta ja olettavat, että muidenkin ihmisten pitäisi sen mukaan elää.
___________________
eli et kehtaa suoraan sanoa että ole jo vastis hiljaa ?

Olen heti hiljaa jos osoitat mikä on se kotiprofeetan väittämä tahi opetus, mihin viittaa eli näytä toteen että olen väittänyt muuta kuin sen mitä on, (yleensä 99% kaikille) kaikille. eli meille.
ellei, niin mustamaalaat minua vaikka et rohkene sitä suoraan sanoa.
___________________
joten jos yksilöit mitä ja missä otan kantaa !
eli paikkoja taas :)

Vastavoima

  • Vieras
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #42 : 25.05.14 - klo:14:04 »
Joku syy sille seurakuntayhteydelle on oltava.

vaino ja sen mukaan sitten kestäminen ?
yhteinen kokoontuminen rakentaa ja vahvistaa ?
eli kannustus, älä nyt jätä Herraa, kyllä se tästä.
tahi ole Luja ja rohkea.
Mene, ole luja ja rohkea.
eli yksi puu palaa heikosti, pari muuta voi jo mahdollistaa kalan paistamisen eli yhteinen ravinto hetki.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #43 : 25.05.14 - klo:14:07 »



Heiltä saattaa myös puuttua oma seurakuntayhteys, jolloin he ovat kaikenlaisten keksintöjen houkuteltavissa.

Miksi seurakuntayhteys olisi mitenkään oleellinen tekijä? Jos jokainen vaan itse lukee asiat Raamatusta, niin mihin sitä seurakuntayhteyttä enää tarvitaan?
Seurakunta on Jumalan jostain syystä säätämä yhteisö uskoville.
Ei se tietenkään ole pakollinen eikä välttämätön, mutta jokin pyhä merkitys sillä täytyy olla, koska Jumala opettaa niin paljon esim. Paavalin kautta seurakunnasta Korinttolaiskirjeissä.

Aluksi oli vain pieniä, paikallisten kristittyjen kokoontumisia.
Nykyäänhän on monenlaisia, ulkoisesti eri tyyppisiä seurakuntia, joten jokaiselle luulisi löytyvän mieleinen kuppikunta.

Jos ei löydy, voi tietenkin kuunnella hengellistä opetusta esim. netistä ja kirjoista.
"Irrallisen" uskovaisen (josta minulla on hyvin paljon kokemusta) pitää tietysti pyytää Jumalalta pontevasti sitä, että ei omaksu selkeitä harhaoppeja monenlaisesta hengellisen opetuksen tulvasta.
________________
Ei se tietenkään ole pakollinen eikä välttämätön,

Vanhassa liitossa eli juutalaisten kohdalla tämä on pakollinen.

2. Moos. 23:17 Kolme kertaa vuodessa tulkoon kaikki sinun miesväkesi Herran, Herran, kasvojen eteen.

2. Moos. 34:23 Kolme kertaa vuodessa kaikki sinun miesväkesi tulkoon Herran, sinun Herrasi, Israelin Jumalan, kasvojen eteen.

ellei kivet esille.
Harmi että taas Jumala syrjii naista!

Vastavoima

  • Vieras
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #44 : 25.05.14 - klo:14:11 »
Sivusta eräs näkökulma kyseiseen asiaan:

Kuuntelin juuri tuossa Saara Kinnusen sielunhoitokoulutusta / -luentoa ja hän mainitsi mm. siitä,
miten jo luomisessa Jumala loi  Aadamille Eevan, koska ihmisen "ei ole hyvä olla yksin" niin jo 
tästä kumpuaa uskovalla ihmisellä mm. tarve kuulua johonkin hengelliseen yhteisöön, eli tuo
tarve on tällä alueella terveen / häiriöttömän, eli normaalin kehittyneisyyden tarve.

Ellei tarvetta johonkin kuulumiseen ole, on elämässä ollut jokin tapahtuma, joka on saanut rikkoutumista tuon tarpeen kohdalla.
_________________________
joo

Olen varma, eli epäilen vahvasti että kyseinen nainen ei painottanut mitä Jumala sanoi, eli totuutta eli tosi-asioita.
en tiedä mutta heitä linkki niin ihmettelen.

eli:
1. Moos. 2:18 Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva".

Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole Aadamille (miehelle)ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva".

Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole miehen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle naisen, joka on hänelle sopiva".
?
_______________
Tuskin olet innokas tutkimaan Kirjoituksista tahi tämän maailman todistuksia, missä tilanteessa miehet kaipaavat naisen seuraa.

oma oletus että vain pakosta.
eli kuten Aadam ja Daavid, heillä on tarve jota vain nainen voi täyttää muuten naiset olivat taustalla.
en heti keksi mikä se tarve on ?
mitä arvelet ?
_____________________-
eli monet elämät todistavat että jos naisella on mieheen nähden yliote sitä käytetään ja sitten jos ei ole, heillä ei ole käyttöä miehen sosiaalisen elämän kantavana tahi edes muulla voimana.
eli valitettavasti.
_____________________-
Jos miehellä ei ole pakkoa olla yhden naisen mies, mies ei todellakaan välitä naisista ryhmänä tahi joukkona.
ja sitten jos haluat aina viisas Salomo tulee ja sanoo, mitä Jumalan antaman viisauden, älyn ja ymmärryksen vaikutuksesta, Jumalan viisaus naisista sanoo.

eli ?
« Viimeksi muokattu: 25.05.14 - klo:14:19 kirjoittanut Vastavoima »