Kirjoittaja Aihe: Tarve kuulua johonkin - ei täyty  (Luettu 6367 kertaa)

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« : 26.03.19 - klo:23:37 »
Ihmisellä tuntuu olevan tarve kuulua johonkin. Olen havainnut tämän seuraamalla ihmisten toimintaa, ja ennenkaikkea omaa sisintäni. Seurakunta vaikuttaa täyttävän tämän tarpeen erinomaisesti, silloin kun niin sattuu käyvän. Mutta itse en jostain syystä koe sellaista yhteenkuuluvuutta tuntemieni uskovien kanssa, että kokisin heidän seurassaan kuuluvani johonkin.

En tiedä onko ongelma minussa itsessäni? Ennen uskoontuloani olin tietyissä porukoissa joihin koin kuuluvani. Edelleen olen monista samoista asioista kiinnostunut, mutta usko on muuttanut olemustani niin oleellisesti että en koe enää samanlaista yhteenkuuluvuutta. Kun en kuitenkaan ole löytänyt sitä uskovien yhteisöistäkään, olen jäänyt melkolailla täysin ilman tätä kokemusta. Voi sanoa, että usko on tuonut elämääni yksinäisyyden josta kärsin.

Onko muilla kokemuksia, ajatuksia tähän liittyen?

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #1 : 27.03.19 - klo:08:15 »
On sangen tutuksi tullut kokemus.Ja mitä pitempään olen ollut uskossa,sitä hankalampaa on hyvän yhteyden löytyminen.Samoin ajattelen,että "vika"voi olla itsessä.Persoona ei kohtaa toista.Seurakunnan vaihtaminen ei toisi asiaan parannusta.Kokeitu on ja käyty kuulemassa,mutta ei käy.Näillä entisillä mennään ja yritän olla ketään pahentamatta.Toiset lampaat on kai itsenäisempiä kuin taas jotkut eivät.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #2 : 27.03.19 - klo:11:30 »
Tutunoloisia tuntoja edellä. Itsellä on kokemusta kiinteästä seurakuntayhteydestä liki 40 vuoden ajalta. Sen jälkeen olen ollut ilman ns. seurakuntayhteyttä, mikä ei tarkoita sitä, ettenkö olisi saanut kokea yhteyttä toisten uskovien kanssa. Vuosien varrella olen ollut mukana erilaisissa kokoontumisissa, pääosin paikallisen ev.lut. kirkon tiloissa. Niissä on ollut koolla monenlaista väkeä, aika usein mukana kaltaisiani "hyypiöitä", joilla ei ole varsinaista seurakuntaa.

Nyt on meneillään vaihe, että kokoonnutaan keskustelemaan erään veljen kotona. Meitä on koolla tavallisesti kolme. Lisäksi soitellaan ja ollaan nettiyhteydessä. Vajaa viikko sitten päätettiin käydä eräässä City-seurakunnassa Pekka Sartolaa kuuntelemassa. Sartolan anti oli ihan OK, mutta Cityn anti oli vähintäänkin outoa. Olen joskus kritisoinut ev. lut. liturgiaa, mutta Cityn tilaisuuden jälkeen lut. liturgiakin alkoi tuntua siedettävältä.

Kun astuin tuohon temppeliin sisälle, niin tuli tunne, että tulin discoon. Valonheittimiä oli katossa varmaankin kymmeniä ja nurkkaus, johon heittimet oli kohdistettu hyvin tummasävyinen.

Kun se "pakollinen" seurakunnan osuus tuli, niin edessä olevien naisten käytös oli vähintääkin outoa. Yksi nainen edessä vatkasi käsillään ilmaa ja kitaraa soittanut nuori nainen huitoi säestyksen lomassa käsillään eri suuntiin. Se oli heidän tulkintansa mukaan ilmeisesti jotain ylistystä.

Vaikuttaa siltä, että se oli ensimmäinen ja viimeinen käyntini City-seurakunnassa.
« Viimeksi muokattu: 27.03.19 - klo:14:05 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #3 : 27.03.19 - klo:19:18 »
Persoona ei kohtaa toista.
Onkohan niin, että seurakunnissa ei edes tavoitella sitä persoonat kohtaisivat ja löytäisivät yhteyden? Jospa "yhteys" on vain sitä että ollaan samassa salissa, kuunnellaan puheita, lauletaan ... ja lähdetään kotiin ilman sen kummenpaa kontaktia toisiin.

Minulla on muutama uskova joiden kanssa on yhteyttä edes vähän enemmän kuin tuollaisissa tilaisuuksissa on mahdollista. Ehkä se riittää?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #4 : 27.03.19 - klo:19:40 »
Minulla on muutama uskova joiden kanssa on yhteyttä edes vähän enemmän kuin tuollaisissa tilaisuuksissa on mahdollista. Ehkä se riittää?

Kun ikää tulee, niin tuo tilanne on monen kohdalla. Jo pelkkä heikentynyt kuulo voi olla este suuremmalle kokoontumiselle. Sitä ei oikein ymmärrä, ennenkuin se on todellisuutta omalla kohdalla. Minulla on kuulolaite, joka toimii tietyissä olosuhteissa, jolloin osallistuminen on mahdollista. Esim, käynti lähellä olevassa kirkossa opetti sen tosiasian, että joitakin paikkoja on syytä karttaa jo pelkän kuulo-ongelman vuoksi. Kirkoissa on ainakin paikoin ns. induktiosilmukka, jonka avulla puhe kuuluu hyvin kuulolaitteen kautta. Muilta osin esim. urkujen pauhu voi olla sietämätöntä.

Kun olemme koolla kolmestaan, niin tilanne on täysin siedettävä kuulolaitteen avulla. Se on nykyisin se paras yhteys. Eikä haittaa, vaikka ollaan reilusti joistakin asioista eri mieltä. Tämä tosiasia on tärkeä tunnustaa ja hyväksyä se.

Joissakin paikoissa eri mieltä oleminen on sallittua vain siihen rajaan saakka, kun ei tuo sitä julki.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #5 : 27.03.19 - klo:19:41 »
Voisiko ajatella niin, että menen seurakunnan kokoukseen kuulemaan Jumalan sanaa rukoillen. Jätän toissijaiseksi itseni välitetäänkö minusta tai ei.

On totta, että meillä on tarve kuulua johonkin olemmehan Jumalan luomia ihmisiä, myös tätä varten on seurakunta.
Sekin on tosiasia, että  joissakin seurakunnissa ei saata olla Jumalan sanan opetusta, jossa Jeesuksen Kristuksen tuntemista julistetaan.

Mikäli ruumiin terveyttä on saattaa olla, että juuri minun tehtäväni on mennä rukoilemaan julistajan puolesta ja kuulijoiden, että Sana tekisi tehtävänsä. Voipa olla joku toinenkin siellä, joka etsii sielunkumppania tässä mielessä rukoilla kokouksen puolesta onhan Kristus seerakunnan pää.

Kommenttini ei vastaa varmaankaan aloittajan kaipuuta olla yhteydessä toisten uskovien kanssa.
Rukoillaan tätä, sillä kodittomiksi ei ketään uskovaa ole tarkoitettu, siksi Kristus seurakunnan perusti.


Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #6 : 27.03.19 - klo:20:35 »
Minulla on muutama uskova joiden kanssa on yhteyttä edes vähän enemmän kuin tuollaisissa tilaisuuksissa on mahdollista. Ehkä se riittää?

Kun ikää tulee, niin tuo tilanne on monen kohdalla. Jo pelkkä heikentynyt kuulo voi olla este suuremmalle kokoontumiselle. Sitä ei oikein ymmärrä, ennenkuin se on todellisuutta omalla kohdalla. Minulla on kuulolaite, joka toimii tietyissä olosuhteissa, jolloin osallistuminen on mahdollista. Esim, käynti lähellä olevassa kirkossa opetti sen tosiasian, että joitakin paikkoja on syytä karttaa jo pelkän kuulo-ongelman vuoksi. Kirkoissa on ainakin paikoin ns. induktiosilmukka, jonka avulla puhe kuuluu hyvin kuulolaitteen kautta. Muilta osin esim. urkujen pauhu voi olla sietämätöntä.

Kun olemme koolla kolmestaan, niin tilanne on täysin siedettävä kuulolaitteen avulla. Se on nykyisin se paras yhteys. Eikä haittaa, vaikka ollaan reilusti joistakin asioista eri mieltä. Tämä tosiasia on tärkeä tunnustaa ja hyväksyä se.

Joissakin paikoissa eri mieltä oleminen on sallittua vain siihen rajaan saakka, kun ei tuo sitä julki.

Tosi on, että iän tuomat hankaluudet tuovat esteitä kuulijana.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #7 : 27.03.19 - klo:22:02 »
Minä en ole koskaan pystynyt mieltämään yhteytenä ja yhteen kuuluvuutena sitä, että vain istutaan samassa tilassa seuraamassa samaa esitystä. Tällainen kokemus seurakunnasta on verrattavissa kouluun tai vaikkapa teatteriin. Koulu- tai opiskeluaikoina en kokenut juuri minkäänlaista yhteenkuuluvuutta samassa luokassa istuvien kanssa, paitsi niiden jotka sen lisäksi sattuivat olemaan ystäviäni.

Vertailukohdaksi yhteenkuuluvuuden tunteesta jota haen takaa, voisi olla urheilujoukkueen kannattajat. Kun katsoo vaikkapa jääkiekkoa, niin joukkueiden kannattajilla vaikuttaa olevan erittäin voimakas yhteenkuuluvuus.

Vaikka minulle urheilu tai jokin määrätty seura ei ole niin tärkeää että löytäisin sen kautta oman ”laumani”, niin näen kuitenkin tuossa jotain Jumalan ihmiseen istuttamaa. Uskon että se vastaa enemmän Jumalan tarkoittamaa yhteenkuuluvuutta, kuin se että vain satutaan istumaan kerran viikossa samassa salissa kuuntelemassa samoja asioita.

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #8 : 27.03.19 - klo:22:12 »
Minäkään en ajattele, että uskova on pelkästään kuuntelemassa (penkin kuluttajana). Jokaisella jäsenellä on Herralta saatu tehtävä, jolla saa palvella ja rakentaa seurakuntaa.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #9 : 28.03.19 - klo:00:34 »
Minäkään en ajattele, että uskova on pelkästään kuuntelemassa (penkin kuluttajana). Jokaisella jäsenellä on Herralta saatu tehtävä, jolla saa palvella ja rakentaa seurakuntaa.

Voisiko se tehtävä joskus olla toisenlainen kuin mitä ajattelemme ja tarjoilemme eli jotain samaa mikä tehtävä profeetta Jeremialle annettiin Israelin seurakunnassa noin 600 vuotta ennen Jeesuksen syntymää?

"Katso, minä asetan sinut tänä päivänä yli kansojen ja valtakuntain, repimään maasta ja hajottamaan, hävittämään ja kukistamaan..." Jeremia 1:10. Tarvittaisiinko tätä ennen jakeen lopussa kerrottua "...rakentamaan ja istuttamaan"?

Kunhan kyselin?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #10 : 28.03.19 - klo:04:38 »
Minäkään en ajattele, että uskova on pelkästään kuuntelemassa (penkin kuluttajana). Jokaisella jäsenellä on Herralta saatu tehtävä, jolla saa palvella ja rakentaa seurakuntaa.

Voisiko se tehtävä joskus olla toisenlainen kuin mitä ajattelemme ja tarjoilemme eli jotain samaa mikä tehtävä profeetta Jeremialle annettiin Israelin seurakunnassa noin 600 vuotta ennen Jeesuksen syntymää?

"Katso, minä asetan sinut tänä päivänä yli kansojen ja valtakuntain, repimään maasta ja hajottamaan, hävittämään ja kukistamaan..." Jeremia 1:10. Tarvittaisiinko tätä ennen jakeen lopussa kerrottua "...rakentamaan ja istuttamaan"?

Tuo Jeremian saama tehtävä oli varsin epäkiitollinen. Jos tällainen änkyrä ilmestyy tämän päivän seurakunnan keskelle, niin hänelle sanotaan: "Mikä sinä luulet olevasi? Oletko jotenkin pyhempi kuin muut? Pidä suusi kiinni, mene kammioosi, rukoile ja rakasta! Ei sinun asiasi ole koskea Herran voideltuihin. Mutta ei suostuta näkemään sitä, kuka voi olla tällaisen "hajottajan" tehtävän antaja.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #11 : 28.03.19 - klo:09:39 »
Minäkään en ajattele, että uskova on pelkästään kuuntelemassa (penkin kuluttajana). Jokaisella jäsenellä on Herralta saatu tehtävä, jolla saa palvella ja rakentaa seurakuntaa.

Voisiko se tehtävä joskus olla toisenlainen kuin mitä ajattelemme ja tarjoilemme eli jotain samaa mikä tehtävä profeetta Jeremialle annettiin Israelin seurakunnassa noin 600 vuotta ennen Jeesuksen syntymää?

"Katso, minä asetan sinut tänä päivänä yli kansojen ja valtakuntain, repimään maasta ja hajottamaan, hävittämään ja kukistamaan..." Jeremia 1:10. Tarvittaisiinko tätä ennen jakeen lopussa kerrottua "...rakentamaan ja istuttamaan"?

Kunhan kyselin?
Minä en tiedä kenelle Herra minkäkin tehtävän antaa, mutta varmaan tarvitaan niitä, jotka sanovat asioita suoraan, niin kuin "syntiä tekeviä nuhtele, että muutkin pelkäisivät".

Mietin ovatko paimenet sellaisia, ettei ketään seurakunnassa jätetä "ulkopuolelle". Tämä on haastavaa, mutta ei paimenen olekaan tarkoitus yksin huolehtia laumastaan.


Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #12 : 28.03.19 - klo:15:50 »
Minäkään en ajattele, että uskova on pelkästään kuuntelemassa (penkin kuluttajana). Jokaisella jäsenellä on Herralta saatu tehtävä, jolla saa palvella ja rakentaa seurakuntaa.

Voisiko se tehtävä joskus olla toisenlainen kuin mitä ajattelemme ja tarjoilemme eli jotain samaa mikä tehtävä profeetta Jeremialle annettiin Israelin seurakunnassa noin 600 vuotta ennen Jeesuksen syntymää?

"Katso, minä asetan sinut tänä päivänä yli kansojen ja valtakuntain, repimään maasta ja hajottamaan, hävittämään ja kukistamaan..." Jeremia 1:10. Tarvittaisiinko tätä ennen jakeen lopussa kerrottua "...rakentamaan ja istuttamaan"?

Kunhan kyselin?

Olikohan tämä hallitsematonta rönsyilyä, vai onko tällä aiheella jokin yhteys siihen mistä alunperin tässä kirjoitin? En kysy tätä paheksuvasti, vaan mietin lähinnä eikö vain minulle tämä yhteys avaudu.

Ihan kiinnostava aihe toki tämä palvelustehtäväkin on, ei siinä mitään. Tuon Jeremian kohdalla ensimmäinen ajatukseni on, löytyykö Uudesta Testamentista tällaista vastaavaa kutsumusta/toimenkuvaa?

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #13 : 28.03.19 - klo:16:43 »
Itse koen kuuluvani sellaisten kristittyjen joukkoon, jotka eivät epäile Jumalan tarkoitusperiä, mutta monien kristillisten piirien valtaapitävien motiiveja useinkin. Se ei ole seurakuntasidonnainen joukko.

Kaikki kriittiseen ajetteluun kykenevät kristityt ovat mielestäni siihen joukkoon tervetulleita. Tarkoituksena ei ole kritisoida ulkopuolella olevia, eikä kauhistella tarpeettomasti maailman pahuutta, vaan tarkastella kristillisen kentän virtauksia Raamatun valossa ja jopa kauhistuttavalla maalaisjärjellä!

Koen yhteyttä sellaisiin kristittyihin. Se toimii myös netin välityksellä, mutta etenkin harvakseltaan tapahtuvissa oikeissa kohtaamisissa.

Lisäksi kuulun ystäväpiiriini, jossa suurin osa on ehkä agnostikoiksi määriteltäviä henkilöitä. Sitten harrastukseni kautta koen kuuluvani siihen sosiaaliseen ympäristöön melko tiiviisti.

Ne oikeat ystävät eivät ole hyljänneet elämänkatsomus ja mielipide erojen vuoksi, vaikka joskus tunteet ovat saattaneetkin kuumeta. Joidenkin kristittyjen käytös muuttuu nopeasti vältteleväksi jos ymmärrys uskosta ja sen ytimestä ovat erilaiset. Tätä asiaa olen usein pohtinut ja todennut, että paria lähisukulaista lukuunottamatta, lojaaleimmat ystävät ovat olleet ei-uskovia.

Ihmisroska

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #14 : 28.03.19 - klo:18:58 »
Olen jotenkin menettänyt kuulumisen tarpeen. En tiedä oikein miksi. Sen ajan mitä en ole töissä olen tyytyväisenä kotona perheen kanssa. Kutsuimme pitkästä aikaa vieraita viime viikonlopulla. Tajusin heidän ollessa meillä, miten eristyneinä olemme eläneet viimeiset vuodet. Ihmettelin ja kummastelin, että mistähän se johtuu. Ehkä teemme töitä sen verran tiheästi, ettei ole energiaa oikein muuhun. Oli ihan kiva että olivat meillä, vaikka kauhee työ siinä on. Jenkit laittaa kodin sellaiseen näyttelyilmeeseen ikäänkui siellä ei elettäisi ollenkaan kun kutsuvat vieraita, joten toimin tätä nykyä samalla tavalla. Mitä kauemmin on väliä näillä kutsuilla, sitä enemmän on työtä :(

Mutta tuleehan sitten siivottua vähän paremmin :)

En jotenkin viitti enää kuulua sen kummemmin.

Olen miettinyt eristääköhän sosiaalinen media ihmisiä yhä enemmän.  :-\
Toisaalta sitä kautta olen löytänyt vanhoja ystäviä Suomesta.

Uskovaisiin kuuluminen on minulle sitäkin isompi mysteeri. Mutta en oikein viitti enää sitäkään pohtia. Mulla on seurakunta lähellä, missä opetus on hyvää. Olisi kiva mennä heidän raamattupiiriin tai jotain, mutta työaikataulu tekee sen lähes mahdottomaksi.

Kai sekin, että kun tekee työkseen ihmisten välistä kommunikointia, niin sitten kotona niinkuin ei jaksaa että etsiytyä sosiaalisiin tilanteisiin.
Tajusin tosin, että tuskin maltan odottaa entisten työkavereiden tapaamista ensi viikolla konffassa. Ja mietin miten yksinäistä siellä mahtaisi olla jos heitä ei olisi siellä. :-[

Menin yksin vuosi sitten Coloradoon koulutukseen, eikä ollut matkustaminen yhtään niin kivaa yksin kuin luulin. Reissun kohokohta oli että söin yksin Chigagon lentokentällä ns. red hot'in. Se on kuulumma Chigago style hot dog. Tilasin sen kanssa lasillisen Pino Grigio'ta. Kummallnen yhdistelmä.

« Viimeksi muokattu: 28.03.19 - klo:19:10 kirjoittanut sandia »