Muistan jonkun pitäneen saarnan tästä Raamatun tekstistä, niin ajattelin sen avulla hieman valottaa tätä näennäistä vapaan armotarjouksen ja ehdottoman armovalinnan problematiikkaa.
Joh 6
32. Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei Mooses antanut teille sitä leipää taivaasta, vaan minun Isäni antaa teille taivaasta totisen leivän.
33. Sillä Jumalan leipä on se, joka tulee alas taivaasta ja antaa maailmalle elämän."
34. Niin he sanoivat hänelle: "Herra, anna meille aina sitä leipää".
35. Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.
jae 35, kaikki saavat tulla ja kutsu on tarkoitettu kaikille
36. Mutta minä olen sanonut teille, että te olette nähneet minut, ettekä kuitenkaan usko.
jae 37, epäuskon syy
37. Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
38. Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.
39. Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
(voiko mikään estää Jumalan suvereenien tarkoitusten ja tahdon toteutumista?)
40. Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
41. Niin juutalaiset nurisivat häntä vastaan, koska hän sanoi: "Minä olen se leipä, joka on tullut alas taivaasta";
42. ja he sanoivat: "Eikö tämä ole Jeesus, Joosefin poika, jonka isän ja äidin me tunnemme? Kuinka hän sitten sanoo: 'Minä olen tullut alas taivaasta'?"
43. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Älkää nurisko keskenänne.
44. Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
jae 44, syy epäuskoon sekä vedettyjen varmuus pelastuksesta. Jeesus opettaa selkeästi, että kukaan ei voi tulla hänen tykönsä. Kauhistuttavaa kalvinismia. Ellei Isä vedä, mistä seuraa herätys viimeisenä päivänä. Näin tätä vetämistä ei voida ymmärtää minään suostutteluna, vaan kalat vedetään veneeseen asti. Jokainen vedetty herätetään. Kukaan ei voi tulla. Kaikki riippuu täysin Jumalasta.
Ainakin Raamatussa nämä teemat vapaasta armotarjouksesta sekä ehdottomasta armovalinnasta esiintyvät. Näin tapahtuu jopa samalla Raamatun sivulla. Tuo ”minä herätän hänet” on kahdessa kohtaa täysin ehdoton toteamus. Kukaan ei voi tulla Jeesuksen tykö ellei Isä, joka Jeesuksen on lähettänyt, häntä vedä; ja Jeesus herättää hänet viimeisenä päivänä. Tuohan on aivan selkeää kalvinismia! Kuitenkin jakeessa 35 Jeesus julistaa kaikille, että joka tulee ja joka uskoo.
Aivan kuin Pyhä Henki olisi halunnut tallettaa nämä molemmat totuudet näin lähekkäin osoituksena siitä, että kumpikin niistä on totta. Näitä Raamatun totuuksia ei ole vaikea perustella eikä löytää, mutta ne ovat vaikeita hyväksyä. Näin ainakin oli omalla kohdallani.
Ehdoton valinta tarkoittaa sitä, että se ei ole riippuvainen mistään valinnan kohteen ominaisuudesta.