Kyllä se varmaankin on niin, ettei Jumalan valintaan(kaan) liittyvästä asiasta tässä ajassa päästä sellaiseen selvyyteen, ettei jäisi vaikeita kysymyksiä. Meillä on helposti tarve saada kaikki omalle ymmärrykselle siistiin pakettiin. Ja siinä käy helposti niin, että täytyy koettaa sovittaa ja selittää kaikki kohdat sitten sen omaksutun käsityksen mukaan. Eikä siinä aina välttämättä tehdä oikeutta itse tekstille.
Raamattu kertoo toisaalla:"Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset ihmiset pelastuvat". Niin "ettei kukaan hukkuisi". Toisaalta sanotaan, että "valitut ovat sen saavuttaneet, muut ovat paatuneet". Jeesus kutsuu kaikkia luokseen ja lupaa antaa levon. Toisaalta Hän itse sanoo, että "kaikki minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni". Jopa "monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut". Ja täällä on ollut esillä Room. 8-9. Jossa Jumala sanoo:"Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan." Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen". Siihen vielä muistutetaan, että mitä me ollaan riitelemään Jumalaa vastaan!
Miten tuon kaiken saa tekstistä tinkimättä sopimaan siististi ihmisen logiikkaan?
Useinkin näyttää käyvän niin, että kun Raamattu puhuu Jumalan valinnasta, se keikautetaankin ihmisen valinnaksi. Se kun sopii järkeen paremmin.
Ja oltiinpa valinnasta ja predestinaatiosta mitä mieltä tahansa, Jumala kaiketi tietää jo ennen ihmisen syntymää mikä hänen elämänsä kaari on. Myöskin uskon ja suhtautumisen evankeliumiin. Hän tietää etukäteen pelastuvat ja hukkuvat. Ja Jumala ei voi edeltätietämisessään erehtyä. Sitäkin miettiessä voi ahdistaa.
Parempi on kumartaa noiden asioiden ja sanojen edessä. Myöntää, ettei tuo kaikki ihan sellaisenaan mene meidän vajavaisen logiikan kanssa sopusointuun.
Emme ymmärrä kaikkia Jumalan teitä. Kuten ei Paavalikaan:"Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!"
Uskotaan ja turvataan Jeesukseen. Hän on sovittanut syntimme. Ja kehoitetaan siihen kaikkia muitakin. Hän on luvannut, ettei ketään luokseen tulevaa aja pois.