Kirjoittaja Aihe: Jobin jälkeen psalmit  (Luettu 4778 kertaa)

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #15 : 01.10.19 - klo:19:30 »
Ketkä ne silleen opettaa, että Kornelius ansaitsi jotain omalla hyvillä teoilla?

Uuskarismaattiset ja uusapostoliset voidellut. Lisäksi opettavat, että Jumala kuulee ja vastaa nopeammin, kun uhraamme rahaa Hänelle - tietysti heidän järjestöjensä kautta.

Aneita. Vastustavat Jumalan Sanaa. Vastauksetkin ovat Jumalan armoa, ei ansioita.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #16 : 01.10.19 - klo:19:59 »
Minä en edes tiedä mistä lähtisin täällä kotipaikkakunnan lähettyvillä etsimään uuskarismaattista seurakuntaa. En edes tiedä mitä mistä löytäisin karismaattisen sellaisen.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #17 : 02.10.19 - klo:09:53 »
Minä en edes tiedä mistä lähtisin täällä kotipaikkakunnan lähettyvillä etsimään uuskarismaattista seurakuntaa. En edes tiedä mitä mistä löytäisin karismaattisen sellaisen.

Teillä ei ole asiat hyvin seurakunnissa, jos ette edes tiedä kuinka miljoonia veljiä ja sisaria eksytetään Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa noihin harhoihin, sillä ettehän te voi rukoilla heidän edestään jos te ette edes tiedä heistä. Te olette totisesti kuin Laodikean seurakunta. Me ollaan rikkaita eikä mitään tarvita? Entä ne sadat miljoonat jotka tavalla tai toisella on eksytetty uuskarismaattisiin valheisiin?

On niin uskomatonta missä pimeydessä te siellä Amerikan keskiosissa elätte. Kuulutteko sitten niihin miljardeihin, jotka tuomiolla sanotte "milloin me näimme sinut alastomana, nälkäisenä, vankeudessa" jne. Sanot ehkä, ettei tuo kuulu tähän juttuun, mutta kyllä se kuuluu. Jos siellä ei tiedetä liikkeellä olevan eksytyksen suuruudesta, niin tuskin mitään niistä 300 miljoonasta, joita vainotaan uskonsa tähden. Valheherätys on liikkeellä (Ilm. 6:1-2), valheprofeetat johtavat kansakuntia harhaan ja yhä uusia kristuksia (voideltuja) nousee näyttämölle... En jaksa jatkaa.

Ai niin, et kommentoinut tekstini sitä osaa, jossa totesin Daavidin ennustaneen lukuisissa psalmeissa tulevasta Messiaasta?
Lainaus käyttäjältä: Oloneuvos
Useissa psalmeissa Daavid ennustaa tulevasta Messiaasta puhuen Hänestä yksikön ensimmäisessä persoonassa, siis minä-muodossa. Psalmeissa hän kuvaa Messiaan tuntoja tavalla, joista Uusi Testamentti ei kerro. Ei vain voitoista ja luottamuksesta Jahven lupauksiin vaan myös tunnoista ristillä ja voiton riemusta ylösnousemuksensa jälkeen.

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #18 : 02.10.19 - klo:15:10 »
Psalmit ovat siitä ihania, kun  voi itse samastua ja rukoilla psalmistan kanssa, vaikka oma tilanteeni onkin eri, mutta monasti kyllä käy kohti...ja murrun Jumalan edessä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #19 : 02.10.19 - klo:16:42 »
Psalmit ovat siitä ihania, kun  voi itse samastua ja rukoilla psalmistan kanssa, vaikka oma tilanteeni onkin eri, mutta monasti kyllä käy kohti...ja murrun Jumalan edessä.

Tuntuu että veljet ja sisaret tulkitsevat minut siten, että tyrmään psalmit Jumalan sanana.
Tuntuu että ole ikään kuin opetuksen kohteena. Kiitos halusta oikaista minua, mutta en todellakaan kyseenalaista psalmeja Jumalan sanana. Reilun 40 vuoden aikana, siis niin kauan kuin olen ollut uskossa, Herra on puhunut minulle todella paljon psalmien kautta.
« Viimeksi muokattu: 02.10.19 - klo:16:52 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #20 : 02.10.19 - klo:16:47 »
Minä en edes tiedä mistä lähtisin täällä kotipaikkakunnan lähettyvillä etsimään uuskarismaattista seurakuntaa. En edes tiedä mitä mistä löytäisin karismaattisen sellaisen.

Teillä ei ole asiat hyvin seurakunnissa, jos ette edes tiedä kuinka miljoonia veljiä ja sisaria eksytetään Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa noihin harhoihin, sillä ettehän te voi rukoilla heidän edestään jos te ette edes tiedä heistä. Te olette totisesti kuin Laodikean seurakunta. Me ollaan rikkaita eikä mitään tarvita? Entä ne sadat miljoonat jotka tavalla tai toisella on eksytetty uuskarismaattisiin valheisiin?

On niin uskomatonta missä pimeydessä te siellä Amerikan keskiosissa elätte. Kuulutteko sitten niihin miljardeihin, jotka tuomiolla sanotte "milloin me näimme sinut alastomana, nälkäisenä, vankeudessa" jne. Sanot ehkä, ettei tuo kuulu tähän juttuun, mutta kyllä se kuuluu. Jos siellä ei tiedetä liikkeellä olevan eksytyksen suuruudesta, niin tuskin mitään niistä 300 miljoonasta, joita vainotaan uskonsa tähden. Valheherätys on liikkeellä (Ilm. 6:1-2), valheprofeetat johtavat kansakuntia harhaan ja yhä uusia kristuksia (voideltuja) nousee näyttämölle... En jaksa jatkaa.

Ai niin, et kommentoinut tekstini sitä osaa, jossa totesin Daavidin ennustaneen lukuisissa psalmeissa tulevasta Messiaasta?
Lainaus käyttäjältä: Oloneuvos
Useissa psalmeissa Daavid ennustaa tulevasta Messiaasta puhuen Hänestä yksikön ensimmäisessä persoonassa, siis minä-muodossa. Psalmeissa hän kuvaa Messiaan tuntoja tavalla, joista Uusi Testamentti ei kerro. Ei vain voitoista ja luottamuksesta Jahven lupauksiin vaan myös tunnoista ristillä ja voiton riemusta ylösnousemuksensa jälkeen.

Kyllä varmaan ainakin pastori tietää. Moni on viime aikoina tullut uskoon ja saa tervettä ja turvallista Sanan opetusta juurtuakseen Kristukseen. Samalla yksityiset ihmiset ottavat virkavapaata ja menevät lyhytaikaiseen lähetystyöhön juuri Aasiassa ja Afrikassa ja palvelevat siellä olevia seurakuntia paljon myös siten että rakentavat kouluja, seurakuntarakennuksia ja ovat hengellisessä yhteydessä paikallisiin ja oppivat toinen toisiltaan siitä miten Herra toimii.

Itse en näe sitä seurakuntaa laodikealaisena.  Pastori opettaa todella paljon ihan kääntymystä, ja parannuksen tekoa. Ja todella paljon Jumalan riisuma on pastorikin.

EN ole Amerikan keskiosissa.
« Viimeksi muokattu: 03.10.19 - klo:05:11 kirjoittanut sandia »

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #21 : 02.10.19 - klo:16:54 »
Psalmit ovat siitä ihania, kun  voi itse samastua ja rukoilla psalmistan kanssa, vaikka oma tilanteeni onkin eri, mutta monasti kyllä käy kohti...ja murrun Jumalan edessä.

Tuntuu että veljet ja sisaret tulkitsevat minut siten, että tyrmään psalmit Jumalan sanana.
En tuntuu että ole ikään kuin opetuksen kohteena. Kiitos halusta oikaista minua, mutta en todellakaan kyseenalaista psalmeja Jumalan sanana. Reilun 40 vuoden aikana, siis niin kauan kuin olen ollut uskossa, Herra on puhunut minulle todella paljon psalmien kautta.

Sandia, en minä tyrmää sinua enkä opeta sinua. En myöskään tulkinnut sinua. Ei sellainen tullut mieleenikään.  Ihan "itsekkäästi" tahdoin kertoa kokemukseni Psalmeja lukiessani. 

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #22 : 02.10.19 - klo:16:56 »
Psalmit ovat siitä ihania, kun  voi itse samastua ja rukoilla psalmistan kanssa, vaikka oma tilanteeni onkin eri, mutta monasti kyllä käy kohti...ja murrun Jumalan edessä.

Tuntuu että veljet ja sisaret tulkitsevat minut siten, että tyrmään psalmit Jumalan sanana.
En tuntuu että ole ikään kuin opetuksen kohteena. Kiitos halusta oikaista minua, mutta en todellakaan kyseenalaista psalmeja Jumalan sanana. Reilun 40 vuoden aikana, siis niin kauan kuin olen ollut uskossa, Herra on puhunut minulle todella paljon psalmien kautta.

Sandia, en minä tyrmää sinua enkä opeta sinua. En myöskään tulkinnut sinua. Ei sellainen tullut mieleenikään.  Ihan itsekkäästi tahdoin kertoa kokemukseni Psalmeja lukiessani.

Okei kiitos, että korjasit.
Kokemuksesi ovat identtisiä omien kokemuksieni kanssa.

Mutta jostain kummasta syystä, kun aloin lukea psalmeja, tuli ihan erilainen vaikutelma. Luin eilen illalla psalmeja ja taas näin ne ihan sellaisena kuin yleensä, siis siten että ne todella kertovat Jumalan sydämestä, ja samalla hänen pyhyydestään.

« Viimeksi muokattu: 02.10.19 - klo:17:02 kirjoittanut sandia »

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #23 : 02.10.19 - klo:17:09 »
Psalmit ovat siitä ihania, kun  voi itse samastua ja rukoilla psalmistan kanssa, vaikka oma tilanteeni onkin eri, mutta monasti kyllä käy kohti...ja murrun Jumalan edessä.

Tuntuu että veljet ja sisaret tulkitsevat minut siten, että tyrmään psalmit Jumalan sanana.
En tuntuu että ole ikään kuin opetuksen kohteena. Kiitos halusta oikaista minua, mutta en todellakaan kyseenalaista psalmeja Jumalan sanana. Reilun 40 vuoden aikana, siis niin kauan kuin olen ollut uskossa, Herra on puhunut minulle todella paljon psalmien kautta.

Sandia, en minä tyrmää sinua enkä opeta sinua. En myöskään tulkinnut sinua. Ei sellainen tullut mieleenikään.  Ihan itsekkäästi tahdoin kertoa kokemukseni Psalmeja lukiessani.

Okei kiitos, että korjasit.
Kokemuksesi ovat identtisiä omien kokemuksieni kanssa.

Mutta jostain kummasta syystä, kun aloin lukea psalmeja, tuli ihan erilainen vaikutelma. Luin eilen illalla psalmeja ja taas näin ne ihan sellaisena kuin yleensä, siis siten että ne todella kertovat Jumalan sydämestä, ja samalla hänen pyhyydestään.

Muutes

sinun rehellisyytesi, miksi oli vaikea alkaa lukea Psalmeja, oli minusta puhuttelevaa. Sellainen antaa mahdollisuuden pohtia asiaa syvemmin ja laajemmin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #24 : 02.10.19 - klo:17:17 »
Kiitos siitä palautteesta.

Jeesus mainitsi jossain kohden, että Pyhä Henki puhui Daavidin suun kautta tai jotenkin noin se kohta meni.
Eli jos Jeesus näkee Pyhän Hengen psalmeissa, niin asia on melko selvä.

Daavid itse on Pyhän Hengen innoittamana sanonut: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät jalkojesi alle.

Markus 12:36
« Viimeksi muokattu: 02.10.19 - klo:17:24 kirjoittanut sandia »

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #25 : 02.10.19 - klo:17:28 »
Hain nuo Daavidin kautta olevat kohdat. Ne on otettu KR 33/38 käännöksestä.

Ap.t. 1:16 "Miehet, veljet, sen raamatunsanan piti käymän toteen, jonka Pyhä Henki on Daavidin suun kautta edeltä puhunut Juudaasta, joka rupesi niiden oppaaksi, jotka ottivat kiinni Jeesuksen.

Ap.t. 4:25 Sinä, joka Pyhän Hengen kautta, isämme Daavidin, sinun palvelijasi, suun kautta, olet puhunut: 'Miksi pakanat pauhaavat ja kansat turhia ajattelevat?

Hebr. 4:7 niin hän taas määrää päivän, "tämän päivän", sanomalla Daavidin kautta niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne."

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #26 : 03.10.19 - klo:05:14 »
Joo siis niitä on useampia kohtia UTssä. Jae minä lainasin on suoraan lainaus Jeesukselta.

Tuo osoittaa myös, miten Apostolien teot jatkuvasti viittaa Vanhaan Testamenttiin ja sieltä kautta todistaa, että Jeesus on Messias.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #27 : 04.10.19 - klo:07:04 »
Höh, loppuipas Apostolien tekojen kirja lyhyeen. Olin juuri päässyt vauhtiin ja sitten se loppuikin. Oli Paavalilla välillä jännät paikat. Minusta hän käytti hieman sykolokiaakin kuten siellä neuvostossa heitti kommentin mikä sai fariseukset ja saddukeukset tappeluun toisiaan vastaan ja huomio kääntyi pois Paavalista.

Luin sellaisella antaumuksella Mooseksen kirjat ja kaikki muut kirjat VTstä, joten on kai vielä päällä sellainen raskaansarjan lukemismoodi...

Yksi asia tuli todella selväksi. Aina kun uskovia vainottiin, ja sama oli Jeesuksella, sillä oli jokin näennäinen selitys tai oikeus. Uskovat nähtiin jollain tapaa aina lain ja oikeuksien rikkojina. Oletan vaino tulee aina siinä muodossa. Ainakin se alkaa siitä. Kuten nykyäänkin. Uutisissa oli että jossain Raamattu tuomittiin oikeudessa ihmisarvojen vastaisena.
« Viimeksi muokattu: 04.10.19 - klo:07:25 kirjoittanut sandia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #28 : 04.10.19 - klo:16:36 »
Olen joskus huomannut lukevani kriittisesti jotakin Raamatun kohtaa.
Olen tekemässä siinä vakavan parannuksen.

Esim. olen ihmetellyt muutamassa Psalmissa kohtia, joissa kirjoittaja
rukoilee epäonnea, rangaistusta ja tuhoa vastustajilleen.
Samoin muutamista Jumalan kansalleen asettamissa määräyksistä ja rangaistuksista
voi ajatella, että ne ovat kohtuuttomia.

Tämä on kaikki omaa pienuuttani ja ylpeyttäni.
Kuvittelen, että minun asiani olisi arvostella Jumalan pyhää Sanaa
ja muodostaa mielipiteitäni Hänen toiminnastaan.
Vaikka jokin Sanan kohta olisi ihmisen muistiinmerkitsemää kuvausta ihmisen
toiminnasta, se on kuitenkin osa Jumalan meille antamaa ilmoitusta.

Jumala itse on Henkensä voimalla vaikuttanut, mitä tekstejä Raamattuun on
otettu mukaan.
Kaikki kirjoitettu on Kaikkivaltiaan puhetta kaikille kansoille ja jokaiselle
sukupolvelle.
Jos jokin asia tuntuu esim. tämän aikakauden suomalaisesta vanhanaikaiselta,
omituiselta tai jopa väärältä, tunne on vain lukijan omassa päässä ja
se on harhaa.

Mikään ei vähennä niin paljon Jumalan Sanan auktoriteettia kuin se, että
ihminen yrittää tulkita, selitellä, muunnella ja järkeistää yksityiskohtia
oman aikansa hengen ja yleisen mielipiteen mukaiseksi.
Kun yksi asia on saatu "korjattua", löytyy aina paljon muutakin, jota on
mukavaa arvostella ja määritellä aikansa eläneeksi,
vain juutalaisille kuuluvaksi jne.

Kuitenkin Jumalalla on omat salatut syynsä siiihen,
että kristityt ovat tietoisia siitä,
miten Hän on säätänyt ja toiminut jo tuhansia vuosia sitten.
Jumala ei vanhene, ei myöskään Hänen Sanansa, joten kaikki ihmisen mielestä
menneeseen maailmaan kuuluva on edelleen täysin totta
ajattomuuden näkökulmasta.
Ihmiselle tämän asian tajuaminen on vaikeaa, koska olemme sidottuja aikaan ja fysiikan lakeihin.

Kuvittelemme, että olemme itse rakentaneet maailmaa,
kehittyneet ja jalostuneet ja edistäneet moraalia ja yhteiskunnallisia säädöksiä parempaan suuntaan.
Kuitenkin ihminen on aivan sama avuton, osaamaton ja harhaileva Jumalan lapsi kuin vuosituhansia sitten.

Siksi Jumalaan ja Hänen antamaansa opetukseen pitää suhtautua pyhällä pelolla,
ihmettelevästi ja kunnioittavasti,
ilman viisastelua ja paikkansapitävyyden arviointia.
Kyse on niin kauan yliluonnollisista, ylimaallisista ja järjen ylittävistä uskon asioista
kunnes pääsemme perille Jumalan luo.
Silloin moni outo asia saa selityksensä.



Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #29 : 04.10.19 - klo:17:40 »
Tässä tuo kohta Apostolien teossa mitä ihmettelin eilen.
Apt. 23:6
"Osa neuvostosta oli saddukeuksia, osa fariseuksia, ja tämän tietäen Paavali sanoi kuuluvalla äänellä: "Veljet! Minä olen fariseus, ja fariseuksia ovat isänikin olleet. Nyt olen täällä tuomittavana siksi, että panen toivoni kuolleiden ylösnousemukseen." 7 Tuskin hän oli tämän sanonut, kun fariseusten ja saddukeusten kesken puhkesi ankara kiista ja koko joukko jakautui kahtia.8 Saddukeukset näet väittävät, ettei mitään ylösnousemusta ole, ei myöskään enkeleitä eikä henkiä, kun taas fariseukset uskovat näihin kaikkiin. 9 Meteli kävi yhä kovemmaksi, ja fariseusten joukosta muutamat lainopettajat alkoivat jo väittää: "Me emme voi havaita tässä miehessä mitään pahaa. Jospa henki tai enkeli on puhunut hänelle." 10 Mellakka kiihtyi kiihtymistään, ja komentaja alkoi pelätä, että Paavali revittäisiin kappaleiksi. Hän komensi sotaväenosaston hakemaan Paavalin pois neuvoston käsistä ja viemään hänet kasarmiin."

Eli aiheuttiko Paavali tietoisesti tuon kahakan jostain syystä, vai miksi hän huudahti tuo jutun sitten että hän fariseus? Hän ikäänkuin sohaisi ampiaisenpesää.

Ja Solteron vastaukselle palautteena: kyllä minä ihan julkisesti aivoissani uskallan miettiä, että kuuluuko meidän rukoilla samalla tavalla viholliselle tulta ja tulikiveä kuten psalmien kirjoittaja joissain kohdin rukoilee,  vai onko se osoitus sen ihmisen heikkoudesta ja inhimillisyydestä siinä valossa, että Jeesus opetti selvästi että meidän ei tule haluta itsessämme kostoaa vihollisillekaan.



« Viimeksi muokattu: 04.10.19 - klo:20:12 kirjoittanut sandia »