Kirjoittaja Aihe: Israelin rooli Jumalan pelastussuunnitelmassa kristillisen kirkon rinnalla  (Luettu 32624 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Siis viinipuu vertautuu joissain kohdissa Israeliin.
Viinipuu ei ole sama kuin viikunapuu.


PS.80
8 (80:9) Sinä siirsit viinipuun Egyptistä, sinä karkoitit pakanat ja istutit sen.
9 (80:10) Sinä raivasit sille sijan, ja se juurtui ja täytti maan.

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Mikä tarkoitus tuolla Natanaelin linkkaamalla videolla oli? On yleisesti tiedettyä, ettei Länsimuuri ole itse temppelin muuri, vaan sen alueen ulkoisin muuri. En minä ainakaan ole lukenut / kuullut sellaista väitettävän. Alimmat kivet ovat Herodeksen ajoilta. Mitä sitten, vaikka tuolla nyk.rukouspaikalla olisi ollutkin roomalaisten majoitusrakennukset? Se on joka tapauksessa lähinnä temppelin sijaintia, johon juutalaisilla pääsy nykyään. Siitä sen pyhyys.

Tv7:lla on joitain hyviäkin ohjelmia. Tässä kävellään Pentti Holin opastuksella samoja portaita, joita Jeesus on kävellyt. Katsellaan hävitetyn temppelin kiviä niillä sijoillaan, joille ne jäivät vuoden 70 hävityksessä. Se paikka, jolla temppeli sijaitsi, tiedetään.

https://www.tv7.fi/vod/player/7071/




Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Miksi maantieteellisistä paikoista vain Siionin vuori aiheuttaa intohimoja? Eikö Siinain vuorikin olisi tärkeä saada haltuun?”

Tähän on helppo selitys.
Siionin vuori on Israelille luvatun maan ytimessä. Napa Maan Navassa. Yksi kukkuloista joille Jerusalem on rakennettu. Legendaarisen Daavid-kuninkaan palatsin paikka. Salomo rakennutti  temppelin sen läheiselle kukkulalle.

Siinain vuori sen sijaan on Arabiassa.  Alue ei kuulu Luvattuun maahan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Monet kristityt kertovat hengellisistä kokemuksistaan Itkumuurin luona.
Eivät läheskään kaikki tiedä muurin historiaa.

Ymmärrän paikan olevan juutalaisille tärkeä, mutta en ymmärrä miksi ko. paikka on monelle kristityille pyhä.


Olen käynyt kerran Israelissa.
Koomisin juttu taisi olla, kun esiteltiin kadulla paikkaa, jossa Jeesus kaatui kolmannen kerran ristiä kantaessaan. Siinä paikassa olisi voinut ostaa myös T-paidan.

Hetkeä myöhemmin mentiin monta metriä maan alle katsomaan vanhaa katua.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Miksi maantieteellisistä paikoista vain Siionin vuori aiheuttaa intohimoja? Eikö Siinain vuorikin olisi tärkeä saada haltuun?”

Tähän on helppo selitys.
Siionin vuori on Israelille luvatun maan ytimessä. Napa Maan Navassa. Yksi kukkuloista joille Jerusalem on rakennettu. Legendaarisen Daavid-kuninkaan palatsin paikka. Salomo rakennutti  temppelin sen läheiselle kukkulalle.

Siinain vuori sen sijaan on Arabiassa.  Alue ei kuulu Luvattuun maahan.

Silläkö ei sitten ole mitään merkitystä, että Jumala ilmestyi siellä?


-

Ne, jotka tavoittelevat suur-Israelia, ovat aika vaikean kysymyksen edessä, kun he sanovat, että Jordanin yli mentyään Israel pääsi luvattuun maahan.
Se maa, josta he Jordanin yli astuivat, kuuluu monen mielestä maahan, joka kuuluisi nykyään Israelille.
Ei oikein looginen juttu.


-
Olen samaa mieltä siitä, että Siinain vuori on Arabiassa, Midianin maassa, eikä Siinain niemimaalla eikä varsinkaan siellä missä on Katariinan luostari.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Jokaisen meistä veressä kiertää käärmeen myrkky
Minun verestäni ei ole löytynyt hyaluronidaasia, beta-bungarotoksiinia, noteksiinia, krotoksiinia eikä taipoksiinia. Sinultako on löytynyt, ja olet siitä huolimatta vielä hengissä?

Olet oikeassa Taisto.
Kirjaimellisesti meissä ei kierrä käärmeen veri. Vertauskuvallisesti käytin tuota, sillä me kaikki olemme osallisia synnistä.

Aivan samoin kuin kirjaimellisesti Israel ei ole viini- eikä viikunapuu. Vertauskuvallisesti kyllä.
Natanaelkin varmasti ymmärtää Viini- ja viikunapuuta käytettävän myös kirjaimellisesti ja vertauskuvallisesti eri asia yhteyksissä.

Esimerkiksi Joel 1:7 Profeetan suulla Herra murehtii kovakorvaista kansaansa; kutsuen heitä viikuna ja viinipuuksi:
Se on raastanut minun viiniköynnökseni ja katkonut minun viikunapuuni, on ne paljaiksi kuorinut ja karsinut; niiden oksat ovat valjenneet.
Ja jakeessa 12 puhuu taas puista varsinaisessa ja vertauskuvallisessa merkityksessä:
Viiniköynnöstä on kohdannut kato, viikunapuu on kuihtunut, granaattipuu ja myös palmu ja omenapuu; kaikki kedon puut ovat kuivettuneet. Niin, häpeään on joutunut ilo, ihmislasten joukosta pois.

Aamos 4;
Minä rankaisin teitä nokitähkillä ja viljanruosteella; teidän monet puutarhanne, viinimäkenne, viikunapuunne ja öljypuunne söi kalvajasirkka. Mutta te ette kääntyneet minun tyköni, sanoo Herra.
Tämän eri tulkitsijat ymmärtävät molemmilla tavoilla. Puut kuvaavat Israelia, kuin myös kirjaimellisesti.
Hoosea 2. tulkitaan Israelina:  Ja minä hävitän hänen viiniköynnöksensä ja viikunapuunsa, joista hän on sanonut: 'Ne ovat minun portonpalkkani, jonka rakastajani ovat minulle antaneet'. Minä teen ne metsäksi, ja metsän eläimet syövät niitä.

1.Kun 4. vertauksena Israelin rauhasta; niin että Juuda ja Israel asuivat turvallisesti, itsekukin viinipuunsa ja viikunapuunsa alla, Daanista Beersebaan asti, niin kauan kuin Salomo eli.
Samoin Miika 4:  He istuvat kukin oman viinipuunsa ja viikunapuunsa alla kenenkään peljättämättä. Sillä Herran Sebaotin suu on puhunut.

Raamattu käyttää monin eri tavoin kuvakieltä. Israel voi olla eri asia yhteyksissä Viini, öljy tai viikunapuu.

Konteksti ratkaisee tulkinnan. Ja Raamattu on kuin sipuli, joka avautuu useammalla tavalla.
Profetia voi olla nykyhetkeen ja tulevaisuuteen samanaikaisesti.
Tulkintamme on rajallista. Tuo synti (nyt en käytä käärmeen myrkkyä, jotta Taisto saisi viisastella :) ) on turmellut myös järkemme ja tulkitsemme omien intressiemme kautta asioita.

Eevakin odotti poikaa lupauksen mukaisesti. Ja mies yhtyi vaimoonsa Eevaan; ja tämä tuli raskaaksi ja synnytti Kainin ja sanoi: "Minä olen saanut pojan Herran avulla".

Tuo poika Kain ei ollut lupauksen lapsi, vaan hänenkin suonissaan kiersi synninmyrkky ja hänestä tuli ensimmäinen murhamies kateudesta riistäessään veljensä Abelin hengen.

Lupauksen lapsi syntyi muutama tuhat vuotta myöhemmin. Herramme Jeesus Kristus.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Miksi maantieteellisistä paikoista vain Siionin vuori aiheuttaa intohimoja? Eikö Siinain vuorikin olisi tärkeä saada haltuun?”

Tähän on helppo selitys.
Siionin vuori on Israelille luvatun maan ytimessä. Napa Maan Navassa. Yksi kukkuloista joille Jerusalem on rakennettu. Legendaarisen Daavid-kuninkaan palatsin paikka. Salomo rakennutti  temppelin sen läheiselle kukkulalle.

Siinain vuori sen sijaan on Arabiassa.  Alue ei kuulu Luvattuun maahan.

Silläkö ei sitten ole mitään merkitystä, että Jumala ilmestyi siellä?


-

Ne, jotka tavoittelevat suur-Israelia, ovat aika vaikean kysymyksen edessä, kun he sanovat, että Jordanin yli mentyään Israel pääsi luvattuun maahan.
Se maa, josta he Jordanin yli astuivat, kuuluu monen mielestä maahan, joka kuuluisi nykyään Israelille.
Ei oikein looginen juttu.

Siinailla Jumala ilmestyi antaen meille lain. Laki tuli meille kuolemaksi, ja johdattajaksi eläväksi tekijäin Jeesuksen Kristuksen luo.
Laki ei sis kuulu lupauksen maahan vaan on meille kiroukseksi.

Jumala on koonnut kansansa omaan mahansa takaisin Raamatun profetioiden mukaan. Tämä on selvää ilman mitään Israel fanatismia, jota en ole koskaan katsonut edustavani. Silti se ei tarkoita silmien ummistamista Raamatun opetukselta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Raamatun mukaan Jeesus itse on viinipuu ja Israel.

-


Vertaus viikunapuun merkkinä Israelin itsenäistymisestä on huonoa tekstin lukemista ja ymmärtämistä. Vain oppikehitelmä pakottaa Suomessa vallalla olevaan tulkintaan.

Raamattu ei sellaista opeta, jos on rehellinen ko. tekstin edessä.
Viikunapuun vertauksen kanssa toinen samantyyppinen lukuvirhe on tämä:

"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."

Tuon väitetään olevan peruste sille, että jos perheestä tulee joku uskoon, muutkin tulevat.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Siinailla Jumala ilmestyi antaen meille lain. Laki tuli meille kuolemaksi, ja johdattajaksi eläväksi tekijäin Jeesuksen Kristuksen luo.
Laki ei sis kuulu lupauksen maahan vaan on meille kiroukseksi.

Tuo on minulle selvää, mutta hyvin moni Israel-fanittajahan pyrkii omaksumaan juutalaisia tapoja esim sapatin vietto.

Lainaus
Jumala on koonnut kansansa omaan mahansa takaisin Raamatun profetioiden mukaan. Tämä on selvää ilman mitään Israel fanatismia, jota en ole koskaan katsonut edustavani. Silti se ei tarkoita silmien ummistamista Raamatun opetukselta.

Israelille langetettujen kirousten vuoksi, juutalaiset ovat maassaan luvatta.
Aika moni heistä ei ole edes etnisesti juutalaisia, vaan juutalaista uskoa tunnustavia.

-
Kysymys kasaarijuutalaisten alkuperästä on kiistanalainen.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kasaarit

-
Osa ortodoksijuutalaisista ei tunnusta Israelin valtiota.

-


Tässä on aika mielenkiintoinen väite.

https://yle.fi/uutiset/3-5892873

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Kiitos Natanael. Koetanpa jotain vastata.

Ikävä kyllä myös joidenkin kristittyjen mielestä meidän pitää kääntyä noudattaamaan juutalaisia tapoja ja juhlia; siis uskontoa.
Monen moista muutakin hullutusta kristittyjen keskuudessa ilmenee, kuten varmasti olet huomannut. ???

Ortodoksi juutalaiset eivät myöskään tunnusta Jeesusta messiaaksi.

Viikunapuu vertaus käsittääkseni ihan protestanttisen kristikunnan tulkintaa, eikä vain Made in Finland.

Jumala valitsi Israelin pappiskansakseen, jonka kautta saimme Raamatun ja Jeesuksen; eli Jumalan Sanan.

Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni, niin te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja; sillä koko maa on minun.
Ja te olette minulle pappisvaltakunta ja pyhä kansa.' Sano nämä sanat israelilaisille."


Tähän kansa kutsuttiin veriliiton kautta. Veri on tie Jumalan kasvojen eteen. Veri aukaisi ovet Jumalan kansan etuoikeuteen.
Se on kutsu siunattuun tehtävään, joka on ollut etuoikeus ja samalla maksanut kovaa hintaa juutalaiselle uppiniskaiselle kansalle.
Silti Jumala ei kutsumistaan kadu; ja Hän ei hylkää. Määrä ajaksi kyllä; mutta ei lopullisesti.
Sillä minä vihaan hylkäämistä, sanoo Herra, Israelin Jumala.

Nyt elämme vielä armon aikaa. Ja myös meillä pakanoilla on pääsy tuohon veriliittoon Jumalan kanssa Jeesuksessa Kristuksessa.
Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä.

Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!
Sillä minä en tahdo, veljet-ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."
Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.

Huomaan kyllä tässä on käytetty viinipuuta. Kuten huomaat, jo Paavali puhuu ihan selkeästi Israelia kohdanneesta paatumuksesta.

Näin molemmat pääsevät osalliseksi armoliitosta.

Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte (pakanoille), ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat (juutalaisille);
sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.


Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Sanon tähän väliin erään ajatukseni, joka on syntynyt Raamattua tutkiessani. Olisin halunnut kertoa sen jo paljon aikaisemminkin, mutta jokin vaan on estänyt ja olen kokenut, ettei tähän keskusteluun ole tarpeellista ottaa osaa. Tehdäänhän tämän aloituksen alla julkaistuissa kirjoituksissa Jumalan varmat lupaukset kansalleen Israelille mitättömiksi (tai ainakin pyritään siihen).

Uskomme perustuu Jumalan lupauksiin. Jumala on ehdottoman luotettava ja uskollinen lupauksissaan. Meidän epäuskomme ja luopumuksemme eivät voi tehdä tyhjäksi Jumalan uskollisuutta ja sanassaan antamia lupauksia. Raamatussa on monia lupauksia luopuneelle Israelin kansalaisille ja heidän paluustaan Jumalan yhteyteen aikojen lopulla, sen jälkeen kun Jumalan kuritus- ja rangaistustuomiot ovat kaikilta osin kohdanneet heitä. Sitä mielessäni mietin, että kuinka me pakanat voisimme luottaa Jumalan meille antamiin lupauksiin ja niiden toteutumiseen, jos Jumala on rikkonut lupauksensa omaa kansaansa kohtaan? Jos Jumala ei täytä antamiaan lupauksia juutalaisille (siihen kuuluvat myös lupaukset juutalaiselle Jeesukselle) niin kuinka Hän sitten täyttää lupauksensa meille pakanoille?

Eiköhän tämä riitä vähän helpottamaan sydämeni tuskaa. Näyttää siltä, että nimimerkki Pökkelö on ainoa palstalainen, joka on noussut puolustamaan Jumalan sanan lupauksia Israelille. Me muut saisimme hävetä. Näyttäisi kuin emme haluaisikaan Jeesuksen palaavan niin kuin kirjoitettu on ja ottavan kuninkuutta tämän maan päällä, jossa Hän hankki meille ja koko universumille pelastuksen.

Jumala valvoo sanaansa ja tulee toteuttamaan sen tämän maan päällä"lopullisesti ja rutosti" ja kaikki kansat saavat nähdä Hänen kunniansa kirkkauden, kun "maa on oleva täynnä Herran tuntemusta niin kuin vedet peittävät meret".

(JK.En laittanut kirjoitustani puoltavia raamatunpaikkoja, koska niillä ei näytä tässä keskustelussa olevan muutenkaan painoarvoa. Liekö tämä Raamatun lupausten murentaminen sitä uutta liberaaliteologiaa, en tiedä?)


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Eiköhän tämä riitä vähän helpottamaan sydämeni tuskaa. Näyttää siltä, että nimimerkki Pökkelö on ainoa palstalainen, joka on noussut puolustamaan Jumalan sanan lupauksia Israelille. Me muut saisimme hävetä. Näyttäisi kuin emme haluaisikaan Jeesuksen palaavan niin kuin kirjoitettu on ja ottavan kuninkuutta tämän maan päällä, jossa Hän hankki meille ja koko universumille pelastuksen.

Ilmoittaudun Israelin ystäväksi. En kuitenkaan ole asiantuntija (enkä fanaatikko), joten en ole osallistunut paljoakaan keskusteluun. Isäni oli aikoinaan suuri Israelin ystävä, oli puoli vuotta kibbutsillakin ja kävi Israelissa monet kerrat. Minä vain yhden kerran vaimoni kanssa, senkin matkan maksoi isäni.

Näin omin silmin myös sen, että Israel on myös luopunut kansa. Mielenkiinnolla olen seurannut juutalaisten historiaa. Juutalaiset ovat antaneet paljon ihmiskunnalle, mutta ovat eläneet vainottuina melkein kaikkialla koko historiansa ajan. Uskon, että Israelilla on merkittävä osuus maailman historiassa ja myös meidän aikanamme.
« Viimeksi muokattu: 07.07.20 - klo:19:37 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info

Eiköhän tämä riitä vähän helpottamaan sydämeni tuskaa. Näyttää siltä, että nimimerkki Pökkelö on ainoa palstalainen, joka on noussut puolustamaan Jumalan sanan lupauksia Israelille. Me muut saisimme hävetä.


Minä kyllä yritin pitkästä aikaa tulla mukaan tälle foorumille
ja kirjoitin juuri tähän keskusteluun viestin.
Laitin otsikon viestilleni, joka on hiukan toinen
kuin keskustelun avauksessa,
sillä ei Israel ole minkään rinnalla,
vaan Israel on juuri se,
jonka kanssa Jumala on tehnyt liitot, myös uuden liiton.
Me pakanat vain olemme päässeet Israelin rinnalle.
Eli tulin pitkästä aikaa mukaan tälle foorumille
ja juuri tähän keskusteluun seuraavalla viestillä: 



Israelin rooli Jumalan pelastussuunnitelmassa.

No,
kumpikin liitto sekä uusi,
että vanha on solmittu Jumalan ja Israelin kansan välillä.

Lainaus
Katso, päivät tulevat, sanoo Herra,
jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
en sellaista liittoa kuin se,
jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin,
kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, 
ja jonka liittoni he ovat rikkoneet,
vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.


Mutta ...
sitten tapahtui jotakin,
mikä ilmenee Apostolien tekojen loppumetreiltä.

Ja niin ei vielä ole toteutunut tuo uusi liitto
Israelin kansan kohdalla siten kuin Jeremia ennusti sen toteutuvan:

Lainaus
Vaan tämä on se liitto,
jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua,
sanoo Herra:
Minä panen lakini heidän sisimpäänsä
ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä;
ja niin minä olen heidän Jumalansa,
ja he ovat minun kansani.
Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen:
'Tuntekaa Herra'.
Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan,
sanoo Herra;
sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa
enkä enää muista heidän syntejänsä.

Mutta vielä se toteutuu.



Natanael vastasi minulle sellaisella viestillä,
että en tahtonut uskoa silmiäni,
ja niin varmistin, että ymmärsin hänet oikein:



Ymmärsinköhän nyt Sinut oikein.

Lainaus
Katso, päivät tulevat, sanoo Herra,
jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
en sellaista liittoa kuin se,
jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin,
kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, 
ja jonka liittoni he ovat rikkoneet,
vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
Vaan tämä on se liitto,
jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua,
sanoo Herra:
Minä panen lakini heidän sisimpäänsä
ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä;
ja niin minä olen heidän Jumalansa,
ja he ovat minun kansani.
Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen:
'Tuntekaa Herra'.
Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan,
sanoo Herra;
sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa
enkä enää muista heidän syntejänsä.

Tämä on siis jo toteutunut?



Sain vastaukseksi kaksi viestiä Natanaelilta,
joissa vihjailtiin minun kirjoittavan jostain
muusta lähteestä kuin Raamatusta
ja kehottettiin tekemään jotakin pään tuulettamiseksi.
Vastasin näin:



Keskustelen aina joka paikassa
vain ja ainoastaan Raamatun ilmoituksesta.
En kenenkään ihmisen opetuksista.
Ja Raamattu nyt tuossa sanoo:

Lainaus
minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton ...
he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan




Sen jälkeen Natanael kirjoitti vielä sarjan viestejä
antaen edelleen ymmärtää,
että kopioin jonkun toisen opetuksia.
Ja niin jouduin toteamaan,
että minä en jatka keskustelua Israelin roolista,
ja totesin sitten vain, että 



minä vastasin otsikon aiheeseen
eli 'Israelin rooliin Jumalan pelastussuunnitelmassa' 
lainaten yhtä yhtenäistä
katkelmaa Raamatusta Jeremian kirjasta.

Paljonkin minulla olisi ollut tuosta aiheesta
eli 'Israelin roolista Jumalan pelastussuunnitelmassa' mielessäni,
mutta minä lopetan nyt tähän,
koska tunnen itseni nyt jotenkin häiriköksi täällä.

Siunausta kaikille!



Ja niin minä en Oloneuvoksen tavoin saanut
pienintäkään rauhaa tässä asiassa,
ja minä olen suuresti kärsinyt kipua,
kun olen joskus käynyt lukemassa tätä viestiketjua,
jossa ei mielestäni ollenkaan keskustella itse aiheesta
vaan koko ajan aiheen vierestä.

Mutta hiukan helpottaa kun nyt tuli Oloneuvoksen innoittamana kerrottua,
ettei Pökkelö suinkaan ole ainoa,
joka ymmärtää Israelin roolin Jumalan Pelastussuunnitelmassa.

Suuresti häveten
καλαμος




« Viimeksi muokattu: 10.04.19 - klo:11:05 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Eiköhän tämä riitä vähän helpottamaan sydämeni tuskaa. Näyttää siltä, että nimimerkki Pökkelö on ainoa palstalainen, joka on noussut puolustamaan Jumalan sanan lupauksia Israelille. Me muut saisimme hävetä. Näyttäisi kuin emme haluaisikaan Jeesuksen palaavan niin kuin kirjoitettu on ja ottavan kuninkuutta tämän maan päällä, jossa Hän hankki meille ja koko universumille pelastuksen.

Ilmoittaudun Israelin ystäväksi. En kuitenkaan ole asiantuntija (enkä fanaatikko), joten en ole osallistunut paljoakaan keskusteluun.

Vähän samoilla linjoilla. Joskus on parempi seurata keskustelua ja ehkä oppia jotain.
Siitä asetelmasta en pidä, että olisi pakko olla jonkun puolella ja jotain vastaan. Raamatusta tuttu kuvio sekin uskovien keskuudessa. Itseni sellainen tahtoo karkoittaa jos ei saa avoimesti ihmetellä ja kysellä jos ei jotain asiaa tiedä tai ei ole varma.

Myönnän avoimesti ties kuinka monennen kerran, etten tiedä kovin montaa asiaa. Sen tiedän, että pelastusta ei ole muualla kuin Kristuksessa. Enkä pelkästään tiedä, vaan uskon myös.

Usein törmää myös siihen, että jos kertoo oman epävarmuutensa jostain asiasta, niin vastaukseksi saa "lue Raamatusta". Se on sellainen kiero keino todeta oma näkemys 100% raamatulliseksi. Samalla tietysti osoitetaan toisen epävarmuus johtuvan siitä, ettei oteta Raamattua tosissaan. Miksi yleensäkään kirjoittaa mitään edes foorumeille jos ohje on ottaa itse selvää Raamatusta? Jos tuo olisi oikea ohje, niin voisin ryhtyä maailman taitavimmaksi opettajaksi. Alkulaulun ja uhrin keräämisen jälkeen toteaisin: "Menkää kammioihinne ja lukekaa itse Raamatusta".

Ihmisroska

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
No sieltä Raamatusta löytyy sekin sana,että pelastus on juutalaisista(juutalaisesta).Ihmetellään ja katsotaan turvallisin mielin.Virheitä ei Aabrahamin,Iisakin ja Jaakobin Jumalalle tule.