Kirjoittaja Aihe: Jobin jälkeen psalmit  (Luettu 4777 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Jobin jälkeen psalmit
« : 01.08.19 - klo:18:40 »
Jobin kirjan jälkeen siis olen yrittänyt työstää Psalmien kirjaa. Jostain syystä mun on vaikea inspiroitua psalmeista tällä hetkellä. Olen yrittänyt pohtia miksi. Yksi juttu on, että psalmien kohdalla minusta vanhempi käännös on parempi. Taidan siirtyä lukemaan vanhaa käännöstä psalmien ajaksi.

Jotenkin heitin  eilen rukouksen Herralle, että autatko minua ymmärtämään miksi Raamatussa on psalmit. En oikein tiedä miksi sen tein, mutta olin jotenkin ymmällä.
Koin, että Herra antoi sellaisen pikavastauksen tai ymmärryksen asiaan.

Tämä ajatteluketju tuli selvästi mieleen, ja on sanottava, että tämä perspektiivi on minulle aivan uusi.
Siis: Jobin kirjan kohdalla tuli uusi ajatus, että miten armollista se on Herralta, että hän laittoi kirjoituksiin kokonaisuuden, missä ihminen koko olemuksensa voimalla on perinpohjin hämmentynyt Jumalan tarkoitusperistä siinä tilanteessa kun lähes kaikki mihin elämässä luotti, sortui. Jobin kirja äärettömän rehellisesti tuo esiin ihmisen epätoivoisen kyselyn......ja sitten Herra itse tulee vastaan ja kohtaa ihmisen ja ihminen saa rauhan.

Eli tuo on ikään kuin lahja Jumalalta ihmiselle.

Sitten taas psalmit levittävät silmien eteen sen miten lähinnä Daavid, uskossa vaeltava ja omassa lihassaan syntinen ihminen, etsii apua kerta toisensa jälkeen Jumalalta ja purkaa Herralle ahdistuksen, pelon, epätoivon, inhimillisen heikkouden kokemuksensa ja samalla etsii Herran apua. Se on ikään kuin poikkileikkaus ihmissielun kokemuksista tämän etsiessä Herraa.

Eli Raamatussa on selvästi kaikki se minkä kanssa  uskova ihminen kamppailee. Eli Herra ikään kuin näyttää, että Hän tietää sen kaiken ja lähestyy meitä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #1 : 01.08.19 - klo:19:04 »
Olen käyttänyt paljon Psalmeja eri tilanteissa
ajankohtaisiksi tulevina rukouksina.
Lukemattomia kertoja olen kokenut konkreettisesti,
miten Pyhä Henki rukoilee
puolestani samalla, kun lähestyn Herraa Psalmien rukouksilla.
Omat rukoukseni ovat usein hyvin lapsellisia ja vajaita,
joten Psalmeihin on turvallista yhtyä.

Joskus tulee mieleeni profeetallisten Psalmien kohdalla,
miten kirjoittaja on mahtanut ymmärtää tai kokea sen, että Hän
puhuu Jeesus Messiaan sanoja esim. Psalmeissa 22 ja 69.
Kirjoittikohan Daavid tietoisesti ylös saamaansa profetiaa samanaikaisesti
vai muisteliko jälkeenpäin, ja tieisikö hän itse aina, mistä tulevasta
on kysymys?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #2 : 01.08.19 - klo:21:37 »
Juu joskus oma sisäinen elämä on täysin samassa tilassa kuin psalmien rukoukset. Ne todella ovat ikään kuin Pyhä Henki rukoilisi minun puolestani. En ole osannut asiaa noin muotoilla, mutta todella se on kokemus minullakin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #3 : 30.09.19 - klo:18:04 »
Jostain syystä en saanut itseäni innostumaan psalmien luvusta. Kummallista. Jotenkin oli sellainen olo, että haluan jatkaa jostain eri kohdasta. Rehellisesti sanoen mua hämmensi tietoisuus että Daavidkin teki syntiä ja silti hän jotenkin usein viittaa psalmeissa omaan hurskauteensa. En tiedä miksi mutta tuo tuli koko ajan mieleen.

Yritin Sananlaskuja, mutta siinä kävi niin, että kun luin miten Salomon neuvoo hankkimaan viisautta ja välttämään porttonaisia, ja silti omassa elämässään vanhemmiten haksahti naisiin ja nämä veivät hänen sydämensä harhaan.

Miten mulle tuollai kävi?

Siirryin sitten lukemaan Apostolien tekoja mitä puolestani olen itse asiassa lukenut melko vähän elämäni aikana. Se puhuttelee minua valtavasti.  Toissa iltana luin Korneliuksen tarinan ja sen miten Herra junaili asiat niin, että hän kuuli evankeliumin. Hänellä oli jo sitä ennen oli avoin sydän Jumalan edessä. Jumala tunsi hänen sydämensä tarkkaan jo ennen kuin hän oli kuullut evankeliumin ja piti huolen, että hän pelastui.

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #4 : 30.09.19 - klo:18:44 »
 
Ap.t. 13:22. Mutta hän pani hänet viralta ja herätti heille kuninkaaksi Daavidin, josta hän myös todisti ja sanoi: 'Minä olen löytänyt Daavidin, Iisain pojan, sydämeni mukaisen miehen, joka on tekevä kaikessa minun tahtoni'.

Daavid ei ollut vielä kuningas, eikä langennut.
Jumala näki Daavidin sisimmän ja herkän omantunnon, myös tulevan lankeemuksen.

Jumalan ajatus Daavidista on minusta puhutteleva.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #5 : 30.09.19 - klo:19:18 »

Ap.t. 13:22. Mutta hän pani hänet viralta ja herätti heille kuninkaaksi Daavidin, josta hän myös todisti ja sanoi: 'Minä olen löytänyt Daavidin, Iisain pojan, sydämeni mukaisen miehen, joka on tekevä kaikessa minun tahtoni'.

Daavid ei ollut vielä kuningas, eikä langennut.
Jumala näki Daavidin sisimmän ja herkän omantunnon, myös tulevan lankeemuksen.

Jumalan ajatus Daavidista on minusta puhutteleva.
Joo näin on.
Daavid teki siinä Jumalan tahdon, että todella katui lankeemustaan ja kirjoitti siitä mm.
rehellisen ja nöyrän Psalmin 51.
Hän kirjoittaa Psalmin loppupuolella:

"Jumalalle kelpaava uhri on särkynyt henki.
Särkynyttä ja murtunutta sydäntä et sinä,
Jumala, halveksi."  (jae 18)

Daavid täytti Jumalan tahdon yleensäkin kirjoittamalla Psalmeja.
Jos ne kaikki olisivat vain hengellisesti ja maallisesti voittoisan ja hurskaan
miehen laatimia, ne koskettaisivat aika harvoja ihmisiä.
Mutta niissä Daavid käsittelee omien kokemustensa pohjalta paitsi
kiitoksen aiheita myös ihmiselämän kaikkein syvimpiä ahdinkoja.

Jumala ei valinnut oman kansansa kuninkaaksi ja Kristuksen esi-isäksi
synnitöntä yli-ihmistä, vaan halusi käyttää lankeilevaa Daavidia
osoittaakseen hänessä voimansa ja armonsa.

Koska Daavid oli myös profeetta ja kirjoitti monia Messias-profetioita,
hän oli myös tulevan Jeesuksen omaisuuskansan hallitsija.

"Sinä päivänä minä pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan
ja korjaan sen repeämät ja pystytän sen luhistumat,
ja rakennan sen sellaiseksi, kuin se oli muinaisina päivinä,
niin että he saavat omiksensa Edomin jäännöksen
ja kaikki pakanakansat, jotka minun nimiini otetaan,
sanoo Herra, joka tämän tekee."  (Aam. 9: 11-12)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #6 : 30.09.19 - klo:22:55 »
Pari huomiota.

Rehellisesti sanoen mua hämmensi tietoisuus että Daavidkin teki syntiä ja silti hän jotenkin usein viittaa psalmeissa omaan hurskauteensa. En tiedä miksi mutta tuo tuli koko ajan mieleen.

Useissa psalmeissa Daavid ennustaa tulevasta Messiaasta puhuen Hänestä yksikön ensimmäisessä persoonassa, siis minä-muodossa. Psalmeissa hän kuvaa Messiaan tuntoja tavalla, joista Uusi Testamentti ei kerro. Ei vain voitoista ja luottamuksesta Jahven lupauksiin vaan myös tunnoista ristillä ja voiton riemusta ylösnousemuksensa jälkeen. 

Lainaus käyttäjältä: Sandia
Siirryin sitten lukemaan Apostolien tekoja mitä puolestani olen itse asiassa lukenut melko vähän elämäni aikana. Se puhuttelee minua valtavasti.  Toissa iltana luin Korneliuksen tarinan ja sen miten Herra junaili asiat niin, että hän kuuli evankeliumin. Hänellä oli jo sitä ennen oli avoin sydän Jumalan edessä. Jumala tunsi hänen sydämensä tarkkaan jo ennen kuin hän oli kuullut evankeliumin ja piti huolen, että hän pelastui.

Jotkut opettavat, että Korneliuksen hyvillä teoilla oli osuutta hänen pelastumiseensa, mutta Herran lähettämän enkelin sanat Korneeliukselle todistavat, että ne eivät auttaneet pelastuksen kokemisessa.
"Hän [Korneelius] kertoi meille, kuinka hän oli nähnyt enkelin seisovan hänen huoneessaan ja sanovan: 'Lähetä Joppeen noutamaan Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan;  hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi' Apt. 11:13-14.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #7 : 01.10.19 - klo:05:32 »

Ap.t. 13:22. Mutta hän pani hänet viralta ja herätti heille kuninkaaksi Daavidin, josta hän myös todisti ja sanoi: 'Minä olen löytänyt Daavidin, Iisain pojan, sydämeni mukaisen miehen, joka on tekevä kaikessa minun tahtoni'.

Daavid ei ollut vielä kuningas, eikä langennut.
Jumala näki Daavidin sisimmän ja herkän omantunnon, myös tulevan lankeemuksen.

Jumalan ajatus Daavidista on minusta puhutteleva.


Juu huomasin tuon kohda juuri eilen lukiessani Apostolien tekoja. Kiinnitin huomion tuohon viralta poistamiseen…varsinkin kun teema on ollut uutisissa esillä viime päivinä. ???


« Viimeksi muokattu: 01.10.19 - klo:05:38 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #8 : 01.10.19 - klo:05:42 »
Salomo sai viisautta Herralta ja hänellä oli viisautta kirjoittaa Sananlaskut, missä on myös neuvoja sen suhteen miten vieraat naiset voivat viedä harhaan.  Ja silti hän itse meni aika paljon pieleen juuri naisten takia.  :-[

Kuningas Salomolla oli vaimoinaan lukuisia vieraiden maiden naisia, joita hän rakasti. Faraon tyttären lisäksi hänellä oli moabilaisia, ammonilaisia, edomilaisia, sidonilaisia ja heettiläisiä vaimoja. 2 He olivat lähtöisin niiden kansojen parista, joista Herra oli sanonut israelilaisille: "Pysykää loitolla heistä, ja hekin pysykööt teistä loitolla. Muuten he viekoittelevat teidän sydämenne omien jumaliensa puoleen." Salomo rakasti näitä naisia ja kiintyi heidän jumaliinsa. 3 Hänellä oli seitsemänsataa kuninkaallista vaimoa ja kolmesataa sivuvaimoa, ja he veivät hänen sydämensä harhaan. 4 Salomon vanhuuden päivinä vaimot viekoittelivat hänen sydämensä muiden jumalien puoleen, eikä hän ollut enää täydestä sydämestään uskollinen Herralle, Jumalalleen, niin kuin hänen isänsä Daavid oli ollut. 5 Salomo rupesi palvelemaan Astartea, sidonilaisten jumalatarta, ja ammonilaisten iljetystä Milkomia.

1 Kun. 11.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #9 : 01.10.19 - klo:05:47 »
Pari huomiota.

Rehellisesti sanoen mua hämmensi tietoisuus että Daavidkin teki syntiä ja silti hän jotenkin usein viittaa psalmeissa omaan hurskauteensa. En tiedä miksi mutta tuo tuli koko ajan mieleen.

Useissa psalmeissa Daavid ennustaa tulevasta Messiaasta puhuen Hänestä yksikön ensimmäisessä persoonassa, siis minä-muodossa. Psalmeissa hän kuvaa Messiaan tuntoja tavalla, joista Uusi Testamentti ei kerro. Ei vain voitoista ja luottamuksesta Jahven lupauksiin vaan myös tunnoista ristillä ja voiton riemusta ylösnousemuksensa jälkeen. 

Lainaus käyttäjältä: Sandia
Siirryin sitten lukemaan Apostolien tekoja mitä puolestani olen itse asiassa lukenut melko vähän elämäni aikana. Se puhuttelee minua valtavasti.  Toissa iltana luin Korneliuksen tarinan ja sen miten Herra junaili asiat niin, että hän kuuli evankeliumin. Hänellä oli jo sitä ennen oli avoin sydän Jumalan edessä. Jumala tunsi hänen sydämensä tarkkaan jo ennen kuin hän oli kuullut evankeliumin ja piti huolen, että hän pelastui.

Jotkut opettavat, että Korneliuksen hyvillä teoilla oli osuutta hänen pelastumiseensa, mutta Herran lähettämän enkelin sanat Korneeliukselle todistavat, että ne eivät auttaneet pelastuksen kokemisessa.
"Hän [Korneelius] kertoi meille, kuinka hän oli nähnyt enkelin seisovan hänen huoneessaan ja sanovan: 'Lähetä Joppeen noutamaan Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan;  hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi' Apt. 11:13-14.

Ketkä ne silleen opettaa, että Kornelius ansaitsi jotain omalla hyvillä teoilla?
« Viimeksi muokattu: 01.10.19 - klo:05:54 kirjoittanut sandia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #10 : 01.10.19 - klo:13:53 »
Vanhan ja Uuden Testamentin välillä on aika selvä ero,
kun ne kuvaavat Jumalaan uskovien ihmisten elämää.
Vanhassa Testamentissa kerrotaan erilaisten tapahtumien kautta hurskaiden
tekojen lisäksi paljon sellaistakin,
mikä vaikuttaa nykyään moraalittomuudelta.
Esimerkkeinä ovat mm. Daavidin ja Salomon tapaukset.

Helposti ajattelisi, että tuon ajan sukupuolimoraali oli erilaista kuin nykyaikana.
Mutta toisaalta Jumala antoi näistäkin asioista, siis seksistä, avioliitosta jne.,
hyvin yksityiskohtaisia ohjeita kansalleen Mooseksen kautta Siinain vuorella. (3. Mooseksen kirja).
Silti monet kaikkein eniten juutalaisten kohtaloihin vaikuttavat ihmiset lankeilivat pahasti.

Uudessa Testamentissa on mielestäni mustavalkoisempia kuvauksia ihmisistä.
Kerrotaan tosin esim. Pietarin ja Tuomaksen epäuskosta.
Mutta on vaikea kuvitella, että kuvattaisiin esim. heidän mahdollisista seksuaalisista lankeemuksistaan, Paavalin synneistä puhumattakaan.
Kuitenkin hekin olivat vain syntisiä ihmisiä, jonka asian Paavali tuo itsestään myös selvästi esille. esim. Room. 7. luvussa.

Jeesus ei opettanut mitään uudenlaista moraalia tai eettisiä sääntöjä.
Hän piti voimassa kaikki Isänsä juutalaisille antamat lait.
"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."  (Matt. 5:17)

Uusi Testamentti osoittaa yksilökuvaustenkin kautta, että ihmisen on Uudessa liitossa mahdollista noudattaa Jumalan asettamaa moraalia, koska kyse ei ole enää
omaehtoisesta yrittämisestä.
Jeeesus on täyttänyt myös moraalilait eli antaa ihmisille
voiman ja kyvyn toteuttaa niitä.
Siksi Jumalan yhteydessä elävien syntejä ja lankeemuksia ei tarvitse enää kuvata Uudessa Testamentissa.
 

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #11 : 01.10.19 - klo:16:32 »
Tosin antaahan Kirje Korinttolaisille ymmärtää, että mm. seksuaalisuuden suhteen syntejä tapahtuu yhäkin.
Samoin ainakin yksi kirje Ilmestyskirjassa.
« Viimeksi muokattu: 01.10.19 - klo:16:38 kirjoittanut sandia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #12 : 01.10.19 - klo:17:27 »
Tosin antaahan Kirje Korinttolaisille ymmärtää, että mm. seksuaalisuuden suhteen syntejä tapahtuu yhäkin.
Samoin ainakin yksi kirje Ilmestyskirjassa.
Tietysti ihmisten syntisyys ja syntien tekeminen on yhtä suurta nykyään kuin Vanhan liitonkin aikana.
Mutta elämän vanhurskaus Kristuksessa ei ole ansaittavissa uhreilla
eikä sitä voi saavuttaa nuhteettomalla elämällä tai kieltäymyksillä.

Jumalan tahto ihmisten elämäntapojen ja -valintojen suhteen ei ole muuttunut.
Mutta uskovien kilvoittelu ja pyhitys on Jeesuksen sovitusuhrin ansiosta aivan
eri pohjalla kuin se oli Vanhan liiton aikana.

Jeesus on siis täyttänyt lait eli antaa Häneen uskoville mahdollisuuden olla vanhurskaita Jumalan silmissä, vaikka he ovat samalla Hänen lakiensa ja tahtonsa rikkojia.
Aina on Jumalan rakkauteen ja armoon perustuva uusi mahdollisuus
uuteen parannukseen ja puhtauteen Jeesuksen veren kautta.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #13 : 01.10.19 - klo:18:02 »
Joo jostain syystä en kyennyt lukemaan Psalmeja enkä Sananlaskuja tällä hetkellä. Nyt kun palasin lukemaan psalmeja, ei minuun enää sillä tavalla pistänyt silmään psalmien kirjoittajien oman hurskauden ikään kuin ylistäminen. En tiedä miksi en ollenkaan kyennyt lukemaan niitä ja Sananlaskuissa tökki tuo Salomon räikeä tekojen ja sananlaskujen kontrasti. En oo ikinä kokenut asiaa tuolla tavalla.

Ihmisen kaksinaisuus on kyllä hyvin arkipäiväinen havainto omastakin elämästä.

Tuntuu että minut johdatettiin lukeaan Apostolien tekoja. Luulen että tuo vaikeus tuli siitä, että olin todella keskittynyt VTn lukuun ihan alusta psalmeihin asti. Siis se oli jatkuvaa tapahtumien lukemista. Sitten se pysähtyi psalmeihin ja Sananlaskuihin. Profeetat puolestaan ovat minulle hyvin läheisiä. Niissä opetetaan niin selvästi ihmisen kapinasta ja Jumalan edessä nöyrtymisen elintärkeydestä.

Mutta nyt siis pakkerran Apostolien tekoja ja totean, että olenpa todella vähän lukenut sitä kirjaa aikaisemmin!



Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Jobin jälkeen psalmit
« Vastaus #14 : 01.10.19 - klo:18:49 »
Ketkä ne silleen opettaa, että Kornelius ansaitsi jotain omalla hyvillä teoilla?

Uuskarismaattiset ja uusapostoliset voidellut. Lisäksi opettavat, että Jumala kuulee ja vastaa nopeammin, kun uhraamme rahaa Hänelle - tietysti heidän järjestöjensä kautta.