Kirjoittaja Aihe: Katkeruudesta....  (Luettu 15808 kertaa)

Poissa PetrusK

  • Viestejä: 125
Vs: Katkeruudesta....
« Vastaus #15 : 05.04.14 - klo:17:35 »
Tuossa yllä Kurjenmiekka osoitat jo melko hyvin aitoa kristillistä asennetta.

On tärkeää tiedostaa, että jos huomaamme lähimmäisemme menevän väärään emmekä häntä varoita tästä, niin se toisen synti tulee meidän kontollemme.
Eläkeläinen - Helluntaikirkko

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Katkeruudesta....
« Vastaus #16 : 05.04.14 - klo:18:04 »
mielestäni alistuminen vääryyteen ja sen salliminen on sen hyväksymistä ja nöyristelyä.

jos se sinun mielestäsi on epäkristillistä niin sitten on moni Paavalin sanakin. sitä paitsi alistetut ovat juuri sellaisia että nöyrtyvät hyväksymään kaiken ja sitten eksyvät myös itse. näin kävi juuri minulle ja ehkä sinullekin.

mutta tuomiot ovat Jumalan Sanaa ja ovat koko ajan voimassa ja toiminnassa vaikka et sitä haluaisi hyväksyä.
eksyttäjät tuhoutuvat lopulta itsekin vaikka en tekisi mitään enkä varoittaisi mutta kuten sanoit , jos olen hiljaa saatan olla osa syyllinen.

eikö minun tulisi sääliä niitä pieniä jotka ohjataan tuhoon valehtelemalla kuuluisuuden ja kunnian kristillisyydestä.

sitä paitsi sana kristillisyyskään ei enä ole sitä mitä Raamatussa sanotaan joten enpä tuosta kovin jaksa edes loukkaantua  ???

Oletko huomannut että maailmassa monenlainen suvaitsevuus on syyllisten suvaitsevuutta ja uhrien tuomitsemista ?

wakan

  • Vieras
Vs: Katkeruudesta....
« Vastaus #17 : 05.04.14 - klo:20:25 »
Katkeruus tarkoittaa sitä, että ihminen ei pääse yli elämänsä pettymyksistä ja
epäonnistumisista.
Jää ns. tuleen makaamaan.

Katkera ihminen pitää itseään väärin kohdeltuna.
Hän kokee, että hänellä on oikeus olla vihainen ja rangaista jatkuvasti niitä,
jotka hän määrittelee syyllisiksi epäonnistumisiinsa.

Katkera ihminen oikeuttaa itsensä syyttämään,
rankaisemaan ja vihaamaan.

Yksi tai useampi noista ehdoista mitä todennäköisimmin täyttyy kohdallani. Ainakin tiedostan, että boldattu ehto täyttyy. Eli kyllä sitä sitten vissiin tässä ollaan katkera.

Onkohan ketään ihmistä, joka ei koskaan olisi ollut katkera? Ehkä joitakuita on.

Lydia

  • Vieras
Vs: Katkeruudesta....
« Vastaus #18 : 05.04.14 - klo:20:29 »
Ei ihmisellä ole lupa edes huokailuun toista vastaan, saatikka että aletaan velkomaan, katkeruudesta puhumattakaan. Tämä tie on tältä osin hyvin kaita, mutta onneksi sitä ei tarvitse yksin kulkea eikä yksin selvitä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Katkeruudesta....
« Vastaus #19 : 05.04.14 - klo:20:47 »
Katkeruus tarkoittaa sitä, että ihminen ei pääse yli elämänsä pettymyksistä ja
epäonnistumisista.
Jää ns. tuleen makaamaan.

Katkera ihminen pitää itseään väärin kohdeltuna.
Hän kokee, että hänellä on oikeus olla vihainen ja rangaista jatkuvasti niitä,
jotka hän määrittelee syyllisiksi epäonnistumisiinsa.

Katkera ihminen oikeuttaa itsensä syyttämään,
rankaisemaan ja vihaamaan.

Yksi tai useampi noista ehdoista mitä todennäköisimmin täyttyy kohdallani. Ainakin tiedostan, että boldattu ehto täyttyy. Eli kyllä sitä sitten vissiin tässä ollaan katkera.

Onkohan ketään ihmistä, joka ei koskaan olisi ollut katkera? Ehkä joitakuita on.
Useimmille tulee varmaan joskus katkeruuden tuntemuksia,
jotka saa menemään ohi.
Itseä kuluttaviin ajatusrakennelmiin ei kannata jumittua.

Jos katkeruuksista ei hankkiudu eroon,
muuttuu vähitellen katkeraksi ihmiseksi.

Puhutaan katkerista vanhoistapiioista, jotka ovat katkeroituneet,
koska eivät ole päässeeet naimisiin.

Muistakin syistä katkeria persoonia on.

Muuan vanha sukulaismieheni (nykyään vainaja) oli peruskatkera.
Eräänä oleellisena syynä oli se, että "hän oli köyhästä kodista,
eikä hänellä ei ollut aikanaan mahdollisuutta käydä kouluja".

Toinen häntä pysyvästi katkeroittava asia oli, että kun hänen isänsä aikanaan kuoli
traagisesti nuorena, hän (siis poika) ei saanut psykologista kriisiapua,
vaikka sitä nykyään annetaan.

Hän oli siis katkera ennen sotia ylemmissä yhteiskuntaluokissa eläneille sekä
nykyajan tragedioiden uhreille, jotka saavat kriisiapua.
Nämä asiat tekivät hänen elämänsä sietämättömäksi, joten hän päätyi lopulta
ns. epätoivoiseen tekoon.

Katkeruutta ei siis kannata kehitellä itselleen.

Poissa PetrusK

  • Viestejä: 125
Vs: Katkeruudesta....
« Vastaus #20 : 05.04.14 - klo:21:02 »
Tämä maailma tuottaa jokaiselle ihmisille syitä katkeruuteen pilvin pimein - myös seurakunnissa. Elämme epäoikeudenmukaisessa maailmassa, jonka Jumala on jo päättänyt tuhota täysin ja rakentaa uuden taivaan ja uuden maan.

Se, että saamme osaksemme vääryyttä, ei ole se keskeinen asia. Keskeinen asia on se miten toimimme kun kohtaamme vääryyttä.

Jotta emme jäisi katkeruuksien ja vihojen kalvamaksi, niin Jumala on järjestänyt meille anteeksiannon mahdollisuuden ja jokaiselle mahdollisuuden alkaa alusta.

Miten Jumala on järjestänyt meille tämän mahdollisuuden ja voiman antaa anteeksi?

Uhraamalla Poikansa Jeesuksen. Siksi, että olemme niin paljon itse saaneet anteeksi, niin meillä on velvollisuus myös antaa anteeksi heille jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Amen
Eläkeläinen - Helluntaikirkko

Lydia

  • Vieras
Vs: Katkeruudesta....
« Vastaus #21 : 05.04.14 - klo:21:25 »
Kun on tullut ongelma loukkaantumisen kanssa, on kohdeltu minun mielestäni törkeästi ja olen pahoittanut mieleni ja ollut katkeralla mielellä, kun sen asian olen vienyt Herralle ja pyytänyt apua että vapautuisin, Jumala ei ole apuaan viivytellyt. Ei ole viivytellyt sillä hänen tahtonsa on ettei kukaan kärviste anteeksiantamattomalla mielellä sillä se on syntiä.

wakan

  • Vieras
Vs: Katkeruudesta....
« Vastaus #22 : 05.04.14 - klo:22:24 »
Minä en oikeastaan vihaa kuin yhtä ihmistä. Vuosien mittaan viha on kuitenkin tuntunut laantuvan. Ehkä kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä pääsen vihasta kokonaan.

Joskus olin vihainen Jumalallekin kokemieni vaikeuksien vuoksi. Sitten tajusin, että on vain kaksi vaihtoehtoa. 1) Jumala on olemassa ja hän on hyvä tai 2) Jumalaa ei ole olemassa. Jos Jumala on olemassa ja hän on hyvä, ei hänelle ole mitään järkeä olla vihainen, koska hyvä ei ole voinut tehdä minulle pahaa. Jos taas Jumalaa ei ole olemassa, ei hänelle ole silloinkaan mitään syytä olla vihainen. Eihän olematon voi tehdä pahaa. Sellaista vaihtoehtoa ei mielestäni voi olla, että Jumala olisi olemassa ja hän olisi paha.
« Viimeksi muokattu: 05.04.14 - klo:23:14 kirjoittanut wakan »

tikli

  • Vieras
Vs: Katkeruudesta....
« Vastaus #23 : 06.04.14 - klo:09:42 »


 ;D

aivan kuin yrittäisit udella lieneekö minussa mitään sydämellisyyttä  ;D   ::)   siinäpä onkin kysymys, ollako vai eikö olla

noh, useimmin pyydän vain Herraa armahtamaan heitä mutta sekin tulee sydämestä vasta kun Herra sen itse vaikuttaa siellä, eipä asu minussa, se on minun lihassani, mitään hyvää




Ehei!  ;D 
Ei tuollainen käynyt edes mielessäni!, en siis missään vaiheessa ole epäillyt, etteikö sydämellisyyttäkin.  ::)

Ja jokainen saa ainakin minun puolestani ihana vapaasti olla tai olla olematta  ;D  sillä VAPAUTEENHAN KRISTUS MEIDÄT VAPAUTTI, joten älkäämme olko IHMISTEN orjia.

Ja tuskinpa meidän kenenkään lihassamme asuu mitään hyvää ja siksi tosiaan olemmekin kaikessa Hänen varassaan ja kuten tuolla edellä jo kirjoitin, jos pientäkään katkeruudes ajatusta nousee mieleeni, ensimmäiseksi on mentävä kiiruhusti Hänen neuvonpitoonsa ja huudettava apua sieltä, ennen kuin katkeruus saa tehtyä pesää pääni päälle.

Sen ylilentoja emme voi estää, mutta pesän rakentamiseen voimme vaikutta.
« Viimeksi muokattu: 06.04.14 - klo:09:44 kirjoittanut tikli »

tikli

  • Vieras
Vs: Katkeruudesta....
« Vastaus #24 : 06.04.14 - klo:09:54 »
Ei ihmisellä ole lupa edes huokailuun toista vastaan, saatikka että aletaan velkomaan, katkeruudesta puhumattakaan. Tämä tie on tältä osin hyvin kaita, mutta onneksi sitä ei tarvitse yksin kulkea eikä yksin selvitä.

Näinhän se on!

Ensin on huokailu ja siitä kasvaa velkojan mielenlaatu ja näin katkeruus alkaa kasvattamaan juurtaan yhä syvemälle ja syvemmälle.

Tuo VELKOMINEN  on mielestäni myöskin eräs hyvä tunnusmerkistö katkeruuden kohdalla.

Anteeksiantava mieli kun haluaa unohtaa ja nähdä asiat parhain päin, sopia ja elää sovussa, vaikka laihassakin sellaisessa, jos "lihava" ei onnistu.

Velkova mieli taas etsii oikeutusta vihalleen, vaatii vaatimasta päästyäänkin korvauksia, eikä kykene näkemään omia valkojaan ja tekemisiään.

tikli

  • Vieras
Vs: Katkeruudesta....
« Vastaus #25 : 06.04.14 - klo:10:43 »
Minä en oikeastaan vihaa kuin yhtä ihmistä. Vuosien mittaan viha on kuitenkin tuntunut laantuvan. Ehkä kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä pääsen vihasta kokonaan.

Joskus olin vihainen Jumalallekin kokemieni vaikeuksien vuoksi. Sitten tajusin, että on vain kaksi vaihtoehtoa. 1) Jumala on olemassa ja hän on hyvä tai 2) Jumalaa ei ole olemassa. Jos Jumala on olemassa ja hän on hyvä, ei hänelle ole mitään järkeä olla vihainen, koska hyvä ei ole voinut tehdä minulle pahaa. Jos taas Jumalaa ei ole olemassa, ei hänelle ole silloinkaan mitään syytä olla vihainen. Eihän olematon voi tehdä pahaa. Sellaista vaihtoehtoa ei mielestäni voi olla, että Jumala olisi olemassa ja hän olisi paha.

En tiedä miksi, mutta kyyneleet nousivat silmiini kun luin tämän viestin.  :'(

Tästä huokui mielestäni viisautta ja kypsyyttä, kuin myöskin rehellisyyttä ja nöyryyttä!

Uskallan tämän sanoa, koska uskon että kykenet vastustamaan ylpeyden kuohutusta.  ;D

wakan

  • Vieras
Vs: Katkeruudesta....
« Vastaus #26 : 06.04.14 - klo:17:34 »
Olen kohdannut syrjintää, vihaa, tappouhkauksia, rinnuksista kiinniottamista, poispotkintaa, roskakoriin heittämistä, vihanilmauksia, valhettelua,

Jos puhut ihmisille live-elämässä samaan tyyliin kuin netissä, niin en ihmettele yhtään, että sinuun on käyty käsiksi.
« Viimeksi muokattu: 06.04.14 - klo:17:47 kirjoittanut wakan »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Katkeruudesta....
« Vastaus #27 : 06.04.14 - klo:17:44 »
Olen kohdannut syrjintää, vihaa, tappouhkauksia, rinnuksista kiinniottamista, poispotkintaa, roskakoriin heittämistä, vihanilmauksia, valhettelua,
Luulenpa, että itse aiheutetuista kärsimyksistä ei saa yhtään lisätähtiä kruunuun.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Katkeruudesta....
« Vastaus #28 : 06.04.14 - klo:19:07 »
On havaittavissa, että Sielunvihollinen viihtyy aivan erityisesti tällä foorumilla.
Viha, panettelu ja kostaminen ovat toistuvasti käytössä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Katkeruudesta....
« Vastaus #29 : 06.04.14 - klo:19:09 »
On havaittavissa, että Sielunvihollinen viihtyy aivan erityisesti tällä foorumilla.
Viha, panettelu ja kostaminen ovat toistuvasti käytössä.

Se johtuu varmaankin erityisesti siitä, että täällä on uskovia.