Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
Raamattupiiri / Vs: Kirje Heprealaisille
« Uusin viesti kirjoittanut Korpima 12.03.24 - klo:21:56 »
Niin, onhan pelosta ollut tavalliselle ihmiselle arjessa tiettyä hyötyä. Kuuluu normaaliin eläimen ja ihmisen luontoon. Pelkää vaikka karhuja, susia jne. Ei kai synnin seurausta sinänsä?

Ja onko jumalanpelko pelkoa...

Jumalan luontoon varmastikaan pelko ei kuulu, mutta miten Jeesuksen yhdistelmä toimi... Ja miten ylösnousemusruumis toimii eri tavalla, vaikea tietää.

Lisäys: tuohon eläinjuttuun liittyen tuli mieleen kertomuksia suurista pyhimyksistä, jotka tulivat hyvin juttuun kaikkien eläimien kanssa. Leijonakin voi olla kaveri. (Tai ehkä tämä oli puuttumista ylhäältä?) Ehkä siis Jeesuksen ei tarvinnut pelätä eläimiäkään.

Ja seurasihan Jeesus Isän tahtoa kaikessa ja asiat järjestyivät (rahan löytyminen kalasta, aasi, jne.), joten varmaan siinä mielessä ei ollut paljoa pelättävää.
92
Raamattupiiri / Vs: Kirje Heprealaisille
« Uusin viesti kirjoittanut Malakia 12.03.24 - klo:21:44 »
Kun tekee Raamatusta haun "älä pelkää"-sanonnalla, tulee VT:sta 51 kertaa ja UT:sta 12 kertaa tuo käsky esille.

https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

Nuo lauseet on aina suunnattu syntisille ihmisille. Pelko on synnin seuraus, "hedelmä".

Samoin kun katsoo sanoja rohkea/rohkaista, pelko/pelätä, eri sijamuodoissa niin huomaa että Jumalasta ei puhuta että Hän olisi "rohkea" tai että Hän tarvitsisi "rohkaisua".

Se, joka pelkää tarvitsee rohkaisua.

Jeesuksesta sanotaan, Joh.1:14....

"  Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme Hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja Hän oli täynnä armoa ja totuutta."


Ps.27:1 Daavidin psalmi. Herra on minun valoni ja apuni, ketä minä pelkäisin? Herra on minun elämäni turva, ketä siis säikkyisin?   
93
Raamattupiiri / Vs: Kirje Heprealaisille
« Uusin viesti kirjoittanut Korpima 12.03.24 - klo:21:20 »
Itse ajattelisin, että asia voi olla miten vain. Sitä ei ehkä hyvin pysty yksin Raamatusta päättelemään.

Voihan ajatella, että Jeesus oli enemmän "ihmismäinen" (pelko mukaanlukien). Tai edusti enemmän ennennäkemätöntä "hengen ihmistä" (tai oli vain äärettömän rakastava). Kaikenlaista voinee ajatella. Tunne-elämästä ei kuitenkaan ole paljoakaan tai miten Jeesus "toimi" ihmisenä ja Jumalana (eri lailla tai samalla lailla kuin tyypillisempi ihminen).

Tuli mieleen termi hypostatic union, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hypostatic_union

Lainaus
As the precise nature of this union is held to defy finite human comprehension, the hypostatic union is also referred to by the alternative term "mystical union".
94
Raamattupiiri / Vs: Kirje Heprealaisille
« Uusin viesti kirjoittanut sandia 12.03.24 - klo:20:24 »
Ehkä Jeesusta ihmisenä peloitti kuolema ja kaikki se viha mitä hän tulisi kohtaamaan, sekä kiduttaminen ja kaikki se mitä hänen lähellä olevilleen ihmiselle tapahtuu, kun he näkevät hänen kuolleen.

Jeesus ei pelännyt mitään eikä ketään. Pelko on ainoastaan syntisten "ominaisuus", ei synnittömän.

Kun Aadam Eeva olivat langenneet , he heti piiloutuivat Jumalalta kun kuulivat Hänen askeleensa puutarhassa. He piiloutuivat koska pelkäsivät.

Pelko tuli heidän osakseen vasta kun Jumalan pyhyys oli heistä poistunut, joka samalla oli ollut heidän "asunaan".

1.Moos.3:8-10

Ja he kuulivat, kuinka Herra Jumala käyskenteli paratiisissa illan viileydessä. Ja mies vaimoineen lymysi Herran Jumalan kasvojen edestä paratiisin puiden sekaan. Mutta Herra Jumala huusi miestä ja sanoi hänelle: "Missä olet ?

Hän vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi paratiisissa ja pelkäsin, sillä minä olen alasti, ja sentähden minä lymysin".




1.Joh.4:18   Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.


1.Joh.4:9  Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme Hänen kauttansa.


Jain miettimaan tata. Kuten jo ilmaisin, etta olen samaa mielta Malakian kanssa Raamatun kohdista mitka liittavat pelon rangaistukseen ja on siis osa langennutta ihmisluontoa.

En tieda varmuudella, mutta tuli mieleen, etta selvasti evankeliumeissa on, etta Jeesus koki tuskaa Getsemannessa.
En usko, etta taivaassa koetaan tuskaakaan.

Roomalaiskirjeen 2. luvussa on talla tavalla:
9. Tuska ja ahdistus jokaisen ihmisen sielulle, joka pahaa tekee, juutalaisen ensin, sitten myös kreikkalaisen;
10. mutta kirkkaus ja kunnia ja rauha jokaiselle, joka tekee sitä, mikä hyvä on, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle!


Silti sanotaan, etta Jeesus koki tuskaa.

Eli miten tama sitten on??
95
Laki ja evankeliumi / Vs: Opetusta uskosta ja siihen liittyvistä asioista
« Uusin viesti kirjoittanut sandia 11.03.24 - klo:20:55 »
Juu, tsekkaan paremmalla ajalla, huomasin taman vasta nyt.
96
Raamattupiiri / Vs: Kirje Heprealaisille
« Uusin viesti kirjoittanut sandia 11.03.24 - klo:19:59 »
Lienee sama juttu, mika osui minullekin silmiin. Muistaakseni ainakin siina jutussa mita vilkaisin oli, etta vasta tukehtumisen tunne aiheutti pelon tai paniikin tassa henkilossa.
97
Raamattupiiri / Vs: Kirje Heprealaisille
« Uusin viesti kirjoittanut Korpima 11.03.24 - klo:19:38 »
Pelkoon liittyen tuli äskettäin vastaan Ylen uutinen naisesta, joka ei tunne pelkoa: https://yle.fi/aihe/a/20-10006441

Lainaus
Pelottomuus vei naiselta kyvyn suojella itseään, mikä sai hänet näyttämään monen ulkopuolisen silmissä tyhmänrohkealta. --

Selvisi, että tunteet sijaitsevat kaikkialla aivoissa. Pelkoa, vihaa, inhoa, rakkautta tai iloa tuntiessa aivoissa aktivoituvat lukuisat alueet ja aivoverkostot laajoilla alueilla.

En kyllä tiedä, miten Jeesus oli "virittynyt." Vaikea sanoa, mutta tunteita ainakin oli, kuten itkua. En siis itse olisi varma siitä tunsiko Jeesus pelkoa vai ei.
98
Raamattupiiri / Vs: Kirje Heprealaisille
« Uusin viesti kirjoittanut sandia 11.03.24 - klo:18:19 »
Joo totta. Noin kirjoitetaan pelosta.
Mitahan tunteita Jeesus sitten koki mm. Getsemannessa rukoillessaan.
Hanesta taidettiin sanoa, etta han tuli tuskaan. Jotenkin noin se meni.
Tuska tunteena on myos erittain epamiellyttava.

Lukkaan evankeliumista:
 Silloin taivaasta ilmestyi hänelle enkeli, joka vahvisti häntä.* 44 Suuressa tuskassaan Jeesus rukoili yhä kiihkeämmin, niin että hänen hikensä vuoti maahan veripisaroiden tavoin.

Vanhemmassa kaannoksessa on:
44. Ja kun hän oli suuressa tuskassa, rukoili hän yhä hartaammin. Ja hänen hikensä oli niinkuin veripisarat, jotka putosivat maahan.

Eli ensimmaista kertaa tanaan jotenkin ajattelin, etta ei siina ehka sittenkaan ole, etta han hikoili verta, vaan se vertaus siihen miten hiki vuoti hanesta, ikaankuin solkenaan, kun jos on paha haava...?

Mutta aikamoinen psykofyysinen stressireaktio hanella oli.
99
Raamattupiiri / Vs: Kirje Heprealaisille
« Uusin viesti kirjoittanut Malakia 11.03.24 - klo:17:12 »
Ehkä Jeesusta ihmisenä peloitti kuolema ja kaikki se viha mitä hän tulisi kohtaamaan, sekä kiduttaminen ja kaikki se mitä hänen lähellä olevilleen ihmiselle tapahtuu, kun he näkevät hänen kuolleen.

Jeesus ei pelännyt mitään eikä ketään. Pelko on ainoastaan syntisten "ominaisuus", ei synnittömän.

Kun Aadam Eeva olivat langenneet , he heti piiloutuivat Jumalalta kun kuulivat Hänen askeleensa puutarhassa. He piiloutuivat koska pelkäsivät.

Pelko tuli heidän osakseen vasta kun Jumalan pyhyys oli heistä poistunut, joka samalla oli ollut heidän "asunaan".

1.Moos.3:8-10

Ja he kuulivat, kuinka Herra Jumala käyskenteli paratiisissa illan viileydessä. Ja mies vaimoineen lymysi Herran Jumalan kasvojen edestä paratiisin puiden sekaan. Mutta Herra Jumala huusi miestä ja sanoi hänelle: "Missä olet ?

Hän vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi paratiisissa ja pelkäsin, sillä minä olen alasti, ja sentähden minä lymysin".



1.Joh.4:18   Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.


1.Joh.4:9  Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme Hänen kauttansa.
100
Raamattupiiri / Vs: Kirje Heprealaisille
« Uusin viesti kirjoittanut sandia 11.03.24 - klo:15:08 »
Jostain syystä kun heräsin toissa aamuna, aivoni kelasivat Raamatun lausetta, mikä olisi sopinut hyvin yhteen Heprealaiskirjeen kahdessa ensimmäisessä luvussa olevaan kuvaukseen Jeesuksesta.
Kelasin useamman kerran jakeita ja ajattelin, että ehkä minulta oli vain jäänyt se huomaamatta, mutta ei se siellä ole.

Löysin sitten  sitten haun kautta, se on Hepr.5:7

. Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.
8. Ja niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden,


Tuli mieleen, että jo lihaksi inkarnoitunut Jumala tarvitsee rukousta omissa taisteluissaan, olisi hyvin loogista, että mekin tarvitsemme rukousta.

Kohta jatkuu :ja kun oli täydelliseksi tullut, tuli hän iankaikkisen autuuden aikaansaajaksi kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaiset,

Ehkä Jeesusta ihmisenä peloitti kuolema ja kaikki se viha mitä hän tulisi kohtaamaan, sekä kiduttaminen ja kaikki se mitä hänen lähellä olevilleen ihmiselle tapahtuu, kun he näkevät hänen kuolleen.

Kyllähän Jeesus tiesi että hän tulisi kuolemaan tai siis, että hänet tapettaisiin ja että hän heräisi kuolleista. Evankeliumeista selvästi tulee tämä esille.

Hän on käynyt paljon läpi, siksi hän voi olla meille laupias ja armollinen ja auttaa missä tilanteessa sitten ólemmekin.
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]