Kirjoittaja Aihe: Mitä luonnossa tapahtuu..  (Luettu 30821 kertaa)

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #510 : 07.09.22 - klo:19:17 »
Lapissa on jo ruskan värit. Ensi viikolla sinne 8)

Kuvassa näkymä Ounastuntureille Vuontisjärven rannalta, Enontekiön kunnassa. Vuodentakainen kuva.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #511 : 07.09.22 - klo:21:34 »
Lapissa on jo ruskan värit. Ensi viikolla sinne 8)

Kuvassa näkymä Ounastuntureille Vuontisjärven rannalta, Enontekiön kunnassa. Vuodentakainen kuva.
Olen ollut Lapissa syksyllä muutaman kerran, keskimäärin paras ruska-aika on siellä syyskuun toinen viikko. Eli ajoituksesi taitaa olla juuri oikea.

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #512 : 07.09.22 - klo:21:58 »
Juu, Lappihullut tietää millon ruska minäkin vuonna alkaa. Jokasyksyinen vitsin aihe onkin kysellä, minä päivänä ja mihin kellonaikaan se tänä syksynä alkaa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #513 : 11.09.22 - klo:16:47 »
Eräs suomalainen ystäväni on laittanut myös Lapin kuvia tällä viikolla. Näyttivät olevan alueella missä kai oli enimmäkseen tundraa. Yllästunturi taisi olla yksi heidän vaelluskohteensa. En tiedä Lapista mitään, mutta kauniita kuvia. Vähän jopa erämaatuntua mistä itse pidän.

Itse olen Desert Southwest -hullu.
Samaa sukua oleva pöpö kai. :)

Mutta eilen illalla olin kuuhullu. 8)

Sattumalta nimittäin ajoin tietä pitkin mikä siinä osassa oli aivan suora ja kuuli oli juuri samalla linjalla. En tiennyt että oli täysi kuu ja odottivat melko mahtavaa ilmestystä.
https://www.google.com/search?q=harvest+moon+september+2022&sxsrf=ALiCzsbVKwb03BGEcoNxY3m3ITlhTtnw2g:1662902718682&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiX_d6u64z6AhVFkIkEHaRRCHoQ_AUoAnoECAEQBA&biw=1366&bih=649&dpr=1#imgrc=8epv8feTQJEoGM
Laitan tuohon koko google image haun tuloksen.

Tulin eräästä kaupasta tien varrella, ajattelin laittaa jonkin rukousaiheisen laulun päälle autossa ja osuin youtubessa virteen Sinuhun turvaan, Jumala.  Olin rukoillut että Herra auttaisi minua rukoilemaan mun työjutun takia minkä ylirankassa vuorossa unohdin tehdä ja se kirveli mieltä. Tuli ajatus, että voinhan tämänkin asian antaa Herralle enkä kantaa itse.

Sitten ilmestyi tuo virsi ja totesin että sanat ovat juuri sopivat ja jotenkin tulin lohdutetuksi, että Herra auttaa ihan kaikessa ja tyytyväisenä käännyin vasemmalle ja aloin ajaa tietä eteenpäin ja sitten törmäsin tuon veriappelsiinin punaiseen valtavaan kuuhun minkä valossa taivas näytti musteen siniseltä. Oli hieno kokemus. Olin täysin vaikuttunut ja kiitin Herraa.
 
Ikävä kyllä ei mun androidilla kuusta saa hyvää kuvaa.
Iphone olisi toiminut jos olisi sellainen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #514 : 11.09.22 - klo:16:50 »
Nyt muuten minullakin viesti katosi johonkin lähetettyäni sen.  Kun avasin uudelleen muokatakseni sitä, sanottiin että sitä viestiä ei ole. Kykenin kopsaamaan sen edellisestä ruudusta tosin ja laitoin uudestaan.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #515 : 18.09.22 - klo:07:31 »
Hoksasin laittaa kolme videokuvausta luonnosta mitkä olin aikaisemmin laittanut FBiin.
Nyt on youtubessa.

Tässä New Mexicosta, White Sand National Monument
https://youtu.be/Y77djjIM-n8 

Se on ns. gympsum kristalleja.
Näyttää olevan kipsi suomeksi.
Kipsikristallia ???

Se on noin 1291 metriä merenpinnan yläpuolella, eli ei kovin korkealla muihin sen maan osan alueisiin verrattuna.

Poissa Opo

  • Viestejä: 371
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #516 : 18.09.22 - klo:18:13 »
Olipas erikoista maisemaa. Kuin jäätä, muttei sitten kuitenkaan. Mitä sieltä joku edes yrittää hakea??

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #517 : 18.09.22 - klo:18:54 »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #518 : 18.09.22 - klo:21:39 »
Tässä toinen Kansallispuisto. Greag Sand Dunes Kansallispuisto Coloradossa.
https://www.youtube.com/watch?v=B7xJyDdjfOM

Sekin on jännä ilmiö. Kahden vuorijonon väliin pakkaantuu tuota hiekkaa. Siellä oli myös mielenkiintoinen ilmiö, kun siellä on ikäänkuin vuoristopuro tai joki, ei se oikein joki ole, koska on niin matala. Mutta se virtaa tuota hiekkaa pitkin alueen reunassa ja hiekan siirtyminen veden mukana aiheuttaa mielenkiintoisen ilmiön, missä se vesivirran voimakkuus muuttuu tietyin väliajoin. Ihmettelen mikä se voimakkaampi solina aina silloin tuli.

Kuulin siitä opetusvideon kansallispuiston vierailukeskuksessa, mutta en saanut selvää sen ilmiön nimestä.
Luulen että otin siitäkin pienen videopätkän. PItäisi etsiä.


Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #519 : 18.09.22 - klo:23:31 »
Hiekka-aavikkoa ja dyynejä Sandian videoilla. Olisi varmasti vaikuttavaa päästä näkemään. Oliko siellä kova tuuli, kun on noin autiota?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #520 : 18.09.22 - klo:23:44 »
Ei siellä välttämättä tuule. Kummassakaan paikassa ei tuullut niinä päivinä kun olimme siellä. Varsinkin tuolla New Mexicon alueella aurinko oli polttava.
Noin 3 vuotta sitten ranskalainen perhe menehtyi siellä. Eivät olleet osanneet varautua olosuhteisiin vaikka paljon siellä varoitetaan. Tai vanhemmat kuolivat. Säästivät veden viimeiset rippeet 9vuotiaalle pojalle joka pelastettiin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu.. o
« Vastaus #521 : 18.09.22 - klo:23:52 »
Surge flow on sen ilmiön nimi.
https://youtu.be/vqmJLz5lTbE

Mielestäni tuossa videossa se vesipuro on laajempi ja hieman syvempi kuin silloin kun me olimme siellä. Riippuu kuinka paljon Kalliovuorilta tulee vettä. Eikö se surge flow tapahtunut joka 20. sekunti vaan hieman harvemmin. Sekin tietty riippuu siitä, kuinka paljon vettä tulee, ja siten kuinka nopeasti se kasaa uusia hiekkavalleja mitkä sitten murtuvat ja vesi pyrähtää nopeammin.  En tiennyt tuosta mitään kun kävelin siinä vedessä päästäkseni toiselle puolelle. Höristelin vaan korviani että miten se vesi yhtäkkiä kuulosti kuin olisi lähtenyt virtaamaan nopeammin. ::)
« Viimeksi muokattu: 19.09.22 - klo:00:47 kirjoittanut sandia »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #522 : 19.09.22 - klo:09:40 »
Voisin mielenkiinnosta käydä tuolla, mutta ei ehkä olisi suosikkikohteitani. Viime viikolla kävimme Norjan Berlevågissa, se on Jäämeren rannalla, Nuorgamista melkeinpä suoraan pohjoiseen. Minuun teki vaikutuksen se, että vielä n. 100 kilometriä tuosta alempana Teno-joen suistossa, tuhannet vesilinnut parveilivat ja kalastelivat, eivätkä olleet lähteneet muuttomatkalle etelään. Myös merikotkia näkyi. Tuollaisia luonnonnäytelmiä katselisin vaikka kuinka kauan, vieläpä upeassa ympäristössä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #523 : 19.09.22 - klo:14:28 »
Tässä luontoa, missä ei näytä tapahtuvan kovin paljon.
Jossain Utahin ja Nevadan rajan lähellä.
https://www.youtube.com/watch?v=m-zXY7xRbdE

Huono kuvan laatu todella, taisin käyttä kindleä. Ois pitänyt aloittaa heti tuon tasangon alusta, mutta idea tuli melko myöhään ja senkin jällen emmin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #524 : 22.09.22 - klo:20:27 »
Tykkään kovasti perhosista, ovat mielestäni luontoa parhaimmillaan. Viime päivinä on ollut jotenkin kolkkoa syysilmaa, joten perhosetkin ovat kadonneet. Tänään tapahtui kuitenkin käänne. Näin melko kookkaan perhosen, joka oli kirkkaan vihreä. En tunnistanut sitä. Mutta sitten tuli kaunis auringon paiste ja punalatvaan ilmestyi kolme nokkosperhosta. Kun aurinko meni pilveen niin perhoset katosivat samantien, ovat kovin riippuvaisia auringon paisteesta.  :(

Tuo näkemäni vihreä perhonen oli todennäköisesti sitruunaperhonen, joka on yleisimpiä perhosiamme. Etsin netistä niiden kuvia, mutta en löytänyt niin kirkkaan vihreää kuin näkemäni yksilö oli. Se oli hyvin menevää sorttia, joten pitkälle meneviä havaintoja siitä ei ehtinyt tehdä,
« Viimeksi muokattu: 22.09.22 - klo:20:41 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell